Racisme

Nee hé, nu moet je daar niet mee afkomen. Het ging niet over dit verschil, het ging over "ik kan me geen leven inbeelden met een niet moslim" en "ik kan me geen leven inbeelden met iemand die niet hetzelfde geloof heeft"? Daar kwam jij mee af, nu ben je gewoon de dingen aan het verdraaien.

Jouw quote "Het is beide gewoon discriminatie, het ene op geloof, het ander op huidskleur."

Daarop is mijn antwoord :

Je ziet toch zelf dat dit 2 heel verschillende zaken zijn. Of denk je soms dat je huidskleur evenveel je leven bepaalt als je religie? Ik kan me voorstellen dat voor sommige daar idd het probleem zit en dat ze niet beseffen at huidskleur niks betekend in tegenstelling tot religie die je volgt.

ik zie niet goed wat die studie van amnesty international er ineens komt bij kijken?
Link dan tenminste toch een studie waar indiers disproportioneel racistisch bejegend worden?

Ik zeg dat er nog volop racisme in onze maatschappij aanwezig is, jij ontkent dat. Vandaar een bron om aan te tonen dat je fout zit en dat in belgie zelfs nog nog volop institutioneel racisme is, laat staan het dagdagelijkse.

Moet die denigrerende toon?

Maar ja, ik ben wel aangenaam verrast dat dit toch ook wordt aangekaart en niet zomaar wordt aanvaard. Alleen, je hebt er natuurlijk wel specifiek naar moeten zoeken, want dit verschijnt niet zomaar in onze mainstream media, itt tot de verontwaardigde reacties bij zogezegd racisme van wit naar gekleurd. Dat klakkeloos overnemen van die berichten, met de termen als "walgelijke en racistische uitspraken" is iets wat ik onze mainstream media niet zie doen bij jouw bovenstaande bericht. Dit ene voorbeeld verandert dus mijn mening daarin absoluut niet.
Aargh dat artikel...
"I wish I were more surprised by it, but I'm not," she wrote. "Some part of me has been waiting for this to happen because I can't do the work I do and write the columns I write without invoking the ire and anger of alt-right Twitter. There is always the threat that tweets which challenge white supremacy will be weaponized by bad faith actors.
dan nog de obligatoire steek naar de ex-werkgever.
Instead, Jhaveri said that she had experienced racism in the newsroom, ranging from micro-aggressions to outright racist remarks from USA Today's "majority white staff."

Neen ik denk niet dat hier lessen geleerd zijn.
Lessen zoals.. ja ik heb gewoon racistisch getweet en ja ik mag daar de gevolgen van dragen. Maar die wijsheid zit er bij Jhaveri precies nog niet in.

Ik zeg dat er nog volop racisme in onze maatschappij aanwezig is, jij ontkent dat. Vandaar een bron om aan te tonen dat je fout zit en dat in belgie zelfs nog nog volop institutioneel racisme is, laat staan het dagdagelijkse.
Ik denk dat je een verkeerde studie gelinked hebt? Deze gaat over corona, boetes en het opsluiten van roma zigeuners?

1. ENFORCED CONTAINMENT OF ROMA AND PEOPLE ON THE MOVE 9
1.1 BULGARIA 10
1.2 CYPRUS 11
1.3 FRANCE 12
1.4 GREECE 13
1.5 HUNGARY 14
1.6 SERBIA 15
1.7 SLOVAKIA 16
2. UNLAWFUL USE OF FORCE AND OTHER HUMAN RIGHTS VIOLATIONS BY POLICE 18
2.1 BELGIUM 18
2.2 FRANCE 20
2.3 GREECE 22
2.4 ITALY 24
2.5 ROMANIA 25
2.6 SPAIN 26
3. DISPROPORTIONATE IMPACT OF FINES ON HOMELESS PEOPLE AND OTHER MARGINALIZED GROUPS 28
CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS 32
RECOMMENDATIONS 32

Jouw quote "Het is beide gewoon discriminatie, het ene op geloof, het ander op huidskleur."

Daarop is mijn antwoord :

Je ziet toch zelf dat dit 2 heel verschillende zaken zijn. Of denk je soms dat je huidskleur evenveel je leven bepaalt als je religie? Ik kan me voorstellen dat voor sommige daar idd het probleem zit en dat ze niet beseffen at huidskleur niks betekend in tegenstelling tot religie die je volgt.

Sorry maar je bent nu echt zaken aan het verdraaien en jezelf in bochten aan het wringen, zo kan ik echt geen discussie aangaan. Jij quote zaken verkeerd en nadien geef je er dan nog een draai aan dat je antwoordt op iets anders bedoeld is, nee, hoeft voor mij niet zo. Je kan van mening verschillen maar zo een gedraai en gekeer maakt het gewoon onmogelijk.

Moet die denigrerende toon?

Maar ja, ik ben wel aangenaam verrast dat dit toch ook wordt aangekaart en niet zomaar wordt aanvaard. Alleen, je hebt er natuurlijk wel specifiek naar moeten zoeken, want dit verschijnt niet zomaar in onze mainstream media, itt tot de verontwaardigde reacties bij zogezegd racisme van wit naar gekleurd. Dat klakkeloos overnemen van die berichten, met de termen als "walgelijke en racistische uitspraken" is iets wat ik onze mainstream media niet zie doen bij jouw bovenstaande bericht. Dit ene voorbeeld verandert dus mijn mening daarin absoluut niet.
Zou het niet kunnen dat dat evenzeer in "onze mainstream media" komt als dat andere bericht? Maar dat het ene je opvalt omdat het je tegen de haren in strijkt? Want je zegt "tegenkantingen komen er nooit". Iemand laat tegenkantingen zien: Dit ene voorbeeld verandert daar niks aan. Mja, dan betekent jouw ene voorbeeld ook niks, hè?
Allee, gewoon door het bestaan van de tegenkantingen in dit geval, is dit geval geen bewijs van de eenzijdigheid van het verhaal. Dan kun je dat niet blijven vasthouden alsof het er wel een bewijs van is, hè. Dat neigt toch iets te veel naar "het had waar kunnen zijn".

Zou het niet kunnen dat dat evenzeer in "onze mainstream media" komt als dat andere bericht? Maar dat het ene je opvalt omdat het je tegen de haren in strijkt? Want je zegt "tegenkantingen komen er nooit". Iemand laat tegenkantingen zien: Dit ene voorbeeld verandert daar niks aan. Mja, dan betekent jouw ene voorbeeld ook niks, hè?
Allee, gewoon door het bestaan van de tegenkantingen in dit geval, is dit geval geen bewijs van de eenzijdigheid van het verhaal. Dan kun je dat niet blijven vasthouden alsof het er wel een bewijs van is, hè. Dat neigt toch iets te veel naar "het had waar kunnen zijn".
Goed, toon me dan waar dit bericht of vergelijkbare berichten in onze media komen, zoals dat bericht van die radio DJ wel in onze media komt? Jouw uitleg "of zou het kunnen dat het ene je opvalt" is ook gewoon puur hypothetisch en dus weinig waard in de discussie imo.

Daarnaast, wordt dergelijke denigrerende toon "hier, blij?" zonder verdere uitleg of argumentering hier nu plots wel aanvaard? Of hangt het er toch echt vanaf wie zoiets plaatst?

Iets verder lezen dan de inhoudsopgave, je ziet zelfs "belgie" staan, pagina 18.
Ja en? Studie (als je het nog een studie kan noemen met HLN als bronvermelding) spreekt toch duidelijk over 'policing the pandemic'
Als bomma en bompa een boete kregen omdat ze op een bankje zaten kunnen we dan ook de racisme kaart trekken? Als tieners een broodje buiten eten en beboet worden kunnen we dan ook over racisme spreken? Of kunnen we spreken van desperate times require desperate measures?

Hetgeen ik wil aankaarten, en ik ga dat echt wel blijven doen, is dat er heel snel in de ene richting de racisme kaart wordt getrokken, maar in de andere richting helemaal niet.

En dat heeft echt niks met verongelijkt zijn te maken, maar alles met een zo neutraal als mogelijke blik willen houden in een wereld die imo totaal de verkeerde kant aan het uitgaan is wanneer het op verdraagzaamheid, racisme en bijhorende beschuldiging daarvan, vrijheid van mening en keuzes, gelijkheid,... aankomt.

Want bij ongehoorde discriminatie op zowel geloof of afkomst als huidskleur kan je er vergif opnemen dat de verontwaardiging gewoon even groot gaat zijn, ook hier. Maar in dit geval is het ene blijkbaar geen enkel probleem (waar ik het absoluut mee eens ben) maar het andere is plots weer ongehoord racisme van de bovenste plank. Voor mij is dat echt onbegrijpelijk dat zoveel mensen, en dan ook en vnl bedrijven en werkgevers, daar zo in mee gaan.

Want je leest nu overal in de media over dit voorval dat hij "racistische commentaren" heeft geuit en daarin nemen heel wat mensen gewoon die verontwaardiging over. Kan jij echt zeggen dat wat die DJ zei racistisch is? Ik vermoed van niet, gezien je zelf zegt dat huidskleur perfect kan meespelen in het kader van een fysieke voorkeur.

Ik vind gewoon dat er iets te vaak zaken op flessen worden getrokken om twee dingen aan elkaar gelijk te stellen om zo ergens een onbalans/oneerlijkheid te vinden en verontwaardiging te kweken. Geef toe, dat is tegenwoordig de klassieke reactie van velen die zichzelf als "rechts" zien. En in dit geval vind ik persoonlijk niet dat zo'n zaken vergelijkbaar zijn.

Maar ik ga akkoord dat de slinger soms te ver doorslaat. De tegenreactie op -het bestaand- racisme is soms hysterisch en overdreven. Ik denk/hoop dan ook dat we ooit een aanvaardbaarder evenwicht bereiken. Dat zo'n commentaren gelijk worden gesteld met racistische commentaren vind ik dan ook weinig-kritische sensatiejournalistiek. Ik heb geen problemen met het feit dat jij dit aankaart hoor, meestal apprecieer ik jouw posts ook al ga ik niet met alles akkoord.

Alleen, je hebt er natuurlijk wel specifiek naar moeten zoeken, want dit verschijnt niet zomaar in onze mainstream media, itt tot de verontwaardigde reacties bij zogezegd racisme van wit naar gekleurd.

Misschien als mensen minder verontwaardigd zouden zijn over verontwaardigde reacties dat dat nieuws minder zou gepusht worden door brolsites als HLN? Ik kom zo een "nieuws" niet tegen hoor, behalve door hier te lezen.Enige recente uitzondering is dat gedoe rond die vertaling van dat gedicht.

Logisch dat je er niet naar moet zoeken als je hier met een grote hoop gelijkgestemde zielen zit. Media pushen datgene wat jij wil lezen tot bij jou, in casu verontwaardigde reacties waarop jij verontwaardigd kan reageren. En jij of anderen pushen dat dan hier en plots is het een gespreksonderwerp. Meer hoef je daar echt niet achter te zoeken.

Verder is er ook een fundamenteel verschil tussen "ik zie mijzelf niet samen zijn met iemand van een ander geloof" en "ik zie mijzelf niet samen zijn met iemand die zwarter is dan Halle Berry". Ik ga geen van beide racisme noemen, maar het tweede is wél een heel stuk oppervlakkiger dan het eerste, niet?

Laatst bewerkt door een moderator:
En opgegroeid zonder zorgen, niet uit je land verplaatst naar een land dat vaak laat merken dat het je niet wilt, in achtergestelde wijken wordt gestopt waar weinig naar je wordt omgekeken door de overheid, behalve door de politie om erop te meppen als je niet in de pas loopt, jaren met 6 in een studiootje voor 2 gewoond, als je gaat solliciteren afgewezen worden om je naam, opgroeien met het criminele milieu als "het normale" om je heen.
Niemand leeft zonder zorgen. Wat wij al de laatste jaren hebben mogen meemaken wens ik ook niemand toe (akkoord, niks met racisme te maken ofzo)

Dat er mensen zijn die voor geen reden nieuwe Belgen haten, zal ik zeker niet ontkennen.
Maar ik denk toch dat de overgrote meerderheid van de vlamingen die ‘iets’ tegen vreemdelingen hebben, dat gevoel heeft door omstandigheden (zelf slechte ervaring, op het nieuws vaak in slecht daglicht,...)

Dat de politie erop mept voor geen reden is echt veralgemenen hé.
Alser in een bepaalde buurten vooral een bepaalde groep mensen de misdaad opeist is het toch niet meer dan normaal dat de politie deze mensen eerst viseert.
Om dan nog te staan schelden, vechten en de boel gaan begaaien, zal zeker niet toedragen tot een positief imago.

Zelfde met dat solliciteren;
Kan zijn dat iemand geweigerd wordt uit racisme, maar opnieuw, niet alle gevallen zullen hieronder vallen;
Werkgever heeft misschien al in het verleden slechte ervaringen gehad op de werkvloer? ( niet eerlijk voor zij die het wel goed menen, maar vind dit menselijk gedrag)
Als er 50 man op een sollicitatiegesprek komt, waarvan er 40 blank zijn, is het toch normaal dat de kans bestaat dat de meeste blanken zijn die aangeworven worden?

Racisme zal er zeker zijn. Maar niet alles moet en kan herleid worden tot dat

Ik vind gewoon dat er iets te vaak zaken op flessen worden getrokken om twee dingen aan elkaar gelijk te stellen om zo ergens een onbalans/oneerlijkheid te vinden en verontwaardiging te kweken. Geef toe, dat is tegenwoordig de klassieke reactie van velen die zichzelf als "rechts" zien. En in dit geval vind ik persoonlijk niet dat zo'n zaken vergelijkbaar zijn.

Maar ik ga akkoord dat de slinger soms te ver doorslaat. De tegenreactie op -het bestaand- racisme is soms hysterisch en overdreven. Ik denk/hoop dan ook dat we ooit een aanvaardbaarder evenwicht bereiken. Dat zo'n commentaren gelijk worden gesteld met racistische commentaren vind ik dan ook weinig-kritische sensatiejournalistiek. Ik heb geen problemen met het feit dat jij dit aankaart hoor, meestal apprecieer ik jouw posts ook al ga ik niet met alles akkoord.
Ik had ook gewoon het punt kunnen maken zonder de vergelijking met die uitspraken van Gharib, dat klopt natuurlijk wel. Maar goed, het is natuurlijk ook niet onlogisch dat dergelijk verschil in berichtgeving of reactie wordt gebruikt in de argumentering dat de slinger ver door slaat in het beschuldigen van racisme.

Want dat verschil in berichtgeving is er imo echt wel, dat dan wordt gezegd dat ik dat zou zien enkel omdat ik specifiek op dergelijke berichtgeving let, dat vind ik dan weer zo een jammere dooddoener die de realiteit vaak negeert en de discussie uit de weg gaat (niet dat jij dat doet overigens).

Sorry maar je bent nu echt zaken aan het verdraaien en jezelf in bochten aan het wringen, zo kan ik echt geen discussie aangaan. Jij quote zaken verkeerd en nadien geef je er dan nog een draai aan dat je antwoordt op iets anders bedoeld is, nee, hoeft voor mij niet zo. Je kan van mening verschillen maar zo een gedraai en gekeer maakt het gewoon onmogelijk.
?

#1.558
Het is beide gewoon discriminatie, het ene op geloof, het ander op huidskleur. Discriminatie die imo perfect mag, want ieder mag voor zichzelf beslissen voor en op wie hij of zij valt en op wie niet. ...

Nogmaals daar reageerde ik op, indien er dus geen 2 personen die ene account gebruiken ...
Nogmaals :

Ja en? Studie (als je het nog een studie kan noemen met HLN als bronvermelding) spreekt toch duidelijk over 'policing the pandemic'
Als bomma en bompa een boete kregen omdat ze op een bankje zaten kunnen we dan ook de racisme kaart trekken? Als tieners een broodje buiten eten en beboet worden kunnen we dan ook over racisme spreken? Of kunnen we spreken van desperate times require desperate measures?
Als je eenvoudig weg de feiten ontkent die uit studies komen en enkel een al dan niet verzonnen anekdotisch voorbeeld als tegenargument geeft dan wel je gewoonweg de problemen niet erkennen. Wat gezien je uitspraken wel perfect past in de mindset die je hebt.

Elke discussie is dan gewoonweg zinloos.

Kan zijn dat iemand geweigerd wordt uit racisme, maar opnieuw, niet alle gevallen zullen hieronder vallen;
Werkgever heeft misschien al in het verleden slechte ervaringen gehad op de werkvloer? ( niet eerlijk voor zij die het wel goed menen, maar vind dit menselijk gedrag)

Die negatieve ervaringen doortrekken op de huidskleur/achternaam van sollicitanten die met die negatieve ervaringen verder niets te maken hebben, dat is racisme. En ja, racisme ís menselijk gedrag. Maar wel nog steeds racisme.

Ik kan er met mijn (toch niet zo beperkt) verstand niet bij dat je een voorbeeld van plat racisme gebruikt om je punt te maken dat niet alles racisme is. Hoe kan het dat dit anno 2021 nog steeds niet duidelijk is?

Onvermijdelijk straalt dat dan af op mijn interpretatie van uw toekomstige posts en op die van gelijkgezinden. Allemaal domme racisten die niet weten waar ze over spreken. Niet eerlijk voor zij die het wel goed menen, maar vind dit menselijk gedrag. :wink:

Niemand leeft zonder zorgen. Wat wij al de laatste jaren hebben mogen meemaken wens ik ook niemand toe (akkoord, niks met racisme te maken ofzo)

Dat er mensen zijn die voor geen reden nieuwe Belgen haten, zal ik zeker niet ontkennen.
Maar ik denk toch dat de overgrote meerderheid van de vlamingen die ‘iets’ tegen vreemdelingen hebben, dat gevoel heeft door omstandigheden (zelf slechte ervaring, op het nieuws vaak in slecht daglicht,...)

Alser in een bepaalde buurten vooral een bepaalde groep mensen de misdaad opeist is het toch niet meer dan normaal dat de politie deze mensen eerst viseert.
Om dan nog te staan schelden, vechten en de boel gaan begaaien, zal zeker niet toedragen tot een positief imago.

Als er 50 man op een sollicitatiegesprek komt, waarvan er 40 blank zijn, is het toch normaal dat de kans bestaat dat de meeste blanken zijn die aangeworven worden?

Dat doe ik ook niet. Maar jij geeft een lijstje van dingen die jij nog nooit gedaan hebt (relschoppen). Ik geef een lijstje van dingen die jij ook nog nooit hebt meegemaakt. Ik zeg nergens dat dat voor iedereen het geval is. Maar ik zeg wel dat dat realiteit is voor veel van hen. Heb jij één van die dingen ook meegemaakt? Laat staan allemaal?

Nee. En dan is mijn vraag waarom je wel hun afkomst overweegt als achterliggend probleem, maar niet al die andere dingen? Jij hebt het nooit gedaan, en het verschil tussen hen en jou is de afkomst. Maar het verschil tussen hen en jou zijn ook al die andere dingen die ik opsomde. Ik vraag me af waarom jij je vastpint op één van die factoren en weigert te kijken naar de rest.

(trouwens, wel grappig dat zeggen dat de politie er zomaar op mept -niet wat ik zei- zogezegd "veralgemenen" is, maar werkgevers mogen wel veralgemenen, want dat is menselijk gedrag...)

Het probleem is dat "iemand een slechte ervaring" gewoonweg een excuus is voor racisme. Dat verklaart dat niet en dat verminderd ook niks aan die racistische houding.

Ik betwijfel dat ten zeerste trouwens, herinner me nog een voorbeeld uit Frankrijk waar FN in een onmogelijk dorp zwaar won . In dat dorp woonde geen enkele minderheid en als men de mensen interviewde dan baseerde die hun mening/stem louter op wat ze uit de media kregen van de grootsteden.

Dat is neit anders in belgie: via fora, media, sociale media partijen zoals VB word dergelijke racistische gedachten binnengebracht bij mensen en gedaan alsof dat doornormaal is.

Die negatieve ervaringen doortrekken op de huidskleur/achternaam van sollicitanten die met die negatieve ervaringen verder niets te maken hebben, dat is racisme. En ja, racisme ís menselijk gedrag. Maar wel nog steeds racisme.

Ik kan er met mijn (toch niet zo beperkt) verstand niet bij dat je een voorbeeld van plat racisme gebruikt om je punt te maken dat niet alles racisme is. Hoe kan het dat dit anno 2021 nog steeds niet duidelijk is?
Idd, gewoonweg het beste bewijs hoe zwaar racisme en discriminatie nog verankerd zit in belgie. Mensen beseffen zelfs niet hoe racistisch hun idee wel zijn en zijn verbaasd of verontwaardigd als anderen hen daarop wijzen.

Gelukkig is dit beetje bij beetje aan het keren, maar het zal nog lang duren vermoed ik.

Ik had ook gewoon het punt kunnen maken zonder de vergelijking met die uitspraken van Gharib, dat klopt natuurlijk wel. Maar goed, het is natuurlijk ook niet onlogisch dat dergelijk verschil in berichtgeving of reactie wordt gebruikt in de argumentering dat de slinger ver door slaat in het beschuldigen van racisme.

Want dat verschil in berichtgeving is er imo echt wel, dat dan wordt gezegd dat ik dat zou zien enkel omdat ik specifiek op dergelijke berichtgeving let, dat vind ik dan weer zo een jammere dooddoener die de realiteit vaak negeert en de discussie uit de weg gaat (niet dat jij dat doet overigens).
Is niet bedoeld als dooddoener. De realiteit is gewoon dat die artikels geld opbrengen omdat commotie verkoopt. Het is een jammere zaak en er is zeker een tendens in te zien, maar jij en anderen kaderen dat helemaal anders, alsof de media u een moreel denkkader willen opleggen. En daar wil ik mij toch wel tegen verzetten want dat is - op enkele uitzonderingen na - dikke zever.

Misschien als mensen minder verontwaardigd zouden zijn over verontwaardigde reacties dat dat nieuws minder zou gepusht worden door brolsites als HLN? Ik kom zo een "nieuws" niet tegen hoor, behalve door hier te lezen.Enige recente uitzondering is dat gedoe rond die vertaling van dat gedicht.

Logisch dat je er niet naar moet zoeken als je hier met een grote hoop gelijkgestemde zielen zit. Media pushen datgene wat jij wil lezen tot bij jou, in casu verontwaardigde reacties waarop jij verontwaardigd kan reageren. En jij of anderen pushen dat dan hier en plots is het een gespreksonderwerp. Meer hoef je daar echt niet achter te zoeken.

Verder is er ook een fundamenteel verschil tussen "ik zie mijzelf niet samen zijn met iemand van een ander geloof" en "ik zie mijzelf niet samen zijn met iemand die zwarter is dan Halle Berry". Ik ga geen van beide racisme noemen, maar het tweede is wél een heel stuk oppervlakkiger dan het eerste, niet?

Ja, ik lees dagelijks diagonaal het nieuws op HLN (heb geen abo), dat blijft natuurlijk wel nog altijd de meest gelezen (online) mainstream gazet van het land. Dat nieuws wordt niet gepusht tot bij mij toch? Ik open nog steeds zelf heel bewust en met mijn vol verstand die site.

Maar mss zou ik het beter wat minder doen om dan minder verontwaardigd te zijn, absoluut. Maar dan nog blijven die berichten daar staan hé, het is niet omdat ik ze niet meer lees dat de realiteit daarrond anders zou zijn.

En het 2de kan best oppervlakkig zijn, en ik hoef het er ook niet mee eens te zijn. Maar dat is toch het punt niet? Het is geen racisme, iets wat nochtans wel wordt beweerd. Ik heb ook nergens gezegd dat beide zaken exact hetzelfde zijn, ik maakte wel de bedenking dat het ene geen verontwaardiging opriep en het andere wel, maar daarmee zeg ik niet dat ze hetzelfde zijn. Maar ik vind het beide geen racisme, vind dat beide mag en dat ieder vrij is om dergelijk zaken te denken of uit te spreken.

Maar ik vind het beide geen racisme, vind dat beide mag en dat ieder vrij is om dergelijk zaken te denken of uit te spreken.
Klopt. Iedereen is tevens vrij om op die uitspraken kritiek te leveren, en de pers is ook vrij om die kritiek in een artikel te gieten waarmee ze clicks en centjes kunnen verdienen. En jij bent dan vrij om daar dan een discussie over te starten op BG. En hoe meer mensen dat doen, hoe meer die discussies in het nieuws komen, en hoe meer bedrijven zich genoodzaakt zien om producten van naam te veranderen of controversiële medewerkers te ontslaan of wat dan ook. Dat wordt gewoon in stand gehouden door mensen die zich voeden op conflict. Ik weet niet hoeveel keer ik dat nu al gezegd heb maar het blijft precies niet echt hangen.

Als iedereen dat gewoon zou lezen, eens zou lachen voor de zever die het is, en dan zou verder gaan met uw dag, zouden we niet in deze situatie zitten.

Terug
Bovenaan