Racisme

.

Gelukkig is dit beetje bij beetje aan het keren, maar het zal nog lang duren vermoed ik.
Zoals in Amerika? Waar blanken op hun knieën moet zitten en om vergiffenis smeken?
Ik denk dat er meer haat en afgunst in de andere richting is
Je verdedigt heel nobel de gelijkheid en rechten van minderheden, maar het zijn
net die mensen die al deze zaken in hun cultuur en opvoeding hebben zitten.
Haat tov homo’s, ongelijkheid van vrouwen, hie men naar een westerse vrouw kijkt.
Om de vijf voeten gebeurt in hun continent wel een volkerenmoord.
Maar het zijn wij die onverdraagzaam zijn. Jawel

Klopt. Iedereen is tevens vrij om op die uitspraken kritiek te leveren, en de pers is ook vrij om die kritiek in een artikel te gieten waarmee ze clicks en centjes kunnen verdienen. En jij bent dan vrij om daar dan een discussie over te starten op BG. En hoe meer mensen dat doen, hoe meer die discussies in het nieuws komen, en hoe meer bedrijven zich genoodzaakt zien om producten van naam te veranderen of controversiële medewerkers te ontslaan of wat dan ook. Dat wordt gewoon in stand gehouden door mensen die zich voeden op conflict. Ik weet niet hoeveel keer ik dat nu al gezegd heb maar het blijft precies niet echt hangen.

Als iedereen dat gewoon zou lezen, eens zou lachen voor de zever die het is, en dan zou verder gaan met uw dag, zouden we niet in deze situatie zitten.
Ik begrijp absoluut wat je wilt zeggen en je hebt daarin deels gelijk, alleen is het niet door de discussie op BG dat media het weer oppikken en bedrijven daardoor (verkeerde) actie ondernemen, maar wel door de massale verontwaardiging op social media. Daarom heb ik bewust ook geen Twitter en zit ik quasi nooit op Facebook. Dus je hebt gelijk, maar niet in het feit dat ik daaraan zou meehelpen omdat ik op BG daarover iets post, dat draagvlak is gewoon veel te klein.

Ik begrijp absoluut wat je wilt zeggen en je hebt daarin deels gelijk, alleen is het niet door de discussie op BG dat media het weer oppikken en bedrijven daardoor (verkeerde) actie ondernemen, maar wel door de massale verontwaardiging op social media. Daarom heb ik bewust ook geen Twitter en zit ik quasi nooit op Facebook. Dus je hebt gelijk, maar niet in het feit dat ik daaraan zou meehelpen omdat ik op BG daarover iets post, dat draagvlak is gewoon veel te klein.
Je maakt reclame voor hun artikels hé door die hier te delen. Mensen gaan daar op klikken of opzoeken om te weten waarover je je druk maakt. Kassa kassa. Iemand die hier meeleest ziet dat dan en post er iets over op Twitter, weer x aantal mensen bereikt. Kassa kassa. Iemand anders post er iets over op Facebook. Kassa kassa.

Een dag later heeft heel België er een mening over en kan het bedrijf niet anders dan zich excuseren en hopen dat er de dag erna iemand anders de pech heeft om met een bedenkelijke uitspraak op HLN.be te verschijnen.

Onbewust surfen er gewoon veel mensen naar HLN door die artikels he (zeker de titels ervan). Denk dat er soms wel onderschat wordt hoeveel invloed zo een websites hebben. En ja, polariseren verkoopt he. Hoe meer discussie en verontwaardiging, hoe beter voor hun, maar dat had @Nahrtent ook al gezegd.

Zoals in Amerika? Waar blanken op hun knieën moet zitten en om vergiffenis smeken?
Haat tov homo’s, ongelijkheid van vrouwen, hie men naar een westerse vrouw kijkt.
"In hun continent"... en welk is dat dan? Meneer de "dat is veralgemenen, dat mag niet"...

En ik dacht dat je net streed voor onze waarden en normen, in plaats van ze flagrant met de voeten te treden.

Sorry maar herlees nu toch eens je eigen post. Dit is gewoon openlijk racistisch.

En vind je dat het dan helpt om te doen alsof ze er vuil gedachtegoed op nahouden en moreel bankroet zijn, of net niet?
Jij vind dit dan normale uitspraken?

Bernie.be zei:

Daar heb ik het idd over en voor veel mensen in belgie is dit doodnormale klap, iets wat men alle dagen doet.
Jij mag dat gerust normaal vinden en moreel ik niet.

Bernie.be zei:

Daar heb ik het idd over en voor veel mensen in belgie is dit doodnormale klap, iets wat men alle dagen doet.
Wat is daar racistisch aan? Is gewoon de waarheid dat men het niet zo nauw neemt met de normen en waarden die we in het westen hanteren.
Of genue nu zeggen dat het midden oosten de bakermat van de verdraagzaamheid is?

Bernie.be zei:

Wat is daar mis mee? Als iemand van een andere kleur zich benadeeld voelt zit je hier zelf iedere keer in de bres te springen.
Of wordt er uit bepaalde richtingen geroepen dat wij daar niet over mogen oordelen omdat we zelf geen kleur hebben.

Maar een blanke die zich geviseerd voelt mag die dat niet zeggen als hij zich benadeeld of geviseerd voelt?
Of als die problemen in de wereld ziet die wij hier in de Westerse wereld grotendeels opgelost hebben?

Denk dat er hier bepaalde mensen door hun bril hier anderen al direct het racisme stempel op hun hoofd willen drukken.
Terwijl de meesten hier ook gewoon (terechte) zorgen hebben.

Wat is daar racistisch aan? Is gewoon de waarheid dat men het niet zo nauw neemt met de normen en waarden die we in het westen hanteren.
Of genue nu zeggen dat het midden oosten de bakermat van de verdraagzaamheid is?
Toch opvallend dat wanneer het over immigratie gaat LGBT-rechten plots hoofdzaak nummer 1 zijn voor extreem-rechts maar intern blijft men wel homofobische onzin verkondigen. Het is bijna alsof partijen zoals Vlaams Belang hypocriet zijn en de LGBT-zaak enkel co-opteren voor hun eigen belangen.

Toch opvallend dat wanneer het over immigratie gaat LGBT-rechten plots hoofdzaak nummer 1 zijn voor extreem-rechts maar intern blijft men wel homofobische onzin verkondigen. Het is bijna alsof partijen zoals Vlaams Belang hypocriet zijn en de LGBT-zaak enkel co-opteren voor hun eigen belangen.

Tja het VB hypocriet noemen op dat standpunt is ook een open goal intrappen hé.
Als uwe voorzitter het een punt van kritiek vindt dat de premier homo is (Di Rupo) zegt dat genoeg over hun housing tov holebis.

Tja het VB hypocriet noemen op dat standpunt is ook een open goal intrappen hé.
Als uwe voorzitter het een punt van kritiek vindt dat de premier homo is (Di Rupo) zegt dat genoeg over hun housing tov holebis.
Ik vermeld het maar omdat men in extreem-rechtse kringen vaak aanvaarding van homoseksualiteit oplijst als 'normen en waarden' van het westen maar men er zelf amper of niet in gelooft. Dat doet niets af aan het feit dat er inderdaad grote problemen zijn in bv. conservatieve Turkse gemeenschappen in België wat betreft aanvaarding van homoseksualiteit maar misschien kan extreem-rechts best eerst orde op zaken zetten in de eigen interne keuken voor ze dat punt maken.

Misschien is deze reactie niet echt direct voot mij bedoeld? Maar ik heb toch nooit homohaat verkondigd?

Ik vermeld het maar omdat men in extreem-rechtse kringen vaak aanvaarding van homoseksualiteit oplijst als 'normen en waarden' van het westen maar men er zelf amper of niet in gelooft. Dat doet niets af aan het feit dat er inderdaad grote problemen zijn in bv. conservatieve Turkse gemeenschappen in België wat betreft aanvaarding van homoseksualiteit maar misschien kan extreem-rechts best eerst orde op zaken zetten in de eigen interne keuken voor ze dat punt maken.
Ben ik ook mee akkoord

Je geeft enkel gewoon meer voorbeelden van hoe sommigen nog denken in belgie. Zoals ik al zei: er moet nog veel gebeuren in belgie want openlijk racisme en discriminatie is gewoon nog de norm spijtig genoeg.

Wat is daar mis mee?
En hop nog een voorbeeld.

Als iemand van een andere kleur zich benadeeld voelt zit je hier zelf iedere keer in de bres te springen.
Of wordt er uit bepaalde richtingen geroepen dat wij daar niet over mogen oordelen omdat we zelf geen kleur hebben.

Maar een blanke die zich geviseerd voelt mag die dat niet zeggen als hij zich benadeeld of geviseerd voelt?
Of als die problemen in de wereld ziet die wij hier in de Westerse wereld grotendeels opgelost hebben?
Geen idee waar je het over hebt, ik refereerde naar :

maar het zijn
Denk dat er hier bepaalde mensen door hun bril hier anderen al direct het racisme stempel op hun hoofd willen drukken.
Terwijl de meesten hier ook gewoon (terechte) zorgen hebben.
Gezien zijn volgende commentaren denk ik dat er weinig twijfel is, indien je dat niet ziet, zoals ik al al zei ...

En hop nog een voorbeeld.

Geen idee waar je het over hebt, ik refereerde naar :

Gezien zijn volgende commentaren denk ik dat er weinig twijfel is, indien je dat niet ziet, zoals ik al al zei ...

Ik heb hier al voldoende posts van iedereen gelezen en durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat er geen enkel racisme in zit of dat het alleszins niet zo bedoeld is. In een forum schrijf je al eens sneller vanuit je gedacht en leest de ander al eens vaker zoals hij het wil lezen en meent dat hij het moet interpreteren.
Misschien als we kunnen stoppen met mekaar proberen te betrappen dat het een wat aangenamere discussie zou zijn.

Je geeft enkel gewoon meer voorbeelden van hoe sommigen nog denken in belgie. Zoals ik al zei: er moet nog veel gebeuren in belgie want openlijk racisme en discriminatie is gewoon nog de norm spijtig genoeg.
Daar moet je toch wel grote nuance in maken.
Flagrant racisme en discriminatie is in België/West-Europa niet meer de norm. Dat was het tot nog niet zo lang geleden nog wel, maar tegenwoordig ligt de echte problematiek toch eerder bij micro-racisme/subtiel racisme. Dat het cumulatief misschien even erg is als flagrant 20e-eeuws racisme, dat wel. Daarnaast heb je natuurlijk nog wel een aanzienlijke groep die echt racistisch is, maar dat is echt niet meer de meerderheid.
Nu zijn het eerder opmerkingen als "amai jij spreekt goed Nederlands" tegen een donker iemand maar die hier geboren is, maar waarvan ze er automatisch van uit gaan dat dat wel een buitenlander moet zijn.

Terug
Bovenaan