En ik merk dat er vooral (niet door jou, Zantas, maar door CanadeseITer) rond het punt van SirKillalot heen wordt gedanst, dat elke andere verandering 'oké' is en 'begrijpelijk' en 'niet zo ingrijpend', maar eentje wat betreft huidskleur is meteen gigantisch, duidelijk politiek en haalt je helemaal uit de film. Dan is het moeilijk om te blijven volhouden dat het je gaat om accuraatheid, en zit het politieke gedeelte toch op z'n minst ook voor een groot deel bij de ontvanger.
Ik dans er niet rond heen. Ik wil mezelf gewoon niet blijven herhalen.
1) Elke andere verandering is niet oke. Het valt gewoon minder op omdat de meeste mensen (inclusief de mijne) hun kennis over Griekse zwaarden of boten niet zo gedetailleerd is om meteen alle fouten te registreren. Maar het is ook zeker storend als je zo'n fouten opmerkt.
Wat wel begrijpelijk is, zijn aanpassingen om het verhaal uberhaupt te kunnen vertellen. Er is geen ongelimiteerd budget, dus een echte oorlog filmen met 100 000 man wordt al wat moeilijker. Dus ja, filmmakers maken keuzes om dan een oorlogscene met 100 man te filmen en hetzelfde effect te proberen verkrijgen. Maar als de oorlog plotseling met 5 man wordt uitgevochten, dan haalt ook die aanpassing je uit de film.
Dus moest Nolan zonder budget aan het vallen zijn, en de enige actrice die hij nog kon betalen was Nyong'o, dan zou dat begrijpelijk zijn, maar me nog steeds uit de film halen. Uit interviews en andere posts heb ik echter niet de indruk dat budget een factor was voor de casting.
2) Ik hou niet van politieke castings/keuzes. Ja, elk verhaal heeft wel een boodschap, en tot op zeker hoogte valt dat nog wel mee. De politieke casting keuze heeft echter niets met de boodschap van het verhaal te maken, maar wordt er als extraatje nog bijgenomen, en dat vind ik storend. Gaan kijken betekent dan ook impliciet dat je het met die politieke boodschap eens bent, of gaat toch als dusdanig worden geinterpreteerd.
Op dat vlak bestaat deze film ook niet in een vacuum. Het gebeurt steeds meer dat er vrij extreme aanpassingen gebeuren om -en ik gebruik het woord echt niet graag omdat het voor iedereen ondertussen iets anders kan betekenen- 'woke' standpunten in een film of serie te forceren en ook vaak op echt storende wijze. Het laatste seizoen van Brooklyn 99 is een klassiek voorbeeld. The Good Doctor is ook een jammer voorbeeld.
Wat ons dan. brengt bij:
Je kan een bijna oneindig aantal geheel verschillende redenen bedenken die Nolans keuze motiveerden maar nee het moet wel enkel en alleen een politiek statement zijn en dat is per definitie slecht want dat mogen regisseurs blijkbaar niet meer. Dat men oproept om de film te boycotten omdat men een zwarte actrice als Helena heeft gecast. Dat is een politiek statement.
Ja, voor velen kan dat inderdaad een politiek statement zijn. Een politiek statement van de regisseur/film beantwoorden met een politiek statement van de bezoekers/publiek lijkt me vrij logisch te zijn. En dat statement is niet 'Leve Vlaams Belang', maar wel 'Vertel eens verhalen zonder politieke inmenging'.