Het mooiste voorbeeld gaf
@DaFreak al: Nick Fury. Geen haan die er naar kraaide dat die zwart was in de films (en ja, ik weet het: er waren al comics met een zwarte Nick Fury maar origineel was die gewoon blank).
Irrelevant voorbeeld want één: wel al voorbeelden uit de comics en twee: een compleet andere context (er is niets inherent blank aan Nick Fury in 20/21e eeuw Amerika, een fictieve mythologische oorsprong voor Noord-Weste Europese culturen, daar mag je wél blanke personages verwachten), maar goed zoals ik zei: die discussie is hier al gevoerd, geen zin om in herhaling te vallen.
Het is echter niet omdat je het herhaalt als laatste dat je meer of minder gelijk hebt.
Het is midden aarde, niet Engeland en Engeland is ook niet voor whites only. In Black Panther speelden trouwens wel blanken mee. Aangezien wakanda een afgezonderde natie was die haar bestaan geheim hield... Het verschil zie je zelf ook wel. Wakanda gaat trouwens evengoed mee met zijn tijd en stelt op het einde wel haar grenzen open. Dat was net een thema in de film.
Nu goed de rest van je opmerkingen buiten dan dat dog whistle gedoe rond "geforceerde diversiteit" schaar ik me ook wel achter. Het stemt me ongerust maar ik zal die "aap" eerst wel checken ipv hem op voorhand al te boycotten.
Dat is gewoon bewust moedwillig naast de kwestie discussiëren. Ik doelde duidelijk op de
inwonders van Wakanda. Een afgezonderde natie, mag gerust monocultureel en mono-ethnisch zijn (daar ging WoT ook de mist in als ik me niet vergis).
Ik heb ook niet gesproken van een boycot, ik zal misschien wel eens kijken (maar trachten te vermijden er voor te betalen).
Soit ik ga die discussie hier niet opnieuw starten. Rings of Power is in mijn ogen fanfictie de naam LOTR niet waardig, maar met voldoende geld koop je alles. Mochten ze nu nog een deftig verhaal gaan verfilmen zoals The Hobbit of iets gebaseerd op The Silmarillion dan kon je het nog een adaptatie noemen... maar neen, ze gaan zelf een verhaal verzinnen op basis van appendices. De link met het origineel kon al niet zwakker zijn, en dan gaan ze nog zaken die wél vaststaan aanpassen ook.
Maar goed een origineel fantasy werk, van de hand van zwakke schrijvers, met dan ook nog eens geforceerde woke ideologie en diversiteit, dat krijg je niet zo gemakkelijk verkocht natuurlijk, dus ja, dan co-opteren we maar een bestaand werk... dat zien we wel vaker tegenwoordig.