Racisme

Wat is uw persoonlijke ervaring met racisme eigenlijk?
Mijn ouders wonen hier nu al zo'n 25-ish jaren en hebben de recente evolutie dus goed kunnen meemaken. Waar een openlijk racistische opmerking à la "ga terug naar uw eigen land" tot het denigrerend nadoen van het accent vroeger nog bon ton was, is dat nu echt een redelijke minderheid geworden. En ik zelf heb persoonlijk nog nooit met zwaar racisme te maken gehad, buiten hier en daar eens een flauwe opmerking/micro-racisme als ze m'n achternaam lezen of wanneer ik in het Spaans aan de gsm tegen m'n zussen, familie of vrienden ofzo praat.
Enfin, ongetwijfeld dat donkere mensen daar wel nog veel meer last van hebben. Maar als ik zo in m'n vriendenkring hoor ligt de problematiek zoals ik al zei toch eerder bij dat micro-racisme.

Dat er nog veel racisten rondlopen, ja dat is zo. Maar niet iedereen die op het Vlaams Belang stemt kan je over dezelfde kam scheren eh.
Veruit de meeste mensen die stemmen op het VB zijn proteststemmers wiens angst je wel serieus moet nemen. In dit landje draait er veel verkeerd, en de mono-immigratie uit vnl. islamitische landen vind ik - als kind van niet-Europese immigranten - er ook langzaamaan over gaan. Dat je die problemen niet nationaal, maar Europees, moet oplossen is iets anders.
Op het internet roept een kleine groep van racisten heel hard waardoor het lijkt alsof dat de meerderheid is, maar dat toch extrapoleren naar de gehele bevolking is al even problematisch.
Uit mijn ervaring zit het probleem vooral nog bij de iets oudere witte Belgen. En met alle respect is dat een uitstervende soort waar ik quasi geen contact met heb, dus ik ga er mijn slaap echt niet voor laten.
Ik heb de indruk dat racisme tegenwoordig vooral gericht is tegenover zwarten en iedereen die als arabier, maghrebijn, of Turk kan doorgaan (waar men meestal het verschil niet kent). Eerlijk gezegd vind ik zaken zoals de eerder genoemde "amai je spreekt al goed Nederlands" meer onwetenheid of wereldvreemdheid dan racisme, maar die zaken zijn wel vaak met elkaar verbonden.

Mijn vrouw is wat bruiner, waardoor sommige mensen die wat wereldvreemd zijn lijken te denken dat ze behoort tot een van de bevolkingsgroepen die ik hierboven vermeld. Ze heeft dan ook al collega's gehad die onvriendelijk doen tegen haar, tot ze haar Spaans horen praten want plots geeft dat een heel andere associatie, want i.p.v. Marokkaanse is ze nu exact dezelfde persoon maar latina, en dat is kennelijk beter.

Wat is uw persoonlijke ervaring met racisme eigenlijk?
Mijn ouders wonen hier nu al zo'n 25-ish jaren en hebben de recente evolutie dus goed kunnen meemaken. Waar een openlijk racistische opmerking à la "ga terug naar uw eigen land" tot het denigrerend nadoen van het accent vroeger nog bon ton was, is dat nu echt een redelijke minderheid geworden. En ik zelf heb persoonlijk nog nooit met zwaar racisme te maken gehad, buiten hier en daar eens een flauwe opmerking/micro-racisme als ze m'n achternaam lezen of wanneer ik in het Spaans aan de gsm tegen m'n zussen, familie of vrienden ofzo praat.
Enfin, ongetwijfeld dat donkere mensen daar wel nog veel meer last van hebben. Maar als ik zo in m'n vriendenkring hoor ligt de problematiek zoals ik al zei toch eerder bij dat micro-racisme.
Ikzelf tegen mij niet (blanke man) echter mijn vrouw en kinderen (en hun familie) wel die zijn inderdaad wat je omschrijft als "donkere mensen" (wel lichtbruin in hun geval) en die krijgen daar dus wel mee te maken. Zowel onopzettelijk als gewoon soms zwaar openlijk racisme , gaf hier het voorbeeld een tijdje terug: gewoon job geweigerd omdat "ze niet echt Vlaams was" tja.

Ik kan me inderdaad inbeelden dat mensen van wie dat je niet ziet dat ze anders zijn dit veel minder over hen krijgen, maar je zegt het zelf: ook daar gebeurt het nog.

Dan zie je gewoon dat dit nog normaal en ingeburgerd is?
Dat er nog veel racisten rondlopen, ja dat is zo. Maar niet iedereen die op het Vlaams Belang stemt kan je over dezelfde kam scheren eh.
Veruit de meeste mensen die stemmen op het VB zijn proteststemmers wiens angst je tot op zekere hoogte wel serieus moet nemen. In dit landje draait er veel verkeerd, en de mono-immigratie uit vnl. islamitische landen vind ik - als kind van niet-Europese immigranten - er ook langzaamaan over gaan. Dat je die problemen niet nationaal, maar Europees, moet oplossen is iets anders.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat al die mensen niet weten aar VB voor staat, sorry na al de decennia van nieuws over VB is het gewoon duidelijk en moet je echt wel al compleet achterlijk zijn om dat niet te zien.

Natuurlijk voor velen zegt VB niks verkeerd en zoals ik al zei beseffen ze dat dus zelf niet, veranderd niks aan voor wie ze stemmen en voor welke redenen.

Vertel eens wat dat zegt? Dat we allemaal racisten zijn?
Zeg ik dat dan ergens? neen toch?

Zeg ik dat dan ergens? neen toch? Misschien als toekomstige mod lezen wat mensen schrijven en niet wat verzinnen?
Hij stelt je een vraag. Jij zegt "dat zegt genoeg", maar wat is dat dan? Komt voor mij over als een soort reverse hondenfluitje tbh.

Moet zelf maar zo vaag niet zijn he gast. Zelfde voor u, als ge respons wilt op wat ge bedoelt, schrijf dan ook duidelijk wat ge bedoelt ipv wat te lallen.

Ik ben ook wel benieuwd wat jouw conclusie is van dat stemgedrag.
Wat ik hier zeg: dat de idee van het VB gewoon nog gemeengoed zijn in Vlaanderen. Of racisme nu de hoofdreden is waarop ze op VB stemmen of iets wat ze niet al te erg vinden bij VB maakt weinig uit voor dat.

Hij stelt je een vraag. Jij zegt "dat zegt genoeg", maar wat is dat dan? Komt voor mij over als een soort reverse hondenfluitje tbh.

Moet zelf maar zo vaag niet zijn he gast. Zelfde voor u, als ge respons wilt op wat ge bedoelt, schrijf dan ook duidelijk wat ge bedoelt ipv wat te lallen.

Ik zeg het gewoon daarboven, als je de hele post leest dan is het toch gewoon duidelijk dat ik ze opsom in een hele lijst van zaken waar men geen problemen heeft met racistische of discriminerende uitspraken. Vb past daar gewoon in : mensen beseffen niet dat die racistisch zijn, of ze weten het wel en geven er niks om of denken hetzelfde. Geen van Die 3 straalt echt iets goed af op Vlaanderen hoor.

... vanalles ...
Kijk, ik wil, net zoals velen anderen hier, en zo te zien zowel links als rechts, gerust discussie voeren he. Maar al uw posts geven het idee dat jij een zeer eng beeld hebt over de racistische Vlaming. Je maakt vaak aannames of beweringen over de Vlaming die minstens even racistisch zijn als waar je voor strijdt als het om een minderheidsgroep gaat. Het zou toch veel aangenamer zijn moest je gematigd kunnen kijken naar bepaalde topics? Ik heb echt niet het idee dat dat iets is waar jij voor open staat.
Het komt soms over alsof we hier een extreem-linkse wereldverbeteraar moeten overtuigen van zijn foute denkwijze, maar tegelijkertijd weten dat dat nooit lukt want die is te hard overtuigd.

Bon. Wat ik nu van de hele situatie vind ivm allochtonen, geweld ......

Ik heb reeds in een andere post eens gezegd wat er k vind van nieuwelingen (whatever het geloof of afkomst)
Kom je voor echt vooruit te willen en een meerwaarde te zijn voor ons land en wil je je inzetten om te integreren (taal, waarden)? Kom maar af, graag
Mensen die dat niet op hun lijst hebben staan wil ik liever niet hier.

Wat betreft mijn uitspraak dat in de islamcultuur niet dezelfde waarden en normen zijn dan de onze op vlak van vrouwen, homo’s.... wil ik me even verduidelijken

Tuurlijk zal de meerderheid niet strikt deze zaken willen volgen.
Maar ik zie toch , bij jongeren voorzl, een stijgende tendens van haat tov bepaalde groeperingen
Ik vind het toch wel een risico inhouden dat we dan massaal mensen binnenlaten die opgegroeid zijn met hun normen, die haaks staan op wat wij hier opgebouwd hebben.
Zoals reeds gezegd: is len allemaal zo extreem? Nee. Maar jammer genoeg kom je dat vaak pas te weten als er strafbare feiten gebeuren.

Ik vind dat we ons eerder op onze problemen in onze samenleving focussen (die zijn er meer dan genoeg)

Wil ik in de utopische wereld wonen waar alles peis en vree is? Zeer zeker
Jammer genoeg is de mens een territoriaal beestje en zal er altijd conflict zijn
Hier in het westen is dat misschien de angst en haat tov vreemdelingen
In het midden oosten is het ook niet echt vredig te noemen om vele redenen
In Afrika zitten we ook constant met burgeroorlogen

Dus ik vrees hoe hard je ook probeert het nooit zal lukken

Ben ik dan nu een racist als ik dit zeg?

Kijk, ik wil, net zoals velen anderen hier, en zo te zien zowel links als rechts, gerust discussie voeren he. Maar al uw posts geven het idee dat jij een zeer eng beeld hebt over de racistische Vlaming. Je maakt vaak aannames of beweringen over de Vlaming die minstens even racistisch zijn als waar je voor strijdt als het om een minderheidsgroep gaat.
Nergens heb ik ergens gezegd dat heel Vlaanderen zo is, ik spreek duidelijk altijd over bepaalde mensen met die instelling , dit als reactie op sommige die beweren dat "het maar enkelingen zijn". Als je de thread terug nar boven volgt zal je zien dat het daarover ging. Zoals ik trouwens al opmerkte en gaf : genoeg studies die dit aantonen, tel daarbij partijen zoals VB, systemische racisme in belgie dat AI geregeld aanklaagt een mijn eigen persoonlijke ervaringen en ik kan toch wel gerust zeggen dat "enkelingen in Vlaandere" absoluut niet juist is.

Het zou toch veel aangenamer zijn moest je gematigd kunnen kijken naar bepaalde topics? Ik heb echt niet het idee dat dat iets is waar jij voor open staat.
Het komt soms over alsof we hier een extreem-linkse wereldverbeteraar moeten overtuigen van zijn foute denkwijze, maar tegelijkertijd weten dat dat nooit lukt want die is te hard overtuigd.
Lol, als je denkt dat ik extreem links ben.

EN imho is het belangrijkste eerst het probleem dat we hebben duidelijk te omschrijven, maar zoals je ziet in dit topic ontkennen veel gewoon dat er een echt probleem is .

Ik heb reeds in een andere post eens gezegd wat er k vind van nieuwelingen (whatever het geloof of afkomst)
Kom je voor echt vooruit te willen en een meerwaarde te zijn voor ons land en wil je je inzetten om te integreren (taal, waarden)? Kom maar af, graag

Wat betreft mijn uitspraak dat in de islamcultuur niet dezelfde waarden en normen zijn dan de onze op vlak van vrouwen, homo’s.... wil ik me even verduidelijken

Maar ik zie toch , bij jongeren voorzl, een stijgende tendens van haat tov bepaalde groeperingen
Ik vind het toch wel een risico inhouden dat we dan massaal mensen binnenlaten die opgegroeid zijn met hun normen, die haaks staan op wat wij hier opgebouwd hebben.
Zoals reeds gezegd: is len allemaal zo extreem? Nee. Maar jammer genoeg kom je dat vaak pas te weten als er strafbare feiten gebeuren.

Ik vind dat we ons eerder op onze problemen in onze samenleving focussen (die zijn er meer dan genoeg)

Jammer genoeg is de mens een territoriaal beestje en zal er altijd conflict zijn

Dat alles kun je allemaal zeggen. Daar kloppen misschien ook nog verschillende dingen van. Maar het is niet hetzelfde als wat je daarvoor zei, ook al vind je van wel.

Want als je zegt dat homohaat "in hun cultuur zit", is dat discriminatie op basis van afkomst en racisme. Punt. Hoeveel je daar ook nog over wilt schrijven, dat is racisme.
Als je zegt dat werkgevers mensen mogen weren op basis van eerdere ervaringen met mensen van dezelfde afkomst, is dat discriminatie op basis van afkomst en is het dus ook racisme.
Als je zegt dat sommige mensen "het mogen aftrappen" als ze het hier niet goed vinden, dan is dat discriminatie op basis van afkomst, en is het dus racisme. Want dat zeg je ten eerste op basis van een kleurtje dat je ziet, en ten tweede zeg je dat niet over mensen die dat kleurtje niet hebben en al generaties "van hier" zijn. Dus maak je een onderverdeling, die die mogen klagen, en die die niet mogen klagen en het maar moeten aftrappen als ze het hier niet goed vinden.

Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan stellen, hoor. Maar dat zijn drie opmerkingen die alle drie onder de enige definitie van racisme vallen die hier geldt, de wettelijke.

Maar nu weet je dat, nu kun je daarnaar handelen. Probleem opgelost, toch.

Dat alles kun je allemaal zeggen. Daar kloppen misschien ook nog verschillende dingen van. Maar het is niet hetzelfde als wat je daarvoor zei, ook al vind je van wel.

Want als je zegt dat homohaat "in hun cultuur zit", is dat discriminatie op basis van afkomst en racisme. Punt. Hoeveel je daar ook nog over wilt schrijven, dat is racisme.
Als je zegt dat werkgevers mensen mogen weren op basis van eerdere ervaringen met mensen van dezelfde afkomst, is dat discriminatie op basis van afkomst en is het dus ook racisme.
Als je zegt dat sommige mensen "het mogen aftrappen" als ze het hier niet goed vinden, dan is dat discriminatie op basis van afkomst, en is het dus racisme. Want dat zeg je ten eerste op basis van een kleurtje dat je ziet, en ten tweede zeg je dat niet over mensen die dat kleurtje niet hebben en al generaties "van hier" zijn. Dus maak je een onderverdeling, die die mogen klagen, en die die niet mogen klagen en het maar moeten aftrappen als ze het hier niet goed vinden.

Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan stellen, hoor. Maar dat zijn drie opmerkingen die alle drie onder de enige definitie van racisme vallen die hier geldt, de wettelijke.

Maar nu weet je dat, nu kun je daarnaar handelen. Probleem opgelost, toch.
Kan allemaal zijn.
Ik vind dat een eigenaar nog altijd zelf mag beslissen aan wie hij zijn eigendom verhuurd bvb.

wat betreft die homohaat; het is algemeen geweten dat de islam homo zijn niet tolereert ( geen enkel godsdienst naar mijn weten). Dus dan zijn moslims die dat gedachtengoed volgen ook racisten?

Kan allemaal zijn.
Ik vind dat een eigenaar nog altijd zelf mag beslissen aan wie hij zijn eigendom verhuurd bvb.

wat betreft die homohaat; het is algemeen geweten dat de islam homo zijn niet tolereert ( geen enkel godsdienst naar mijn weten). Dus dan zijn moslims die dat gedachtengoed volgen ook racisten?
Maar enfin... Ga je ook ooit in op punten? Of blijf je graag op iets anders overspringen telkens?

Want ja, het is algemeen geweten dat de letterlijke interpretatie van de islam homoseksualiteit niet tolereert. En dat vind ik persoonlijk net zo walgelijk als in de letterlijke lezing van het christendom. Maar vrijheid van religie is één van de westerse waarden waar je tegelijk hoog mee oploopt, en die je tegelijk meteen wilt afschaffen. Als ze daar echter naar handelen, is het discriminatie op basis van seksualiteit en strafbaar. Net zoals jij in al je voorbeelden.

Maar enfin... Ga je ook ooit in op punten? Of blijf je graag op iets anders overspringen telkens?

Want ja, het is algemeen geweten dat de letterlijke interpretatie van de islam homoseksualiteit niet tolereert. En dat vind ik persoonlijk net zo walgelijk als in de letterlijke lezing van het christendom. Maar vrijheid van religie is één van de westerse waarden waar je tegelijk hoog mee oploopt, en die je tegelijk meteen wilt afschaffen. Als ze daar echter naar handelen, is het discriminatie op basis van seksualiteit en strafbaar. Net zoals jij in al je voorbeelden.
Is het normaal dat een werkgever iemand niet aanneemt op basis van misschien eerder slechte ervaringen? Ja. Dat heeft niks met racisme te maken ( want anders zou deze persoon in het verleden zeker ook geen anderskleurigen hebben aangeworven). Dat heeft te maken met het feit dat die persoon zijn zaak waarvoor hij verantwoordelijk is graag wilt voortzetten zonder problemen.
Tuurlijk is dat jammer voor mensen die daar niks mee te maken hebben

En inderdaad, niemand verplicht u hier om, als het je zo erg tegen zit hier, om te blijven wonen hier. Dus het staat u altijd vrij om betere oorden op te zoeken Vind ik niks verkeerd aan

jij, samen met nog anderen, doet niks liever dan elke opmerking uit te vergroten en er iets van te maken wat er niet is.

Is het normaal dat een werkgever iemand niet aanneemt op basis van misschien eerder slechte ervaringen? Ja. Dat heeft niks met racisme te maken ( want anders zou deze persoon in het verleden zeker ook geen anderskleurigen hebben aangeworven). Dat heeft te maken met het feit dat die persoon zijn zaak waarvoor hij verantwoordelijk is graag wilt voortzetten zonder problemen.
Tuurlijk is dat jammer voor mensen die daar niks mee te maken hebben

En inderdaad, niemand verplicht u hier om, als het je zo erg tegen zit hier, om te blijven wonen hier. Dus het staat u altijd vrij om betere oorden op te zoeken Vind ik niks verkeerd aan

jij, samen met nog anderen, doet niks liever dan elke opmerking uit te vergroten en er iets van te maken wat er niet is.
Op basis van slechte ervaringen met die persoon: geen probleem.
Op basis van slechte ervaringen met mensen van dezelfde afkomst: probleem.

Op basis van slechte ervaringen met die persoon: geen probleem.
Op basis van slechte ervaringen met mensen van dezelfde afkomst: probleem.
Ik zeg niet dat het zo hoort, ik wil maar gewoon zeggen dat het menselijk is.
En vind niet dat deze werkgever dan per sé racist is

zelfde voorbeeld met openluchtzwembaden
Je hoort zl eens dat er problemen zijn met brusselse jongeren die afreizen om blijkbaar onnozel te doen daar.
Dan beslist de eigenaar ook dat een bepaalde groep niet meer binnen mag. Is toch ook niet racistisch?

Je hoort zl eens dat er problemen zijn met brusselse jongeren die afreizen om blijkbaar onnozel te doen daar.
Dan beslist de eigenaar ook dat een bepaalde groep niet meer binnen mag. Is toch ook niet racistisch?
Hupla, weer iets anders erbij zwieren. Als de eigenaar beslist dat zwarten niet meer in zijn zwembad mogen, is dat racistisch, ja. Meer heb ik daar niet over te zeggen, want het is weer een gefabriceerd punt.

Maar wat ik wel nog wou zeggen, is dat jij het voortdurend hebt over "vinden" dat iemand racist is. "Ben ik dan een racist"?
Antwoord eens op deze vraag: Ben ik een dief als ik steel? En als ik nu eens steel om een heel goeie reden, ben ik dan nog altijd een dief? Als het antwoord 'ja' is, waarom geldt dat antwoord dan niet voor de racistische uitspraak? Waarom maak jij daar een soort keuring van je persoonlijkheid van? Het is een racistische uitspraak, die daad stellen is een racistische daad. Is hij dan een racist? Ja, zeker? Maar dat maakt toch niet veel uit?

Ik kan er echt niet bij dat letterlijk je discriminatie op basis van afkomst beschrijft en dan besluit dat dat niet racistisch is omdat je het begrijpelijk vind. En dan vind je het nog eens raar dat mensen je uitspraken als racistisch afschilderen. Bruh.

edit: en ik wil hiermee niet zeggen dat ik denk dat je een racist bent, maar dat jouw grens voor wat wel of niet racistisch kan zijn wel erg hoog ligt

Ik kan er echt niet bij dat letterlijk je discriminatie op basis van afkomst beschrijft en dan besluit dat dat niet racistisch is omdat je het begrijpelijk vind. En dan vind je het nog eens raar dat mensen je uitspraken als racistisch afschilderen. Bruh.

edit: en ik wil hiermee niet zeggen dat ik denk dat je een racist bent, maar dat jouw grens voor wat wel of niet racistisch kan zijn wel erg hoog ligt
Bedankt in ieder geval voor de edit 😀
Kijk, ik respecteer dat jij ( en andere) een ander zicht hebt op zo zaken.
Respecteer dan ook dat niet iedrreen het hierover eens is.

Veel mensen vinden het ondenkbaar dat ze racistisch handelen want ze menen het goed (bv. "Jij bent een van de goeie!") of ze hebben een goede reden (bv. eerdere slechte ervaring met iemand van Turkse afkomst). Racisme is een erg beladen en negatief woord. Iemand die racistisch handelt, moet bij definitie toch een kwaadaardig en irrationeel persoon zijn? Maar dat is volledig fout. Je kan ook onbewust en met goede wil racistisch handelen en dat komt veel vaker voor dan we denken.

In jouw geval zijn dat nu wel allemaal erg duidelijke voorbeelden van discriminatie op basis van afkomst. Het feit dat die mensen een reden hebben om racistisch te handelen, doet niets af van het feit dat het racisme is. Dat zie je toch zelf ook in?

Je maakt je mening op persoon A gebaseerd op de acties van persoon B. (ik negeer dan wat je zegt over persoon B ook al niet juist is maar soit), daarbij doe je alsof persoon B (die hier geboren en getogen is) eigenlijk ook nog altijd een nieuwkomer is. Dan giet je daar nog eens boven dat je persoon A & B ook afrekent op continenten en landen waar die personen meestal niks mee te maken hebben.

Dan bovenop dat giet je nog eens religie en doe je alsof elkeen die jij denkt die tot die religie behoort (of dat het geval is of niet maakt niet veel uit precies) een extremist is in die religie en dat dit allemaal personen zijn die eigenlijk nooit in onze maatschappij kunnen integreren.

En ja dit is gewoon racistisch, je beoordeeld mensen louter op basis van hun afkomst zonder enige nuance wie die persoon is , je veralgemeent zo hard dat je individuen afrekent met wat er op hun continent gebeurd ,...

Volgens Vlaams belang zelf waren ze compleet hetzelfde dan Vlaamse blok buiten de naam. Wie ben ik om dat in twijfel te trekken?

Laatste peilingen zijn ze toch terug de grootste alleen dat al zegt genoeg over Vlaanderen.
Dunno iemand die de rechtsstaat volgt? Als je denkt dat het Vlaams Belang racistisch is dan is het imo uw burgerplicht om ze aan te klagen. Zo werkt het systeem nu eenmaal

Terug
Bovenaan