Deze hele 'intentie van de auteur' is imo ook maar een randdiscussie van een interessantere: Death of the Author. Waarom zou je überhaupt zo min mogelijk afwijkend moeten proberen vasthouden aan wat (de consensus over) de originele intentie was van de auteur op het exacte moment dat die zijn werk neerschreef, verfilmde, etc.
Dat bedenkers van ideeën als auteurs en uitvinders worden gezien, sure. Dat ze als
eigenaar worden gezien van een idee vind ik al vreemder, maar okay daar kan ik nog inkomen. Zeker als het gaat over verloning en dergelijke. Maar dat iemand anders, decannia lang na de dood van de originele auteur eigenaar is van hun ideeën is toch vreemd? Lijkt me vooral in de hand gewerkt door Amerikaanse IP wetgeving onder invloed van Disney:
https://online.yu.edu/cardozo/blog/disney-influence-copyright-law.
(Copyright zou vervallen in 2024 voor Steamboat Willy, we zullen zien of ze die copyright wetgeving nog verder gepushed krijgen)
Tolkien is al 50 jaar dood, maar duurt nog altijd meer dan 20 jaar eer LOTR public domain zal worden. Iets wat volgens mij voor deze wereld enkel maar positief kan zijn: niet enkel de Amazon's en Disney's van deze wereld, maar juist iedereen kan dan zijn interpretatie en draai geven aan de mythische wereld. En er zal veel rommel bijzitten, maar ook prachtige, nieuwe interpretaties die momenteel gewoon niet mogelijk zijn owv allerhande redenen: te experimenteel, geen geld voor de zeer dure copyright te betalen enz.. Ik kijk er alvast uit naar een sci-fi versie van LOTR, of eentje in feodaal Japan ! Een alt-history LOTR waar Sauron wint of Galadriel of Gandalf zich laat verleiden de ring aan te nemen, ..