Ras en gender: Representatie in de filmwereld

En dan zijn we rond natuurlijk: ik vind niet dat iedereen zich moet kunnen herkennen in alles en iedereen.
Ik kan er perfect mee leven dat het model dat een fitnessketen gebruikt om reclame te maken, een sixpack heeft en ik niet. Niets mis met wat aspirationele reclame.
Maar dat is toch louter commercieel? Het gaat hier volgens mij niet echt over de rol in de samenleving van Fitbit, maar over meer inkomsten.
Fitbit mag natuurlijk die reclame maken, en ik mag de opmerking maken dat dit nog maar weinig meer met sport te maken heeft en eerder wanhopige marketing is.
Wel:
Dit snap ik niet. Knappe atletes zullen ongetwijfeld meer reclamemerken aantrekken dan minder knappe atleten. Wat heeft dat ermee te maken?
Dat reclame sowieso reclame blijft en dat het niet omdat een merk een of ander hebbeding maakt voor sporters, "sport" het enige, centrale thema is dat alles overheerst. Uiteindelijk moet er verkocht worden, en een knappe atlete, of één die bv. een hijab draagt en zo zal scoren bij mensen die er zich in herkennen, speelt daar een rol in.
 
Maar dat is toch louter commercieel? Het gaat hier volgens mij niet echt over de rol in de samenleving van Fitbit, maar over meer inkomsten.
Dat het louter commercieel is lijkt me wel niet altijd en automatisch het geval. Zeker in de VS liggen investeerders en raden van bestuur onder vuur omdat het vooral blanke mannen zijn, ze gaan die kritiek uiteraard niet counteren door hun eigen job en geld af te staan maar moeten dan op andere vlakken compenseren om zeker niet beschuldigd te worden, want op dat vlak zit de schrik er wel in. Da's een reden waarom ze zo ver gaan in hun communicatie, training, het ontslaan van werknemers die een misstap begaan en dus ook reclame. Of dat 100% commercieel nuttig is voor het bedrijf is vaak niet hun eerste zorg want hun persoonlijke belangen staan op het spel. Gewoon al de beschuldiging krijgen van seksisme/racisme, hoe onterecht ook, betekent meestal al dat je aangebrand bent als topmanager en dus gaan die mannen echt wel serieus ver om dat te voorkomen, als ze hun eigen reputaties kunnen beschermen met geld van de aandeelhouders dan doen ze dat.
 
Een meisje dat opgroeit in een conservatief gezin aansporen om vrij te breken van religie lijkt me een enorm grote stap en een pak minder realistisch dan dat meisje te inspireren om emanciperende activiteiten, zoals bijvoorbeeld sport, na te streven.

Ik snap uw afkeer van moslimfundamentalisme maar ik krijg het gevoel dat je je daardoor laat verblinden en de bomen door het bos niet meer ziet. Het doel is toch nog altijd om vrouwen te emanciperen zodat zij de keuze kunnen maken, niet om vrouwen met een hoofddoek naar de marges te duwen en hopen dat de situatie zich zo wel oplost.

Normaliseren is evenmin een oplossing. Ik bepleit hier ook geen verbod op hoofddoeken in het openbaar, maar wél:
  • Geen nood aan inclusiviteit van dat symbool in marketing die vanuit de overheid komt, merken als Fitbit doen natuurlijk wat zij willen
  • Verbod op de hoofddoek in openbare functies, zeker degenen die in contact komen met het publiek
  • Verbod in het officieel onderwijs tot de leeftijd van 16 jaar of misschien zelfs 18 jaar.
Door meer en meer hoofddoeken in beeld te brengen onder het mom van inclusie, maak je het evenzeer moeilijker voor meisjes/vrouwen om de alternatieve keuze te maken.

Maar dat is toch louter commercieel? Het gaat hier volgens mij niet echt over de rol in de samenleving van Fitbit, maar over meer inkomsten.

Wel:

Dat reclame sowieso reclame blijft en dat het niet omdat een merk een of ander hebbeding maakt voor sporters, "sport" het enige, centrale thema is dat alles overheerst. Uiteindelijk moet er verkocht worden, en een knappe atlete, of één die bv. een hijab draagt en zo zal scoren bij mensen die er zich in herkennen, speelt daar een rol in.

Wel, en terug naar het begin van deze discussie: ik vind het triest dat een dergelijke reclame hier op beeld komt, want dat er dan blijkbaar een toenemend doelpubliek is voor die reclame in onze samenleving, vind ik een trieste evolutie. En zoals beryl aanhaalt, is het tegenwoordig heus niet meer louter commercieel. Denk maar aan de P&G reclame ove "toxische masculiniteit" als één van de ergste voorbeelden.

En nogmaals, ik vind die herkennings-factor onzin. De knappe atleten/atletes die ze opvoeren heeft natuurlijk ook een andere reden (seksuele aantrekking verkoopt natuurlijk ook), daar ga ik mij alvast nooit in gaan herkennen en 80% van de populatie waarschijnlijk ook niet.
 
Wel, en terug naar het begin van deze discussie: ik vind het triest dat een dergelijke reclame hier op beeld komt, want dat er dan blijkbaar een toenemend doelpubliek is voor die reclame in onze samenleving, vind ik een trieste evolutie.

Maar:
Ik ben een wetenschapper van opleiding, mochten er onderzoek en cijfers zijn dat mijn anekdotische ervaringen zou tegenspreken, dan zou ik mijn mening aanpassen.

Dus:

FUedYMvWIAEtR78


Bron
 
Dus... cijfers uit Nederland (terwijl ik daarstraks linkte naar een studie die net aantoonde dat Nederlandse moslims minder fundamentalistisch waren dan Belgische overigens) en dan ook nog eens cijfers waaruit blijkt dat met uitzondering van de Islam de religiositeit (in Nederland) afneemt, maar de Islam aan kracht toeneemt? Geen uitsplitsing van de volgende vragen per religie?
Enkel cijfers over het verleden daarenboven, geen projectie naar de toekomst?

En geen enkele verdere uitleg, wat wil je daar nu precies mee aantonen? Dat je een afbeelding en een hyperlink kan posten?
Zelfs in jouw beperkte tijdspanne van 2012 tot 2020 gaat Islam er met 0,6 procentpunten op vooruit, waarschijnlijk voor een belangrijk deel door migratie, maar ook de bevolking groeit en geloofsafval is nog altijd moeilijk in de moslimgemeenschap.

De discussie is intussen een werkelijk waardeloos geworden, ik moet mijn mening die ik voldoende onderbouwd heb, zelfs verdedigen tegen zuivere willekeur, scheve vergelijkingen (cfr. JPV's clipje van Captain America), cijfers die op het eerste zicht (zonder verdere uitleg) mijn argument ondersteunen.
Ik respecteer dat anderen een andere mening hebben, maar de manier waarop de mijne hier enerzijds bewust foutief wordt voorgesteld of in het belachelijke getrokken (cfr. Loser en zijn gelijkstelling tussen Belgen en pedofielen). Ik ga ermee stoppen.
 
Dus... cijfers uit Nederland (terwijl ik daarstraks linkte naar een studie die net aantoonde dat Nederlandse moslims minder fundamentalistisch waren dan Belgische overigens) en dan ook nog eens cijfers waaruit blijkt dat met uitzondering van de Islam de religiositeit (in Nederland) afneemt, maar de Islam aan kracht toeneemt? Geen uitsplitsing van de volgende vragen per religie?
Enkel cijfers over het verleden daarenboven, geen projectie naar de toekomst?

En geen enkele verdere uitleg, wat wil je daar nu precies mee aantonen? Dat je een afbeelding en een hyperlink kan posten?
Zelfs in jouw beperkte tijdspanne van 2012 tot 2020 gaat Islam er met 0,6 procentpunten op vooruit, waarschijnlijk voor een belangrijk deel door migratie, maar ook de bevolking groeit en geloofsafval is nog altijd moeilijk in de moslimgemeenschap.
Op mijn commentaar van dat wetenschappelijk artikel heb je vooralsnog niet gereageerd....

Wat ik post? Je zegt dat er een toenname is van het doelpubliek in onze samenleving, waarop ik heel recent en relevant cijfermateriaal post om aan te geven dat de relatieve proportie nagenoeg dezelfde blijft. Als er iets is wat opvalt is dat het doelpubliek van de "nietgelovigen" vooral sterk groeit in onze samenleving. Dus dan zou het bedrijf - jouw redenering volgend - net moeten inzetten op de niet-gelovigenmarkt.
 
Ik maakte geen vergelijking. Ik trok je lijn door.
En dan heb je duidelijk nog niet veel gelezen van Captain America. Hij is expliciet een praktiserende christen, en gaat elke zondag naar de mis.

Quid?

Hij is waarschijnlijk Christen maar ik heb nog geen comics gelezen waar dat er duidelijk uitkomt. Hell die MCU verwijzing is wrsch nog de meest religieuze die hij al uitgeslagen heeft.

Nu goed, als blanke Amerikaan van de jaren 40 die in de oorlog zat zal hij wrsch wel gelovig Christen geweest zijn, maar elke zondag naar de mis?
 
@bojo96 Hier is het te doen als je over huidskleur in LOTR wil discussieren.


The Rings of Power werd reeds voor de eerste trailer geviseerd door Russische bot farms en betaalde trolls als target om divisie te creëren en verdeeldheid te stoken. In het verleden is dit enorm effectief gebleken.


Je hele "betoog" is een duwtje in de rug voor rusland's Foundations of Geopolitics. Dat hoopt het westen immers uit elkaar te spelen door hen intern zichzelf te laten verscheuren door continue olie op het vuur van een simplistisch links vs rechts culture war te gieten.



Ik ben niet snel achterdochtig maar je maakt speciaal voor je klachten betreffende huidskleur van personages een nieuwe account
en jouw avatar... Vanwaar die rode ster op tank threads? 🧐
 
Eigenlijk is het gewoon dieptriest hoe @DaFreak, @Lint en @Loser de wezenlijke kritiek op de serie hier willen afzonderen om ze monddood te maken.

Feiten zijn dat de serie van Amazon een loopje neemt met het bronmateriaal, puur om politiek correcte redenen.

Je kan dan inderdaad stellen dat élke adaptatie aanpassingen doen, Peter Jackson heeft die ook gedaan, maar zijn aanpassingen waren wél om het verhaal beter te aan te passen aan het medium van film: het verhaal stroomlijnen, bepaalde personages samenvoegen, een klassieke three-act structure creëren (de opdeling in 3 afzonderlijke boeken van LOTR volgt immers de opdeling in 3 films ook niet helemaal). Peter Jackson heeft wél nagestreefd om voor het overige zo trouw mogelijk te zijn aan de lore.

Enfin, ik snap niet dat er zo gefixeerd wordt op huidskleur (en gender), wanneer dat zo'n klein detail is in die wereld, terwijl we weten van de serie dat er een serieus loopje wordt genomen met de chronologie en personages die Tolkien wel uitgebreid(er) heeft beschreven. Maar dat zijn dan "acceptabele" of "noodzakelijke" aanpassingen voor tv. Het is pas als het over huidskleur e.d. gaat dat het een probleem wordt.

In een fantasy wereld die niet geglobaliseerd is door massa-transport is dat eigenlijk géén klein detail. Ik "verwacht" van zo'n serie eigenlijk eerder dat volkeren met sterk verschillende kenmerken in verschillende delen van de wereld leven of dat er andere verklaringen zijn voor een soort van diversiteit die je wél van een moderne wereldstad zou verwachten.

Zoals ik eerder al eens schreef op dit forum: geef mij een serie als The Expanse, waarin die diversiteit niet alleen logisch verklaard wordt, maar ook nog eens een meerwaarde vormt en ik vind het fanatastisch, nu is het gewoon puur erom gedaan, en als je weet wat dat soort behandeling met andere films en series gedaan heeft, géén goed voorteken.

Maar ik ben het eigenlijk wél voor een belangrijk stuk met je eens: het loopje dat er genomen wordt met de chronologie en personages die Tolkien beschreven heeft, is érger. Dit komt uiteindelijk omdat je dit nauwelijks nog een échte LOTR serie kunt noemen, ze hebben niet eens de rechten op de Silmarillion maar gaan zich baseren op appendices, dit in combinatie met de woke mensen achter de serie die wat mij betreft géén goede reputatie hebben (Star Trek Beyond o.a.) en wat mij betreft staat mijn goesting om naar deze serie te kijken op een héél laag pitje.
Dit is gewoon het grote geld dat via een omweg het "recht" gekocht heeft om de naam "Lord of the Rings" op deze serie te plakken, maar inhoudelijk vrees ik ervoor.
 
Zoals ik eerder al eens schreef op dit forum: geef mij een serie als The Expanse, waarin die diversiteit niet alleen logisch verklaard wordt, maar ook nog eens een meerwaarde vormt en ik vind het fanatastisch, nu is het gewoon puur erom gedaan, en als je weet wat dat soort behandeling met andere films en series gedaan heeft, géén goed voorteken.
Zijn er dan films en series die slecht zijn puur omdat ze een diverse cast hebben? Ik zou eerder denken dat slechte films/series gewoon slecht zijn voor een pak andere redenen, en ze ook een diverse cast hebben omdat dit heden ten dage nu eenmaal standaard is. Er komt elk jaar een hoop brol uit hé, iets dat met de opkomst van al die streaming-platformen er niet op is verbeterd.

Als morgen die serie over LOTR een meesterwerk blijkt te zijn, denk ik dat er niemand, buiten een paar speciale typetjes, nog gaat wakkerliggen van de huidskleur van de acteurs hoor. Dit omdat het grote publiek niet geeft om dat soort zaken volgens mij, en het grote publiek al helemaal geen zak afweet van het bronmateriaal.
 
Je kan dan inderdaad stellen dat élke adaptatie aanpassingen doen, Peter Jackson heeft die ook gedaan, maar zijn aanpassingen waren wél om het verhaal beter te aan te passen aan het medium van film: het verhaal stroomlijnen, bepaalde personages samenvoegen, een klassieke three-act structure creëren (de opdeling in 3 afzonderlijke boeken van LOTR volgt immers de opdeling in 3 films ook niet helemaal). Peter Jackson heeft wél nagestreefd om voor het overige zo trouw mogelijk te zijn aan de lore.

Ik heb het hier al gepost maar ik ga het toch nog eens doen:

They eviscerated the book by making it an action movie for young people aged 15 to 25,” Christopher said of “The Lord Of The Rings,” revealing he turned down an invitation to meet Jackson. “And it seems that ‘The Hobbit’ will be the same kind of film.”

As for Christopher, he offers a bleak assessment on the legacy of his father and his work, which is now part of a movie machine that won’t be going away any time soon. “Tolkien has become a monster, devoured by his own popularity and absorbed into the absurdity of our time,” he pondered. “The chasm between the beauty and seriousness of the work, and what it has become, has overwhelmed me. The commercialization has reduced the aesthetic and philosophical impact of the creation to nothing. There is only one solution for me: to turn my head away.”


Trouw aan de lore op een oppervlakkige manier, maar volgens zoon van toch helemaal voorbij gegaan aan de essentie.
 
Eigenlijk is het gewoon dieptriest hoe @DaFreak, @Lint en @Loser de wezenlijke kritiek op de serie hier willen afzonderen om ze monddood te maken.
En zowat 95% van iedereen in die thread. Al dat rascistisch geklaag is voor politiek en hoort daar gewoon niet.

Feiten zijn dat de serie van Amazon een loopje neemt met het bronmateriaal, puur om politiek correcte redenen.
Nee dat is gewoon hoe jij het ziet. De makers willen een diverse cast en jij maakt daar iets politieks van door het weg te zetten als "woke" alsof dat iets negatiefs is. Zoals anderen ook al vaak hebben aangehaald, huidskleur is totaal niet relevant in LOTR maar toch is dat het punt waarover de zogezegd niet racistische rechterflank struikelt. Er is praktisch geen ophef over het feit dat ze 3000 jaar geschiedenis gaan comprimeren in een 100 tal jaar of karakters gaan samenvoegen of nieuwe beesten uitvinden. Nee keer op keer is het "riiiiii zwarte elf en dwerg riiii". Dit terwijl het bestaan van anders gekleurde elfen nergens wordt tegengesproken en Tolkien het waarschijnlijk zou aanmoedigen. Hell moest hij vandaag LOTR schrijven deed hij het waarschijnlijk zelf.

Je kan dan inderdaad stellen dat élke adaptatie aanpassingen doen, Peter Jackson heeft die ook gedaan, maar zijn aanpassingen waren wél om het verhaal beter te aan te passen aan het medium van film: het verhaal stroomlijnen, bepaalde personages samenvoegen, een klassieke three-act structure creëren (de opdeling in 3 afzonderlijke boeken van LOTR volgt immers de opdeling in 3 films ook niet helemaal). Peter Jackson heeft wél nagestreefd om voor het overige zo trouw mogelijk te zijn aan de lore.
Dat is wederom iets wat jij er van maakt. Eén van de grootste veranderingen die Jackson doorvoerde was vrouwen een veel grotere rol geven dan in de boeken. Daar was destijds ook veel ophef rond en nu kraait daar niemand meer naar.


In een fantasy wereld die niet geglobaliseerd is door massa-transport is dat eigenlijk géén klein detail. Ik "verwacht" van zo'n serie eigenlijk eerder dat volkeren met sterk verschillende kenmerken in verschillende delen van de wereld leven of dat er andere verklaringen zijn voor een soort van diversiteit die je wél van een moderne wereldstad zou verwachten.
Waarom moet die fantasy wereld enkel conformeren aan onze wereld als het op huidskleur aankomt en krijgt die voor de rest vrij spel? Er is ook al meermaals aangehaald dat er wel degelijk serieus wat verkeer is binnen midden aarde. Daarnaast kunnen verschillende rassen zoals bijvoorbeeld mensen en elfen samen kinderen krijgen. Als je perse onze biologie wil toepassen op een fantasy wereld dan moet je ook daarin meegaan.

Zoals ik eerder al eens schreef op dit forum: geef mij een serie als The Expanse, waarin die diversiteit niet alleen logisch verklaard wordt, maar ook nog eens een meerwaarde vormt en ik vind het fanatastisch, nu is het gewoon puur erom gedaan, en als je weet wat dat soort behandeling met andere films en series gedaan heeft, géén goed voorteken.
De show is nog niet eens uit, er zijn perfect logische verklaringen die niet eens nodig zijn en toch ga je er nu al op afgeven. Besef je dat men in The Expanse ook personages van kleur heeft verandert en dat er evengoed anti-woke protest tegen is?



Maar ik ben het eigenlijk wél voor een belangrijk stuk met je eens: het loopje dat er genomen wordt met de chronologie en personages die Tolkien beschreven heeft, is érger. Dit komt uiteindelijk omdat je dit nauwelijks nog een échte LOTR serie kunt noemen, ze hebben niet eens de rechten op de Silmarillion maar gaan zich baseren op appendices, dit in combinatie met de woke mensen achter de serie die wat mij betreft géén goede reputatie hebben (Star Trek Beyond o.a.) en wat mij betreft staat mijn goesting om naar deze serie te kijken op een héél laag pitje.
Dit is gewoon het grote geld dat via een omweg het "recht" gekocht heeft om de naam "Lord of the Rings" op deze serie te plakken, maar inhoudelijk vrees ik ervoor.

Het loopje dat genomen wordt met de chronologie is natuurlijk normaal omdat de serie anders niet kan bestaan en die LOTR naam hebben ze nodig om het budget te rechtvaardigen maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Een deel van de productie crew boezemt niet veel vertrouwen in, anderen dan weer wel en ook enkele van de aangekondigde regisseurs zijn top. Maar laten we daarvoor de serie eerst afwachten.
 
Eigenlijk is het gewoon dieptriest hoe @DaFreak, @Lint en @Loser de wezenlijke kritiek op de serie hier willen afzonderen om ze monddood te maken.
Sinds wanneer is vragen om de discussie op de juiste plaats te voeren "dieptriest" en "monddood maken"? :wtf:
Als gij zo naar P&A kijkt, is uw mening over P&A nog erger dan de mijne :laugh:.

Net zoals een (en dit is gewoon even een makkelijk voorbeeld) @mac-bc niet in elke niet-relevant huis thread moet beginnen over lintbebouwing, moeten de wokers EN de niet-wokers ook niet hun piske komen doen in elke niet-relevante-thread.

Voor de rest vecht ge het hier maar uit, dit is en was mijn enige punt, en ik ben hier enkel omdat ge mij tagde. Salut!
 
Mensen worden wel makkelijk monddood gemaakt tegenwoordig precies.
4 walls of text die gewoon blijven staan en de herhaaldelijke vraag om, for the love of god, in de juiste thread te gaan posten. Jup, compleet monddood gemaakt.
 
Zijn er dan films en series die slecht zijn puur omdat ze een diverse cast hebben? Ik zou eerder denken dat slechte films/series gewoon slecht zijn voor een pak andere redenen, en ze ook een diverse cast hebben omdat dit heden ten dage nu eenmaal standaard is. Er komt elk jaar een hoop brol uit hé, iets dat met de opkomst van al die streaming-platformen er niet op is verbeterd.

Als morgen die serie over LOTR een meesterwerk blijkt te zijn, denk ik dat er niemand, buiten een paar speciale typetjes, nog gaat wakkerliggen van de huidskleur van de acteurs hoor. Dit omdat het grote publiek niet geeft om dat soort zaken volgens mij, en het grote publiek al helemaal geen zak afweet van het bronmateriaal.

Neen, die zijn niet slecht omdat ze een diverse cast hebben. Die zijn slecht omdat je met een hoop beroerde schrijvers zitten die zichzelf op de borst kloppen omdat ze een diverse cast gerealiseerd hebben, maar vervolgens een flutverhaal schrijven, geen context voorzien...

In science fiction moet je niet verklaren hoe je met een diverse mensheid zit, in een klein fantasy dorpje dat geïsoleerd is van de rest van de samenleving (cfr. Wheel of Time) is zo'n diversiteit wel al iets ver gezochter den kik dan.

En @DaFreak, sorry maar 8 deelposts zijn gewoon te veel om nog op te reageren, daar is geen zinvolle discussie meer mogelijk.

En zowat 95% van iedereen in die thread. Al dat rascistisch geklaag is voor politiek en hoort daar gewoon niet.

Nee dat is gewoon hoe jij het ziet. De makers willen een diverse cast en jij maakt daar iets politieks van door het weg te zetten als "woke" alsof dat iets negatiefs is. Zoals anderen ook al vaak hebben aangehaald, huidskleur is totaal niet relevant in LOTR maar toch is dat het punt waarover de zogezegd niet racistische rechterflank struikelt. Er is praktisch geen ophef over het feit dat ze 3000 jaar geschiedenis gaan comprimeren in een 100 tal jaar of karakters gaan samenvoegen of nieuwe beesten uitvinden. Nee keer op keer is het "riiiiii zwarte elf en dwerg riiii". Dit terwijl het bestaan van anders gekleurde elfen nergens wordt tegengesproken en Tolkien het waarschijnlijk zou aanmoedigen. Hell moest hij vandaag LOTR schrijven deed hij het waarschijnlijk zelf.

Allemaal aannames die jij maakt, heeft eigenlijk geen zin dat ik daarop reageer. En zie hoger: ik vind die geschiedenis gaan samendrukken omdat ze maar beperkte rechten hebben en géén écht verhaal van Tolkien meer om zich op te baseren wél degelijk problematisch, dus spreek voor je eigen in plaats van een stroman te bouwen.

Dat is wederom iets wat jij er van maakt. Eén van de grootste veranderingen die Jackson doorvoerde was vrouwen een veel grotere rol geven dan in de boeken. Daar was destijds ook veel ophef rond en nu kraait daar niemand meer naar.

Waarom moet die fantasy wereld enkel conformeren aan onze wereld als het op huidskleur aankomt en krijgt die voor de rest vrij spel? Er is ook al meermaals aangehaald dat er wel degelijk serieus wat verkeer is binnen midden aarde. Daarnaast kunnen verschillende rassen zoals bijvoorbeeld mensen en elfen samen kinderen krijgen. Als je perse onze biologie wil toepassen op een fantasy wereld dan moet je ook daarin meegaan.

Een deel van de kritiek op de "grotere rol voor vrouwen", gaat dan vooral om Arwen. En ja, ik had misschien ook graag Glorfindel in de films gezien, maar dat past dan weer in het samenvoegen van personages. Daarnaast was er wél deftig bronmateriaal voor de uitgebreide relatie tussen Aragorn en Arwen, die inderdaad minder aan bod kwam in het hoofdverhaal dat in de eerste plaats vertrok vanuit de hobbits.

Ik pas niet alleen onze biologie toe op een fantasy wereld waarin die overigens weinig relevant is, want de verschillende rassen van Midden-Aarde zijn gecreëerd, niet geëvolueerd. Ze zijn wel gebaseerd op een Noord-West-Europese cultuur als een fictieve mythologie voor onze streken. Het is dus logisch te verwachten dat de "rassen" die daar rondlopen een weerspiegeling zijn van hoe Europa vroeger was.

De show is nog niet eens uit, er zijn perfect logische verklaringen die niet eens nodig zijn en toch ga je er nu al op afgeven. Besef je dat men in The Expanse ook personages van kleur heeft veranderd en dat er evengoed anti-woke protest tegen is?

Maar mij stoorde dat niet en ik had (destijds) het merendeel van de boeken gelezen. Zoals ik zei: ik vond de diversiteit in The Expanse zelfs een meerwaarde. Maar ook daar werd een deel van de diversiteit verklaard door de context: je had bijvoorbeeld géén kleine

Het loopje dat genomen wordt met de chronologie is natuurlijk normaal omdat de serie anders niet kan bestaan en die LOTR naam hebben ze nodig om het budget te rechtvaardigen maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Een deel van de productie crew boezemt niet veel vertrouwen in, anderen dan weer wel en ook enkele van de aangekondigde regisseurs zijn top. Maar laten we daarvoor de serie eerst afwachten.

Het budget te rechtvaardigen... deze serie heeft wat mij betreft geen rechtvaardiging om te bestaan.
Ze willen gewoon die naam om te profiteren van de populariteit van de boeken en de Peter Jackson films, om hun eigen verhaal dat nauwelijks nog gegrond is in werk van Tolkien, te verkopen.

Als diversiteit op zichzelf zo'n meerwaarde zou hebben, waarom dan géén nieuw fantasy verhaal? Wat mij betreft kan dat perfect. Ik denk dan o.a. aan Avatar The Last Airbender (nu ja, ik zou die serie dan eigenlijk zelfs bijna volledig liever zonder blanke personages zien, maar soit).

Ik zal de serie "afwachten" (al zie ik mezelf ook geen Amazon Prime nemen) maar mijn verwachting start nu éénmaal onder nul.
 
Allemaal aannames die jij maakt, heeft eigenlijk geen zin dat ik daarop reageer. En zie hoger: ik vind die geschiedenis gaan samendrukken omdat ze maar beperkte rechten hebben en géén écht verhaal van Tolkien meer om zich op te baseren wél degelijk problematisch, dus spreek voor je eigen in plaats van een stroman te bouwen.

De wereld is groter dan enkel je eigen mening. Er is praktisch geen ophef over de diepgaande veranderingen. Enkel over de diverse cast.


Een deel van de kritiek op de "grotere rol voor vrouwen", gaat dan vooral om Arwen. En ja, ik had misschien ook graag Glorfindel in de films gezien, maar dat past dan weer in het samenvoegen van personages. Daarnaast was er wél deftig bronmateriaal voor de uitgebreide relatie tussen Aragorn en Arwen, die inderdaad minder aan bod kwam in het hoofdverhaal dat in de eerste plaats vertrok vanuit de hobbits.

Hetzelfde voor Eowyn. Die heeft ook een hele hoop extra scenes gekregen die niet in de boeken voorkwamen. Ik heb hier een tijd terug de kritieken van toen gepost die even zuur en toxisch waren als de kritieken die je vandaag leest over de diverse cast.


Ik pas niet alleen onze biologie toe op een fantasy wereld waarin die overigens weinig relevant is, want de verschillende rassen van Midden-Aarde zijn gecreëerd, niet geëvolueerd. Ze zijn wel gebaseerd op een Noord-West-Europese cultuur als een fictieve mythologie voor onze streken. Het is dus logisch te verwachten dat de "rassen" die daar rondlopen een weerspiegeling zijn van hoe Europa vroeger was.
Dat gebeurde in deze thread nochtans al meerdere keren inclusief door jou. Als die rassen gecreerd zijn dan moet je toch helemaal niet beginnen over melanine count en de invloed van zonlicht op huidskleur? Orcs zijn groen, trollen veranderen in steen wanneer ze door zonlicht geraakt worden. Midden Aarde is niet Europa en zelfs al is het erop gebaseerd dan nog betekent dat niet dat zwarten niet kunnen bestaan.



Maar mij stoorde dat niet en ik had (destijds) het merendeel van de boeken gelezen. Zoals ik zei: ik vond de diversiteit in The Expanse zelfs een meerwaarde. Maar ook daar werd een deel van de diversiteit verklaard door de context: je had bijvoorbeeld géén kleine

Ik had ook helemaal geen problemen met de diversiteit in de expanse. Ik toon maar gewoon aan dat je dezelfde zure kritieken dat het te woke is ook daar ziet terugkomen.

Het budget te rechtvaardigen... deze serie heeft wat mij betreft geen rechtvaardiging om te bestaan.
Ze willen gewoon die naam om te profiteren van de populariteit van de boeken en de Peter Jackson films, om hun eigen verhaal dat nauwelijks nog gegrond is in werk van Tolkien, te verkopen.

Als diversiteit op zichzelf zo'n meerwaarde zou hebben, waarom dan géén nieuw fantasy verhaal? Wat mij betreft kan dat perfect. Ik denk dan o.a. aan Avatar The Last Airbender (nu ja, ik zou die serie dan eigenlijk zelfs bijna volledig liever zonder blanke personages zien, maar soit).

Ik zal de serie "afwachten" (al zie ik mezelf ook geen Amazon Prime nemen) maar mijn verwachting start nu éénmaal onder nul.

Je moet daar ook niet naief in zijn. Een no name serie gaat geen half miljard budget krijgen. Dat is voor films juist hetzelfde. Enkel franchises verkopen en kunnen zulke budgetten strikken.
 
Ik ben daar niet naïef in, ik weet goed goed genoeg waar het Amazon hier om te doen is, ze kopen de naam, maar zullen waarschijnlijk niet de kwaliteit leveren. Beetje hetzelfde wat je ziet met Disney Star wars wat hoop en al 2 goede dingen heeft opgeleverd (The Mandalorian en Rogue One), één matige film (The Force Awakens) en een boel rommel. Rogue One bewijst dat diversiteit niet het probleem is in Star Wars, maar rotzooi zoals The Last Jedi (wat eigenlijk een goede film had kunnen geweest zijn in een andere franchise) bewijst hoe men tegenwoordig fout racisme jegens Kelly Marie Tran haar personage Rose een schaamlapje wordt voor een compleet gebrek aan planning voor de trilogie als geheel en een slecht, rommelig verhaal. Afwachten hoe dit jammer genoeg weer gaat uitdraaien voor Obi Wan Kenobi (waar een paar racistische troll-comments jegens Moses Ingram gebruikt worden als excuus voor een serie waarvan het verhaal alweer een sisser dreigt te worden).

Deze Rings of Power serie zal zich verhouden tot het bronmateriaal en de inspiratie LOTR zoals Bridgerton van Netflix zich verhoudt tot het historische Victoriaanse Londen. Ik stoor me ook niet aan de diversiteit in Bridgerton, noch aan diversiteit in fantasy series, maar als die diversiteit in élke context er per se in moet... tja, dan moet je erkennen dat je gewoon verder verwijderd bent van het originele bronmateriaal, zo ver dat je je af moet vragen of het nog de originele naam waard is. Ik zal de serie afwachten, Laar mijn (voor)oordeel neigt voorlopig naar een eenvoudige neen.
 
Terug
Bovenaan