Racisme

Indeed, ik vond dit even verwerpelijk als bijv. zwarten die niet binnen mochten in bepaalde restaurants in jaren '60.
Het is immoreel om mensen toegang te gaan verlenen tot je producten/diensten obv hun huidskleur of hun politieke visie.
Dus je vindt het verbannen van Trump op Twitter ook een faits divers?

Kun je echt de wereld alleen maar zien in twee kampen? Nu zet je al "degene die niet klagen over Twitter die accounts lockt puur vanwege politieke overtuiging" (haha, nog geen voorbeelden van gezien) tegenover "mensen die anderen weren uit hun restaurant omwille van ras". Alsof dat echt twee groepen zijn? En dan lachen met de hypocrisie, terwijl je net zelf die twee groepen verzonnen hebt! Dat zijn helemaal geen groepen, alleen in jouw hoofd is er "links" en die moeten dan wel alles vinden wat jij niét vindt, en de rest.
Dat staat er helemaal niet, Loser. Kan je je beperken tot wat ik post en daarop reageren?
Ik geef heel rechtstreeks antwoord dat ik het een verwerpelijke praktijk vond in jaren '60 en het jammer vindt dat er gelijkaardige praktijken anno 2020 voorkomen.

Maar zelfs dat niet eens. Het wat hier wordt afgedaan als "wegens politieke visie" zijn vaak gewoon opzoekbare leugens. Dat is niet "politieke visie"? Mijn visie is dat ik mag liegen zoveel ik wil? Als dat al vrijheid van politieke visie is, dan weet ik het ook niet meer, hoor.
Nogmaals, zoals ik je in de andere thread ook al heb proberen duidelijk te maken, is er geen zwart-wit maatstaf om dat vast te stellen. Twitter heeft geen objectieve maatstaf om vast te stellen of elke tweet "de waarheid" verkondigt of niet en ze hebben bijlange niet de middelen om daarop elke tweet te gaan scannen of individueel te beoordelen. Dan moeten ze ook niet afkomen met hun selectie van personen op vlak van hun politieke mening om dan die criteria op te gaan toepassen.

mss door die maatregel dat er wat meer allochtonen over de vloer komen en zien dat dat toch zo geen slechte mensen zijn :S
I know tis utopisch.
Dat is letterlijk wat kan gebeuren ja . Ik zie niet in wat er daar utopisch aan is, de meeste mensen kennen geen allochtonen en hebben dikwijls heel verwrongen beelden van wie/wat die zijn. Echter is de realiteit dat het overgrote deel van die geen haar verschilt met de rest van belgie.

Geen eccuus nodig, als je verhuurt dan verhuur je toch aan wie je zelf wilt zekers. Ik zou liever eerder aan een vlaaming verhuren.
Ben ik dan een racist? Maakt mij niet uit, voor mij is racisme niet iets slecht.
Dat maakt je idd een racist en dat je dat "niet slecht " vind is toch veelzeggend anno 2021 .

Opnieuw dikke zever.

A: Je bent verhuurder en je hebt problemen met een huurder X(autochtoon). Je zoekt naar een andere huurder(die ook autochtoon is, ras speelt geen rol)
B: Je bent verhuurder en hebt problemen met een huurder Y(vb een Algerijn)==>goh ja geen allochtonen meer, "bepaalde groepen hebben nu eenmaal slechte reputatie"

In geval B discrimineer je op basis van ras. Wat de voorgaande negatieve ervaringen al dan niet waren doet er niet toe. Een individu is een individu.

Nogmaals: puur op basis van naam worden ze niet uitgenodigd omdat vroegere ervaringen negatief waren of denken dat het negatief gaat uitdraaien enkel en alleen maar als ze een vreemde naam zien.(wetenschappelijk bewezen)

Wederom een klassiek geval van een racist die niet eens weet of beseft dat hij racistisch bezig is. Ik zou meer respect hebben als hij er openlijk voor uitkwam, maar echt zielig als ze het ontkennen of niet beseffen. Echt zielig is dat he. Die zien dat dus écht niet he.
Neen, je leest duidelijk de posts niet helemaal.
Dat is nu net wat ik wil aankaarten de keuze wordt volgens mij meestal niet gemaakt op basis van ras.

A) Je bent verhuurder en hebt problemen met een marginale autochtoon --> resultaat je verhuurt niet snel meer aan een marginale autochtoon --> Dus ja Kelly en Johny hebben het waarschijnlijk even moeilijk om een woning te huren. Heeft men deze naamsgropen mee opgenomen in de studie (de kelly's van deze wereld) ?
B) Je bent verhuurder en hebt problemen met een marginale allochtoon --> resultaat je verhuurt niet zo snel meer aan een marginale allochtoon

Autochtoon of allochtoon heeft er in de meeste gevallen dus weinig of geen bal mee te maken. Marginaliteit eerder wel.

Zoals ik al aanhaalde indien een allochtoon wil huren en hij duidelijk kan aantonen dat hij over een gewaarborgd inkomen beschikt zal deze hoogst waarschijnlijk niet geweigerd worden (of om het in het ridicule te trekken de sjeik van Baghrein alhoewel niet "wit" wordt nergens gediscrimineerd).
Kan iemand niet aantonen dat hij over een voldoende en gewaarborgd inkomen beschikt, ja dan zullen eerdere ervaringen en gedeelde ervaringen van anderen waarschijnlijk mee bepalend zijn in de keuze.

En inderdaad vraag ik mij ook af in hoeverre alle verhuurders in deze studie dan wel alle autochtonen zijn ? + In hoeverre wordt er gediscrimineerd in de andere richting, bijvoorbeeld allochtone verhuurders tav een autochtone huurder, maken die ook een selectie op naam ?
Een studie is voor mij enkel relevant indien ze ergens een totaalbeeld kan verschaffen, en niet als het een extrapolatie van een "lokaal" onderzoek in Leuven is om daaruit dan conclusies te trekken over het hele Belgische grondgebied. De studie zegt dan ook enkel iets over "verhuurders" in Leuven, waarvan we in dit geval niet eens weten of het om autochtone of allochtone verhuurders gaat bv

En trouwens ik ben geen verhuurder, ik probeer mij enkel in de plaats te stellen van iemand die verhuurder is.
Een nonkel van mij is dit wel, en ik weet dat het hem twee jaar gekost heeft om "wanbetalers" uit zijn verhuurd pand te zetten.

Wat maakt dat die in Leuven ZO drastische anders zou zijn dan in de rest van het land?
Verschillen in bevolkingssamenstelling van een stad kan wel verschil maken denk ik in aanvaarding andere bevolkingsgroepen/vooroordelen voor verhuur etc.
Ook typische studentenstad, zeer gegeerd om er te wonen, hoge vraag, dichtbij werklocaties etc , een verhuurder kan het zich aldus permiteren om zeer selectief te zijn (al dan niet op basis van vooroordelen).

Doet men eenzelfde studie in Bxl of Erps Kwerps komt men mogelijks tot ander resultaat.

Verschillen in bevolkingssamenstelling van een stad kan wel verschil maken denk ik in aanvaarding andere bevolkingsgroepen/vooroordelen voor verhuur etc.
Ook typische studentenstad, zeer gegeerd om er te wonen, hoge vraag, dichtbij werklocaties etc , een verhuurder kan het zich aldus permiteren om zeer selectief te zijn (al dan niet op basis van vooroordelen).

Doet men eenzelfde studie in Bxl of Erps Kwerps komt men mogelijks tot ander resultaat.
Waardoor dat enorme verschil plots verwaarloosbaar is?
Of jij denkt dat allochtonen dan plots 'voorgetrokken' zullen worden?

Waardoor dat enorme verschil plots verwaarloosbaar is?
Of jij denkt dat allochtonen dan plots 'voorgetrokken' zullen worden?
Voor Bxl zou dit kunnen ja, gezien de meerderheid van de woningen in vele deelgemeentes geregistreerd staat in het kadaster op "allochtone" namen. Nu enkel nog nagaan of zij dan discrimineren op "allochtone" of "autochtone" namen bij de verhuur.

Toch weer gek. Plots is het ras van de dader en de slachtoffers niet belangrijk. Eigenlijk zoals het zou horen te zijn als dat er ook niets mee te maken heeft. Maar de dubbele standaard mag wel eens stoppen.

Een blanke schiet enkele weken geleden 8 mensen dood waarvan 6 Aziaten en zelfs dat komt hier in het nieuws als mogelijke "hatecrime".
Soenens trekt naar een betoging en probeert daar nog wat uitspraken uit te lokken dat de toegenomen haat tegenover Aziaten de fout is van Trump die het het "Chinees Virus" noemt.
Biden doet een speech waarin hij het ook in Trump zijn schoenen probeert te schuiven.

Dat in die asian hate crimes het eigenlijk vaak zwarten/latino's zijn, wordt gewoon niet eens vermeld. Niet door Biden en ook niet in onze media.

Dat de dader in Atlanta zelf zei dat het om een seksverslaving ging en dat de reden was waarom hij dus "massage parlors" afging is dan ook plots irrelevant. Zowel Biden als de pers zeiden dat met zoveel woorden. "De oorzaak van de schietpartij doet er niet toe, maar asian hate" moet stoppen.
Gelijk hebben ze dat het moet stoppen.
Maar dan mag er ook wel eens de eerlijkheid zijn om te stoppen met ras te gebruiken enkel te gebruiken als wapen als het in een bepaalde narrative past.
De narrative die onze pers toepast is dan ook duidelijk diegene waarbij de arme zwarten/chinezen/.... onderdrukt worden door de gepriviligeerde blanken en liefst nog Trump stemmers, want als ze die kunnen vermelden is het helemaal raak.

- De moord op de Thaise Vicha Ratanapakdee was een moord die in Thailand en de gemeenschap daar begin dit jaar door elkaar schudde. Dader is 19-jarige Antoine Watson. Wiens familie het ook nog nodig vond recent te zeggen dat hij best zsm vrij komt.

- Nog maar enkele geleden kwam hier ook deze case melden van een Aziatische vrouw die zomaar neergetrapt wordt terwijl mensen toe kijken.

- de 91-jarige man die onlangs ook bewusteloos geduwd werd

Alleen deze week al in NYC een vrouw die in haar gezicht gespuwd werd terwijl er racistische praat naar haar geroepen werd, een man die daar ook KO werd geslagen recent

Enfin, ik kan hier een lijst maken van 100-den van dit soort incidenten die zich afspeelden, en tuurlijk zullen ze niet altijd zwart/latino/... zijn.
Wat ik daarmee wil aantonen is dat het wel een genuanceerder geval is dan blanken die Aziaten aanvallen omdat Trump het "Chinese Virus" noemde.
Maar dit soort gevallen zoals hierboven wordt al maanden lang genegeerd. Enkel alleen als het in de blank vs zwart/chinees narrative past is het relevant en zeker als het kan gekoppeld worden aan "white supremacy". Dan is het nieuws.
Als eender welk ander ras op deze manier constant geviseerd werd door de media stond het land al lang op zijn kop.

Als we misschien eens zouden stoppen met achter alles ras te zien (zoals het in mijn initieel artikel correct is) en stoppen met vanuit bias te vertrekken dat we ook al een pak dichter bij elkaar komen.
Ik ben me terdege bewust van het feit dat er racisme is op vele vlakken, maar de manier waarop het nu aangepakt wordt is eerder reverse racism en polarisatie dan aan een oplossing te werken.

Toch weer gek. Plots is het ras van de dader en de slachtoffers niet belangrijk. Eigenlijk zoals het zou horen te zijn als dat er ook niets mee te maken heeft. Maar de dubbele standaard mag wel eens stoppen.

Een blanke schiet enkele weken geleden 8 mensen dood waarvan 6 Aziaten en zelfs dat komt hier in het nieuws als mogelijke "hatecrime".
Soenens trekt naar een betoging en probeert daar nog wat uitspraken uit te lokken dat de toegenomen haat tegenover Aziaten de fout is van Trump die het het "Chinees Virus" noemt.
Biden doet een speech waarin hij het ook in Trump zijn schoenen probeert te schuiven.

Dat in die asian hate crimes het eigenlijk vaak zwarten/latino's zijn, wordt gewoon niet eens vermeld. Niet door Biden en ook niet in onze media.

Dat de dader in Atlanta zelf zei dat het om een seksverslaving ging en dat de reden was waarom hij dus "massage parlors" afging is dan ook plots irrelevant. Zowel Biden als de pers zeiden dat met zoveel woorden. "De oorzaak van de schietpartij doet er niet toe, maar asian hate" moet stoppen.
Gelijk hebben ze dat het moet stoppen.
Maar dan mag er ook wel eens de eerlijkheid zijn om te stoppen met ras te gebruiken enkel te gebruiken als wapen als het in een bepaalde narrative past.
De narrative die onze pers toepast is dan ook duidelijk diegene waarbij de arme zwarten/chinezen/.... onderdrukt worden door de gepriviligeerde blanken en liefst nog Trump stemmers, want als ze die kunnen vermelden is het helemaal raak.

- De moord op de Thaise Vicha Ratanapakdee was een moord die in Thailand en de gemeenschap daar begin dit jaar door elkaar schudde. Dader is 19-jarige Antoine Watson. Wiens familie het ook nog nodig vond recent te zeggen dat hij best zsm vrij komt.

- Nog maar enkele geleden kwam hier ook deze case melden van een Aziatische vrouw die zomaar neergetrapt wordt terwijl mensen toe kijken.

- de 91-jarige man die onlangs ook bewusteloos geduwd werd

Alleen deze week al in NYC een vrouw die in haar gezicht gespuwd werd terwijl er racistische praat naar haar geroepen werd, een man die daar ook KO werd geslagen recent

Enfin, ik kan hier een lijst maken van 100-den van dit soort incidenten die zich afspeelden, en tuurlijk zullen ze niet altijd zwart/latino/... zijn.
Wat ik daarmee wil aantonen is dat het wel een genuanceerder geval is dan blanken die Aziaten aanvallen omdat Trump het "Chinese Virus" noemde.
Maar dit soort gevallen zoals hierboven wordt al maanden lang genegeerd. Enkel alleen als het in de blank vs zwart/chinees narrative past is het relevant en zeker als het kan gekoppeld worden aan "white supremacy". Dan is het nieuws.
Als eender welk ander ras op deze manier constant geviseerd werd door de media stond het land al lang op zijn kop.

Als we misschien eens zouden stoppen met achter alles ras te zien (zoals het in mijn initieel artikel correct is) en stoppen met vanuit bias te vertrekken dat we ook al een pak dichter bij elkaar komen.
Ik ben me terdege bewust van het feit dat er racisme is op vele vlakken, maar de manier waarop het nu aangepakt wordt is eerder reverse racism en polarisatie dan aan een oplossing te werken.
Oef, hier heb ik wel een probleem mee, hoor...
Je roept op om te stoppen om achter alles ras te zien. En dat doe je door een drama met heel specifieke details aan te grijpen en te plaatsen in het topic "racisme"? Dus je wilt het aanklagen door precies hetzelfde te doen, maar dan nog veel meer uitvergroot?

Er wàs op het moment van die asian hate crimes een grote stijging in het racisme naar Aziaten, onder andere door het coronavirus. Dat was een maatschappelijk fenomeen dat we overal gezien hebben. Dan lijkt het mij noodzakelijk dat een president het daarover heeft. En ja, dan mag je ook zeggen dat woorden ertoe doen, en dat Trump dat met opzet zo opgestookt heeft. Niet dat hij daarom mee verantwoordelijk is voor de daden, of de dader minder verantwoordelijk zou zijn.

Allee, als in de maatschappij het lage loon van boeren een issue is, dan gaat ander nieuws daar ook op betrokken worden. En dan gaan die banden sterk of minder sterk zijn, die link duidelijk of minder duidelijk zijn. Ten eerste omdat het nieuws verkoopt, ten tweede omdat het politiek in de picture gezet moet worden en ten derde omdat mensen zo werken, verbanden zien.

Maar er is geen maatschappelijk probleem rond het artikel dat je nu aanbrengt. Dus waarom zou het plots gaan over de huidskleur? Voor covid waren er misschien al honderden moorden waarbij Asian Americans het slachtoffer waren, maar waar het geen asian hate crime genoemd werd, omdat die "asian hate" niet exponentieel aan het stijgen was.

Oef, hier heb ik wel een probleem mee, hoor...
Je roept op om te stoppen om achter alles ras te zien. En dat doe je door een drama met heel specifieke details aan te grijpen en te plaatsen in het topic "racisme"? Dus je wilt het aanklagen door precies hetzelfde te doen, maar dan nog veel meer uitvergroot?

Ik haal het aan als voorbeeld hoe het eigenlijk zou moeten zijn, maar tevens ook om aan te tonen dat het excuus ras enkel gebruikt wordt als het in een bepaalde narrative past.
Als we dat artikel als referentie kunnen gebruiken als ook de dader blank is en bij gekleurde slachtoffers niet vaak (onterecht) racisme erin verweven dàn zijn we er.

Er wàs op het moment van die asian hate crimes een grote stijging in het racisme naar Aziaten, onder andere door het coronavirus. Dat was een maatschappelijk fenomeen dat we overal gezien hebben. Dan lijkt het mij noodzakelijk dat een president het daarover heeft. En ja, dan mag je ook zeggen dat woorden ertoe doen, en dat Trump dat met opzet zo opgestookt heeft. Niet dat hij daarom mee verantwoordelijk is voor de daden, of de dader minder verantwoordelijk zou zijn.

Nee, maar Biden en de pers brengen er wel een bepaalde narrative mee.
Eerst wordt hier asian hate maandenlang amper vermeld. Maar plots is er een blanke dader wiens motieven niets te maken hadden met asian hate en wordt asian hate wél een thema. Waarin dan de blanke dader en Trump naar voren geschoven wordt terwijl totaal genegeerd wordt dat het de voorbije maanden vaak zwarte/latino/... mannen waren die de dader waren.
Waarmee de perceptie wordt gecreëerd alsof het een probleem is bij blanken waarbij het gebruiken van het woord "chinese virus" belangrijk is.

Nergens in het journaal meldde de VRT toen enige nuance door te stellen dat het vaak niet-blanken zijn die de misdaad begingen

Allee, als in de maatschappij het lage loon van boeren een issue is, dan gaat ander nieuws daar ook op betrokken worden. En dan gaan die banden sterk of minder sterk zijn, die link duidelijk of minder duidelijk zijn. Ten eerste omdat het nieuws verkoopt, ten tweede omdat het politiek in de picture gezet moet worden en ten derde omdat mensen zo werken, verbanden zien.

En wie maakt wat een issue? Omdat de media en twitter ineens beslissen dat nu in alles een rassenprobleem gezocht moet worden waarbij de blanke de slechterik is en de anderen het slachtoffer. Dat maakt dan dat je éénzijdig nieuws mag brengen dat in die narrative past.

Misschien zou het beter zijn om eens een genuanceerd beeld en correct beeld te brengen in de media van racisme in plaats van een éénzijdige narrative. Misschien dan dat je mensen mee krijgt ipv tegen elkaar op te zetten.

Maar er is geen maatschappelijk probleem rond het artikel dat je nu aanbrengt. Dus waarom zou het plots gaan over de huidskleur? Voor covid waren er misschien al honderden moorden waarbij Asian Americans het slachtoffer waren, maar waar het geen asian hate crime genoemd werd, omdat die "asian hate" niet exponentieel aan het stijgen was.

Zie eerste antwoord

Ik haal het aan als voorbeeld hoe het eigenlijk zou moeten zijn, maar tevens ook om aan te tonen dat het excuus ras enkel gebruikt wordt als het in een bepaalde narrative past.
Als we dat artikel als referentie kunnen gebruiken als ook de dader blank is en bij gekleurde slachtoffers niet vaak (onterecht) racisme erin verweven dàn zijn we er.

Nee, maar Biden en de pers brengen er wel een bepaalde narrative mee.
Eerst wordt hier asian hate maandenlang amper vermeld. Maar plots is er een blanke dader wiens motieven niets te maken hadden met asian hate en wordt asian hate wél een thema. Waarin dan de blanke dader en Trump naar voren geschoven wordt terwijl totaal genegeerd wordt dat het de voorbije maanden vaak zwarte/latino/... mannen waren die de dader waren.
Waarmee de perceptie wordt gecreëerd alsof het een probleem is bij blanken waarbij het gebruiken van het woord "chinese virus" belangrijk is.

Nergens in het journaal meldde de VRT toen enige nuance door te stellen dat het vaak niet-blanken zijn die de misdaad begingen

En wie maakt wat een issue? Omdat de media en twitter ineens beslissen dat nu in alles een rassenprobleem gezocht moet worden waarbij de blanke de slechterik is en de anderen het slachtoffer. Dat maakt dan dat je éénzijdig nieuws mag brengen dat in die narrative past.

Misschien zou het beter zijn om eens een genuanceerd beeld en correct beeld te brengen in de media van racisme in plaats van een éénzijdige narrative. Misschien dan dat je mensen mee krijgt ipv tegen elkaar op te zetten.

Zie eerste antwoord
Maar de asian hate wordt toch niet meer of minder als latino's of zwarten ze uitvoeren? Dat asian hate maandenlang amper vermeld wordt, is omdat het geen maatschappelijk issue is, zoals ik zeg. Het is een issue omdat op alle vlakken Aziaten (en niet alleen in de VS, die studies zijn er in Europa ook!) veel meer met racisme te maken krijgen dan ervoor. En Trump heeft daar inderdaad bij meegedaan.

Een beetje gekleurd om dat alleen toe te schrijven aan Twitter en de media, het is gewoon een feit, het is een realiteit die Aziaten blijkbaar meer overkomt dan voor covid. En dat heeft niks met Twitter te maken. Dat het dan een issue wordt, misschien wel. Maar dat is toch gewoon omdat mensen nu kunnen schrijven over wat ze meemaken. En dan begint de Twittermachine van voorstanders-tegenstanders-recuperatie... Maar de stijging in racisme tegen Asian Americans (en gewoon Aziaten in het algemeen) staat daar wel los van, hè.

Maar je schrijft dat je dit wilt laten zien als voorbeeld van hoe het wel moet, maar tegelijk noem je het dan wel omgekeerd racisme... Alsof hier wel zou moeten staan: Zwarte NFL-speler richt bloedbad aan.

Gisteren voor het eerst eens 15min naar "Flikken BXL" gekeken: als ik die woordenschat/suggestief gedrag/dreigende taal gebruik wanneer een agent mij aanspreekt acht ik de kans heel groot dat ik een PV aan mijn been heb.

Veronderstellend dat de beelden waarheidsgetrouw zijn durf ik te stellen dat de Brusselse politie zich schuldig maakt aan discriminatie.

Gisteren voor het eerst eens 15min naar "Flikken BXL" gekeken: als ik die woordenschat/suggestief gedrag/dreigende taal gebruik wanneer een agent mij aanspreekt acht ik de kans heel groot dat ik een PV aan mijn been heb.

Veronderstellend dat de beelden waarheidsgetrouw zijn durf ik te stellen dat de Brusselse politie zich schuldig maakt aan discriminatie.
Hypothetische discriminatie, want je hebt het nog niet geprobeerd.
En discriminatie op basis van... situatie? Want zij schatten in wanneer, en die discretionaire bevoegdheid hebben ze. Of denk je dat ze een blanke daar in die buurt voor iets wél oppakken en een Noord-Afrikaan niet?

Maar de asian hate wordt toch niet meer of minder als latino's of zwarten ze uitvoeren? Dat asian hate maandenlang amper vermeld wordt, is omdat het geen maatschappelijk issue is, zoals ik zeg. Het is een issue omdat op alle vlakken Aziaten (en niet alleen in de VS, die studies zijn er in Europa ook!) veel meer met racisme te maken krijgen dan ervoor. En Trump heeft daar inderdaad bij meegedaan.

Hoe kan je nu in hemelsnaam bewijzen dat Trump daarvoor verantwoordelijk is.
En waarom als het over asian hate gaat wordt er bewust verzwegen dat veel van de daders zwart zijn?

Een beetje gekleurd om dat alleen toe te schrijven aan Twitter en de media, het is gewoon een feit, het is een realiteit die Aziaten blijkbaar meer overkomt dan voor covid. En dat heeft niks met Twitter te maken. Dat het dan een issue wordt, misschien wel. Maar dat is toch gewoon omdat mensen nu kunnen schrijven over wat ze meemaken. En dan begint de Twittermachine van voorstanders-tegenstanders-recuperatie... Maar de stijging in racisme tegen Asian Americans (en gewoon Aziaten in het algemeen) staat daar wel los van, hè.

Maar je schrijft dat je dit wilt laten zien als voorbeeld van hoe het wel moet, maar tegelijk noem je het dan wel omgekeerd racisme... Alsof hier wel zou moeten staan: Zwarte NFL-speler richt bloedbad aan.

Nee, ik zeg dat helemaal niet. Ik zeg dat elk artikel niet van ras moet uitgaan, zoals hetgeen ik aanhaal.
Maar dat er gewoon een dubbele standaard is dat als een slachtoffer zwart is en de dader blank dit systematisch veel vaker wel vermeld wordt zelfs als dat geen enkele reden of logica heeft.

Hoe kan je nu in hemelsnaam bewijzen dat Trump daarvoor verantwoordelijk is.
En waarom als het over asian hate gaat wordt er bewust verzwegen dat veel van de daders zwart zijn?
In de vorige post van mij:
"En ja, dan mag je ook zeggen dat woorden ertoe doen, en dat Trump dat met opzet zo opgestookt heeft. Niet dat hij daarom mee verantwoordelijk is voor de daden, of de dader minder verantwoordelijk zou zijn."

Er bestaat iets tussen zeggen dat Trump verantwoordelijk is ervoor of mededader is, en aangeven dat woorden ertoe doen en dat Trump heeft meegedaan in die narrative. Dat ga je toch niet ontkennen?

Waarom wordt verzwegen dat veel van de daders zwart zijn? Precies vanwege wat je wilt dat er gebeurt? Dat je niét van het ras moet uitgaan in zo'n artikel, dat dat er niets toe doet. Tenzij je er een duidelijk punt of een duidelijke link mee wilt maken, zoals de maatschappelijke relevantie.

Dit begint echt wel op complottheoriedenken te lijken. Zou het niet gewoon kunnen dat nieuwssites sneller de etniciteit van een slachtoffer dan een dader vertellen; niet uit ideologische overwegingen, maar gewoon omdat de overtuiging/ras/subcultuur/muziekvoorkeur van een dader vermelden quasi altijd idiote reacties uitlokt? Een minderheid-etniciteit vermelden kan bij zowel dader als slachtoffer iets zeggen over bredere maatschappelijke fenomenen (of niet), maar het probleem is dus dat als je het ook voor daders doet dat dat vaak gewoon aangegrepen wordt door bepaalde groepen om extra verdeeldheid te zaaien, en bovendien ook stigmatisering in de hand werkt. Is dat dan een 'narrative' van linkse persverslaggevers of is dat gewone menselijk fatsoen?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan