Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Ik hoop als jullie later oud zijn dat er ook een zwaar virus komt en iedereen op vakantie gaat .

What goes around , comes around .

Zoveel egoisme , is het te zwaar om een jaar over te slaan? Kan je dat niet aan een jaartje zonder vakantie ?
Jaar twee zal je bedoelen zeker? En, blijft de ingeënte oudere generatie ook braaf thuis uit solidariteit?

Voor de Canarische Eilanden:

1. Enkel Tenerife (level 3) en Lanzarote (level 2) hebben verhoogde levels.
Alle andere eilanden zijn level 1 (groen).
https://www.gobiernodecanarias.org/principal/coronavirus/semaforo/

2. Ook gelden er andere regels dan op het 'normale' grondgebied van Spanje.
Wanneer je komt van een 'medium or low risk area' dan is een test van max 72u oud voldoende (i.p.v. 48u) + is een 1e dosis van een vaccin voldoende (wel tenminste 14 dagen oud) i.p.v. 2 dosissen.
https://www.hellocanaryislands.com/travelling-to-the-canary-islands/

3. Ons land is een high risk area BEHALVE het Vlaams Gewest (geldig van 28/06 - 04/07) :
https://www.mscbs.gob.es/en/profesi...d_areas_between_28-06-2021_and_04-07-2021.pdf

Heeft er iemand ervaring met https://mypcrtest.be/en/home ?
Op zich ziet het er wel betrouwbaar uit, maar je weet natuurlijk nooit.
Geen enkele van hun locaties staan op de officiële lijst/kaart: https://www.info-coronavirus.be/nl/testen/#waar en https://testcovid.doclr.be/#!/saps
Ik dénk dus dat het resultaat niet in de CovidSafeBE app zal verschijnen.
Of er is een andere verklaring (vertraging in bijwerking kaarten/lijsten, samenwerken met een ander labo dat wel op de lijst staat, ...) maar ik persoonlijk zou in eerste instantie verder zoeken als het is om vlot te reizen.

Ik zie dat Spanje eist dat alle documenten in spaans/engels/duits/frans zijn. Moet je alles officieel laten vertalen dan?

Hoe snel heb je die resultaten tegenwoordig?
12u ongeveer. Hier rond 9u zaterdagochtend, tegen middernacht resultaat ( op verslag stond sample time op 14u, dus ik vermoed dat ze dan pas opgehaald zijn geweest?)
Je resultaat van de pcr-test komt toch in die covidsafebe app?
Als je aangeeft dat je voor een reis een PCR test doet, dan krijg je van het labo een verslag in het Engels dat je kan afdrukken. Geen idee of men genoegen neemt met de app.

Best niet gaan voor de medemens het beste en bespaart veel ellende beetje karakter is niet misplaatst.
Ja want die trekken het zich allemaal wreed aan... de overgrote hoop van mijn collega's zijn 50 en ouder. Hoeveel daarvan er zelfs hun 2de vaccin niet afgewacht hebben om te vertrekken kan ik niet op 1 hand tellen. Mijn ouders (~70) knal hetzelfde, 2de vaccin gezet: volgende week zijn ze weg.

Wij zijn vorig jaar thuis gebleven omdat ik het toen niet verstandig achten en uit solidariteit, dat heeft toen veel geholpen... :unsure: dus dit jaar doen we wat egoïstischer. Vind ik dat een retourtje Sevilla op dit moment een goed idee is? Uiteraard niet... maar er zijn momenteel een pak bestemmingen waar het risico relatief beperkt is. In landen als Duitsland & Oostenrijk moet je bv ten allen tijde aan de 3G regel (genezen, gevaccineerd of getest in de laatste 24/48 uur) voldoen... das mijns inziens veel strenger dan het hier nu is.

Voor de Canarische Eilanden:

1. Enkel Tenerife (level 3) en Lanzarote (level 2) hebben verhoogde levels.
Alle andere eilanden zijn level 1 (groen).
https://www.gobiernodecanarias.org/principal/coronavirus/semaforo/

2. Ook gelden er andere regels dan op het 'normale' grondgebied van Spanje.
Wanneer je komt van een 'medium or low risk area' dan is een test van max 72u oud voldoende (i.p.v. 48u) + is een 1e dosis van een vaccin voldoende (wel tenminste 14 dagen oud) i.p.v. 2 dosissen.
https://www.hellocanaryislands.com/travelling-to-the-canary-islands/

3. Ons land is een high risk area BEHALVE het Vlaams Gewest (geldig van 28/06 - 04/07) :
https://www.mscbs.gob.es/en/profesi...d_areas_between_28-06-2021_and_04-07-2021.pdf
Ik voel mij echt zo dom :unsure:
Dus als wij vertrekken op 11/7 (als vlaams gewest medium/low risk blijft) moeten we enkel een test van max 72u (iedereen heeft al de eerste prik) Of is dit zelf niet nodig gezien wij niet overnachten in een "official tourist accommodation"?

12u ongeveer. Hier rond 9u zaterdagochtend, tegen middernacht resultaat ( op verslag stond sample time op 14u, dus ik vermoed dat ze dan pas opgehaald zijn geweest?)

Als je aangeeft dat je voor een reis een PCR test doet, dan krijg je van het labo een verslag in het Engels dat je kan afdrukken. Geen idee of men genoegen neemt met de app.
Vanaf 1 juli moet men genoegen nemen met de app. Spanje is ook al volledig geconnecteerd met de app.

frankrijk is ook bijna volledig groene zone zie ik op reopen.europe.eu

moeten we nu nog steeds een PCR test kunnen voorleggen, ook al kom je uit een groene zone (vlaanderen) en gaat naar groene zone (bv noord frankrijk) ?

want ik snap die uitzondering dan niet zo goed die Duitsland maakt... zei vragen geen PCR meer als je van groene zone naar hun groene zone (duitsland) gaat.... ik dacht de andere groene landen gaan dit misschien overnemen?

moeten we nu nog steeds een PCR test kunnen voorleggen, ook al kom je uit een groene zone (vlaanderen) en gaat naar groene zone (bv noord frankrijk) ?
Als je niet volledig gevaccineerd bent of recent genezen: ja.

Dat staat toch op dezelfde app?
Holders of EUDCC will be allowed to enter France, without being subject to further restrictions (testing or quarantine), at the condition that their certificate contains either:

en

Travellers from the EU+ area can enter France, without being subject to further testing or isolation requirements, if they present either:

Voorwaarden zijn volledig gevaccineerd of thuis al een test gedaan.

lees mijn laatste paragraaf ivm duitsland aub :)

en wat verstaat frankrijk onder "volledig gevaccineerd" ? ik ga mijn 2e prik net gehad hebben, maar die 2 weken incubatietijd achteraf nog niet hebben doorlopen. (belgie eist bv ook 2 weken incubatietijd voor je QR code groen te laten worden op die app. maar die 2weken regel zou niet overal in europa ge eist worden ? )

lees mijn laatste paragraaf ivm duitsland aub :)
Elk land bepaalt zijn eigen voorwaarden, de app is vooral bedoeld als eenduidig bewijs dat je gevaccineerd of getest bent. Of het land je dan binnenlaat of extra testen vereist hangt van het land af - het wordt afgeraden vanuit Europa om dat te doen maar het kan.
en wat verstaat frankrijk onder "volledig gevaccineerd" ? ik ga mijn 2e prik net gehad hebben, maar die 2 weken incubatietijd achteraf nog niet hebben doorlopen. (belgie eist bv ook 2 weken incubatietijd voor je QR code groen te laten worden op die app. maar die 2weken regel zou niet overal in europa ge eist worden ? )
Zie reopen Europe, ook omdat dat al eens verandert.
Voor Frankrijk:
Proof of vaccination, which is valid:
  • from 2 weeks after the second dose of the vaccine;
  • from 4 weeks after the single dose of the Janssen/Johnson&Johnson vaccine;
  • from 2 weeks after the first dose of any approved vaccine, for people who recovered from a previous COVID-19 infection.
Ik vrees dat je dus best een (laatste) test boekt...

ok thanks.

maar er zijn dus landen die geen testing of covid paspoort vragen: bijvoorbeeld roemenie:
Reizen vanuit landen geclassificeerd als „groen”

Reizigers die aankomen uit landen die als „groen” zijn aangemerkt, kunnen Roemenië binnenkomen zonder aan enige isolatie- of testverplichting te worden onderworpen

staat er op reopen europe. dan moet je natuurlijk wel hopen dat daags voor je afreis, belgie niet plots oranje word (voor hen)

ok thanks.

maar er zijn dus landen die geen testing of covid paspoort vragen: bijvoorbeeld roemenie:
Reizen vanuit landen geclassificeerd als „groen”

Reizigers die aankomen uit landen die als „groen” zijn aangemerkt, kunnen Roemenië binnenkomen zonder aan enige isolatie- of testverplichting te worden onderworpen
Inderdaad, elk land maakt zijn eigen afweging van veiligheid, toerisme,...
staat er op reopen europe. dan moet je natuurlijk wel hopen dat daags voor je afreis, belgie niet plots oranje word (voor hen)
Klopt. Met wat geluk hanteert Roemenië (zoals België) het beleid om wijzigingen ruim voor ze ingaan aan te kondigen, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik reis naar Spanje binnen een dikke week. Het is met een tussenvlucht via Lissabon. Moet ik dan ook rekening houden met wat ze in Portugal willen qua pcr-test, vaccinatie-bewijs? Ik ga enkel op die luchthaven zelf zijn..

Ik reis naar Spanje binnen een dikke week. Het is met een tussenvlucht via Lissabon. Moet ik dan ook rekening houden met wat ze in Portugal willen qua pcr-test, vaccinatie-bewijs? Ik ga enkel op die luchthaven zelf zijn..
Op dit moment staat in de reopen Europe app bij "transit" dat je een PCR test nodig hebt. Er staat ook dat je als buitenlander die een tussenstop maakt in de luchthaven, binnen de luchthaven moet blijven. Ik weet niet of dat laatste als uitzondering op het eerste geldt, of kan gaan gelden als over een paar dagen Portugal met de app moet werken.

Terug
Bovenaan