Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Deze zal net zoals WoT mooi geskipt worden! Ik gun die rakkers geen abbo, dit hoeft niet worden aangemoedigd :D
Laat hun nieuw publiek het maar sponsoren XD

Get them blacks out of my fantasy! Maar het is zeker niet rascistisch hoor, nee het is uit respect voor de bron! 🥲
Als je iets boycot gewoon omdat je de serie white only wil houden en je niet over zwarte elfen kan zetten zou ik mezelf schamen.

@Heimlar Hobbit was niet van amazon, WOT was idd ondermaats maar wat heeft dat er mee te maken? Ga je ook Netflix boycotten vanaf ze één slechte serie maken? Invincible en Undone zijn evengoed prime originals en zijn fantastisch. Nee het lijkt me vrij duidelijk wat je niet wil aanmoedigen en waarom je deze perse wil boycotten.

Misschien eerst checken of de serie echt slecht is alvorens ze te boycotten op basis van doorzichtige motivatie.

Laatst bewerkt:
Die discussie is hier al tot in de treure gevoerd. Het is niet omdat je in één bepaald werk van fictie, duidelijk geïnspireerde op Noord-West-Europese cultuur wél kijkt naar huidskleur dat je daarom een racist bent. Net zomin dat de makers van Black Panther racisten zijn omdat er in Wakanda geen blanken of Aziaten rondlopen.

Ik trek het me niet meer aan, en niet alleen omwille van de geforceerde diversiteit maar ook omwille van de gebrekige bronnen (ze hebben géén recht op de Silmarillion, maar baseren zich op appendices), samengeperste tijdslijnen en ontbrekende personages, de reputatie van de schrijvers achter deze reeks, hobbits in the second age (want de "gewone" fans kennen LOTR natuurlijk van hobbits!) ...
deze Amazon-LOTR serie wordt gewoon een soort van obsceen dure (qua kostprijs), goedkope (qua inhoud) fanfictie die omdat het gefinancierd is door een miljardair, de "échte" naam mag rondparaderen om mensen te misleiden.

Om een toepasselijk spreekwoord te gebruiken: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Het is midden aarde, niet Engeland en Engeland is ook niet voor whites only. In Black Panther speelden trouwens wel blanken mee. Aangezien wakanda een afgezonderde natie was die haar bestaan geheim hield... Het verschil zie je zelf ook wel. Wakanda gaat trouwens evengoed mee met zijn tijd en stelt op het einde wel haar grenzen open. Dat was net een thema in de film.

Nu goed de rest van je opmerkingen buiten dan dat dog whistle gedoe rond "geforceerde diversiteit" schaar ik me ook wel achter. Het stemt me ongerust maar ik zal die "aap" eerst wel checken ipv hem op voorhand al te boycotten.

Wat mij vooral stoort: er zijn zo veel adapties van boeken/comics/whatever. En in elke adaptie worden dingen aangepast; of dat nu verhaallijnen zijn of personages of eender wat. En soms klagen fans daar over omdat het niet trouw genoeg is aan het bron materiaal. En dat snap ik: je hebt een bepaald beeld in je hoofd en als het resultaat van de adaptie dan niet strookt met jouw beeld ervan, dan is dat gewoon vervelend.

Maar in dit geval ligt de focus om één of andere reden vooral op de huidskleur van de personages en wordt dat meteen in de woke hoek geduwd. En da's hetgeen mij zo enerveert. Er is gewoon heel divers gecast, waarom? Omdat het fucking 2022 is en er voor zo'n dingen niet persé naar huidskleur gezien wordt. De acteur die het best (zou moeten) past(sen) bij de rol wordt gekozen.

Het mooiste voorbeeld gaf @DaFreak al: Nick Fury. Geen haan die er naar kraaide dat die zwart was in de films (en ja, ik weet het: er waren al comics met een zwarte Nick Fury maar origineel was die gewoon blank).

Wat mij vooral stoort is dat men historische figuren gaat opvoeren met zwarte personages. Een zwarte Anne Boleyn als echtgenote van Hendrik VIII of de laatste verfilming van Les Miserables waarbij het hoofd van de Parijse politie een zwarte is. Alsof in Frankrijk van rond 1840 een zwarte ooit hoofd van de politie zou geweest zijn. Dat is pure geschiedvervalsing.

Als het zoals die schrijft een hedendaags verhaal is maak er dan ook een moderne versie van.

Dat van comics die al een zwarte Fury toonden, is nochtans wel essentieel in deze discussie. Dat betekent immers dat er wel degelijk vanuit de lore een voedingsbodem was voor een zwarte Nick Fury.

Het is midden aarde, niet Engeland en Engeland is ook niet voor whites only. In Black Panther speelden trouwens wel blanken mee. Aangezien wakanda een afgezonderde natie was die haar bestaan geheim hield...

Zoals the two rivers? :)

Dat zich later ook openstelt.

Nu goed, dat was eigenlijk maar een kleine ‘ergernis’ in de eerste aflevering, daarna was dat geen probleem meer. Alle verhaalswijzigingen daarentegen :s

Het mooiste voorbeeld gaf @DaFreak al: Nick Fury. Geen haan die er naar kraaide dat die zwart was in de films (en ja, ik weet het: er waren al comics met een zwarte Nick Fury maar origineel was die gewoon blank).

Irrelevant voorbeeld want één: wel al voorbeelden uit de comics en twee: een compleet andere context (er is niets inherent blank aan Nick Fury in 20/21e eeuw Amerika, een fictieve mythologische oorsprong voor Noord-Weste Europese culturen, daar mag je wél blanke personages verwachten), maar goed zoals ik zei: die discussie is hier al gevoerd, geen zin om in herhaling te vallen.
Het is echter niet omdat je het herhaalt als laatste dat je meer of minder gelijk hebt.

Het is midden aarde, niet Engeland en Engeland is ook niet voor whites only. In Black Panther speelden trouwens wel blanken mee. Aangezien wakanda een afgezonderde natie was die haar bestaan geheim hield... Het verschil zie je zelf ook wel. Wakanda gaat trouwens evengoed mee met zijn tijd en stelt op het einde wel haar grenzen open. Dat was net een thema in de film.

Nu goed de rest van je opmerkingen buiten dan dat dog whistle gedoe rond "geforceerde diversiteit" schaar ik me ook wel achter. Het stemt me ongerust maar ik zal die "aap" eerst wel checken ipv hem op voorhand al te boycotten.

Dat is gewoon bewust moedwillig naast de kwestie discussiëren. Ik doelde duidelijk op de inwonders van Wakanda. Een afgezonderde natie, mag gerust monocultureel en mono-ethnisch zijn (daar ging WoT ook de mist in als ik me niet vergis).

Ik heb ook niet gesproken van een boycot, ik zal misschien wel eens kijken (maar trachten te vermijden er voor te betalen).
Soit ik ga die discussie hier niet opnieuw starten. Rings of Power is in mijn ogen fanfictie de naam LOTR niet waardig, maar met voldoende geld koop je alles. Mochten ze nu nog een deftig verhaal gaan verfilmen zoals The Hobbit of iets gebaseerd op The Silmarillion dan kon je het nog een adaptatie noemen... maar neen, ze gaan zelf een verhaal verzinnen op basis van appendices. De link met het origineel kon al niet zwakker zijn, en dan gaan ze nog zaken die wél vaststaan aanpassen ook.

Maar goed een origineel fantasy werk, van de hand van zwakke schrijvers, met dan ook nog eens geforceerde woke ideologie en diversiteit, dat krijg je niet zo gemakkelijk verkocht natuurlijk, dus ja, dan co-opteren we maar een bestaand werk... dat zien we wel vaker tegenwoordig.

Veel recente producties die met veel tam tam (en dus budget) werden gelanceerd die niet op een "established franchise" waren gebaseerd ken ik niet.

Geen bekend ip, geen groot budget. Het is echt zo simpel tegenwoordig.

Wat onzin is.
The Expanse is relatief nieuw. The Umbrella Academy idem.

Er speelt wel degelijk een ideologie mee die bestaande IP's wilt "herschrijven" omdat zaken als een te blanke cast zoals bij LOTR als problematisch wordt ervaren. Of sterke mannelijke rolmodellen à la Luke Skywalker? Afbreken graag en vervangen door vrouwen!

EDIT: ook énorm veelzeggend dat voor een serie die zogezegd in september zou worden gereleased, we nog altijd niet meer dan teaser-trailers gehad hebben, en géén enkele échte trailer.

Laatst bewerkt:
Expanse laatste seizoen was gemiddeld 3 miljoen per episode, dat is klein budget en dat zie je eraan. Die show is niet slecht, daar niet van maar visueel is die niet indrukwekkend. Heeft ook maar een beperkt aantal kijkers. Stranger Things laatste seizoen was 30 miljoen per episode en dat contrast zie je direct. Rings of Power is 60 miljoen per episode. You were saying?

Dus geef je zelf een voorbeeld van hoe Stranger Things - nochtans ook niet gebaseerd op een bekende boekenreeks als ik me niet vergis - uiteindelijk wél een groot budget gekregen heeft.

Dat Rings of Power er nog een groter krijgt? Tja, voor hetzelfde geld zit het bloedgeld dat ze betaald hebben om de naam "Lord of the Rings" op hun fan-fictie te mogen kleven in verrekend, eens zien of dat effectief 60 miljoen naar élke aflevering gaat zijn.
Meer budget betekent ook niet per se meer kwaliteit.

Het eerste seizoen van Stranger Things was maar 5 miljoen per episode. ;p

nogmaals, enkel bekende ip krijgt een groot budget.

Dat van comics die al een zwarte Fury toonden, is nochtans wel essentieel in deze discussie. Dat betekent immers dat er wel degelijk vanuit de lore een voedingsbodem was voor een zwarte Nick Fury.

Irrelevant voorbeeld want één: wel al voorbeelden uit de comics en twee: een compleet andere context (er is niets inherent blank aan Nick Fury in 20/21e eeuw Amerika, een fictieve mythologische oorsprong voor Noord-Weste Europese culturen, daar mag je wél blanke personages verwachten), maar goed zoals ik zei: die discussie is hier al gevoerd, geen zin om in herhaling te vallen.
Het is echter niet omdat je het herhaalt als laatste dat je meer of minder gelijk hebt.
Ik ben het er niet mee eens dat het een verschil geeft of Fury in een paar comics zwart was. Denk dat het vooral doorslaggevend was dat ze Fury in The Ultimates letterlijk als Samuel L. Jackson hebben geportreteerd :p
Maar er zijn reacties genoeg te vinden op veranderingen in comics, denk dat er hier ook voorbeelden terug te zijn op black superman.

En qua oorsprong: daar heb je een punt. De huidskleur is misschien minder essentieël bij Fury dan bij iets LotR. Alhoewel, het blijft gebaseerd op mythologie hé. Da's make belief, dus feel free om dat wat aan te passen. Ik heb nooit iemand horen klagen over de ethniciteit van de cast van Troy.
Ik blijf erbij: hoe populairder de franchise: hoe meer commentaar er komt. En da's begrijpelijk maar ik snap niet dat dat als "woke" wordt weggezet.

Nog twee bedenkingen:
1. Ik heb wel meer moeite met dingen zoals Anne Boleyn.
2. In het film forum is dat gepasseerd en aangehaald door @DaFreak : veel content is gebaseerd op franchises. Veel van die dingen vinden hun wortels in de tijd dat (héél simpel gezegd) de blanke man de standaard was. En elke verandering die men doet botst gewoon met de gevoelens van heel veel fans en komt bijwijlen héél geforceerd over. Imo zou men over het algemeen met wat meer originele dingen over de brug komen. Zie naar Everything, everywhere all at once. Wat een pareltje is dat!

En qua oorsprong: daar heb je een punt. De huidskleur is misschien minder essentieël bij Fury dan bij iets LotR. Alhoewel, het blijft gebaseerd op mythologie hé. Da's make belief, dus feel free om dat wat aan te passen. Ik heb nooit iemand horen klagen over de ethniciteit van de cast van Troy.
Heb je het over de film of over die BBC serie? Want bij die laatste was er wel kritiek, die ik snap, hoewel ik het verder wel een getrouwe Ilias verfilming vond

Wat mij vooral stoort is dat men historische figuren gaat opvoeren met zwarte personages. Een zwarte Anne Boleyn als echtgenote van Hendrik VIII of de laatste verfilming van Les Miserables waarbij het hoofd van de Parijse politie een zwarte is. Alsof in Frankrijk van rond 1840 een zwarte ooit hoofd van de politie zou geweest zijn. Dat is pure geschiedvervalsing.
Dit, Sherlock holmes is het perfecte voorbeeld hoe het kan. In de klassieke series werden er amper gekleurde mensen opgevoerd omdat die zeldzaam waren in Engeland. Als ze er waren, was dat omdat ze effectief een historisch accurate rol vervulden. In de moderne versie van de serie (Sherlock) spelen er mensen van allerlei slag mee, gewoon omdat dat de realiteit van Londen is. Beiden zijn goed en realistisch. Dat je in hedendaagse en SF series die mensen gaat opvoeren, perfect oké, maar in historische is het debiel.

Een beetje zoals de vrouwelijke krijgers in Vikings, deze bestonden (misschien) wel, maar die werden er ook uit één of ander politiek correct beeld er massaal in gepropt. Er is nochtans geen reden om aan te nemen dat de vikingen massaal gebruik maakten van vrouwelijke krijgers in hun oorlogsvoering. Dat was toen zowel militair als maatschappelijk niet echt verstandig.

Grappig (en vooral zielig) hoe telkens er nieuws is i.v.m. The Rings Of Power dezelfden komen posten en mekkeren over huidskleur en hoe het niet "past in de lore" want "Europese setting".

Kijkt dan ni en stopt me zagen voor de duizendste keer. Fucking hell.

Terug
Bovenaan