Een voormalige profspeler uit het American football heeft gisteren in de staat South Carolina een bloedbad aangericht. Volgens de politie heeft hij vijf mensen gedood, drie volwassenen en twee kinderen. Daarna maakte hij een einde aan zijn eigen leven.
www.hln.be
Toch weer gek. Plots is het ras van de dader en de slachtoffers niet belangrijk. Eigenlijk zoals het zou horen te zijn als dat er ook niets mee te maken heeft. Maar de dubbele standaard mag wel eens stoppen.
Een blanke schiet enkele weken geleden 8 mensen dood waarvan 6 Aziaten en zelfs dat komt hier in het nieuws als mogelijke "hatecrime".
Soenens trekt naar een betoging en probeert daar nog wat uitspraken uit te lokken dat de toegenomen haat tegenover Aziaten de fout is van Trump die het het "Chinees Virus" noemt.
Biden doet een speech waarin hij het ook in
Trump zijn schoenen probeert te schuiven.
Dat in die asian hate crimes het eigenlijk vaak zwarten/latino's zijn, wordt gewoon niet eens vermeld. Niet door Biden en ook niet in onze media.
Dat de dader in Atlanta zelf zei dat het om een seksverslaving ging en dat de reden was waarom hij dus "massage parlors" afging is dan ook plots irrelevant. Zowel Biden als de pers zeiden dat met zoveel woorden. "De oorzaak van de schietpartij doet er niet toe, maar asian hate" moet stoppen.
Gelijk hebben ze dat het moet stoppen.
Maar dan mag er ook wel eens de eerlijkheid zijn om te stoppen met ras te gebruiken enkel te gebruiken als wapen als het in een bepaalde narrative past.
De narrative die onze pers toepast is dan ook duidelijk diegene waarbij de arme zwarten/chinezen/.... onderdrukt worden door de gepriviligeerde blanken en liefst nog Trump stemmers, want als ze die kunnen vermelden is het helemaal raak.
- De moord op de Thaise Vicha Ratanapakdee was een moord die in Thailand en de gemeenschap daar begin dit jaar door elkaar schudde. Dader is 19-jarige
Antoine Watson. Wiens familie het ook nog nodig vond recent te zeggen dat hij best zsm vrij komt.
- Nog maar enkele geleden kwam hier ook deze case melden van een
Aziatische vrouw die zomaar neergetrapt wordt terwijl mensen toe kijken.
- de
91-jarige man die onlangs ook bewusteloos geduwd werd
Alleen deze week al in NYC
een vrouw die in haar gezicht gespuwd werd terwijl er racistische praat naar haar geroepen werd,
een man die daar ook KO werd geslagen recent
Enfin, ik kan hier een lijst maken van 100-den van dit soort incidenten die zich afspeelden, en tuurlijk zullen ze niet altijd zwart/latino/... zijn.
Wat ik daarmee wil aantonen is dat het wel een genuanceerder geval is dan blanken die Aziaten aanvallen omdat Trump het "Chinese Virus" noemde.
Maar dit soort gevallen zoals hierboven wordt al maanden lang genegeerd. Enkel alleen als het in de blank vs zwart/chinees narrative past is het relevant en zeker als het kan gekoppeld worden aan "white supremacy". Dan is het nieuws.
Als eender welk ander ras op deze manier constant geviseerd werd door de media stond het land al lang op zijn kop.
Als we misschien eens zouden stoppen met achter alles ras te zien (zoals het in mijn initieel artikel correct is) en stoppen met vanuit bias te vertrekken dat we ook al een pak dichter bij elkaar komen.
Ik ben me terdege bewust van het feit dat er racisme is op vele vlakken, maar de manier waarop het nu aangepakt wordt is eerder reverse racism en polarisatie dan aan een oplossing te werken.