Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Riad Bahri wordt het nieuwe nieuwsanker op de VRT. Qua blanke heteromannen hebben we dus enkel nog Eddy, Ruben en Maarten die dan nog enkel de sport doen.

De rest doet dat uiteraard enorm goed, maar ik merk wel een strategie.

Riad Bahri wordt het nieuwe nieuwsanker op de VRT. Qua blanke heteromannen hebben we dus enkel nog Eddy, Ruben en Maarten die dan nog enkel de sport doen.

De rest doet dat uiteraard enorm goed, maar ik merk wel een strategie.
Een evolutie, bedoel je? Zoals in de maatschappij?

Voel je je ondergerepresenteerd?

Jezus, er schoten me meteen een aantal namen binnen tot ik las dat je ook naar geaardheid had gespecificeerd. What the fuck eigenlijk, dat boeit toch geen zak?

Ik denk niet dat er veel valt over te discussiëren omtrent racisme. Dat is iets wat not done is. Hier gaat de discussie over de afwijkingen van Tolkien's werk en dat is in dit geval o.a. huidskleur. Dat je door deze reden hier op tegen bent, maakt je absoluut geen racist.

Persoonlijk denk ik van wel. Jij leest in Tolkien's worden dat zwarte elfen niet kunnen bestaan. Ik lees net dat hun bestaan een logisch gevolg is van diezelfde teksten. Dus ja dat is subjectief. Echter zijn er wel een hele hoop veranderingen die wel tegen de teksten van Tolkien ingaan. Ze gaan de hele tijdlijn veranderen en zelfs main characters samen smelten. Bizar genoeg hoor je daar echter praktisch niets over en focust zowat het halve internet op een zwarte elf. Ik denk wel degelijk dat daar, bij velen misschien/hopelijk, onbewust een racistische bias speelt.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik dat er grote groepen op televisie niet worden gepresenteerd, met name onder ander Aziaten, joden of bv zuid Amerikanen, en het grappige is dat deze groepen ook nooit erover klagen

Persoonlijk vind ik dat er grote groepen op televisie niet worden gepresenteerd, met name onder ander Aziaten, joden of bv zuid Amerikanen, en het grappige is dat deze groepen ook nooit erover klagen
Dat zijn dan ook kleinere gemeenschappen in België, die soms ook gewoon recenter gearriveerd zijn. In het geval van gematigde joden is dat gewoon een godsdienst, en Chassidim zonderen zich af (toch komen ze op tv). Verder denk ik niet echt dat je een Belg met Chinese roots een groot plezier doet door iemand met Oezbeekse roots op tv te tonen. Idem met je opmerking over Zuid-Amerika. Dat zijn continenten.

Jezus, er schoten me meteen een aantal namen binnen tot ik las dat je ook naar geaardheid had gespecificeerd. What the fuck eigenlijk, dat boeit toch geen zak?

Mij boeit dat ook geen zak, maar het punt was en is dat het omgekeerde tegenwoordig wél véél andere mensen dermate boeit dat we in een situatie waarin we waken over representatie van alles en iedereen, behalve blanke, heteroseksuele "cis"-mannen... want ja, die tellen niet, hé.

Puur door toeval niets mis mee dat er in bepaalde afdelingen alleen maar homoseksuelen werken, van Xavier Tavernier wist ik het niet eens (en van één van die sportankers dacht ik het omgekeerde tot ik las dat die een knappe vriendin had). Maar als representatie het argument is, dan zijn de verhoudingen daar (en door toeval kan dat ook) wél zoek.

Net zoals er niets mis is met af en toe dan ook eens een programma zonder mannelijke of vrouwelijke gasten denk ik dan.

Correctie: jij hoort ze er niet over klagen. In de VS begint (correcte) representatie van Aziaten en Zuid-Amerikanen (de representatie van Joden zit daar afaik al redelijk snor) een steeds groter punt te worden, en ook bij ons begint dat wat betreft de Aziatische gemeenschappen door te sijpelen. Zie de "rel" rond de "fwietjes" in Thuis vorig jaar met Joey Kwan, zie ook initiatieven als Untold Asian Stories.

Mij boeit dat ook geen zak, maar het punt was en is dat het omgekeerde tegenwoordig wél véél andere mensen dermate boeit dat we in een situatie waarin we waken over representatie van alles en iedereen, behalve blanke, heteroseksuele "cis"-mannen... want ja, die tellen niet, hé.

Puur door toeval niets mis mee dat er in bepaalde afdelingen alleen maar homoseksuelen werken, van Xavier Tavernier wist ik het niet eens (en van één van die sportankers dacht ik het omgekeerde tot ik las dat die een knappe vriendin had). Maar als representatie het argument is, dan zijn de verhoudingen daar (en door toeval kan dat ook) wél zoek.

Net zoals er niets mis is met af en toe dan ook eens een programma zonder mannelijke of vrouwelijke gasten denk ik dan.
Die programma's af en toe zonder een mannelijke of vrouwelijke gast zijn er toch gewoon?
Maar wil je nu zeggen dat Riadh Bahri de job gekregen heeft omdàt hij homo is? Dat de reden van zijn aanstelling 'representatie' is? Want indien wel, zou ik wel willen weten hoe je daarbij komt. En indien niet, waar gaat het dan eigenlijk over in dit geval?

Die programma's af en toe zonder een mannelijke of vrouwelijke gast zijn er toch gewoon?
Maar wil je nu zeggen dat Riadh Bahri de job gekregen heeft omdàt hij homo is? Dat de reden van zijn aanstelling 'representatie' is? Want indien wel, zou ik wel willen weten hoe je daarbij komt. En indien niet, waar gaat het dan eigenlijk over in dit geval?

Riahd Bahri heeft die job ongetwijfeld niet gekregen omdat hij homo is, maar omdat hij een verdienstelijk cv heeft, o.a. als luchtvaart-expert (plus aangenaam schermgezicht in De Slimste Mens, dat gezegd zijnde: zijn BelRiadh fimpjes op VRT NWS zijn een tenenkrullend concept maar ik ben dan ook een verzuurde oude zak aan het worden).

Het punt is dat het tegenwoordig niet meer zou kunnen dat zelfs als je enkel naar verdienstelijke cv's kijkt, je met een spoeling eindigt met enkel blanke heteroseksuele mannen want dan gaat er wél een diversiteitsalarmpje af, want men streeft in die richting wél naar representatie.

Je kan niet ontkennen dat achter de aanwerving van andere schermgezichten wél een zeker streven naar diversiteit schuilt.

Riahd Bahri heeft die job ongetwijfeld niet gekregen omdat hij homo is, maar omdat hij een verdienstelijk cv heeft, o.a. als luchtvaart-expert (plus aangenaam schermgezicht in De Slimste Mens, dat gezegd zijnde: zijn BelRiadh fimpjes op VRT NWS zijn een tenenkrullend concept maar ik ben dan ook een verzuurde oude zak aan het worden).

Het punt is dat het tegenwoordig niet meer zou kunnen dat zelfs als je enkel naar verdienstelijke cv's kijkt, je met een spoeling eindigt met enkel blanke heteroseksuele mannen want dan gaat er wél een diversiteitsalarmpje af, want men streeft in die richting wél naar representatie.

Je kan niet ontkennen dat achter de aanwerving van andere schermgezichten wél een zeker streven naar diversiteit schuilt.
Dat laatste ontken ik ook niet, wel dat dat streven naar diversiteit kwaliteit of verdienstelijke kandidaten in de weg staat.

Maar 808 State maakt een post over dat Riadh Bahri nieuwsanker is en merkt op dat er een strategie is. Maar dat die ankers het wel goed doen. Jij zegt ook dat àls diversiteit de reden is waarom iemand gekozen wordt, en niet verdienstelijkheid, dat een probleem zou zijn, maar dat is hier niet het geval.

Dan weet ik niet goed waar het over gaat, denk ik. Wat het probleem is? Beiden vinden jullie dat het werk goed gedaan wordt. Voor beiden lijkt het probleem theoretisch en gaat het niet over dit geval... dan is er toch geen probleem?

Ik vermoed, maar kan niet voor 808 State spreken dat er wél alarmbellen zijn voor onder-representatie voor homoseksuelen of mensen met allochtone roots, maar dat dit in de omgekeerde richting niet geldt: als er géén blanke, heteroseksuele mannen meer in beeld komen.
Omgekeerd zou je wél kunnen horen: er is géén enkel homoseksueel schermgezicht bij de VRT-nieuwsdienst! Of geen enkel allochtoon!

Als het argument representatie is, dan verwacht je een verhoudingsgewijze afspiegeling van de samenleving, in de mate van het mogelijke natuurlijk, en dan kan je toch moeilijk ontkennen dat er toch wel net iets meer blanke, heteroseksuele mannen zijn.
Mij bomt het op zich niet, want ik vind representatie ondergeschikt aan de beste nemen en dat zit bij zowat alle nieuwsankers goed (sportankers en één van de Terzake gezichten is een ander verhaal, maar soit).

Nu zelfs al kijk je naar representatie op een handvol nieuwsankers ga je nooit de volledige diversiteit van de samenleving kunnen vatten en met één willekeurig klein staal uit een grote samenleving kan je ook door toeval enkel mannen of enkel vrouwen hebben, enkel homoseksuelen is moeilijker maar ook niet onmogelijk... plus er komt natuurlijk bij dat het géén willekeurig staal is, het zijn mensen die bewust voor die sector kozen, die bovengemiddeld knap tot zéér knap zijn (zo jammer dat Ihsane naar Brussels Airlines is gegaan 🥲), ook nog eens een aangename stem, de juiste ervaringen en connecties hebben... Dus ja, dan verbaast het mij al helemaal niet dat op dat vlak zeker homoseksuele mannen nog een extra streepje voor hebben op hetero's (/vooroordeel).

Welk probleem is er dan nog? Inderdaad voorlopig nog vooral een theoretisch, want ik vind dat na een zekere tijd zaken als diversiteitscharters zichzelf wel mogen opheffen, éénmaal je een kritische drempel van diversiteit bereikt heb. Nu enkel de VRT-nieuwsankers als maatstaf nemen is dan ook weer onvoldoende, want de VRT is uiteraard breder dan dat.

Negeren van rode tekst. Discussie hoort in P&A.
Foto van Tar-Míriel, koningin en de laatste erfgenaam van het koninkrijk Númenor:

TGDs5BJ.jpg

Waarschijnlijk voelen velen de bui al hangen, maar jammer genoeg komt de actrice niet overeen met Tolkien's beschrijving:

And last of all the mounting wave, green and cold and plumed with foam, climbing over the land, took to its bosom Tar-Míriel the Queen, fairer than silver or ivory or pearls

Ze wordt beschreven als bleker dan zilver, ivoor of parels. Hoe kom je dan in godsnaam uit bij een actrice dat dit tegenspreekt?

Verder is Isildur een afstammeling van diezelfde stamboom en die is blank zoals Tolkien hen beschreef. De reden dat Isildur, zijn vader Elendil en de soldaten blank zijn in de trilogie is omdat Peter Jackson Tolkien's beschrijvingen wél opvolgde.

Lpzz00r.jpg

Sinds deze Amazon serie zijn er plotseling zwarte hobbits, elfen, dwergen en Númenóreans letterlijk verzonnen. Dit kan toch geen toeval meer zijn?

Waarschijnlijk voelen velen de bui al hangen, maar jammer genoeg komt de actrice niet overeen met Tolkien's beschrijving:
Oh nee. Hoe jammer dat ze een donkerdere huid heeft! :sarcastic: Ik vind het eerder jammer dat jij hier weeral over huidskleur komt zagen.

Verder is Isildur een afstammeling van diezelfde stamboom en die is blank zoals Tolkien hen beschreef. De reden dat Isildur, zijn vader Elendil en de soldaten blank zijn in de trilogie is omdat Peter Jackson Tolkien's beschrijvingen wél opvolgde.
Of was die hele cast blank voor dezelfde reden dat bijna alle grote franchises, series en films altijd al praktisch volledig blank geweest zijn? Nick Fury en zoveel anderen waren oorspronkelijk ook allemaal blank en nu is dat Samuel L Jackson en zou niemand iemand anders ervoor willen. Misschien binnen reboot nummer zoveel weer iemand anders of misschien zelfs een vrouw. :eek2: Nogmaals als je tegen diversiteit bent dan is daar een topic voor in pol en actua en dat is nu al meermaals herhaaldelijk aangehaald.

Sinds deze Amazon serie zijn er plotseling zwarte hobbits, elfen, dwergen en Númenóreans letterlijk verzonnen. Dit kan toch geen toeval meer zijn?
Natuurlijk is dat geen toeval. Ze hebben vanaf de start duidelijk aangegeven dat de grootste en duurste serie ooit gemaakt met zo een gigantische cast, zo een grote naam en zo'n groot bereik geen audities van people of color zou weigeren en dus niet whites only zou zijn.

Oh en als je wil muggenpissen; van mij mogen Elendil en Isildur deze ronde ook gerust een andere kleur krijgen maar als je daar echt van wakker ligt, hun lineage ligt ver genoeg uit elkaar dat ze van kleur kunnen verschillen. Hell, dat kan op een enkele generatie. In fact, haar moeder is onbekend. maar again het boeit niet.

ZQl5WuD.jpg

NowXZFV.png

Oh en nog iets, dit zijn Tolkien's eigen designs voor Numenoriaanse kunst;
lzi5c87c2ck51.png

Dat is duidelijk mediteraans en zelfs eerder licht egyptisch/arabisch geinspireerd dan grieks en dat hoeft niet te verbazen gezien alle parallellen met
Atlantis
Dat is totaal anders dan hoe de meesten zich dat voorstellen en dat zag je ook niet terug in PJs werk en dat kan ook helemaal geen kwaad dat dat verschilt van adaptatie tot adaptatie. Je komt weer af met PJ als zogezegde vaandeldrager voor Tolkien purisme maar dan ga je weer volledig voorbij aan het feit dat Christopher Tolkien heel vocaal tegen die trilogie gekant was en die helemaal niet puur achtte.

Laatst bewerkt:
Het feit dat dit wel in p&a kan toont dat de discussie niet wordt weggeveegd. Gewoon in een betere setting geplaatst waar ze andere fans niet stoort.
Ik vind het jammer dat daar niets meer mag op gezegd worden. De discussie wordt direct doodgeknepen door ze te verkassen naar Pol&Actua waar ze in een maelstrom van oeverloos gelul verdwijnt.

Het grootste probleem imo is dat er afgewekend wordt van het oorspronkelijk verhaal om een minderheid aan jankers te pleasen zonder dat enige toegevoegde waarde heeft voor het verhaal.

Mocht morgen blijken dat de dwergen 1m85 zijn en geen baard hebben zou er ook iets op gezegd worden hoor.

Ik ben geen Lotr fan dus mij interesseert het niet zoveel welke kleur de personages hebben, zolang ze maar goed geschreven en interessante verhaallijnen hebben. Dus ik ga sowieso kijken.
Maar ik kan toch best wel begrijpen dat echte fans kritisch zijn als er wordt afgeweken van de lore.

Ik vind het jammer dat daar niets meer mag op gezegd worden. De discussie wordt direct doodgeknepen door ze te verkassen naar Pol&Actua waar ze in een maelstrom van oeverloos gelul verdwijnt.

Het grootste probleem imo is dat er afgewekend wordt van het oorspronkelijk verhaal om een minderheid aan jankers te pleasen zonder dat enige toegevoegde waarde heeft voor het verhaal.

Mocht morgen blijken dat de dwergen 1m85 zijn en geen baard hebben zou er ook iets op gezegd worden hoor.
Ge hebt het dan over de vrouwelijke dwergen neem ik aan ? :)

Dat van die baarden stoort mij niet. Tolkien is daar ook een paar keer van gedacht veranderd. Moesten dwergen geen dwergen meer zijn dan ja dan zou ik daar ook iets op zeggen. Het is een deel van hun identiteit en twistpunt tussen culturen onderling. Ze hebben zich altijd letterlijk en figuurlijk gekleineerd gevoeld vanaf hun ontstaan als 2e rangsburgers van Arda toen ze enkel leven kregen van Ilúvatar uit medeleven. Hij heeft ze uit compassie geadopteerd maar ze waren oorspronkelijk geen deel van zijn plan.

High Elfs zijn mooi, elegant en onsterfelijk met verhoogde zintuigen. (met een paar uitzonderingen) Dat heeft een grote invloed op hun ontwikkeling, cultuur en perceptie door anderen. Voor latere lineages en half elfen is dat verschil met mensen al veel minder uitgesproken. Dat ze voor de rest allen divers zijn in huidskleur verandert niets aan hun essentie. Een zwarte elf/dwerg is nog steeds een elf/dwerg.

Terug
Bovenaan