Radicalisering en polarisering op school

Ik pik er twee zaken uit. Met de rest kan ik wel akkoord gaan.

Die dominante cultuur is toch vooral iets wat in de hoofden leeft van sommige, hetzelfde als die religieuze conservatieve houding van de "ander". Het is niet alsof het twee homogene groepen zijn die lijnrecht tegenover staan.
Uiteraard niet. De maatschappij bestaat niet uit de mening of een geloofsovertuiging van een individu maar door hoeveel individuen dezelfde mening of overtuiging hebben. Dat maakt het net dominant.
Stom voorbeeld maar iedereen zal hier wel zijn catechese gedaan hebben waar ondanks weinigen nu nog gelovig zijn wel enkele waarden onderwezen zijn die je hoe je draait of keert nog steeds in het achterhoofd houdt. Waarden die feitelijk niets met geloof te maken hebben.
Vergevingsgezindheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, naastenliefde,.... Ik kan me ook niet voorstellen dat de positie van de vrouw of andersgeaarde ooit in vraag gesteld geweest is in mijn lagere school of katholiek onderwijs. Stel daar tegenover de tegenhanger de koranscholen waar de positie van laatstgenoemden wel degelijk in vraag gesteld worden dan, ongeacht een waardeoordeel te vellen of de ene zijn waardes nu beter zijn dan de andere, zit je met een maatschappelijk probleem want hoe je het draait of keert die opleiding die je in je eerste jaren geniet blijft ergens wel kleven.
Hoe bewaak je zoiets dat intolerante meningen geen plaats hebben in de maatschappij?
Onze samenleving is enorm divers en is altijd heel divers geweest.
Ik denk dan altijd aan de de menselijke zoo van tervuren waar we eens naar afrikanen konden kijken.
Het kan zijn dat de samenleving vroeger heel divers geweest is maar mede door de moeilijkheid om van de ene kant van de wereld naar de andere te reizen is die diversiteit wel altijd op een manier lokaal gebleven en zat je met meer overlappende waarden.
 
Ik ga inderdaad niet op zo'n hele rant reageren, omdat je al één kernwoord negeert. MASSAmigratie. De aantallen waarin migratie nu plaatsgevonden heeft de afgelopen decennia, is abnormaal hoog tegenover de geschiedenis ervoor, wat veel voorbeelden die jij geeft al irrelevant maken.
Verdiep u aub in geschiedenis voor je zoiets uitkraamt. Er zijn doorheen de geschiedenis gigantische MASSAmigraties geweest.
- grote volksverhuizing in het Romeinse rijk
- de verovering van Nederlanden door de Franken
- de gehele periode van 800 tot 1000 in de middeleeuwen: Hongaren, Saracenen (nu Arabieren genoemd), Noormannen en Vikingen,...
- de grootste gedwongen migratie ooit: de trans-atlantische slavenhandel
- alles wat qua goederen maar vooral ook qua personen migreerde langs of via de zijderoute (silk road)
- relatief recent nog de wereldoorlogen
Ongetwijfeld vergeet ik er nog een heleboel.

De aantallen waarin migratie nu plaatsvindt is misschien hoger dan toen jij geboren was maar zeggen dat het abnormaal hoog is tegenover de geschiedenis ervoor is complete onzin.
 
Verdiep u aub in geschiedenis voor je zoiets uitkraamt. Er zijn doorheen de geschiedenis gigantische MASSAmigraties geweest.
- grote volksverhuizing in het Romeinse rijk
- de verovering van Nederlanden door de Franken
- de gehele periode van 800 tot 1000 in de middeleeuwen: Hongaren, Saracenen (nu Arabieren genoemd), Noormannen en Vikingen,...
- de grootste gedwongen migratie ooit: de trans-atlantische slavenhandel
- alles wat qua goederen maar vooral ook qua personen migreerde langs of via de zijderoute (silk road)
- relatief recent nog de wereldoorlogen
Ongetwijfeld vergeet ik er nog een heleboel.

De aantallen waarin migratie nu plaatsvindt is misschien hoger dan toen jij geboren was maar zeggen dat het abnormaal hoog is tegenover de geschiedenis ervoor is complete onzin.

Gast, ik heb hier het voorbeeld van de verovering van Brittanië door de Noormannen met bronvermelding gegeven, 2% van de bevolking.
Intussen zit je met percentages van veel verderaf gelegen culturen die naar landen als het onze of Duitsland gemigreerd zijn (in Duitsland alleen zit je momenteel met 1% Syriërs), die een veelvoud zijn daarvan, zeker als je een generatie of twee terugkijkt.

Een heel aantal voorbeelden wat jij geeft zijn overigens ook gewelddadige overnames van samenlevingen geweest, je mag dat gerust als voorbeeld gebruiken, maar dan arriveren we terug bij het topic van deze thread: dat is niet bepaald iets dat gewenst is voor/door de autochtone bevolking, en wanneer een cultuur die afkerig staat tegenover jouw waarden en normen, krijg je exact de radicalisering waar we hier initieel over spraken.

Dus complete onzin... daar mag je toch een zoutvaatje bijnemen dan hoor, vooraleer je zegt dat anderen zich moeten verdiepen.
 
Enfin, het heeft ditmaal nog geen twee pagina's geduurd en we hebben er alweer een 'hakken op immigranten' topic bij...

Immigratie (en het gebrek aan assimilatie, om het zo te noemen) is natuurlijk een aspect van dit verhaal, en islamextremisme zal ongetwijfeld op dit moment het meest vertegenwoordigd zijn, maar LGBTQ+ haat is toch bijvoorbeeld niet iets wat je enkel ziet bij Mohamed en Ismaël hoor, en daar wordt ook over gepraat in dat artikel.

En daarmee bedoel ik dus niet dat je het niet over migratie mag hebben (ik heb me al vaak heel kritisch uitgelaten over die groepen mensen die quasi afgesloten van de buitenwereld wonen in Brussel, en ik walg van extreem gedachtengoed, of dat nu gelovig of politiek geïnspireerd is) maar moet dit nu weer een zoveelste thread worden waarin het enkel daar over gaat?

Dan wordt er gepost dat er een mogelijke extreemrechtse aanslag verijdeld is en dat telt dan niet, want dat heeft niets te maken met scholen (ook al waren die kerels nog echt heel jong blijkbaar). En we gaan verder over migratie, waarbij het ondertussen eigenlijk ook al niet meer over de topictitel gaat.

En opnieuw: ik heb er niets op tegen dat er hier over migratie en bepaalde falende aspecten daarvan gaat, want het is er uiteraard aan verwant, maar dan de andere kant met de mantel der liefde toedekken 'want het zal wel gekleurde berichtgeving zijn' of weet ik veel, tja. Hoe neutraal en objectief zijn we dan bezig?
 
Enfin, het heeft ditmaal nog geen twee pagina's geduurd en we hebben er alweer een 'hakken op immigranten' topic bij...

Immigratie (en het gebrek aan assimilatie, om het zo te noemen) is natuurlijk een aspect van dit verhaal, en islamextremisme zal ongetwijfeld op dit moment het meest vertegenwoordigd zijn, maar LGBTQ+ haat is toch bijvoorbeeld niet iets wat je enkel ziet bij Mohamed en Ismaël hoor, en daar wordt ook over gepraat in dat artikel.

En daarmee bedoel ik dus niet dat je het niet over migratie mag hebben (ik heb me al vaak heel kritisch uitgelaten over die groepen mensen die quasi afgesloten van de buitenwereld wonen in Brussel, en ik walg van extreem gedachtengoed, of dat nu gelovig of politiek geïnspireerd is) maar moet dit nu weer een zoveelste thread worden waarin het enkel daar over gaat?

Dan wordt er gepost dat er een mogelijke extreemrechtse aanslag verijdeld is en dat telt dan niet, want dat heeft niets te maken met scholen (ook al waren die kerels nog echt heel jong blijkbaar). En we gaan verder over migratie, waarbij het ondertussen eigenlijk ook al niet meer over de topictitel gaat.

En opnieuw: ik heb er niets op tegen dat er hier over migratie en bepaalde falende aspecten daarvan gaat, want het is er uiteraard aan verwant, maar dan de andere kant met de mantel der liefde toedekken 'want het zal wel gekleurde berichtgeving zijn' of weet ik veel, tja. Hoe neutraal en objectief zijn we dan bezig?
Dat zegt toch niemand hier? Dat hakken op immigranten is iets dat jij er van maakt lijkt me.
Het gaat hier in dit topic inderdaad over de problematieken van samenleven en de opkomende reactieve stromingen op massamigratie. Niemand die hier zaken bagatelliseert maar posts als de uwe waar het bespreken van de problematieken afgedaan worden als 'hakken op immigranten' dragen weinig tot niets bij volgens mij. Je kan verder dan wel proberen te nuanceren dat er problemen zijn in de samenleving maar de toon is duidelijk in uw verbloemde post. Namelijk dat enige commentaar van mensen welke niet positief kijken naar deze pluriform evoluerende maatschappij en de daarbijhorende eroderende sociale cohesie per definitie een racistische commentaar is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus mijn excuses moest dit hier al vermeld zijn. Maar het eerste wat in mij op kwam was social media...

Is die extreme polarisering bij voornamelijk jongeren niet vooral door het hele smalle aanbod aan informatie dat ze te zien krijgen op Instagram/Tiktok/... vanwege die algoritmes die jongeren zowel verslaafd maken als dat ze hun wereldbeeld kleiner en kleiner maken?

Ik heb een instagram, en door algoritmes zie ik quasi alleen filmpjes over motoren, motocross, streetart, audiotechniek en katten. En ik betrap mezelf soms ook op heel lang te blijven scrollen. Maar als je eenmaal wat religieuze info op social media begint op te zoeken ga je na een tijd ook alleen maar dat te zien krijgen. En hoe meer je het gaat zien hoe meer je ermee bezig bent, en da´s een vicieuze cirkel waar zeker jongeren niet makkelijk uit geraken.
 
Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus mijn excuses moest dit hier al vermeld zijn. Maar het eerste wat in mij op kwam was social media...

Is die extreme polarisering bij voornamelijk jongeren niet vooral door het hele smalle aanbod aan informatie dat ze te zien krijgen op Instagram/Tiktok/... vanwege die algoritmes die jongeren zowel verslaafd maken als dat ze hun wereldbeeld kleiner en kleiner maken?

Ik heb een instagram, en door algoritmes zie ik quasi alleen filmpjes over motoren, motocross, streetart, audiotechniek en katten. En ik betrap mezelf soms ook op heel lang te blijven scrollen. Maar als je eenmaal wat religieuze info op social media begint op te zoeken ga je na een tijd ook alleen maar dat te zien krijgen. En hoe meer je het gaat zien hoe meer je ermee bezig bent, en da´s een vicieuze cirkel waar zeker jongeren niet makkelijk uit geraken.
Inderdaad daar zeg je zo iets. De algoritmes en het duwen van mensen in echokamers (cfr de beerput topic) zijn zaken die volgens mij best ook wel iets te veel invloed hebben.
Maar over het algemeen zorgt de digitalisering van de maatschappij ook niet voor een situatie waar menselijk contact steeds meer op de achtergrond verdwijnt wat ook niet bevorderlijk is op een manier. De digitale wereld is een hardere wereld waar mensen achter hun toetsenbord vaak meer uitgesproken meningen hebben dan wat ze in real life zouden hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dat zegt toch niemand hier? Dat hakken op immigranten is iets dat jij er van maakt lijkt me.
Ga eens kijken in topics over die aanslag in Brussel, in topics over die zwembadrellen, in het topic over Gaza, die aanslag in Frankrijk, en nu ook in dit topic. Ik kan sowieso nog voorbeelden aanhalen waar threads gewoonweg wegglijden van de topictitel en in een 'fuck immigratie' topic verzanden. Dat is niet 'objectief aan te tonen' en is dus iets wat ik er van maak, maar ik sta heus niet alleen in die mening hoor.

Ook hier weer: praat gerust over hoe we het gebrek aan inburgering moeten aanpakken, maar wat heeft zo'n brede discussie die gaat over of er nu al dan niet massamigratie bezig is nu in hemelsnaam met het topic te maken?

Ik heb zelf een groot probleem met derdegeneratie personen die van die (in mijn ogen middeleeuwse) ideeën hebben over vrouwen enzovoorts, dus ik ben hier niet als links of woke rakkertje, maar ik heb simpelweg geen enkele zin om me in zulke threads te mengen omdat het toch altijd maar weer neerkomt op 'immigratie slecht' en iedereen die ook maar een beetje nuance wilt brengen wordt weggezet als naïef of excuustruus.

Hier ook: het probleem wordt nu eens benoemd, er wordt toegegeven dat het een probleem is, en dan wordt er gezegd dat er langs de andere kant (extreemrechts) ook groeiende problemen zijn en dat dat dus ook deel is van de discussie waarover de topic gaat, maar dat is dan leugenpers of verdraaien van de feiten. En een verijdelde aanslag van die kant telt ook niet (ook al is een veelgehoord argument hier dat we nooit iets horen over hommeles van die kant) want ja. En 'verbloemende post' noem je daar mijn posts, komaan. Ik zeg telkens dat ik erken dat islam waarschijnlijk een groter probleem is, maar ik verbloem dus. Bedankt om exact aan te tonen wat ik bedoel. Over racisme heb ik ook niks gezegd, dus leg geen woorden in mijn mond.

Maar nee kom, laten we weer over migratie beginnen. Alles anders is verbloemen.

Enfin, je doet er mee wat je wilt hoor, maar ik doe geen moeite meer in zulke topics.
 
Inderdaad daar zeg je zo iets. De algoritmes en het duwen van mensen in echokamers (cfr de beerput topic) zijn zaken die volgens mij best ook wel iets te veel invloed hebben.
Jongeren volgen het dagelijkse nieuws niet meer , enkel wat hun socials ze zeggen. Die ene waarheid telt , gecreeërd door algoritmes, het ruimere pakket kan simpel worden genegeerd.
 
Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus mijn excuses moest dit hier al vermeld zijn. Maar het eerste wat in mij op kwam was social media...

Is die extreme polarisering bij voornamelijk jongeren niet vooral door het hele smalle aanbod aan informatie dat ze te zien krijgen op Instagram/Tiktok/... vanwege die algoritmes die jongeren zowel verslaafd maken als dat ze hun wereldbeeld kleiner en kleiner maken?

Ik heb een instagram, en door algoritmes zie ik quasi alleen filmpjes over motoren, motocross, streetart, audiotechniek en katten. En ik betrap mezelf soms ook op heel lang te blijven scrollen. Maar als je eenmaal wat religieuze info op social media begint op te zoeken ga je na een tijd ook alleen maar dat te zien krijgen. En hoe meer je het gaat zien hoe meer je ermee bezig bent, en da´s een vicieuze cirkel waar zeker jongeren niet makkelijk uit geraken.
Ook die reclames gewoon, er is een bubble event ofzo in Brussel , 1 keer iets over gezocht , komt sindsdien constant in mn feed. Zoek iets op en het valt u dagen lastig.
 
Ga eens kijken in topics over die aanslag in Brussel (1), in topics over die zwembadrellen (2), in het topic over Gaza (3), die aanslag in Frankrijk (4), en nu ook in dit topic. Ik kan sowieso nog voorbeelden aanhalen waar threads gewoonweg wegglijden van de topictitel en in een 'fuck immigratie' topic verzanden. Dat is niet 'objectief aan te tonen' en is dus iets wat ik er van maak, maar ik sta heus niet alleen in die mening hoor.

Ik zou gewoon zeggen: al die zaken hebben wel degelijk dus één gemeenschappelijke factor:
  1. de aanslag in Brussel is gepleegd door iemand die vele jaren illegaal in ons land was, die een geradicaliseerde moslim was, én die bewust Zweden viseerde omdat er in Zweden een aandachtszoeker Korans in brand aan het steken is op regelmatige basis.
  2. Zwembadrellen: ook daar zien we een oververtegenwoordiging van jongeren met migratieroots, al is het maar omdat het gaat om jongeren die vanuit Brussel richting Gent trekken, en er in Brussel een grotere bevolking is met migratieroots.
    Ik zie een link tussen enerzijds kleine jongens die zich verzetten tegen de autoriteit van een vrouwelijke leerkracht en anderzijds oudere jongens/jongeren die heftig reageren op een topless vrouw. Ook daar had je natuurlijk apologeten die de religieuze factor hierbij trachtten te minimaliseren, nog een gelijkenis...
  3. na de zoveelste heropflakkering van het Isräel-Palestina conflict hebben we in onze Europese hoofdsteden dus gewoonweg mensen die tijdens betogingen de strijdkreten van terroristen scanderen (bron). Ronduit beangstigend. Daarbij spelen migratieroots nu éénmaal een rol bij, omdat er een grotere sympathie is voor het Palestijnse verhaal bij mensen met roots in de Arabische wereld of breder bij moslims.
  4. Het is al triest dat je al moet gaan twijfelen om welke aanslag het gaat, maar ik vermoed de deze? Yep, opnieuw een "Islamist former pupil" en iemand die naar Frankrijk was gemigreerd.
  5. En nu inderdaad ook dit topic...
Het is inderdaad zinloos om elke keer alle details van migratiebeleid hierbij te betrekken, maar de opmerking dat al deze problemen voor een belangrijk stuk voortvloeien uit onvoldoende gecontroleerde migratie, en daarmee samenhangend een opmars van radicaal Islamisme is wel degelijk on topic.

Ook hier weer: praat gerust over hoe we het gebrek aan inburgering moeten aanpakken, maar wat heeft zo'n brede discussie die gaat over of er nu al dan niet massamigratie bezig is nu in hemelsnaam met het topic te maken?

Omdat je een probleem niet fundamenteel kan aanpakken zolang het in volume toeneemt door andere factoren.
Als je een lekke leiding wilt herstellen, dan draai je eerst de hoofdkraan dicht.
Ga je morellen aan de elektriciteit in je woning? Dan schakel je de hoofdschakelaar af.
Wil je werken aan een betere integratie van de mensen met migratieroots die hier nu reeds legaal zijn (want ze terugsturen is weinig realistisch), dan werk je aan een verminderde instroom of (weinig realistisch maar toch) zoveel mogelijk een stop.

En als je wél overigens exclusief wilt babbelen over je die radicalisering aanpakt, ga je onvermijdelijk ook overlappen met andere topics:
  • radicalisering in het onderwijs aanpakken? Prima, maar dan gaan we het dus ook over zaken als godsdienstonderwijs, hoofddoeken op school, halalmaaltijden, etc. moeten hebben.
  • radicalisering van jongeren daarbuiten? Debat over de plaats van social media en censuur daarvan.
Ik heb zelf een groot probleem met derdegeneratie personen die van die (in mijn ogen middeleeuwse) ideeën hebben over vrouwen enzovoorts, dus ik ben hier niet als links of woke rakkertje, maar ik heb simpelweg geen enkele zin om me in zulke threads te mengen omdat het toch altijd maar weer neerkomt op 'immigratie slecht' en iedereen die ook maar een beetje nuance wilt brengen wordt weggezet als naïef of excuustruus.

Grotendeels eens tot die laatste zin.
Maar de nuance die hier gebracht werd genre migratie is van allen tijden, was/is gewoonweg fout of op z'n minst misleidend.
Een grafiekje dat pas in de jaren '80 begint, vergelijkingen met Italianen waar véél minder/geen problemen meer mee zijn, ... en godbetert: zelfs verwijzen naar de Noormannen waar ik al zelf als één tegenvoorbeeld een cijfer op had geplakt.

Hier ook: het probleem wordt nu eens benoemd, er wordt toegegeven dat het een probleem is, en dan wordt er gezegd dat er langs de andere kant (extreemrechts) ook groeiende problemen zijn en dat dat dus ook deel is van de discussie waarover de topic gaat, maar dat is dan leugenpers of verdraaien van de feiten. En een verijdelde aanslag van die kant telt ook niet (ook al is een veelgehoord argument hier dat we nooit iets horen over hommeles van die kant) want ja. En 'verbloemende post' noem je daar mijn posts, komaan. Ik zeg telkens dat ik erken dat islam waarschijnlijk een groter probleem is, maar ik verbloem dus. Bedankt om exact aan te tonen wat ik bedoel. Over racisme heb ik ook niks gezegd, dus leg geen woorden in mijn mond.
Maar nee kom, laten we weer over migratie beginnen. Alles anders is verbloemen.

Enfin, je doet er mee wat je wilt hoor, maar ik doe geen moeite meer in zulke topics.

Ik zou dit een véél eerlijker debat vinden als, en dat begint bij de media, als we (i.c. de media) deze cijfers gewoon transparant zouden opsplitsen: wat mij betreft zijn religieus/islamitisch extremisme een probleem, én is extreem-rechts extremisme een probleem. Maar dat is dus niet één pot nat, ondanks dat je gelijkenissen/raakvlakken kan opmerken.
En om op mijn flauwe metafoor van zonet terug te komen: als ik én een waterlek heb in huis én een elektriciteitsprobleem, ga ik ook eerst kijken naar hoe die problemen zich verhouden tot elkaar qua gevaar.

Zeer eenvoudig terug naar 't begin: 38 of 68 problematische/extremistische jongeren? Hoeveel daarvan zijn islamitich, hoeveel extreem-rechts?
En hoe wordt wat gecatalogeerd?

Plus ik zou ook graag een geslachts- en een leeftijdsbreakdown hebben voor hetzelfde geld: want de jongen die niet luistert naar de vrouwelijke leerkracht versus het meisje dat niet mee wilt of erger: mee mag op zwemles zijn natuurlijk ook weer andere zaken.

En ten slotte: ja, ik geef grift toe: ik kijk met een conservatievere bril naar dit stuk van het debat, maar ik vind mijn vraag waarom men bij de VRT als voorbeeld voor het vernielen van een regenboogvlag gaat zoeken naar een extreem-rechts voorbeeld in Krakow/Polen wanneer we een voorbeeld hier in Borgerhout hadden nog geen jaar terug, dat weliswaar natuurlijk waarschijnlijk niet extreem-rechts geïnspireerd was.
Ook qua social media extremisme uit Islamitische hoek op social media heeft men in Terzake een verdomd "braaf" voorbeeld gekozen denk ik dan. Dat is een soort van framing die je wat mij betreft moeilijk kan miskennen.
 
Hoe bewaak je zoiets dat intolerante meningen geen plaats hebben in de maatschappij?
Ik denk dat het een illusie is te denken dat je intolerante meningen kan weren uit de maatschappij. Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening wmb. Aaron Berger die verkiest vrouwen geen hand te geven, ik kan daar mee leven. Net zoals ik er ook mee kan leven dat er mensen zijn die niets moeten hebben van zwarten omdat dat luie apen zijn. 't Is niet mijn houding, 't is ook niet de houding die ik graag zou zien bij mijn kinderen, maar je kan mensen moeilijk dwingen een andere houding te hebben.
Uiteindelijk is er een parallel met racisme in dit voorbeeld. Het is een mening/attitude die je liever niet aanwezig hebt in je maatschappij, maar het is er, doe je niets aan. Je kan alleen maar in dialoog blijven gaan en maken dat je onderwijssysteem haar werk doet.

Verder moet de wetgever haar werk blijven doen dat je inderdaad niet in scholen te maken krijgt met leraren die nogal vreemde zaken beginnen te verkondigen. Ik weet ook niet of je vergelijking met de catechese vroeger echt goed op gaat, want het was niet nodig om homoseksualiteit negatief te bejegenen want iedereen was het er over eens dat het een ziekte was.
 
En ik sprak over massamigratie, waarbij de aantallen hier en nu wel degelijk immens veel hoger liggen dan in de geschiedenis. Ik heb daarbij een duidelijk voorbeeld gegeven.

Hoezo? Waar kan ik cijfers vinden die duidelijk spreken van een massamigratie (van oa mensen uit het middenoosten waar je denk ik wel op doelt)? Ik kijk naar de cijfers, ik zie nergens bewijs van een enorme massamigratie (van die groep) ivm de afgelopen decennia. Jij noemt je houding conservatief, ik vind hem precies toch eerder onwetenschappelijk.

2022_Bevolking_9_1200_340_s.jpg


(Cijfers Myria)
 
Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus mijn excuses moest dit hier al vermeld zijn. Maar het eerste wat in mij op kwam was social media...

Is die extreme polarisering bij voornamelijk jongeren niet vooral door het hele smalle aanbod aan informatie dat ze te zien krijgen op Instagram/Tiktok/... vanwege die algoritmes die jongeren zowel verslaafd maken als dat ze hun wereldbeeld kleiner en kleiner maken?

Neen, dat is een goede opmerking, social media zijn op dat vlak een fnuik natuurlijk.

Ik denk dat die algoritmes inderdaad niet helpen, dat en de steeds kortere aandachtspanne, alleen al van YouTube naar Tiktok.

Je zou bijna durven gaan denken aan een smartphone-verbod voor jongeren op school...

Ik heb een instagram, en door algoritmes zie ik quasi alleen filmpjes over motoren, motocross, streetart, audiotechniek en katten. En ik betrap mezelf soms ook op heel lang te blijven scrollen. Maar als je eenmaal wat religieuze info op social media begint op te zoeken ga je na een tijd ook alleen maar dat te zien krijgen. En hoe meer je het gaat zien hoe meer je ermee bezig bent, en da´s een vicieuze cirkel waar zeker jongeren niet makkelijk uit geraken.

Ben ik blij dat ik mij op Instagram eigenlijk niet met politiek/religie bezighoud, maar ik zie wel overduidelijk dat
Mijn Instagram-reclame is: Boardgames, Nintendo, Films, Muziek en Educatief Kinderspeelgoed (ook al heb ik (nog) géén kinderen, maar veel Montessori stuff zitten opzoeken voor petekindje) ... een tijd veel over reizen naar Slovenië, maar dat is gestopt.

Maar gelukkig quasi niets van politiek. Enkel op Youtube af en toe advertenties van PvdA/Groen of VB... maar daar zijn middelen tegen...
 
Hoezo? Waar kan ik cijfers vinden die duidelijk spreken van een massamigratie (van oa mensen uit het middenoosten waar je denk ik wel op doelt)? Ik kijk naar de cijfers, ik zie nergens bewijs van een enorme massamigratie (van die groep) ivm de afgelopen decennia. Jij noemt je houding conservatief, ik vind hem precies toch eerder onwetenschappelijk.

2022_Bevolking_9_1200_340_s.jpg


(Cijfers Myria)

Eén van de zaken om op te letten wanneer je grafieken leest: waar start de as, en waarom start die daar?
Een grafiek over vluchtelingenstromen die start in 1980 of over een migratiesaldo sinds 2000, tja... dat is natuurlijk een zéér misleidend perspectief op deze kwestie natuurlijk.
Mijn ouders zijn geboren begin jaren 60. Gaan we daar eens mee gevergelijken?

Ik vind ook niet meteen een Belgische bron, maar laten we eens naar onze Noorderburen kijken:
Yep, een record! En beduidend meer in de decennia waarmee ik graag zou vergelijken.

Ook: wie is jouw bron? Myria? Myria, officieel het Federaal Migratiecentrum, is een Belgische overheidsdienst met als opdracht te waken over de grondrechten van vreemdelingen. Misschien niet de beste bron als je het eens wilt bekijken vanuit het perspectief van de rechten van de bestaande bevolking/cultuur....

Wil je weten waar de "massa" zit? In het verschil met de decennia die voorafgaan aan jouw grafieken,
plus al die jaren cumuleren hé voor de duidelijkheid hé. Gemiddeld ruim 30 000 niet-EU burgers erbij gedurende 20 jaar? Dat is meer dan een half miljoen inwoners op een land van 11,6 miljoen inwoners, ... ik vind dat immens véél. Te veel voor een land met een reeds hoge bevolkingsdichtheid. Niet alleen wanneer het aankomt op zaken als de minderheid die radicaliseert, maar ook qua woonruimte, cultuur, etc.

En het is bovendien ook het eindresultaat dat telt. Of dat nu komt door 50 jaar ongecontroleerde, onvoldoende geïntegreerde migratie met mondjesmaat of een paar pieken op een klein aantal jaar...

Nogmaals: grote migraties of invasies uit het verleden zoals het voorbeeld dat ik gaf van Willem De Veroveraar die Brittanië veroverde, dat ging over 2% van de bevolking toen en die hadden een dominante invloed op de cultuur.

Nu zitten we met tientallen als percentage aan migratie-roots (bron), met gebrekkige assimilatie bij een stevig aantal van hen, en dat laat zich ook voelen, vandaar deze thread.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind ook niet meteen een Belgische bron, maar laten we eens naar onze Noorderburen kijken:
Yep, een record! En beduidend meer in de decennia waarmee ik graag zou vergelijken.
Bronnen als een Romeinse Keizer beoordelen is weinig productief, KoC.
En ja een record, door de Oekraine oorlog omdat het exact die tijdelijk beschermde groep is die zorgt voor het record, zie gerust:



En ja Willem de Veroveraar, maar ik heb het hier concreet over andere vluchtelingcrisissen gehad met grafieken van de afgelopen decennia. Nergens is te zien dat het nu opeens een tsunami aan moslims is die ons land komen binnenwandelen vanuit het midden oosten. Nergens. Ook niet volgens de cijfers van de Noorderburen.

De dichtheid in Belgie valt trouwens heel goed mee hoor, als vergelijkt met plaatsen waar effectief mensne wonen (waar het om gaat bij dichtheid) zijn we zo dicht bevolkt als Zweden pakweg. Wat we wel weten is dat we hier gigantisch veel handen te kort hebben op de arbeidsmarkt en dus alle handen meer dan goed kunnen gebruiken. Al helemaal als je in rekening neemt dar mensen ook emigreren en zelfs sterven,...

Wat we vandaag zien is weinig nieuws, gewoon een herhaling van wat we de afgelopen +100 jaar hebben gezien.
 
Om hier te werken moet je administratieve procedures doorlopen om toelating te krijgen om te werken. Die procedures duren enorm lang en die wachtlijsten zijn nog langer. Om de één of andere reden is het niet zo een prioriteit om die mensen snel aan de slag te kunnen laten gaan, waardoor zeer veel van die mensen in de illegaliteit belanden.
Dat is zuivere klinkklare onzin.
Jij focust u nu op een deel van de migranten, de migranten die inderdaad nog geen toegang hebben tot de arbeidsmarkt. Daar ligt echt de focus niet op.
Nee het gaat over dat andere groot aandeel van de migranten die perfect toegang hebben tot de arbeidsmarkt maar niet tewerkgesteld geraken.
En dit om talloze redenen, onwil, de taal niet machtig zijn, andere normen en waarden en noem maar op. Dat is het probleem, daarover heeft men het.
 
Bronnen als een Romeinse Keizer beoordelen is weinig productief, KoC.

Haha, ja hoor, gewoon negeren dat je bron mogelijks een stevige bias heeft, top!

En ja een record, door de Oekraine oorlog omdat het exact die tijdelijk beschermde groep is die zorgt voor het record, zie gerust:


Ja, de piek nu is door de oorlog in Oekraïne, maar de migratie ligt als je enige moeite genomen had om die grafiek die verder terug gaan dan jouw zéér selectieve bronnen, ook effectief te bekijken een pak hoger al sinds 1980 of 2000 dan de decennia ervoor.

En dat het cumuleert negeer je ook.

En ja Willem de Veroveraar, maar ik heb het hier concreet over andere vluchtelingcrisissen gehad met grafieken van de afgelopen decennia. Nergens is te zien dat het nu opeens een tsunami aan moslims is die ons land komen binnenwandelen vanuit het midden oosten. Nergens. Ook niet volgens de cijfers van de Noorderburen.

En ik heb al één voorbeeld (dat van de Noormannen) dus niet alleen ontkracht met cijfers maar bovendien in een treffende andere context: verovering, niet migratie.
Er moet ook nergens een "tsunami aan moslims" binnenwandelen, het volstaat vast te stellen dat er daar nu een zéér significante en groeiende minderheid van is, en dat een fundamentalistisch deel daarvan clasht met onze samenleving, en een minderheid daarvan die vervolgens radicaliseert, vervolgens zelfs gewelddadige/dodelijke problemen oplevert.

De dichtheid in Belgie valt trouwens heel goed mee hoor, als vergelijkt met plaatsen waar effectief mensne wonen (waar het om gaat bij dichtheid) zijn we zo dicht bevolkt als Zweden pakweg. Wat we wel weten is dat we hier gigantisch veel handen te kort hebben op de arbeidsmarkt en dus alle handen meer dan goed kunnen gebruiken. Al helemaal als je in rekening neemt dar mensen ook emigreren en zelfs sterven,...

In Zweden kunnen die gebieden nog groeien aan de randen, is er ruimte over voor voldoende natuur. Hier niet. Dit land was nog nooit zo volgebouwd, bouwgrond nooit zo schaars. Nieuwe woningen krimpen, natuurgebieden staan onder druk.

Het is absurd om dit te bepleiten wanneer de regering net als doel stelt de werkzaamheidsgraad op te trekken, dat je dan nog eerst extra mensen zonder job uit het buitenland met gaan aantrekken.
Dat arbeidstekort is er vooral vanuit de optiek van organisaties zoals VOKA die goedkope arbeidskrachten willen met zo min mogelijk verloning of inspanning langs de kant van de werkgever, en een PS-beleid dat uitkeringen onbekert laat in de tijd maar als het echt moet zo'n arbeidstekort wel nog zou durven misbruiken voor een regularisatie van illegale gelukzoekers.

Dat gigantische tekort moet toch nog meevallen zolang je hier nog een kleine 50 000 werkzoekenden hebt die je kan herscholen, en een kleine 156 000 leefloners bijvoorbeeld. Krijg die eerst maar eens voor de helft aan de slag.

Wat we vandaag zien is weinig nieuws, gewoon een herhaling van wat we de afgelopen +100 jaar hebben gezien.

Neen, toch niet, en zeker en vast niet hier.
Ik betwijfel of er in 1923 miljoenen mensen met motorbootjes de Middellandse Zee overstaken bijvoorbeeld.
 
Bronnen als een Romeinse Keizer beoordelen is weinig productief, KoC.
En ja een record, door de Oekraine oorlog omdat het exact die tijdelijk beschermde groep is die zorgt voor het record, zie gerust:



En ja Willem de Veroveraar, maar ik heb het hier concreet over andere vluchtelingcrisissen gehad met grafieken van de afgelopen decennia. Nergens is te zien dat het nu opeens een tsunami aan moslims is die ons land komen binnenwandelen vanuit het midden oosten. Nergens. Ook niet volgens de cijfers van de Noorderburen.

De dichtheid in Belgie valt trouwens heel goed mee hoor, als vergelijkt met plaatsen waar effectief mensne wonen (waar het om gaat bij dichtheid) zijn we zo dicht bevolkt als Zweden pakweg. Wat we wel weten is dat we hier gigantisch veel handen te kort hebben op de arbeidsmarkt en dus alle handen meer dan goed kunnen gebruiken. Al helemaal als je in rekening neemt dar mensen ook emigreren en zelfs sterven,...

Wat we vandaag zien is weinig nieuws, gewoon een herhaling van wat we de afgelopen +100 jaar hebben gezien.

Hier klopt weinig tot niets van: van de feiten bewust misleidend voor te stellen tot ronduit gewoon onjuiste beweringen.

Maar ik zal @RidderBauknecht een plezier doen: mijn repliek staat in een andere thread:
 
Nergens is te zien dat het nu opeens een tsunami aan moslims is die ons land komen binnenwandelen vanuit het midden oosten. Nergens. Ook niet volgens de cijfers van de Noorderburen.
Idd.

Gesorteerd van hoogste naar laagste aantal migranten komen hier de laatste jaren in Vlaanderen aan: Oekraïners (zal u niet verwonderen sinds de oorlog daar), Roemenen, Nederlanders, Bulgaren, Polen, Spanjaarden en pas dan komen Turken en Marokkanen. Pas op de 7e plek vind je "de moslims" terug.
Dit gaat dan nog over mensen die hier aan komen, dat wil nog niet zeggen dat hun asielprocedure goedgekeurd zal worden.

Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er problemen zijn tussen ons als westerse samenleving en bepaalde denkwijzes bij extreme moslims. Mijn broer is meermaals het slachtoffer geweest van gay bashing door Marokkanen in Antwerpen, met ziekenhuisopnames tot gevolg. Maar er is absoluut geen tsunami aan moslims die hier aan de grens staan.
 
Terug
Bovenaan