Ik heb de indruk dat racisme tegenwoordig vooral gericht is tegenover zwarten en iedereen die als arabier, maghrebijn, of Turk kan doorgaan (waar men meestal het verschil niet kent). Eerlijk gezegd vind ik zaken zoals de eerder genoemde "amai je spreekt al goed Nederlands" meer onwetenheid of wereldvreemdheid dan racisme, maar die zaken zijn wel vaak met elkaar verbonden.Wat is uw persoonlijke ervaring met racisme eigenlijk?
Mijn ouders wonen hier nu al zo'n 25-ish jaren en hebben de recente evolutie dus goed kunnen meemaken. Waar een openlijk racistische opmerking à la "ga terug naar uw eigen land" tot het denigrerend nadoen van het accent vroeger nog bon ton was, is dat nu echt een redelijke minderheid geworden. En ik zelf heb persoonlijk nog nooit met zwaar racisme te maken gehad, buiten hier en daar eens een flauwe opmerking/micro-racisme als ze m'n achternaam lezen of wanneer ik in het Spaans aan de gsm tegen m'n zussen, familie of vrienden ofzo praat.
Enfin, ongetwijfeld dat donkere mensen daar wel nog veel meer last van hebben. Maar als ik zo in m'n vriendenkring hoor ligt de problematiek zoals ik al zei toch eerder bij dat micro-racisme.
Dat er nog veel racisten rondlopen, ja dat is zo. Maar niet iedereen die op het Vlaams Belang stemt kan je over dezelfde kam scheren eh.
Veruit de meeste mensen die stemmen op het VB zijn proteststemmers wiens angst je wel serieus moet nemen. In dit landje draait er veel verkeerd, en de mono-immigratie uit vnl. islamitische landen vind ik - als kind van niet-Europese immigranten - er ook langzaamaan over gaan. Dat je die problemen niet nationaal, maar Europees, moet oplossen is iets anders.
Op het internet roept een kleine groep van racisten heel hard waardoor het lijkt alsof dat de meerderheid is, maar dat toch extrapoleren naar de gehele bevolking is al even problematisch.
Uit mijn ervaring zit het probleem vooral nog bij de iets oudere witte Belgen. En met alle respect is dat een uitstervende soort waar ik quasi geen contact met heb, dus ik ga er mijn slaap echt niet voor laten.
Mijn vrouw is wat bruiner, waardoor sommige mensen die wat wereldvreemd zijn lijken te denken dat ze behoort tot een van de bevolkingsgroepen die ik hierboven vermeld. Ze heeft dan ook al collega's gehad die onvriendelijk doen tegen haar, tot ze haar Spaans horen praten want plots geeft dat een heel andere associatie, want i.p.v. Marokkaanse is ze nu exact dezelfde persoon maar latina, en dat is kennelijk beter.