Regenwaterput, welke pomp

Lijkt me idd een gelijkaardige pomp (maar dan inox) met wat extra's en een isomo box omheen. Goed om te weten dat DAB ze zo ook verkoopt, want had wat schrik voor oververhitting. Ik had bewust extra vrije ruimte gehouden om luchtcirculatie te bevorderen, maar dat was dus zelfs niet nodig geweest precies als ik zie hoe alles op elkaar gepropt zit bij de Aquaprof Basic. Door die extra ruimte kan ik nu wel extra isolatie voorzien en de filters in de box monteren.
 
Bekijk eerst wat je wil/kan:
-Pomp in de put of toch bovengronds ivm trillingen/geluid in huis. Bekijk ook of dit technisch mogelijk is (elektriciteit naar put,...)
-Wil je automatische bijvulling/overschakeling of niet? Opnieuw bekijk of dit technisch mogelijk is. Bij pomp in put + automatische bijvulling moet je vb al 2 socarexen en elektriciteit (of wachtbuis) hebben liggen.
-Wil je dat de pomp bij kleine afnames (of klein lek) niet onmiddellijk aanslaat: drukvat te voorzien.

Voor jou situatie, "pomp om regenwater naar 1 buitenkraantje te pompen":
-pomp in put m.i. overkill aangezien je dit kraantje wss enkel gebruikt voor de tuin te sproeien/auto te wassen. Tenzij je er hele nachten de tuin mee wil beregenen (maar dan gaat put ook snel leeg zijn) zal het geluid vermoedelijk niet te hard storen voor die 30-40? keer/jaar. Zou een ander verhaal zijn als de pomp telkens snachts aanslaat bij toiletbezoek, wasmachine,...
-Automatische bijvulling/overschakeling m.i. ook niet nuttig. Wel handig zodat je altijd toilet kan doorspoelen maar voor één buitenkraantje kan je wss de tuinslang wel eens eenmalig binnen aan de waterleiding aansluiten.
-Drukvat m.i. overkill. Gezien het (waarschijnlijk) beperkt gebruik geen probleem als pomp ook bij kleinere hoeveelheden even aanslaat.

Simpelste pomp volstaat m.i. aangezien je maar één aftappunt hebt en dan is het kwestie van budget en prijs/kwaliteit in combinatie met geluidsniveau dat je zelf kiest.
Met een simpel DHZ tuinpompje kan je dat al.
Maar mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een iets degelijker ontwerp, bij voorkeur met inox binnenwerk.
Zorg uiteraard wel dat ze een "presscontrol" heeft.
Het zou dus een pomp moeten worden die in de technische ruimte (garage) komt, geen dompelpomp. In de garage is al een plek voorzien met een dikke leiding die uit de regenput komt, leiding richting het kraantje en een stopcontact.

Ik was al eens bij gamma gaan zien naar wat pompen, deze zien staan: https://www.gardena.com/int/products/watering/pump/garden-pump-4100-silent/970641401/

Lijkt me voldoende voor wat ik nodig heb? Alleen schrik dat die altijd zou moeten aangezet worden eens ik water nodig heb of zou die bij het openen van de kraan zelf aanspringen?

Lijkt dit een degelijke pomp voor wat ik nodig heb? En ik ben dan ook van plan een filter ertussen te steken.
 
Het zou dus een pomp moeten worden die in de technische ruimte (garage) komt, geen dompelpomp. In de garage is al een plek voorzien met een dikke leiding die uit de regenput komt, leiding richting het kraantje en een stopcontact.

Ik was al eens bij gamma gaan zien naar wat pompen, deze zien staan: https://www.gardena.com/int/products/watering/pump/garden-pump-4100-silent/970641401/

Lijkt me voldoende voor wat ik nodig heb? Alleen schrik dat die altijd zou moeten aangezet worden eens ik water nodig heb of zou die bij het openen van de kraan zelf aanspringen?

Lijkt dit een degelijke pomp voor wat ik nodig heb? En ik ben dan ook van plan een filter ertussen te steken.
geen presscontrol, moet je dus altijd aanzetten als je water wil, en uitzetten als je gedaan hebt anders blijft deze draaien (wat de levensduur sterk kan verminderen)
vaak ook geen droogloopbeveiliging.

Binnen dezelfde winkel/merk Kijk je beter in deze richting al zal de jouwe (mits bovenstaande) ook werken.

Qua filter, waarvoor ga je het water gebruiken? Enkel tuin/wagen via1 kraantje? Want dan volstaat m.i. Een inox filtertje op de aanzuigleiding reeds(uiteraard niet op bodem).

Voor alle duidelijkheid, een “gewone” dompelpomp kan uiteraard hiervoor nooit gebruiken in de put. deze zijn hier niet voor gemaakt en geven te weinig druk.
 
geen presscontrol, moet je dus altijd aanzetten als je water wil, en uitzetten als je gedaan hebt anders blijft deze draaien (wat de levensduur sterk kan verminderen)
vaak ook geen droogloopbeveiliging.

Binnen dezelfde winkel/merk Kijk je beter in deze richting al zal de jouwe (mits bovenstaande) ook werken.

Qua filter, waarvoor ga je het water gebruiken? Enkel tuin/wagen via1 kraantje? Want dan volstaat m.i. Een inox filtertje op de aanzuigleiding reeds(uiteraard niet op bodem).

Voor alle duidelijkheid, een “gewone” dompelpomp kan uiteraard hiervoor nooit gebruiken in de put. deze zijn hier niet voor gemaakt en geven te weinig druk.
Thanks voor de tip! Ben gisteren om die pomp geweest dat je vermeld hebt in gamma. Zit standaard wel een filter op. 1 van komende dagen eens zien om aan te sluiten.

De invoer buis is wel vrij dik, 40mm. En vond enkel aankoppelstukken van 19mm dus afwachten of het huidige aankoppelstuk dat erop zit op de pomp geraakt.
 
Dat is het 'm, ik wil geen te kostelijke filter want dan wordt het duurder dan leidingwater en dan kan ik beter gewoon leidingwater gebruiken. :p
Maar de filter moet wel effectief zijn en de druk moet voldoende blijven.
Heb deze besteld (bewust geen doorschijnend omhulsel, aangezien er dan algengroei kan plaatsvinden bij weinig gebruik): https://www.amazon.nl/dp/B01BH050GU

Die van jou heeft een filter van 100 en 25 micron, dus iets minder fijn. Moest ik een te grote drukval hebben, kan ik eens met die minder fijne proberen.


Welke isomo behuizing is er dan omheen bij jou?
Ik gebruik deze pomp: https://www.waterpomp.be/dab-jet-102-m-dab-control-d-hydrofoorpomp en heb deze in zo'n box geplaatst (wel groter en wanden van 7cm dik): https://www.bol.com/be/nl/p/isolati...x-tempex-doos-koelbox-isomo/9300000045884231/

Helpt toch best veel om het geluid te dempen. In mijn geval staat de pomp wel buiten, niet in huis. Ben nog aan het denken om extra geluidsisolatie in de isomobox te voorzien, maar er zijn zo veel soorten geluidsisolatie dat ik eerst eens zou moeten uitzoeken welke het meest effectieve is.
Iets met zoveel mogelijk massa.. Rockwool rocksono bijvoorbeeld, zal zowat het meest effectief zijn.
 
Iets met zoveel mogelijk massa.. Rockwool rocksono bijvoorbeeld, zal zowat het meest effectief zijn.
Merci voor de tip! Ik zal zien hoeveel ruimte ik nog heb eens de filters aangesloten zijn, want die vallen toch een pak groter uit dan verwacht. 😅
 
Allee uiteindelijk pomp kunnen aansluiten met de juiste stukken, een bepaald verloop was enkel in het metaal dus met teflon rond de schroefdraad gegaan.

In het begin kreeg ik raar genoeg schuim, en hoor aan het metalen koppelstuk nog een zuiggeluid, dus nog steeds geen water. Had gedacht dat zo een pomp installeren makkelijker ging zijn 😅
 
Die van ons steekt ook in de put, dat is ook miserie ze. Ik heb een tijdje geleden terug een nieuwe mogen steken. De 3e op 13 jaar tijd. Na een jaar of 6-7 gedaan ermee. Insijpeling via stroomkabel of ergens intern lek waardoor de elektronica nat wordt. Toen hebben ze mij afgeraden om er een in de put zelf te steken. Die gaan max 10 jaar mee werd er mij gezegd, terwijl die buiten de put makkelijk 20 jaar gaan halen. Gezien de leidingen breed genoeg zijn zit er nog altijd 1 in de put, ik hoop dat ze nu toch eens 10 jaar gaat halen. Misschien dat we dan eens kunnen beginnen denken aan renoveren en een bredere leiding leggen.
Je spreekt wel in een heel andere prijsklasse ook... wij hebben een "Grundfos SBA 3 bis 45 AW" in onze put zitten. Die pomp heeft €491 gekost incl. 21% BTW. Dan mag die DAB 30/50 nog 20 jaar meegaan, voor dat geld kan ik 3 dompelpompen kopen EN ik heb gene last van dat lawaai in huis.

Enfin, we zullen zien hoe lang ze bij ons meegaat. We wonen er nog niet lang genoeg om daar iets zinnig over te zeggen maar voorlopig vind ik het zeker niet erg dat die pomp niet in ons huis staat, integendeel. Los van het feit dat ons berging/technisch kot nu al propvol technieken staat/hangt.
 
Allee uiteindelijk pomp kunnen aansluiten met de juiste stukken, een bepaald verloop was enkel in het metaal dus met teflon rond de schroefdraad gegaan.

In het begin kreeg ik raar genoeg schuim, en hoor aan het metalen koppelstuk nog een zuiggeluid, dus nog steeds geen water. Had gedacht dat zo een pomp installeren makkelijker ging zijn 😅
Moet ge ze niet eerst opgieten? Als die droog staat schiet ze niet in gang tegen droog draaien eh.
 
Je spreekt wel in een heel andere prijsklasse ook... wij hebben een "Grundfos SBA 3 bis 45 AW" in onze put zitten. Die pomp heeft €491 gekost incl. 21% BTW. Dan mag die DAB 30/50 nog 20 jaar meegaan, voor dat geld kan ik 3 dompelpompen kopen EN ik heb gene last van dat lawaai in huis.

Enfin, we zullen zien hoe lang ze bij ons meegaat. We wonen er nog niet lang genoeg om daar iets zinnig over te zeggen maar voorlopig vind ik het zeker niet erg dat die pomp niet in ons huis staat, integendeel. Los van het feit dat ons berging/technisch kot nu al propvol technieken staat/hangt.
Miserie is dat je als er iets met die pomp scheelt in die put kan beginnen te klooien... terwijl met die andere pomp je u daar niets van moet aantrekken.
 
Wij hebben recentelijk onze regenwaterpomp vervangen ook na aankoop van het huis :) .

Beetje men takeaways na opzoekingswerk:
- DAB is zo'n beetje de Audi of BMW van pompen. Deftig gerief maar je betaalt het ook.
- Wij zijn uiteindelijk gegaan voor Leader wat één niveau lager zou zitten qua kwaliteit maar ongeveer de helft van de prijs is.
- Van meerdere mensen de raad gekregen een model zonder expansievat te nemen. Dit is zo wat het eerste wat kapot gaat.
- Voor de meerprijs (~100€) is het trouwens ook een no-brainer om een drietrapsfilter te steken. Als er dan ooit een defect is aan u pomp zal de fabrikant daar al niet meer moeilijk over kunnen doen :) .
- Voorzie enige vorm van demping voor de trillingen, onze vorige pomp had dat niet en die hoorde je door het heel het huis (staat ook in de garage).


Als je nog specifieke vragen hebt geef je maar een seintje. O ja, geen handige harry hier, dus we hebben ze laten installeren door iemand.
Grundfos, KSB en Wilo zijn de referentie A-merken, alle andere merken met zelfaanzuigende centrifugaalpompen zijn B-merken.

DAB is eerder een jaguar, is technisch inferieur maar 'ziet' er goed uit.
Zelfde geldt voor Leader, Calpeda en GEP.
Leo pumps is C-merk uit China.

In het gamma zuigerpompen is Clasal het topmerk.

De beste regeling is om een pomp te nemen met een drukschakelaar i.p.v. membraanvat.
Als filter is een terugspoelfilter beter dan een triofilter met verwisselbare cartouches.

Op de zuigslang moet ook steeds een terugslagklep gemonteerd worden om een vlotte werking te garanderen.
 
De socarexleiding in mijn woning komt uit in onze garage. Deze komt echter aan de rechter kant van de deur uit waar ik de pomp onmogelijk kan plaatsen. De deur gaat aan die kant open en er is te weinig plaats. Aan de linkerkant van de deur heb ik wel voldoende plaats om deze te plaatsen op de grond. Dit betekent dus wel dat ik met buizen rond mijn deur zou moeten gaan met 2x 90 graden bocht. Dit zou dus betekenen dat de pomp niet op het hoogste punt geplaatst wordt. Pomp boven de deur plaatsen of op die hoogte is ook niet ideaal. Ik had het idee om boven de deur een T-stuk te plaatsen waar ik de leiding zou kunnen ontluchten en opvullen met water indien nodig en een stop te plaatsen op het uiteinde die niet gebruikt wordt. In de regenwaterput heb ik reeds een terugslagklep met vlotter geplaatst. Heeft iemand ervaring om het op deze manier te doen? Of is dit een slecht idee? De socarexleiding werd uiteraard niet door mezelf geplaatst.

De socarexleiding tussen waterput en garage is diameter 1''1/4 en de ingang van de pomp is 1''. Ik heb nog een rest alpex buis liggen van 26/3.
Kan deze hiervoor gebruikt worden of kan ik beter een nieuw stuk socarex van 1'' hiervoor gebruiken met PVC koppelingen (bv Jason drukkoppeling)?
 
Terug
Bovenaan