Regenwaterput, welke pomp

Davydl

Member
Hey iedereen,

Wij hebben onlangs een huis gekocht, hier ligt dus een regenwaterput, maar geen pomp meer.

Ik zoek dus een pomp om het regenwater richting een kraantje buiten te pompen. De pomp zou in de garage geplaatst worden, de aansluitingen liggen klaar, met het kraantje net buiten de garage.

Enkel op internet kom ik vanalle types pomp tegen met drukvatje etc maar ik ken hier niks van.

Iemand een idee watvoor pomm ik best zou aankopen? Welk merk? Op wat moet ik nog letten?

Alvast bedankt!
 
Wij hebben recentelijk onze regenwaterpomp vervangen ook na aankoop van het huis :) .

Beetje men takeaways na opzoekingswerk:
- DAB is zo'n beetje de Audi of BMW van pompen. Deftig gerief maar je betaalt het ook.
- Wij zijn uiteindelijk gegaan voor Leader wat één niveau lager zou zitten qua kwaliteit maar ongeveer de helft van de prijs is.
- Van meerdere mensen de raad gekregen een model zonder expansievat te nemen. Dit is zo wat het eerste wat kapot gaat.
- Voor de meerprijs (~100€) is het trouwens ook een no-brainer om een drietrapsfilter te steken. Als er dan ooit een defect is aan u pomp zal de fabrikant daar al niet meer moeilijk over kunnen doen :) .
- Voorzie enige vorm van demping voor de trillingen, onze vorige pomp had dat niet en die hoorde je door het heel het huis (staat ook in de garage).


Als je nog specifieke vragen hebt geef je maar een seintje. O ja, geen handige harry hier, dus we hebben ze laten installeren door iemand.
 
Ik heb hier redelijk wat zoekwerk naar gedaan en heb een KSB Multi Eco-Top 35 E/50 gekocht. Niet goedkoop maar een veel robustere pomp dan bv DAB. Ik weet alleen niet meer waarom. En 't is met een vat van 50 liter waardoor ze minder regelmatig aan slaat.
 
Wij hebben zelf DAB Basic 30/50 ...

Ik zou er ver van weg blijven:
- condensator naar de knoppen bij langdurig gebruik (beregenen van de tuin), uitleg: "Ja maar meneer, die pompen zijn niet geschikt voor langdurig gebruik. Die zijn ideaal om eens kort op te springen (lees: om de wc mee door te trekken)
Ik denk als er nu 1 functie is die 100% van de gebruikers zal gebruiken dan is het toch om de tuin te beregenen :)

- veel lawaai
- nu zitten we weer met een lek aan dat spel (in onze technische ruimte). Alez, dat kan nu ook wel de schuld zijn van degene die het aangesloten heeft en niet de pomp op zich.


Als deze het begeeft (heeft een 2000€ gekost 4 jaar geleden), dan zal het ofwel een pomp in de put zelf zijn, of een putteke laten boren voor grondwater.

Tot zover mijn korte gebruikerservaring.
 
- DAB is zo'n beetje de Audi of BMW van pompen. Deftig gerief maar je betaalt het ook.
Ik ben geen kenner, maar mijn ervaringen zijn ook met DAB pompen.

- Voor de meerprijs (~100€) is het trouwens ook een no-brainer om een drietrapsfilter te steken. Als er dan ooit een defect is aan u pomp zal de fabrikant daar al niet meer moeilijk over kunnen doen :) .
Zit dat filter niet nà de pomp?
- Voorzie enige vorm van demping voor de trillingen, onze vorige pomp had dat niet en die hoorde je door het heel het huis (staat ook in de garage).
De reden waarom ik reageer op deze post: mijn raad is om de pomp in de put te installeren, in plaats van in de garage. Hoeveel demping je ook voorziet, je gaat dat horen en het is niet weinig lawaai. Als je de pomp in de put zet, hoor je niets.
Vroeger ook pomp in de garage, nu in de put en ik zou niet anders meer willen. En hier zit het filter dus ook na de pomp, maar dat kan dus komen omdat de pomp in de put staat.
 
Zit dat filter niet nà de pomp?
Drietrapsfilter zit idd na de pomp. Leader wil dat je er ook nog één van hen voor zet. Geeft geen meerprijs, zit mee inbegrepen bij de pomp.
Sorry voor de onvolledige info.

De reden waarom ik reageer op deze post: mijn raad is om de pomp in de put te installeren, in plaats van in de garage. Hoeveel demping je ook voorziet, je gaat dat horen en het is niet weinig lawaai. Als je de pomp in de put zet, hoor je niets.
Vroeger ook pomp in de garage, nu in de put en ik zou niet anders meer willen. En hier zit het filter dus ook na de pomp, maar dat kan dus komen omdat de pomp in de put staat.
Volgens de spec sheet maakt onze huidige 66dB lawaai bij gebruik. Als ik in de garage of bijkeuken sta hoor ik ze. Maar in de keuken (ruimte naast bijkeuken) al niet meer met de deuren toe uiteraard...
Dus qua lawaai vallen die huidige pompen best wel mee hoor. Onze vorige pomp maakte volgens zijn specs sheet 71dB lawaai.

Ik denk als er nu 1 functie is die 100% van de gebruikers zal gebruiken dan is het toch om de tuin te beregenen :)
Is bij ons eigenlijk nog een minderheid vh watergebruik. Twee toiletten en wasmachine zijn de grootste slokoppen.
 
...


Is bij ons eigenlijk nog een minderheid vh watergebruik. Twee toiletten en wasmachine zijn de grootste slokoppen.
Die hebben wij er bewust af gehaald: degoutant elke keer da geluid als ge doortrekt :D daarvoor heb ik geen nieuwbouw gezet
 
Hey iedereen,

Wij hebben onlangs een huis gekocht, hier ligt dus een regenwaterput, maar geen pomp meer.

Ik zoek dus een pomp om het regenwater richting een kraantje buiten te pompen. De pomp zou in de garage geplaatst worden, de aansluitingen liggen klaar, met het kraantje net buiten de garage.

Enkel op internet kom ik vanalle types pomp tegen met drukvatje etc maar ik ken hier niks van.

Iemand een idee watvoor pomm ik best zou aankopen? Welk merk? Op wat moet ik nog letten?

Alvast bedankt!
Bekijk eerst wat je wil/kan:
-Pomp in de put of toch bovengronds ivm trillingen/geluid in huis. Bekijk ook of dit technisch mogelijk is (elektriciteit naar put,...)
-Wil je automatische bijvulling/overschakeling of niet? Opnieuw bekijk of dit technisch mogelijk is. Bij pomp in put + automatische bijvulling moet je vb al 2 socarexen en elektriciteit (of wachtbuis) hebben liggen.
-Wil je dat de pomp bij kleine afnames (of klein lek) niet onmiddellijk aanslaat: drukvat te voorzien.

Voor jou situatie, "pomp om regenwater naar 1 buitenkraantje te pompen":
-pomp in put m.i. overkill aangezien je dit kraantje wss enkel gebruikt voor de tuin te sproeien/auto te wassen. Tenzij je er hele nachten de tuin mee wil beregenen (maar dan gaat put ook snel leeg zijn) zal het geluid vermoedelijk niet te hard storen voor die 30-40? keer/jaar. Zou een ander verhaal zijn als de pomp telkens snachts aanslaat bij toiletbezoek, wasmachine,...
-Automatische bijvulling/overschakeling m.i. ook niet nuttig. Wel handig zodat je altijd toilet kan doorspoelen maar voor één buitenkraantje kan je wss de tuinslang wel eens eenmalig binnen aan de waterleiding aansluiten.
-Drukvat m.i. overkill. Gezien het (waarschijnlijk) beperkt gebruik geen probleem als pomp ook bij kleinere hoeveelheden even aanslaat.

Simpelste pomp volstaat m.i. aangezien je maar één aftappunt hebt en dan is het kwestie van budget en prijs/kwaliteit in combinatie met geluidsniveau dat je zelf kiest.
Met een simpel DHZ tuinpompje kan je dat al.
Maar mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een iets degelijker ontwerp, bij voorkeur met inox binnenwerk.
Zorg uiteraard wel dat ze een "presscontrol" heeft.
 
Als deze het begeeft (heeft een 2000€ gekost 4 jaar geleden), dan zal het ofwel een pomp in de put zelf zijn, of een putteke laten boren voor grondwater.
Die van ons steekt ook in de put, dat is ook miserie ze. Ik heb een tijdje geleden terug een nieuwe mogen steken. De 3e op 13 jaar tijd. Na een jaar of 6-7 gedaan ermee. Insijpeling via stroomkabel of ergens intern lek waardoor de elektronica nat wordt. Toen hebben ze mij afgeraden om er een in de put zelf te steken. Die gaan max 10 jaar mee werd er mij gezegd, terwijl die buiten de put makkelijk 20 jaar gaan halen. Gezien de leidingen breed genoeg zijn zit er nog altijd 1 in de put, ik hoop dat ze nu toch eens 10 jaar gaat halen. Misschien dat we dan eens kunnen beginnen denken aan renoveren en een bredere leiding leggen.
 
Hier ook een DAB pomp en zeer tevreden van. Alleen de Control-D vind ik wat minder, aangezien die een plastic draad heeft en je die dus zo stuk draait met messing koppelstukken, zeker als je vlas en vet gebruikt. De verbinding is voorlopig nog lekvrij hier, maar ben benieuwd hoelang ik dat zo ga kunnen houden met die kapotte draad...

Ze maakt idd best wel wat lawaai, heb dat hier opgelost door de pomp in een isomo box te steken.

Drietrapsfilter zit idd na de pomp. Leader wil dat je er ook nog één van hen voor zet. Geeft geen meerprijs, zit mee inbegrepen bij de pomp.
Sorry voor de onvolledige info.
Heb je nog veel waterdruk na die drietrapsfilter?

We sproeien onze gazon hier met grondwater en hoewel er zeer weinig roest inzit, begint het na 2 seizoenen sproeien toch zichtbaar te worden op sommige plekken. Heb dus ook zo'n drietrapsfilter besteld, maar hoop dat ik nog voldoende druk overhoud...
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog veel waterdruk na die drietrapsfilter?
Absoluut geen problemen mee.
Wij hebben een Leader Inoxcontrol 240 voor de volledigheid. Vind wel niet direct hoeveel druk die zou moeten ontwikkelen.

Als je de grote spoelknop van de wc gebruikt draait de pomp ruw geschat ongeveer 1 minuut.
 
Laatst bewerkt:
Die van ons steekt ook in de put, dat is ook miserie ze. Ik heb een tijdje geleden terug een nieuwe mogen steken. De 3e op 13 jaar tijd. Na een jaar of 6-7 gedaan ermee. Insijpeling via stroomkabel of ergens intern lek waardoor de elektronica nat wordt. Toen hebben ze mij afgeraden om er een in de put zelf te steken. Die gaan max 10 jaar mee werd er mij gezegd, terwijl die buiten de put makkelijk 20 jaar gaan halen. Gezien de leidingen breed genoeg zijn zit er nog altijd 1 in de put, ik hoop dat ze nu toch eens 10 jaar gaat halen. Misschien dat we dan eens kunnen beginnen denken aan renoveren en een bredere leiding leggen.
Hmm ik heb er hier één die al meer dan 12 jaar meegaat ondertussen. Ofwel heb ik geluk ofwel mag ik binnenkort kosten verwachten :unsure:
 
Absoluut geen problemen mee.
Wij hebben een Leader Inoxcontrol 240 voor de volledigheid. Vind wel niet direct hoeveel druk die zou moeten ontwikkelen.

Als je de grote spoelknop van de wc gebruikt draait de pomp ruw geschat ongeveer 1 minuut.
Die zou 4,8 bar produceren. De mijne 5,4 bar, dus zal wel meevallen dan. Alleen hopen dat de hoge druk de filters niet stuk maakt.

Heb je een idee hoeveel micron je filters zijn? Heb er zelf besteld van 5 micron. Is heel fijn, maar wil wel zeker zijn dat ik alle ijzer eruit haal. Evt kan ik nog naar 75-100 micron gaan als de drukval te groot is.
 
Die zou 4,8 bar produceren. De mijne 5,4 bar, dus zal wel meevallen dan. Alleen hopen dat de hoge druk de filters niet stuk maakt.

Heb je een idee hoeveel micron je filters zijn? Heb er zelf besteld van 5 micron. Is heel fijn, maar wil wel zeker zijn dat ik alle ijzer eruit haal. Evt kan ik nog naar 75-100 micron gaan als de drukval te groot is.
RESIDEO Braukmann FF60 AX

Als je echt alles er wil uit hebben moet je over UV filteren is mij vertelt maar dat is wel heel kostelijk.
Zo'n drietrapsfilter moet je één keer paar jaar is wat cartouches veranderen voor enkele euro's.
 
Ze maakt idd best wel wat lawaai, heb dat hier opgelost door de pomp in een isomo box te steken.


Heb je nog veel waterdruk na die drietrapsfilter?
Isomo box: die isomo behuizing zit er toch al standaard omheen? Doet wel iets maar echt niet voldoende :L Ach je kan er niet veel aan verhelpen, pompen maken nu eenmaal veel lawaai.

Wat de waterdruk betreft, nog geen negatieve effecten ondervonden, hier heeft er altijd een 3-delige Honeywell filter achter gezeten.
 
hier geen filter, enkel een drie-delige betonfilter voor de regenwaterput en een pomp in put met drijvende intake.
Water is helder, stinkt niet. We hebben wel EPDM en dakpannen daken, nergens roofing.
 
RESIDEO Braukmann FF60 AX

Als je echt alles er wil uit hebben moet je over UV filteren is mij vertelt maar dat is wel heel kostelijk.
Zo'n drietrapsfilter moet je één keer paar jaar is wat cartouches veranderen voor enkele euro's.
Dat is het 'm, ik wil geen te kostelijke filter want dan wordt het duurder dan leidingwater en dan kan ik beter gewoon leidingwater gebruiken. :p
Maar de filter moet wel effectief zijn en de druk moet voldoende blijven.
Heb deze besteld (bewust geen doorschijnend omhulsel, aangezien er dan algengroei kan plaatsvinden bij weinig gebruik): https://www.amazon.nl/dp/B01BH050GU

Die van jou heeft een filter van 100 en 25 micron, dus iets minder fijn. Moest ik een te grote drukval hebben, kan ik eens met die minder fijne proberen.

Isomo box: die isomo behuizing zit er toch al standaard omheen? Doet wel iets maar echt niet voldoende :L Ach je kan er niet veel aan verhelpen, pompen maken nu eenmaal veel lawaai.

Wat de waterdruk betreft, nog geen negatieve effecten ondervonden, hier heeft er altijd een 3-delige Honeywell filter achter gezeten.
Welke isomo behuizing is er dan omheen bij jou?
Ik gebruik deze pomp: https://www.waterpomp.be/dab-jet-102-m-dab-control-d-hydrofoorpomp en heb deze in zo'n box geplaatst (wel groter en wanden van 7cm dik): https://www.bol.com/be/nl/p/isolati...x-tempex-doos-koelbox-isomo/9300000045884231/

Helpt toch best veel om het geluid te dempen. In mijn geval staat de pomp wel buiten, niet in huis. Ben nog aan het denken om extra geluidsisolatie in de isomobox te voorzien, maar er zijn zo veel soorten geluidsisolatie dat ik eerst eens zou moeten uitzoeken welke het meest effectieve is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het 'm, ik wil geen te kostelijke filter want dan wordt het duurder dan leidingwater en dan kan ik beter gewoon leidingwater gebruiken. :p
Maar de filter moet wel effectief zijn en de druk moet voldoende blijven.
Heb deze besteld (bewust geen doorschijnend omhulsel, aangezien er dan algengroei kan plaatsvinden bij weinig gebruik): https://www.amazon.nl/dp/B01BH050GU

Die van jou heeft een filter van 100 en 25 micron, dus iets minder fijn. Moest ik een te grote drukval hebben, kan ik eens met die minder fijne proberen.


Welke isomo behuizing is er dan omheen bij jou?
Ik gebruik deze pomp: https://www.waterpomp.be/dab-jet-102-m-dab-control-d-hydrofoorpomp en heb deze in zo'n box geplaatst (wel groter en wanden van 7cm dik): https://www.bol.com/be/nl/p/isolati...x-tempex-doos-koelbox-isomo/9300000045884231/

Helpt toch best veel om het geluid te dempen. In mijn geval staat de pomp wel buiten, niet in huis. Ben nog aan het denken om extra geluidsisolatie in de isomobox te voorzien, maar er zijn zo veel soorten geluidsisolatie dat ik eerst eens zou moeten uitzoeken welke het meest effectieve is.
Ik heb deze: https://www.waterpomp.be/dab-aquaprof-basic-30-50-regenwaterpomp
 
Terug
Bovenaan