@DaFreak
Je gaat waarschijnlijk even moeten gaan zitten maar er zitten wel degelijk aziaten in de cast.
Zoals wie? De Iraanse Nazanin Boniadi? Indien ja, is één iemand voldoende om te voldoen aan een diverse cast? Indien ja, is het dan niet overdreven om zwarte personages te verzinnen van rassen die zijn omschreven als blank? Of een bestaand personage van huidskleur te veranderen?
Nogmaals Midden Aarde is niet Engeland, het bevat geïnspireerde elementen van de hele wereld en zoals je zelf zegt, het is FICTIEF. Er waren geen elfen, trollen of pratende bomen in ons verleden. zelfs in dat fictieve is Midden Aarde nooit white only geweest.
Je moet die niet verzinnen die bestaan hier en nu en ook in het fictieve midden aarde. Je geeft dat zelf al aan door de oosterlingen te vermelden. Denk je echt dat in die 1000en jaren er geen enkele romance tussen een witte, zwarte, gele persoon die tot kinderen heeft geleid? Zelfs mensen en elfen hebben samen kinderen gemaakt. Het is niet omdat Tolkien niet elke friggin romance die ooit in midden aarde heeft plaats gevonden heeft opgelijst dat ze niet bestaan.
Nogmaals Midden-Aarde heeft plaatsgevonden in en rond Engeland, in Tolkiens mythologie hebben al de gebeurtenissen in onze geschiedenis plaatsgevonden. Hij heeft niet lukraak een wereldje verzonnen, neen hij heeft een periode bedacht in onze eigen geschiedenis.
Midden-Aarde is wel degelijk overwegend "white only" m.u.v. Harad en Rhûn. Zoals eerder aangehaald kunnen er dus wel degelijk acteurs/actrices met een andere huidskleur gecast worden op voorwaarde dat ze onderdeel uitmaken van deze bevolkingen. Zwarte elfen, dwergen en hobbits verzinnen is gewoon gedaan met maar één doel. Wat ik hier aankaart is geen racisme maar kritiek.
ij vindt die onnodig, meer zelfs, je vindt ze zodanig aanstootgevend dat je er paginas over kan blijven doordrammen. Ik zie dat wel degelijk als jouw fout en niet die van Amazon. Die veranderingen zijn enkel positief en hebben geen enkele invloed op het verhaal. Dit is de duurste serie ooit gemaakt, in de grootste fantasy franchise aller tijden. Voor eeuwig en altijd alle minderheden weren en ze voor altijd exclusief blank houden is gewoon bekrompen, onrealistisch en jawel rascistisch. Alle grote franchises waren praktisch exclusief blank en dat zijn de enige die grote budgetten kunnen strikken en dus ook een mainstream audience bereiken. Die zijn allemaal diverser aan het worden en dat is een goede zaak. Als je alles koste wat kost white only wil houden ben je gewoon deel van het probleem. Het verhaal gaat echt niet slechter worden omdat er zwarten in mee doen.
Doordrammen, zagen, thread verneuken, ... Dit gewoon kritiek geven met argumenten m.a.w. er wordt hier niets zomaar iets geroepen. Het topic is nu eenmaal gevoelig anno 2022 dus velen trekken meteen de kaart van racisme.
Jij vindt deze veranderingen positief maar ik hoop ergens wel dat je weet dat dit subjectief is. Ik vind ze negatief en da's ook subjectief. Zoals ik al eerder vermeldde komt het over alsof jij de goeie bent en ik de racist omdat ik tegen de veranderingen ben.
Die argumenten waar je overigens mee afkomt vind ik gewoon flauw. Dat het duurste serie allertijden is geen reden om deze aanpassingen te doen. Doen ze gewoon wegens 'woke' en om een breder publiek te bereiken. Je zou verschieten hoeveel "minderheden" gewoon fan zijn van Tolkien's werk en er helemaal geen probleem mee hebben.
Een franchise zou het overigens niet noemen. Tolkien heeft een mythologie gecreëerd dat leidde tot het genre fantasy.
Je vindt het erg van mij omdat je er geen graten in ziet. Ik wel en dat staat je niet aan dus ben jij automatisch 'goed' (i.e. open voor verandering) en ik ben 'slecht' (e.g. ertegen, mogelijk racistisch).
Correct.
Dat antwoord is veelzeggend. Het heeft klaarblijkelijk geen nut om met jou te discussiëren want je hebt me al in een hokje geplaatst. Waarschijnlijk in het hokje racisten of zageventen.
Dat is echt je reinste onzin; in de films werkt Saruman samen met Sauron, elfen zitten overal en zijn helemaal niet zo mythisch en zeldzaam wat ingaat tegen een van LOTRs hoofdthemas, Aragorn is praktisch een volledig ander karakter, elfen at helm's deep cuz elves are cool, Ook Frodo en Sam en hun relatie is serieus anders in de boeken (zie bijvoorbeeld shelob fight), Frodo is geen snotter maar middle aged en al 17 jaar in het bezit van de ring als de quest begint, Gandalf is in de films een stuk menselijker en minder god, de stoic Gimli is zelfs comic relief,... Gandalf die ervan langs krijgt van de Witch King op Weathertop (as if), Saruman's dood, ... en ga zo maar door. Jackson is op serieus wat plekken tegen Tolkien's verhaal ingegaan. Hell zelfs het oog van Sauron bovenop Barad-dûr is compleet verzonnen voor de film. Daarnaast smelt LOTR evengoed een hele hoop karakters en events samen uit gemak en tijdswinst en om vrouwelijke rollen uit te vergroten.
en guess what. Daar is allemaal niets mis mee!
Saruman werkte niet samen met Sauron, dat is wat het lijkt. Saruman had gewoon de intentie om de Ring voor zichzelf te houden. Saruman met de Ring zou de machtigste zijn van heel Midden-Aarde. Waarom denk je dat Gandalf de Ring weigerde van Frode? Uit angst wat er zou kunnen ontstaan als een Maia dergelijke krachtige wapens in hun bezit zouden hebben. De Ring kan alles en iedereen manipuleren m.u.v. Tom Bombadil.
Gandalf vs The Witch King is ten eerste exclusief te zien in de Extended Edition en is gewoon een overdreven versie van wat er zich echt heeft afgespeeld tussen de twee. Trouwens niet op de Weathertop hé, dat was Aragorn tegen de gehele Nazgul. Betreft de reden: Hollywood. Net zoals Balrog Durin's Bane er schrikwekkender uitziet dan beschreven (alhoewel rondom de Balrog niet alles is geweten inclusief hoeveel er hebben bestaan).
Personages en gebeurtenissen smelten is toch dag en nacht verschil met personages verzinnen wegens maar één doel. In The Hobbit verzint Peter Jackson ook personages (zie Tauriel) en toch was hij niet tegenstrijdig met Tolkien's beschrijvingen.
Is al meerdere malen vermeld geweest dat ze er dan geen budget van een half miljard hadden tegen kunnen smijten en dan had je een LOTR rip off met CGI van den ALDI. Yeey?
Liever een LOTR rip-off dan Rings of Power waar ze gewoon profiteren van de bekendheid van LOTR/Tolkien. Alle fantasy series/films zijn toch gebaseerd op Tolkien's werk want het genre fantasy bestaat door en dankzij Tolkien.
@Marsu
Ik denk wel degelijk dat racisme, al dan niet bewust een veel grotere rol speelt dan "respect voor het bronmateriaal". Zeker als je ziet welke hoeken van het internet hier op focussen en hoe degene die er het hardst over roepen vaak het minst van de originele lore kennen. Over de meer ingrijpende veranderingen hoor je bijna niets, het is puur die donkere huidskleur die niet kan. Of dat in Bojo's geval zo is gaan we nooit met zekerheid kunnen zeggen maar hij had het dan ook zelf over mogelijks racistisch. Zelf vermoed ik dat dit op z'n minst onbewust speelt en dat lijkt me vrij duidelijk als je ziet dat hij in't algemeen niets van "woke" moet hebben.
Ik heb 'mogelijk racisme' aangekaart in de zin van dat jij mij waarschijnlijk zo beschouwt.
Ik die niets van "woke" moet hebben is gewoon fout en nergens op gebaseerd. Eigenlijk gewoon een beschuldiging. Maar nogmaals, met jou discussiëren heeft geen zin want je hebt toegegeven dat je vindt dat ik de slechte ben.