Aangezien je maar op een select groepje acteurs met een hoog loon blijft hameren, een tegenvoorbeeld (dat evenzeer een te beperkt beeld geeft): sinds de oprichting van de Oscars zijn er meer dan 3000 beeldjes uitgereikt, waarvan er slechts 43 naar zwarte acteurs/productiemedewerkers gingen, waarvan 15 in het laatste decennium nadat met '12 years a slave' er een eerste licht kantelpunt kwam wat betreft erkenning.
Kijk en dat is exact wat ik bedoel met dat selectief kiezen.
In de ene sector is het aanwezigheid van zwarten die bepaalt of iets racistisch is. Want ja een onevenwicht daarin kan altijd maar 1 verklaring voor zijn: systematisch racisme.
Past het in dat lijstje niet, dan gaan we kijken naar de lonen.
Past het daar niet in dan gaan we kijken naar de awards.
Kijk, als je 100 mogelijke lijstjes en indicatoren zal zoeken om ergens racisme te vinden dan zal je altijd wel een onevenwicht vinden. En de enige verklaring is dan latent of systematisch racisme. Want uiteraard als de Oscar leden vnl blanken zijn dan zijn ze zo racistisch dat ze minder voor zwarten zouden stemmen.
En verder komen we van een discussie over dat zelfs voice-acting nu gedaan zou moeten worden door hetzelfde ras. Dat heeft totaal niets met die Oscars te maken, de makers hebben
die keuze zelf genomen
En als ik dan die uitleg lees van sommige acteurs die zelf vinden dat ze geen stem meer mogen inspreken voor een zwart animatie (!) mannetje:
- shows a lack of awareness of my pervasive privilege
- engaging in an act of erasure of black people
Tja dan breekt mijn klomp als mensen daar al racisme in zien.
En dan moet je toch ook verstaan dat mensen op de duur een absolute afkeer krijgen tegen dat soort woke-onzin.
Ik wil niet in een maatschappij leven waar in elk vakje alle checkmarks afgetikt moeten worden om te kijken of er op elk mogelijk aspect wel een exacte "weerspiegeling" is van de maatschappij. Ik wil leven in een maatschappij waar dat er niet toe doet en niemand zich over dit soort belachelijke dingen druk moet maken.
Want de regeltjes veranderen toch naar gelang het hun uitkomt.
Overigens wil ik nog 0.0 onzin uit Hollywood horen komen, want het maakt hun blijkbaar niet uit dat ze enkel priviliged acteurs nemen die
70 miljoen dollar waard zijn. Dat hij zelf een blank joker een stem gaf en genomineerd werd voor Emmy dat is dan geen cultural appropriation.
(Ik ben het daar mee eens, hoor)
Ah nee, want dat past dan weer in de narrative van "wij" tegen "hen". Want daar komt het altijd op neer, oppressed (ook al is hij 70 mio dollar waard) tegen de oppresser.
Het is gewoon één bende hypocriete onzin dit soort "nieuws". Waarbij je door nitpicking op ongelijkheden stuit, waarbij je dan uiteraard enkel degene weerhoudt die in je narrative passen. Om vervolgens ipv een geïntegreerde samenleving naar een aparte samenleving gaat waarin ras wéér de bepalende factor is;
Ik noem dat al lang géén vooruitgang meer.