Racisme

En hop nog een voorbeeld.

Geen idee waar je het over hebt, ik refereerde naar :
Gezien zijn volgende commentaren denk ik dat er weinig twijfel is, indien je dat niet ziet, zoals ik al al zei ...

Dus ik ben racist omdat ik zeg wat al lang geweten is?
Heb ik ergens gezegd dat ik me superieur voel tov andere culturen?
Misschien moet je de betekenis nog eens opzoeken?

Ik denk dat je iemand bent met veel te veel tijd. Iemand die achter elke post iets dubbel zoekt en dan de mensen zit uit te kafferen zonder besef te hebben dat jij diegene bent die de extreme uithangt

Ik denk dat je iemand bent met veel te veel tijd. Iemand die achter elke post iets dubbel zoekt en dan de mensen zit uit te kafferen zonder besef te hebben dat jij diegene bent die de extreme uithangt
Misschien moet jij de betekenis nog eens opzoeken... De (wettelijke) definitie van racisme heeft niks te maken met superioriteit tov andere culturen.

De veralgemeningen over "haat" die in "hun" opvoeding zit, en in "hun" continent gebeuren om de vijf minuten massamoorden (wat wel erg leest als "de onbeschaafden), kunnen wel degelijk daaronder vallen, hoor.

Maat. Je eigen woorden:

maar het zijn
net die mensen die al deze zaken in hun cultuur en opvoeding hebben zitten
Haat tov homo’s, ongelijkheid van vrouwen, hie men naar een westerse vrouw kijkt.
Om de vijf voeten gebeurt in hun continent wel een volkerenmoord.
In hun cultuur en opvoeding zit volgens jou volkerenmoord ingebakken maar daar mag men niet uit afgeleiden dat jij je superieur voelt tegenover andere culturen want dat is 'extreem'? :crazy:

Denk dat het redelijk duidelijk was dat @Bernie.be daar niet alle vreemdelingen mee bedoelden maar degenen die zich tegen homo's keren, ongelijkheid van de vrouw en dat voor die mensen dat met hun cultuur en opvoeding te maken heeft.
Ik zie ook het groundbreaking gedeelte daar niet in, hoor. Dat heeft ook vaak met religieuze opvoeding te maken en is (gezien het standpunt van de Kerk naar holebi's) dus zeker ook niet uniek aan één religie.

Iemand die hier in België allochtonen uitscheldt voor het vuil van de straat uit racistisch motief, dat heeft ook met hun cultuur en opvoeding te maken. Niet an sich met de gehele "Belgische" opvoeding als je het zo wil noemen.

"Hun" continent is misschien wat slecht gekozen, maar ook niet onjuist vermits veel (bijv) Marokkanen de dubbele nationaliteit hebben.
En Afrika is nu inderdaad niet echt het toonvoorbeeld van een genocide en conflictenvrij land.

Leek me, redelijk, duidelijk dat dat daarmee bedoeld werd. Ook uit zijn eerdere posts.
Maar zoals zo vaak: het moment dat hier met het woordje racisme zou kunnen gezwaaid worden kunnen we daar weer 5 pagina's over vol babbelen.
Zoals ook al vaak gezegd soms moet er ook eens rekening mee gehouden worden dat mensen hier vaak de posts lezen vanuit hun eigen bril en hoe zij denken dat iemand anders het bedoeld zou hebben. En dat je soms al eens snel iets typt op je gsm als antwoord in de veronderstelling dat wat je typt voor de ander wel duidelijk is.
Beetje zoals ruzie maken met uw lief over sms zeg ik dan altijd. :unsure:

Denk dat het redelijk duidelijk was dat @Bernie.be daar niet alle vreemdelingen mee bedoelden maar degenen die zich tegen homo's keren, ongelijkheid van de vrouw en dat voor die mensen dat met hun cultuur en opvoeding te maken heeft.
Ik zie ook het groundbreaking gedeelte daar niet in, hoor. Dat heeft ook vaak met religieuze opvoeding te maken en is (gezien het standpunt van de Kerk naar holebi's) dus zeker ook niet uniek aan één religie.

Iemand die hier in België allochtonen uitscheldt voor het vuil van de straat uit racistisch motief, dat heeft ook met hun cultuur en opvoeding te maken. Niet an sich met de gehele "Belgische" opvoeding als je het zo wil noemen.

"Hun" continent is misschien wat slecht gekozen, maar ook niet onjuist vermits veel (bijv) Marokkanen de dubbele nationaliteit hebben.
En Afrika is nu inderdaad niet echt het toonvoorbeeld van een genocide en conflictenvrij land.

Leek me, redelijk, duidelijk dat dat daarmee bedoeld werd. Ook uit zijn eerdere posts.
Maar zoals zo vaak: het moment dat hier met het woordje racisme zou kunnen gezwaaid worden kunnen we daar weer 5 pagina's over vol babbelen.
Zoals ook al vaak gezegd soms moet er ook eens rekening mee gehouden worden dat mensen hier vaak de posts lezen vanuit hun eigen bril en hoe zij denken dat iemand anders het bedoeld zou hebben. En dat je soms al eens snel iets typt op je gsm als antwoord in de veronderstelling dat wat je typt voor de ander wel duidelijk is.
Beetje zoals ruzie maken met uw lief over sms zeg ik dan altijd. :unsure:
Langs de andere kant kun je ook zeggen dat een racistische uitspraak gewoon mag geduid worden als een veralgemenende discriminatie, en dat daar dan niet in kramp telkens 5 pagina's over gezeurd moet worden dat het toch niet zooo duivels is of niet zooo moreel verdorven. Nee, dat zeg ik ook niet, maar het blijft wel een veralgemenende uitspraak en discriminatie.

Langs de andere kant kun je ook zeggen dat een racistische uitspraak gewoon mag geduid worden als een veralgemenende discriminatie, en dat daar dan niet in kramp telkens 5 pagina's over gezeurd moet worden dat het toch niet zooo duivels is of niet zooo moreel verdorven. Nee, dat zeg ik ook niet, maar het blijft wel een veralgemenende uitspraak en discriminatie.

Mij hangt het ervan af hoe hij dat bedoeld heeft.
Leek, mij althans, redelijk duidelijk dat hij niet bedoelde dat alle allochtonen vrouwonvriendelijk zijn en homo-hatend door hun cultuur. Wat hij ook niet gezegd heeft. Dat is de lijn die door sommigen getrokken wordt afhankelijk van hoe je iets in een discussie interpreteert.

Ik heb hem toch nog niet op zulke uitspraken in die richting kunnen betrappen dus ga ik er ook van uit dat hij het bedoelde zoals ik het eerder aanhaalde.

Mij hangt het ervan af hoe hij dat bedoeld heeft.
Leek, mij althans, redelijk duidelijk dat hij niet bedoelde dat alle allochtonen vrouwonvriendelijk zijn en homo-hatend door hun cultuur. Wat hij ook niet gezegd heeft. Dat is de lijn die door sommigen getrokken wordt afhankelijk van hoe je iets in een discussie interpreteert.

Ik heb hem toch nog niet op zulke uitspraken in die richting kunnen betrappen dus ga ik er ook van uit dat hij het bedoelde zoals ik het eerder aanhaalde.
Maar hoe hij het bedoelde maakt toch niet uit? Je hoeft niet te zeggen dat elke allochtoon slecht is voor je iets racistisch kunt zeggen, hoor.
De uitspraken zijn veralgemenend en discriminerend op basis van afkomst, moeilijk is dat niet.

Ik zeg daarbij ook niet dat Bernie een racist is, of stiekem met nazigedachtegoed heult. Maar als je zegt dat mensen die hierheen verhuizen vooral dankbaar moeten knikken en zwijgen, zelfs als ze klappen krijgen, omdat in "hun land" massamoorden zit ingebakken en in "hun cultuur" haat wordt ingelepeld, en het hier dus nogal meevalt, dan is dat een discriminerende uitspraak.

Ik denk dat je je een beetje in bochten wringt. Ik vind het zelfs niet eens zo'n controversiële positie om te zeggen dat je je eigen cultuur beter vind dan een andere (anders nam je die andere cultuur wel over denk ik dan?) maar al dat gerationaliseerd om toch maar negatieve dingen te impliceren en dan die implicaties te ontkennen is vermoeiend.

Ik vind de Belgische cultuur ook beter dan de bv Saudische cultuur (voor ik canceled word: dat wil niet zeggen dat ik daarom geloof dat Belgen betere mensen zijn als Saudi's) daar ga ik niet flauw over doen, dus als je afkomt met 'hun cultuur moedigt homofobie en vrouwenhaat aan en er is constant genocide' en dat dan verdedigt met 'Heb ik ergens gezegd dat ik me superieur voel tov andere culturen?' voelt toch een beetje oneerlijk aan. Alsof je wilt kritiek geven zonder de pushback te krijgen.

Zeker als je die uitspraken daarna nog eens verdedigt met de klassieker 'Dus ik ben racist omdat ik zeg wat al lang geweten is?'

Maar hoe hij het bedoelde maakt toch niet uit? Je hoeft niet te zeggen dat elke allochtoon slecht is voor je iets racistisch kunt zeggen, hoor.
De uitspraken zijn veralgemenend en discriminerend op basis van afkomst, moeilijk is dat niet.

Ik zeg daarbij ook niet dat Bernie een racist is, of stiekem met nazigedachtegoed heult. Maar als je zegt dat mensen die hierheen verhuizen vooral dankbaar moeten knikken en zwijgen, zelfs als ze klappen krijgen, omdat in "hun land" massamoorden zit ingebakken en in "hun cultuur" haat wordt ingelepeld, en het hier dus nogal meevalt, dan is dat een discriminerende uitspraak.

Dat laatste heeft hij ook niet gezegd, maar is ook de interpretatie die je er aan geeft. Hij zegt dat er "allochtoon" vs "autochtoon" meer haat is dan omgekeerd.
En dat was in reactie op wat er eerder gezegd werd dat in België het racisme eerder aan het afbouwen is. Waarin hij vaststelt dat het in de andere richting net wél aan het groeien is, cfr de Amerikaanse cultuur waar een deel van de "blanke" bevolking zich geviseerd voelt.

En zoals ik al zei: als je niet vermoedt dat Bernie racist is dan moet je toch ook wel voldoende begrip tonen voor hoe hij zijn post bedoelde in plaats van alles tot op de letter te analyseren en dan racisme in die post te willen aantonen.
Dat is ook net wat er in deze maatschappij voor een deel mis aan het lopen is. Dat constant zoeken naar racisme, terwijl goed genoeg geweten is dat dat niet zo bedoeld is in plaats van de kant op de sturen da we es allemaal wat meer begrip voor mekaar moeten hebben en dat minder lange hebben tenen daar ook bij hoort.

Dat laatste heeft hij ook niet gezegd, maar is ook de interpretatie die je er aan geeft. Hij zegt dat er "allochtoon" vs "autochtoon" meer haat is dan omgekeerd.
En dat was in reactie op wat er eerder gezegd werd dat in België het racisme eerder aan het afbouwen is. Waarin hij vaststelt dat het in de andere richting net wél aan het groeien is, cfr de Amerikaanse cultuur waar een deel van de "blanke" bevolking zich geviseerd voelt.

En zoals ik al zei: als je niet vermoedt dat Bernie racist is dan moet je toch ook wel voldoende begrip tonen voor hoe hij zijn post bedoelde in plaats van alles tot op de letter te analyseren en dan racisme in die post te willen aantonen.
Dat is ook net wat er in deze maatschappij voor een deel mis aan het lopen is. Dat constant zoeken naar racisme, terwijl goed genoeg geweten is dat dat niet zo bedoeld is in plaats van de kant op de sturen da we es allemaal wat meer begrip voor mekaar moeten hebben en dat minder lange hebben tenen daar ook bij hoort.
Sorry, maar nee. Dat heeft hij wel degelijk gezegd. Het staat er zwart op wit. Als antwoord op dat ze de politie niet zien, behalve als het is om erop te slaan (los van of je het daarmee eens bent, het ging over hun perceptie) :
Niemand verplicht die mensen om naar hier te komen. als het toch zo slecht is hier, blijf dan niet hé

= Ze hebben het hier al beter dan bij hen, dus ze moeten niet zeuren. Als ze weg willen, mogen ze gaan. Dat is hetzelfde als zeggen: lachen en knikken ook al slaan ze op je, want je hebt het hier beter dan thuis. Dus mensen van een andere afkomst mogen niet klagen = veralgemening op basis van afkomst = discriminatie = racisme.

In zijn volgende post zegt hij dat geweld en homohaat ingebakken zit in "hun cultuur" en "hun continent", en "zij dus de onverdraagzamen zijn" in een discussie die gaat over racisme. Wat dus opnieuw weer een veralgemening is op basis van afkomst = discriminatie = racisme.

Jij wilt vooral doen alsof ik hier zegt dat Bernie een racist is, white supremacist die alle vreemdelingen buiten wil en schrik heeft van een bruin vel. Dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat die uitspraken racisme zijn. En ik ben die niet aan het overanalyseren, hoor. Ik heb dat in het begin aangegeven, en daarmee was de kous af. De pagina's daarna zijn allemaal duivels die zich weren in een wijwatervat, omdat het R-woord gevallen is.

Ik vind dat ik daarbij heel veel begrip heb getoond voor Bernie, en voor anderen. Ik heb gewoon aangewezen waar het racisme zat. Maar als dat niet meer mag, waar sta je dan met "we moeten het benoemen" dat ik voor de rest wél hoor van bijvoorbeeld Bernie? Het is toch alleen maar dat, het benoemen?

Ik heb hier al voldoende posts van iedereen gelezen en durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat er geen enkel racisme in zit of dat het alleszins niet zo bedoeld is. In een forum schrijf je al eens sneller vanuit je gedacht en leest de ander al eens vaker zoals hij het wil lezen en meent dat hij het moet interpreteren.
Misschien als we kunnen stoppen met mekaar proberen te betrappen dat het een wat aangenamere discussie zou zijn.
Dat kan dat je niet beseft dat het wel degelijk racistisch/discriminerend is.
Daar moet je toch wel grote nuance in maken.
Flagrant racisme en discriminatie is in België/West-Europa niet meer de norm. Dat was het tot nog niet zo lang geleden nog wel, maar tegenwoordig ligt de echte problematiek toch eerder bij micro-racisme/subtiel racisme. Dat het cumulatief misschien even erg is als flagrant 20e-eeuws racisme, dat wel. Daarnaast heb je natuurlijk nog wel een aanzienlijke groep die echt racistisch is, maar dat is echt niet meer de meerderheid.
Nu zijn het eerder opmerkingen als "amai jij spreekt goed Nederlands" tegen een donker iemand maar die hier geboren is, maar waarvan ze er automatisch van uit gaan dat dat wel een buitenlander moet zijn.
Neen dat is het spijtig genoeg echt wel nog. Bij de volgende verkiezing zal ongetwijfeld een partij die ooit veroordeeld was tot racisme de grootste van het land worden, Facebook en twitter zullen vol blijven staan van dergelijke uitlatingen mensen zullen op fora zoals hier racistische zaken zeggen (zonder het al dan niet zelf te beseffen) en ik zal in mijn familie en op het werk steeds nog racistisch gezwets moeten aanhoren.

Dit is echt niet iets eenmalig of toevallig maar gewoon nog steeds ferm ingeburgerd en bij grote delen als normaal gezien.

Tuurlijk je sprak alleen maar denigrerend over een heel continent. Het is wel grappig van iemand die zegt niet et willen veralgemenen. Ik hoef aan zo'n uitspraken echt niks dubbel achter te zoeken hoor.

Sorry, maar nee. Dat heeft hij wel degelijk gezegd. Het staat er zwart op wit. Als antwoord op dat ze de politie niet zien, behalve als het is om erop te slaan (los van of je het daarmee eens bent, het ging over hun perceptie) :
Niemand verplicht die mensen om naar hier te komen. als het toch zo slecht is hier, blijf dan niet hé

= Ze hebben het hier al beter dan bij hen, dus ze moeten niet zeuren. Als ze weg willen, mogen ze gaan. Dat is hetzelfde als zeggen: lachen en knikken ook al slaan ze op je, want je hebt het hier beter dan thuis. Dus mensen van een andere afkomst mogen niet klagen = veralgemening op basis van afkomst = discriminatie = racisme.

In zijn volgende post zegt hij dat geweld en homohaat ingebakken zit in "hun cultuur" en "hun continent", en "zij dus de onverdraagzamen zijn" in een discussie die gaat over racisme. Wat dus opnieuw weer een veralgemening is op basis van afkomst = discriminatie = racisme.

Jij wilt vooral doen alsof ik hier zegt dat Bernie een racist is, white supremacist die alle vreemdelingen buiten wil en schrik heeft van een bruin vel. Dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat die uitspraken racisme zijn. En ik ben die niet aan het overanalyseren, hoor. Ik heb dat in het begin aangegeven, en daarmee was de kous af. De pagina's daarna zijn allemaal duivels die zich weren in een wijwatervat, omdat het R-woord gevallen is.

Ik vind dat ik daarbij heel veel begrip heb getoond voor Bernie, en voor anderen. Ik heb gewoon aangewezen waar het racisme zat. Maar als dat niet meer mag, waar sta je dan met "we moeten het benoemen" dat ik voor de rest wél hoor van bijvoorbeeld Bernie? Het is toch alleen maar dat, het benoemen?
Inderdaad, ik ken veel mensen die zelf niet beseffen dat ze soms zwaar racistische uitspraken doen, zelfs mensen die eindelijk helemaal niet racistisch ingesteld zijn maar ze beseffen dat gewoonweg niet hoe dat wat ze zeggen overkomt op anderen.

Als we dat al uit de maatschappij zouden krijgen en enkel de echte racisten die dergelijke uitspraken doen wetende dat die racistisch/kwetsend/whatever zijn dan zou belgie al ene pak beter af zijn op dat vlak.

We blijven hier in cirkels. Jij leest het hoe jij het wil lezen, ik lees het hoe ik het wil lezen.
Case closed wat mij betreft.

Dat mensen je racistisch noemen als je keer op keer veralgemenende opmerkingen maakt, is vrij logisch vind ik. Het is echt niet zo moeilijk om je punt betreffende onverdraagzaamheid in moslimgemeenschappen jegens LGBT te maken zonder daarbij een volledig continent en cultuur te beledigen. Zulke discussies verdienen een genuanceerd debat, geen ordinaire toogpraat.

Nogal gemakkelijk dat. Als één iemand kan lezen en een ander niet, dan is dat very much case open.

Geen idee hoe vaak we het moeten blijven herhalen, maar als je wil dat mensen reageren op wat je bedoelt ipv op wat je schrijft, schrijf dan wat je bedoelt! Hoe moeilijk kan het zijn?

Neen dat is het spijtig genoeg echt wel nog. Bij de volgende verkiezing zal ongetwijfeld een partij die ooit veroordeeld was tot racisme de grootste van het land worden, Facebook en twitter zullen vol blijven staan van dergelijke uitlatingen mensen zullen op fora zoals hier racistische zaken zeggen (zonder het al dan niet zelf te beseffen) en ik zal in mijn familie en op het werk steeds nog racistisch gezwets moeten aanhoren.

Dit is echt niet iets eenmalig of toevallig maar gewoon nog steeds ferm ingeburgerd en bij grote delen als normaal gezien.

Wat is uw persoonlijke ervaring met racisme eigenlijk?
Mijn ouders wonen hier nu al zo'n 25-ish jaren en hebben de recente evolutie dus goed kunnen meemaken. Waar een openlijk racistische opmerking à la "ga terug naar uw eigen land" tot het denigrerend nadoen van het accent vroeger nog bon ton was, is dat nu echt een redelijke minderheid geworden. En ik zelf heb persoonlijk nog nooit met zwaar racisme te maken gehad, buiten hier en daar eens een flauwe opmerking/micro-racisme als ze m'n achternaam lezen of wanneer ik in het Spaans aan de gsm tegen m'n zussen, familie of vrienden ofzo praat.
Enfin, ongetwijfeld dat donkere mensen daar wel nog veel meer last van hebben. Maar als ik zo in m'n vriendenkring hoor ligt de problematiek zoals ik al zei toch eerder bij dat micro-racisme.

Dat er nog veel racisten rondlopen, ja dat is zo. Maar niet iedereen die op het Vlaams Belang stemt kan je over dezelfde kam scheren eh.
Veruit de meeste mensen die stemmen op het VB zijn proteststemmers wiens angst je tot op zekere hoogte wel serieus moet nemen. In dit landje draait er veel verkeerd, en de mono-immigratie uit vnl. islamitische landen vind ik - als kind van niet-Europese immigranten - er ook langzaamaan over gaan. Dat je die problemen niet nationaal, maar Europees, moet oplossen is iets anders.
Op het internet roept een kleine groep van racisten heel hard waardoor het lijkt alsof dat de meerderheid is, maar dat toch extrapoleren naar de gehele bevolking is al even problematisch.
Uit mijn ervaring zit het probleem vooral nog bij de iets oudere witte Belgen. En met alle respect is dat een uitstervende soort waar ik quasi geen contact met heb, dus ik ga er mijn slaap echt niet voor laten.
Zolang de algemene evolutie gunstig is (met een paar tegenwerkende krachten die luid roepen) is dat goed.

Volgens Vlaams belang zelf waren ze compleet hetzelfde dan Vlaamse blok buiten de naam. Wie ben ik om dat in twijfel te trekken?

Laatste peilingen zijn ze toch terug de grootste alleen dat al zegt genoeg over Vlaanderen.
Dat zegt vooral dat mensen zeer ontevreden zijn met hoe het nu loopt en dat ze geen vertrouwen hebben in de gevestigde partijen om het probleem dat ze zelf gecreëerd hebben ook zelf op te lossen. Niets mis mee imo, men zou dat signaal beter ter harte nemen ipv moord en brand te roepen.

Terug
Bovenaan