Racisme

Ik weet niet goed waar ik het moet schrijven, maar ik wil toch even stellen dat ik het vreemd vind dat het standbeeld van Leopold II weggehaald is van het stadhuis van Leuven. Een gebouw waarvan het uitzicht beschermd Unesco-werelderfgoed is!

Stad Leuven is voorstander ervan om de eigen geschiedenis te herschrijven.
Zie eerder ook de herbenoeming van het Maarschalk Fochplein, de meest gelauwerde generaal van de Eerste Wereldoorlog, naast Maarschalk van Frankrijk, was hij ook Brits, Italiaans, en Pools Maarschalk. Maar zoals dat (zeker in de eerste WO) gaat, ook verantwoordelijk voor de dood van waarschijnlijk honderdduizenden mensen.

Nu is dekolonisatie het stokpaardje van het bestuur. Maar Leopold II is/was niet de enige gecontesteerde persoon die afgebeeld wordt op het stadhuis! Elke heerser over Leuven wordt er afgebeeld, van Brabantse graven van circa jaar duizend, t.e.m. Leopold II (tot die weggehaald werd). Dus ook standbeelden van Habsburgers, Filips II als Spaanse overheerser, Napoleon, etc. Moeten die dan allemaal maar verdwijnen?

Lieverdjes waren het niet altijd, zelfs niet voor lokale Brabanders. Anekdote van tijdens de overheersing door Filips II van Spanje:
In San Lúcar de Barrameda kwam de Brabantse beeldhouwer Roch op de brandstapel, aldus de Spaanse protestante auteur Francisco de Enzinas. Deze Roch had een houten Mariabeeld gemaakt dat het oog ving van de inquisiteur. Die wilde het kopen maar bood slechts de helft van de prijs. Roch zei toen het beeld liever kapot te maken dan het voor die prijs te verkopen. Daarop beschadigde hij het gezicht van het beeld. Drie dagen later kwam hij wegens heiligschennis op de brandstapel.
Is er echt geen andere manier dan beelden weg te halen om op een correcte wijze naar het verleden te kijken?

Zegt ook veel over Vlaams Belang. Halsstarrig weigeren om de stal uit te kuisen en dan maar de calimero uithangen als mensen zeggen dat uw schuur stinkt.

Ik weet niet goed waar ik het moet schrijven, maar ik wil toch even stellen dat ik het vreemd vind dat het standbeeld van Leopold II weggehaald is van het stadhuis van Leuven. Een gebouw waarvan het uitzicht beschermd Unesco-werelderfgoed is!

Zie eerder ook de herbenoeming van het Maarschalk Fochplein, de meest gelauwerde generaal van de Eerste Wereldoorlog, naast Maarschalk van Frankrijk, was hij ook Brits, Italiaans, en Pools Maarschalk. Maar zoals dat (zeker in de eerste WO) gaat, ook verantwoordelijk voor de dood van waarschijnlijk honderdduizenden mensen.

Nu is dekolonisatie het stokpaardje van het bestuur. Maar Leopold II is/was niet de enige gecontesteerde persoon die afgebeeld wordt op het stadhuis! Elke heerser over Leuven wordt er afgebeeld, van Brabantse graven van circa jaar duizend, t.e.m. Leopold II (tot die weggehaald werd). Dus ook standbeelden van Habsburgers, Filips II als Spaanse overheerser, Napoleon, etc. Moeten die dan allemaal maar verdwijnen?

Lieverdjes waren het niet altijd, zelfs niet voor lokale Brabanders. Anekdote van tijdens de overheersing door Filips II van Spanje:

Is er echt geen andere manier dan beelden weg te halen om op een correcte wijze naar het verleden te kijken?

Het gaat zelfs een stapje verder. Ze roepen nu ook via sociale media en de site van de stad leuven op om zoveel mogelijk suggesties in te sturen om de stad te dekoloniseren. Berichten die daar kritisch op reageren (zoals bv het feit dat het stadhuis Unesco werelderfgoed is) worden gewoon gewist.
Mee Met Mo = Sharia4Leuven.

Het gaat zelfs een stapje verder. Ze roepen nu ook via sociale media en de site van de stad leuven op om zoveel mogelijk suggesties in te sturen om de stad te dekoloniseren. Berichten die daar kritisch op reageren (zoals bv het feit dat het stadhuis Unesco werelderfgoed is) worden gewoon gewist.
Ik word niet goed als ik dit lees

What
The
Actual
Fuck

Ik zie niet in waarom een plein dat vernoemd is naar een lul van een vent te hernoemen naar iemand die minder gecontesteerd, iets uitwissen is. Wat wis je eigenlijk dan uit?

Als Vlaming zijn wij een minderheid in het Nederlandse taalgebied, en wij worden vlakaf aan de kant gezet in het opinie-artikel van Janice Deul. Alsof er geen talentvolle schrijfsters in ons land zijn. :(
Als je dit echt gelooft of denkt dat de blanke Vlaming "onderdrukt" word ...

Racisme is inderdaad nog aanwezig in onze maatschappij. En hoe meer mensen verkeerdelijk met het vingertje gaan wijzen over futiliteiten, hoe minder mensen nog gaan luisteren. The boy who cried wolf.
Enkel Mensen die geen zin te luisteren hebben omdat ze dat niet inzien dat dit wel degelijk een probleem is.

En al helemaal onverstaanbaar dat de VRT zich voor zoiets verontschuldigt. Nu goed, het zegt ook veel over haar als persoon als je voor een mopje een IG post maakt terwijl het land waar mee gelachen wordt dagelijks de mensenrechten schendt en moslims opsluit in concentratiekampen maar je dan je mond niet opentrekt.
Maar hey, ze heeft wel haar pronouns in haar bio! :woohoo:
Tja je houding toont gewoon aan wat ik bedoel.

Als je dit echt gelooft of denkt dat de blanke Vlaming "onderdrukt" word ...
Nee, je hebt het niet goed gelezen. Het opinieartikel waar ik naar refereerde (waardoor de blanke NL schrijfster haar opdracht teruggegeven heeft), stelde enkel zwarte NL vrouwen voor als rechtmatige en goede keuzes om een vertaling te maken.
De zwarte Vlaamse schrijfsters worden door haar dus gediscrimineerd. Of "onderdrukt" zoals je aangeeft.

Ik zie niet in waarom een plein dat vernoemd is naar een lul van een vent te hernoemen naar iemand die minder gecontesteerd, iets uitwissen is. Wat wis je eigenlijk dan uit?
Kan je even aangeven waar ik spreek van iets uitwissen? Of waarom quote je mij?

Een straatnaam of plein (her)noemen naar iemand die minder/niet gecontesteerd is, is trouwens ook gewoon discriminerend. Namelijk, honderden of duizenden jaren lang werden vrouwen bekeken als minderwaardig t.o.v. de man. Als een vrouw dan toch het juk van onderdrukking van zich afgooit, en ijvert om te kunnen gaan studeren/om een bedrijf op te richten/om een organisatie te leiden voor zwakken in de samenleving/om aan politiek te doen/etc. dan werd dit steeds afgedaan als een actie van rebellie en dan belandde de vrouw maar al te vaak in de gevangenis, in een begijnhof, onder de guillotine, ... Vrouwen met vaak grote verwezenlijkingen in de historie zijn in hun tijdskader per definitie gecontesteerd geweest. Waardoor zij veel minder aanspraak maken op het krijgen van een straatnaam-erkenning, nu nog steeds! Want ook vandaag nog hanteren steden en gemeente criteria dat een persoon niet gecontesteerd mag zijn om een straat ernaar te vernoemen.

Wanneer die pa en nora duidelijk aangeven dat trouwen met een niet-moslim a priori anathema is....
Dat is toch overduidelijk racistisch :)
Maar gene piep hierover

Meen mij te herinneren dat FWD kleine 15 jaar geleden werd afgebrand voor een mildere versie van deze uitspraak in de omgekeerde richting :D

Wanneer die pa en nora duidelijk aangeven dat trouwen met een niet-moslim a priori anathema is....
Dat is toch overduidelijk racistisch :)
Maar gene piep hierover

Meen mij te herinneren dat FWD kleine 15 jaar geleden werd afgebrand voor een mildere versie van deze uitspraak in de omgekeerde richting :D
Ik vind dat dubbel. Enerzijds vind ik dat een heel jammer standpunt, anderzijds moet ik als ik eerlijk zijn toegeven dat ik zelf ook nooit in het huwelijksbootje zou kunnen stappen met iemand die nog écht gelovig en religieus is. En ik zou ook niet content zijn moesten mijn kinderen plots heel gelovig worden, of een relatie krijgen met een erg gelovig persoon.

Verder is dit ook niet echt racisme, gezien ras er niets mee te maken heeft.

Islamofoob ni veel beter dan racist zijn? Wat een onzin. Je reinste onzin.

Weet ge wat ni veel beter is dan racist zijn? Homos haten.
Vertel me, waarom zou dat onzin zijn? Dat is het haten en discrimineren van 25% van de wereldbevolking omwille van hun geloof. Racisme, homofobie, islamofobie, ... da's allemaal van hetzelfde laken een broek hoor.

Terug
Bovenaan