Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Het blijft een ongezonde ideologische kijk met een vuil kantje. Moest James Cameron vandaag Aliens maken en dezelfde interviews geven als destijds zou die vandaag neergesabeld worden voor zijn "woke". Als een slechte film of serie een hoop witte mannen opvoert kraait niemand ernaar maar oh wee als een film of serie een minderheid of vrouw als lead opvoert want dan staat het gebruikelijk leger toxische strijders reeds klaar met getrokken messen om deze koste wat kost neer te steken. Als de film of serie in kwestie dan ook nog eens echt slecht is dan ligt het natuurlijk aan de zwarten, vrouwen en homos want die mensen casten is "ideologie" die men laat "primeren" waardoor schrijvers voor een of andere reden ineens hun job niet meer kunnen of hoeven te doen.

Als je denkt dat een personage zoals Ellen Ripley nog maar enigszins vergelijkbaar is met pakweg een Rey Skywalker Palpatine, dan zou ik eerder eens nakijken of je zelf niets toxisch gedronken hebt wat je faculteiten heeft aangetast, vooraleer je weer met dezelfde dooddoener afkomt van anderen te beschuldigen van 'toxisch' te zijn. Op de man spelen is toch makkelijk hé.

Het gaat ook helemaal niet over het feit dat er vrouwen of mensen met andere etnische roots gecast worden.
Het gaat over het vervangen van bestaande personages in adaptaties of het gaat om vrouwelijke of andere personages die abominabel slecht geschreven zijn net omwille van die politieke overtuigingen die te ver doorslaan. Een slechterik in een rolstoel? Neen, dat kan niet. Een vrouwelijke Jedi? Op zich geen probleem, maar als die niets van deftige character arc heeft...

Een slechte film met een hoop "witte mannen" - kenmerken dat je wit gebruikt in plaats van blank natuurlijk - verdient evenzeer kritiek, en als die film slecht is omwille van politiek dwangmatige keuzes evenzeer... de realiteit is eerder, zoals hier al aangehaald, dat dan de kritiek dat het wel heel erg "wit" is zal volgen.

De vraag waar de "witte" inwoners van Wakanda zijn? Tja, die gaan we niet stellen natuurlijk.

De vraag waar de "witte" inwoners van Wakanda zijn? Tja, die gaan we niet stellen natuurlijk.
Jezus, de hele tijd dat Wakanda-argument.

Weet ge, ook het continu teruggrijpen naar het enige tegenvoorbeeld dat er bestaat, en dan ook nog eens een film die eigenlijk grotendeels gemaakt is als statement en als tegenstem voor een zee aan films die gemodelleerd zijn op het universum van de witte man, daar disproportioneel veel aandacht aan geven/aanstoot aan nemen, dat heeft ook een racistisch kantje.

Het feit dat al die dingen klaarblijkelijk ergens toch bij u 'pikken', en niet alleen dit maar ook gewoon op tal van andere onderwerpen, dàt is de reden waarom mensen u aanwrijven om een racistisch kantje te hebben, het is niet enkel dit, het is de 20 andere soortgelijke thema's waarbij religie/cultuur/huidskleur blijkbaar altijd een belangrijke rol voor u blijken te spelen en ge keer op keer de drang voelt om daar ten strijde tegen te trekken. Keer op keer probeert ge u te positioneren als een neutrale waarnemer die rationeel/wetenschappelijk is, en keer op keer vertellen mensen u dat uw visie best wel emotioneel en gekleurd is, dat ge op voorhand al uw mening hebt gevormd en vervolgens enkel op zoek gaat naar argumenten om te kunnen volharden in uw wereldbeeld.

Als gij dat wilt blijven doen moet ge zelf weten maar ik blijf hopen dat er op een bepaald moment ook voortschrijdend inzicht en zelfreflectie aan bod gaan komen ofzo.

Films zijn niet kut omdat iemand een andere huidskleur heeft, of omdat iemand een ander geslacht heeft, of wat dan ook. Films zijn kut omdat ze vaak gemaakt worden om een zo breed mogelijk publiek te kunnen bekoren waardoor ge afgewaterde zooi krijgt. Dat is niet het gevolg van woke, dat is het gevolg van platvloers kapitalisme. Ga daar tegen strijden.

Laatst bewerkt:
Wanneer het gaat om historisch Engeland, of gefantaseerd Midden-Aarde, dan is de aanwezigheid van personages met een andere huidskleur heel problematisch voor je. Maar bij een fictief Afrikaans land, dat volgens het verhaal eeuwenlang geïsoleerd is geweest van de buitenwereld, dan ga je je vragen stellen bij het gebrek aan diversiteit. En dan ben je verbaasd dat mensen je niet serieus nemen wanneer je je ideologische strijd probeert te verkopen als een streven naar historische correctheid of respect voor het bronmateriaal. Elke aanpassing aan het bronmateriaal, of elke historische fout passeert probleemloos, zolang het maar niets met diversiteit te maken heeft. En als er dan eens een volledig zwart land geportretteerd wordt, dan ga je zelf tegen de logica van de fictieve wereld ingaanom je de vraag te stellen waarom ze niet divers is ... Kom hé.

Probeer het toch eens allemaal wat minder met die politiek-ideologische bril te bekijken. Ik ben er echt 100% zeker van dat een groot deel van je verminderde kijkplezier zuiver en alleen daaraan te wijten is.

Ik kijk er alvast naar uit om een Boyz N the Hood / Menace 2 Society / Juice / South Central remake te zien in de cités van Genk met een paar witte/blanke/bleke rappers à la de KBC.

Gaat ongetwijfeld zijn met Mattéo als Joël dan.

Als je denkt dat een personage zoals Ellen Ripley nog maar enigszins vergelijkbaar is met pakweg een Rey Skywalker Palpatine, dan zou ik eerder eens nakijken of je zelf niets toxisch gedronken hebt wat je faculteiten heeft aangetast, vooraleer je weer met dezelfde dooddoener afkomt van anderen te beschuldigen van 'toxisch' te zijn. Op de man spelen is toch makkelijk hé.

Het gaat ook helemaal niet over het feit dat er vrouwen of mensen met andere etnische roots gecast worden.
Het gaat over het vervangen van bestaande personages in adaptaties of het gaat om vrouwelijke of andere personages die abominabel slecht geschreven zijn net omwille van die politieke overtuigingen die te ver doorslaan.

In het originele script was Ripley een man en Scott besliste haar te veranderen in een vrouw voor wat we vandaag als "woke" zouden bestempelen. Ook Cameron zette tijdens de press tour van Aliens voortuderend in het licht dat Ripley een sterke vrouwelijke lead was. Iets wat je vandaag zou omschrijven als het primeren van ideologie op verhaal moest aliens slecht geweest zijn. Dat is de vergelijking die ik maakte. Dat je er zelf Rey bijsleurt alsof dat nu een toonbeeld zou zijn van een slechte vrouwelijke lead is ook weer zo'n typische toxische koolaid die het internet serveert die meer te maken heeft met politiek dan met de realiteit.

Moest nu toch ook eens gniffelen bij de trailer van Fantastic4.
Blijkbaar is er ook een vrouwelijke Silver Surfer, die eerder kwam dan de mannelijke. Dus lore gewijs accuraat.

Maar verdorie iedereen had toch verwacht dat we terug die coole Silver Surfer gingen zien van de vorige Fantastic 4 film? Comments op instagram gaan van
''goddamn, why a female!''
naar
''READ THE COMICS IDIOT!''

Jaja, read the comics, weinig fans willen die vrouw zien of kent dat personage, das toch duidelijk..

In het originele script was Ripley een man en Scott besliste haar te veranderen in een vrouw voor wat we vandaag als "woke" zouden bestempelen. Ook Cameron zette tijdens de press tour van Aliens voortuderend in het licht dat Ripley een sterke vrouwelijke lead was. Iets wat je vandaag zou omschrijven als het primeren van ideologie op verhaal moest aliens slecht geweest zijn. Dat is de vergelijking die ik maakte. Dat je er zelf Rey bijsleurt alsof dat nu een toonbeeld zou zijn van een slechte vrouwelijke lead is ook weer zo'n typische toxische koolaid die het internet serveert die meer te maken heeft met politiek dan met de realiteit.
Ik denk dat het belangrijk is om te erkennen dat een script altijd een werk in ontwikkeling is. Dat Scott ervoor koos om Ripley vrouwelijk te maken was geen ideologisch statement avant la lettre, maar een creatieve beslissing die achteraf briljant bleek te zijn. Het leverde niet zomaar een ‘sterke vrouwelijke lead’ op, maar een volledig uitgewerkte, geloofwaardige en originele protagonist die sindsdien met die rol iconisch geworden is. Net dat toont aan hoe je via karakterkeuzes een verhaal kan verrijken zonder dat het noodzakelijk ideologisch moet zijn.
Een aliens reboot nu met een man als protagonist zou ook niet gesmaakt worden. Jason statham of zo.:unsure:

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het belangrijk is om te erkennen dat een script altijd een werk in ontwikkeling is. Dat Scott ervoor koos om Ripley vrouwelijk te maken was geen ideologisch statement avant la lettre, maar een creatieve beslissing die achteraf briljant bleek te zijn. Het leverde niet zomaar een ‘sterke vrouwelijke lead’ op, maar een volledig uitgewerkte, geloofwaardige en originele protagonist die sindsdien met die rol iconisch geworden is. Net dat toont aan hoe je via karakterkeuzes een verhaal kan verrijken zonder dat het noodzakelijk ideologisch moet zijn.
Een aliens reboot nu met een man als protagonist zou ook niet gesmaakt worden. Jason statham of zo.:unsure:
Maar je beseft toch zelf dat dat allemaal maar zwak overkomt?

Filmmakers maken een keuze. Is de film succesvol, dan waren die keuzes geen ideologische statements maar briljante creatieve beslissingen. Is de film niet succesvol, dan zijn diezelfde keuzes ideologische statements die niets te maken hebben met de artistieke, creatieve vrijheid van de makers.

Filmmakers maken een keuze. Is de film succesvol, dan waren die keuzes geen ideologische statements maar briljante creatieve beslissingen. Is de film niet succesvol, dan zijn diezelfde keuzes ideologische statements die niets te maken hebben met de artistieke, creatieve vrijheid van de makers.
Ik denk dat je een kleine nuance over het hoofd ziet. Er is originele content gemaakt die succesvol is. Er is ook een hele resem 'originele content' geflopt die ook een vrouwelijke lead hebben (net zoals er een hele hoop flopt die een mannelijke lead heeft) waar er ook niet geopperd wordt dat het een ideologisch iets is waarom die film nu net geflopt is. Als je je reboot script moet stretchen en aanpassen om toch maar een 'checkbox' moet kunnen afvinken maak je het als schrijver/regisseur gewoon het jezelf al een pak moeilijker om de goegemeente content te houden. Wat in huidige internettijd ook al hallucinant moeilijk is. Laat staan als je een historisch karakter dan totaal moet miscasten.

Dat is net de definitie van de texas sharpshooter idd...

Verder: ik juich het toe dat er sterke vrouwelijke en diverse rollen zijn.

Maar... weerom met mijn idioot voorbeeld: zou jij een film serieus nemen als Adolf Hitler een zwarte vrouw was? Het is redicuul, maar het is hetzelfde sentiment. Sommige rollen zijn ongepast en onrespectvol naar de achterliggende boodschap als ze door foute casting de nuance leggen op zaken die er niet toe doen. Daar gaat het over als ze beginnen met "blanke wakanda"-acteurs. Want sorrie: als je bepaalde mensen zomaar mag wisselen van ras, werkt dat in beide richtingen.

Snape die zwart is? Tgoch, see me care. Ik maak me grotere zorgen dan dat als ik hoor van de HP remake, in die zin dat deze iets teveel de oude zal proberen te zijn met cheap nostalgia in plaats van een goeie remake.

In de context van HP, is er een enorme lore en achtergrondboodschap die al die nuances overstijgd. Maar ik vrees dat deze zal in de achtergrond vallen we teveel "weete nog?" gaan proberen te doen met weinig toegevoegde waarde op de originele boeken/films. Probeer de originele films niet na te maken, want die zijn er al.

Maar... I could be wrong.

Laatst bewerkt:
Maar... weerom met mijn idioot voorbeeld: zou jij een film serieus nemen als Adolf Hitler een zwarte vrouw was? Het is redicuul, maar het is hetzelfde sentiment. Sommige rollen zijn ongepast en onrespectvol naar de achterliggende boodschap als ze door foute casting de nuance leggen op zaken die er niet toe doen. Daar gaat het over als ze beginnen met "blanke wakanda"-acteurs. Want sorrie: als je bepaalde mensen zomaar mag wisselen van ras, werkt dat in beide richtingen.

Dat heb ik toch al gezegd? Neen, als die pretenderen om tegelijk historisch correct te zijn, dan ga ik dat niet serieus nemen. Maar niemand vraagt dat ook hé. Niemand verplicht ons om die producten goed te vinden of ze te consumeren. Zijn er mensen die wel een film met een zwarte, vrouwelijke Adolf Hitler willen maken of leuk vinden om naar te kijken, wie zijn wij om dat tegen te willen houden? Waarom zouden we dat moeten of willen tegenhouden? Het is dat wat ik niet snap.

Als we dat willen tegenhouden, dan kunnen films als bijvoorbeeld Jojo Rabbit waar Hitler gespeeld werd door Taika Waikiti niet meer gemaakt worden.

Dat heb ik toch al gezegd? Neen, als die pretenderen om tegelijk historisch correct te zijn, dan ga ik dat niet serieus nemen. Maar niemand vraagt dat ook hé. Niemand verplicht ons om die producten goed te vinden of ze te consumeren. Zijn er mensen die wel een film met een zwarte, vrouwelijke Adolf Hitler willen maken of leuk vinden om naar te kijken, wie zijn wij om dat tegen te willen houden? Waarom zouden we dat moeten of willen tegenhouden? Het is dat wat ik niet snap.

Als we dat willen tegenhouden, dan kunnen films als bijvoorbeeld Jojo Rabbit waar Hitler gespeeld werd door Taika Waikiti niet meer gemaakt worden.
Je begrijpt me verkeerd.

Niemand moet "dat tegen houden".

Maar wanneer zelfs the guardian zegt van "tgoch, da moest ge nu ook nie gedaan hebben", weet je dat er ergens iets ook niet juist zit.

Zoals je impliceert: het zijn maar films en series.

Maar het is ook een vorm van respect (iets wat in het verleden zeker ook fout gelopen is met blanke acteurs "blackfacen") om de authenticiteit van het verhaal beetje intact te houden. Waar trekken we de grens? Zeker een discussie waardig.

Maar de implicatie die hier in de topic bijna gemaakt wordt van "er is geen noemenswaardige grens, nergens", ga ik niet mee akkoord.

En zoals gezegd: maak de coole series met sterke diverse lead acteurs. Fantastisch. Maar... hermaak niet ghost busters of ocean's eleven opnieuw met vrouwen met een kopie van het oude script om vervolgens op te kijken dat het grote success uitblijft. Om dan af te komen met "dat is omdat de cast divers is, dat het niet succesvol is!", dat is beledigend. En ik wil niet spreken voor iedereen, maar daar gaat het voor mij beetje over, persoonlijk.

(jij zegt dat niet eh, het is hoe ik het ervaar, de algemene trend in deze discussie)

Het probleem is dat je vrouwelijk associeert met zorgzaam en mannelijk niet.

Of andersom een vrouwelijke bouwvakker zou dan juist mannelijk zijn.

En het is niet omdat de community zelf stereotypeert dat dit dan wel ok is of zomaar kan overgenomen worden.

Vergelijk het met iemand die als ITer werkt. Die moet wel een nerd zijn, er uit zien als Steve Urkel, sociaal onbekwaam zijn alsook alles van computers weten. Als wij met zijn allen deze persoon altijd gaan benaderen vanuit deze visie, gaat hij bepaalde kansen niet krijgen of juist enkel aangesproken worden voor zijn IT kennis.

Waarom moeten iemand anders altijd gaan definiëren waar iemand anders gevoelig aan zou kunnen zijn?
Als er iets mis is met mijn vrouw haar wagen, verwacht zij dat ik het regel met de garage. Moet ik haar dan gaan verwijten dat ze seksistisch is?
Laat iedereen toch eens leven zoals ze willen.

Met wat zijn we toch allemaal bezig zeg. De hele woke movement is toxisch. Weet je wat ook toxisch is? De anti-woke movement. (die zijn zoniet nog erger - kijk maar naar de VS wat daar gebeurt in bepaalde staten). Logic and reason will prevail.

Als je jezelf man voelt en iemand noemt je vrouwelijk omdat die vindt dat je zwak/emotioneel bent dan is daar wel degelijk heel wat mis mee op verschillende vlakken. Of je nu homo/hetero man of vrouw bent, je gaat dat zelf ook niet appreciëren. En al helemaal niet als men zegt dat je aan het zagen bent als je daar tegenenin durft gaan.

Wat ik het meest enge vindt is dat we echt op het punt komen dat free speech gewoon onder druk komt te staan. Letterlijk alles is tegenwoordig aanstootgevend. Doe toch even rustig en normaal mensen. Ja, zwarte piet komt uit een kolonialistisch tijdperk maar moeten we daarvoor het halve land in brand steken? Een verstandige ouder kadert dit bij zijn kinderen in plaats van een hele zooi van onzin te verzinnen over witte pieten en roetpieten. Own your past, improve for the future. Er is een groot verschil tussen racisme en een zwarte piet van een kinderfeest. Geen enkel kind ervaart dat als racisme. Kinderen zijn uit zichzelf ook niet racistisch. Ze worden racistisch door de ouders.

Sneeuwwitje of ariel de zeemeermin die plots een donkere huidskleur heeft. Waarom?
Moeten we dan Pocahontas ook door Cameron Diaz laten vertolken? Pocahontas is donker van huidskleur, Ariel wit. Who cares?
Beiden hebben toch gewoon bestaansrecht zoals ze origineel in het leven werden geroepen?

Dit omvat het mooi voor mij: politiek correct is bullshit, er is enkel correct.

Mensen die rondlopen met fluo haarkleur, niet maatschappelijke kleren en zich identificeren als een hond (furries noemen ze dat?).
Dergelijke zaken denk ik van, wat is dat nu in godsnaam voor onzin? Maar dat is mijn mening. Als die mensen zich beter voelen door zo door het leven te gaan. Enjoy. Ik heb daar verder geen last van. Iedereen doet waar hij zin in heeft. Ga ik dat snappen? Neen. Ik vind dat persoonlijk heel raar, maar ik ga me niet bezighouden met te zeggen hoe ze er volgens mijn eigen idealen zouden moeten bijlopen of hun gedragen. Dat is mijn plaats niet. Mensen kunnen net hetzelfde denken over mij.

Mensen die anti-gay zijn? Weet je wat je doet? Trouw niet met een gay persoon. Heeft verder geen hol met jou te maken dus moet je gewoon je mond over houden.

Ik ben denk ik op een aantal vlakken wel relatief conservatief maar denk dat ik ook vrij progressief ben op veel vlakken. Transvrouwen bijvoorbeeld. Nul issue mee. Moest ik verliefd worden op een vrouw (die er uiteraard gewoon als een normale vrouw uitziet), en die blijkt achteraf trans, denk ik dat ik mezelf slim genoeg acht om mezelf over de initiele shock over te zetten. Ik ben 100% hetero, heb geen interesse in mannelijke onderdelen maar iemand die er uitziet, praat en leeft als een vrouw (met de juiste onderdelen), is wat mij betreft gewoon een vrouw.
Is biologisch even normaal als holebi. Birth defect: geboren in het foute lichaam. Wetenschappelijk perfect te verklaren.

Waarom moeten iemand anders altijd gaan definiëren waar iemand anders gevoelig aan zou kunnen zijn?
Als er iets mis is met mijn vrouw haar wagen, verwacht zij dat ik het regel met de garage. Moet ik haar dan gaan verwijten dat ze seksistisch is?
Laat iedereen toch eens leven zoals ze willen.

Met wat zijn we toch allemaal bezig zeg. De hele woke movement is toxisch. Weet je wat ook toxisch is? De anti-woke movement. (die zijn zoniet nog erger - kijk maar naar de VS wat daar gebeurt in bepaalde staten). Logic and reason will prevail.

Wat ik het meest enge vindt is dat we echt op het punt komen dat free speech gewoon onder druk komt te staan. Letterlijk alles is tegenwoordig aanstootgevend. Doe toch even rustig en normaal mensen. Ja, zwarte piet komt uit een kolonialistisch tijdperk maar moeten we daarvoor het halve land in brand steken? Een verstandige ouder kadert dit bij zijn kinderen in plaats van een hele zooi van onzin te verzinnen over witte pieten en roetpieten. Own your past, improve for the future. Er is een groot verschil tussen racisme en een zwarte piet van een kinderfeest. Geen enkel kind ervaart dat als racisme. Kinderen zijn uit zichzelf ook niet racistisch. Ze worden racistisch door de ouders.

Sneeuwwitje of ariel de zeemeermin die plots een donkere huidskleur heeft. Waarom?
Moeten we dan Pocahontas ook door Cameron Diaz laten vertolken? Pocahontas is donker van huidskleur, Ariel wit. Who cares?
Beiden hebben toch gewoon bestaansrecht zoals ze origineel in het leven werden geroepen?

Dit omvat het mooi voor mij: politiek correct is bullshit, er is enkel correct.
Het debat hierover gaat veel verder dan jij die naar de garage gaat met uw vrouw haar wagen. Ik ga ervan uit dat dit iets onderling overeengekomen is en dat zowel jij als je vrouw daar goed bij voelen.

Helemaal akkoord met je stelling dat kinderen zelf niet racistisch zijn, oftewel racisme is een aangeleerd gedrag en kan dus ook afgeleerd worden.

ivm zwarte piet is de context heel belangrijk in onze hedendaagse Vlaamse maatschappij zit daar geen enkele vorm van racisme in ( Mede dankzij Dag Sinterklaas) maar elders in de wereld is er https://nl.wikipedia.org/wiki/Blackface. En dat is terecht niet ok en wel een vorm van racisme. Je krijgt eigenlijk 2 dezelfde situaties een blanke die een zwarte speelt maar in 2 totaal verschillende contexten. Het is juist die ongevoeligheid voor context (langs alle zijden) wat het woke debat onmogelijk maakt, in mijn ogen. Iedereen geeft maar af op een ander ipv met elkaar echt in dialoog te gaan en context te krijgen over hun mening.

Ivm de zeemeermin die vertolkt wordt door een actrice met een donkere huidskleur, zou het kunnen zijn dat deze actrice de beste persoon was om deze vertolking te doen? En is haar huidskleur dan nog belangrijk?

Je geeft aan Who cares? Wat maakt het dan uit dat ze een andere huidskleur hebben dat het orginele verhaal? Hoeveel aanpassingen worden er niet in films gemaakt aan een oorspronkelijk verhaal vanuit de boeken? Of wordt er omwille van het verhaal een loopje genomen met natuurkrachten.

Als we alles moeten overnemen van het origineel verhaal, gaan bepaalde sprookjes films horror worden enz...

Ivm de zeemeermin die vertolkt wordt door een actrice met een donkere huidskleur, zou het kunnen zijn dat deze actrice de beste persoon was om deze vertolking te doen? En is haar huidskleur dan nog belangrijk?
In die context, ja.

Je cast volgens de rol die ze moeten vertolken. Je ging ook Andre the Giant niet een rol van de zeven dwergen laten vertolken. Dan cast je iemand die dwerggroei heeft (of whatever de hedendaagse PC term ervoor is). Of Martin Luther King door een blanke vertolken, dan staat de halve wereld op zijn kop. Persoonlijk I don't care that much maar ik merk dat het vaak eenrichtingsverkeer is. Blanke die zwarte vertolkt is meteen white supremacy, omgekeerd is het racisme en onderdrukking.

Denzel Washington had dat mooi omkaderd: dat gaat over cultuur en kunnen inleven in een cultuur. Blanke kan geen zwarte rol vertolken. Heeft niets met kleur te maken.

In die context, ja.

Je cast volgens de rol die ze moeten vertolken. Je ging ook Andre the Giant niet een rol van de zeven dwergen laten vertolken. Dan cast je iemand die dwerggroei heeft (of whatever de hedendaagse PC term ervoor is). Of Martin Luther King door een blanke vertolken, dan staat de halve wereld op zijn kop. Persoonlijk I don't care that much maar ik merk dat het vaak eenrichtingsverkeer is. Blanke die zwarte vertolkt is meteen white supremacy, omgekeerd is het racisme en onderdrukking.

Denzel Washington had dat mooi omkaderd: dat gaat over cultuur en kunnen inleven in een cultuur. Blanke kan geen zwarte rol vertolken. Heeft niets met kleur te maken.
het gaat bij vertolken van een rol vooral over de geloofbaarheid van een personage dat je neerzet.

Buiten de naam van sneeuwwitje is er volgens mij geen enkele redenen waarom de actrice die sneeuwwitje vertolkt blank moet zijn. Eigenlijk zou iemand die niet spierwit is al de rol niet mogen vertolken. Andre the Giant zou perfect de rol van één van de zeven dwergen kunnen opnemen, omdat ook hier de dwerggroei, voor mij, een detail is in de verhaal vertelling.

Ik ga niet akkoord met Denzel zijn passage, een blanke kan wel perfect een zwarte vertolken afhankelijk van de context.

De gevoeligheid ligt in de geschiedenis van uitsluiting/ onrechtvaardigheid/ onrecht van bepaalde groepen en waar erkenning moet aan gegeven worden. Vooral als de restanten van de geschiedenis nog altijd voelbaar zijn.

het gaat bij vertolken van een rol vooral over de geloofbaarheid van een personage dat je neerzet.

Buiten de naam van sneeuwwitje is er volgens mij geen enkele redenen waarom de actrice die sneeuwwitje vertolkt blank moet zijn. Eigenlijk zou iemand die niet spierwit is al de rol niet mogen vertolken. Andre the Giant zou perfect de rol van één van de zeven dwergen kunnen opnemen, omdat ook hier de dwerggroei, voor mij, een detail is in de verhaal vertelling.

Ik ga niet akkoord met Denzel zijn passage, een blanke kan wel perfect een zwarte vertolken afhankelijk van de context.

De gevoeligheid ligt in de geschiedenis van uitsluiting/ onrechtvaardigheid/ onrecht van bepaalde groepen en waar erkenning moet aan gegeven worden. Vooral als de restanten van de geschiedenis nog altijd voelbaar zijn.
Het verhaal is letterlijk: sneeuwwitje en de zeven DWERGEN.

Beetje serieus blijven aub. Is echt absurd wat je zegt.

Ook het feit dat jij denkt het beter te weten dan Denzel, iemand die als zwarte jongen in armoede is opgegroeid over wat hij eigenlijk zou moeten vinden, vind ik compleet van de pot gerukt eerlijk gezegd.

Ja een blanke kan de rol van een zwarte stockbroker vertolken in een film zoals the big short of the wolf of wallstreet. Echter wanneer de huidskleur de complete identiteit is van de problematiek, zoals bv in het geval van Martin Luther King, daar een blanke persoon dat laten vertolken? Ik zou dat zelfs schandalig vinden en tonen hoe fout het wel niet gesteld is met toxische politieke correctheid. Kan al niet wachten op de Rosa Parks film met Lindsey Lohan in de hoofdrol dan. Lijkt me dat je hier heel hard argumenten zoekt om te verdedigen terwijl deze hier echt niet op zijn plaats zijn.

Al die voorbeelden zijn extreem strikte context. Martin LK, zeven dwergen, ... Sorry maar hier kan ik me in de verste verte nog niet eens proberen inleven hoe je dat probeert te relativeren.

Het verhaal is letterlijk: sneeuwwitje en de zeven DWERGEN.

Beetje serieus blijven aub. Is echt absurd wat je zegt.

Ook het feit dat jij denkt het beter te weten dan Denzel, iemand die als zwarte jongen in armoede is opgegroeid over wat hij eigenlijk zou moeten vinden, vind ik compleet van de pot gerukt eerlijk gezegd.

Ja een blanke kan de rol van een zwarte stockbroker vertolken in een film zoals the big short of the wolf of wallstreet. Echter wanneer de huidskleur de complete identiteit is van de problematiek, zoals bv in het geval van Martin Luther King, daar een blanke persoon dat laten vertolken? Ik zou dat zelfs schandalig vinden en tonen hoe fout het wel niet gesteld is met toxische politieke correctheid. Kan al niet wachten op de Rosa Parks film met Lindsey Lohan in de hoofdrol dan. Lijkt me dat je hier heel hard argumenten zoekt om te verdedigen terwijl deze hier echt niet op zijn plaats zijn.

Al die voorbeelden zijn extreem strikte context. Martin LK, zeven dwergen, ... Sorry maar hier kan ik me in de verste verte nog niet eens proberen inleven hoe je dat probeert te relativeren.
ik heb het dan ook over context en daarin kan een Martin LK enkel door een zwarte gespeeld worden omdat daar de huidskleur wel van belang is en belangrijk onderdeel van het personage is. Maar dan spreken we over films die waarheidsgetrouw zijn. Dus in de context dat cultuur en achtergrond belangrijk zijn voor het verhaal kan huidskleur (en achtergrond)wel een doorslaggevende factor zijn om een bepaalde rol aan te nemen. Maar dan is hetzelfde zijn als Tarantino die in Inglourious Basterds de keuze heeft gemaakt op Duitse personages door Duitsers te laten vertolken. En zou elke inwoner van Sint-Truiden beledigd moeten zijn dat in Rundskop Mathias Schoenaerts probeert om hun dialect te spreken.

ivm met sneeuwwitje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwwitje blijkbaar zou het oorspronkelijke verhaal gaan dat het om de moeder gaat en niet de stiefmoeder die haar dood wilt. We hebben dus het verhaal al eens aangepast om het te doen passen, maar het heeft ook anderzijds wel mee voor gezorgd dat een stiefmoeder een negatief imago kreeg. Wat we dan weer hebben opgelost om er plusmama van te maken.

Dus ik kom terug op mijn eerdere stelling dat de context bepaald of de huidskleur van een personage relevant is, maar ook dat we wel degelijk rekening moeten houden met bepaalde gevoeligheden.

Sinds wanneer moet creatief werk rekening houden met "gevoeligheden" dat is de grootste contradictie dat er is. Het zou helemaal geen rekening moeten houden met gevoeligheden. Er zelfs los door moeten kunnen gaan. Cultuur en/of kunst is niet voor iedereen.

Dat is de reden dat al die drek keihard flopt. Aangezien de creativiteit en de smoel van het werk de nek wordt omgedraaid omdat het bij wijze van spreke een ethische commissie dient te overleven. Dat werkt niet. En maar goed ook. Ze verdienen het om keihard op hun bek te gaan. Niks mis met creatief werk met een boodschap. Maar dat werkt alleen als uw werk interessant is.

Terug
Bovenaan