Waarom is de honger of een burgeroorlog in Afrika geen nieuws, maar wel een verkrachting hier bij ons? Waarom is een humanitaire crisis in Syrië amper nieuws, maar de solden wel bij ons? Dat zijn gewoon totaal andere feiten, totaal ander nieuws. En soms pakt nieuws, en soms niet.Beiden zijn een probleem. maar hedendaagse slavernij lijkt mij een groter probleem te zijn dan zelf-recflectie over historische slavernij. Het is daarom zeer bizar dat dat zo disproportioneel belicht wordt door alle voorvechters van een gelijke samenleving.
Waarom zou ik mij bv schuldig moeten voelen voor iets wat mijn/onze voorouders honderden jaren geleden hebben uitgespookt terwijl er nog altijd zulke feiten plaatsvinden en niemand zich geroepen voelt daar iets aan te doen?
Een niet willekeurig voorbeeld: Lukaku, de grote vechter tegen het racisme in het voetbal in Europa, denk je dat hij een statement zal maken door niet af te zakken naar Qatar? Of zal hij uiteindelijk gewoon zijn bek houden op de moment dat hij juist de grootst mogelijke impact kan maken en aankondigt niet te willen spelen op velden bezaaid met bloed van slaven?
(Racisme moet uit het voetbal verdwijnen, laten we daar duidelijk over zijn. Maar op dat vlak lijken mij een paar oerwoudgeluiden van iets minder belang dan uitgebuitte slaven die met hun leven betalen voor de megalomanie van die sjeiks in Qatar)
Anders gezegd: Mag Lukaku niet tegen racisme in het voetbal in Europa vechten omdat hij naar Qatar gaat? Jij vindt de oerwoudgeluiden van iets minder belang, hij vast ook. Maar je hoeft niet Jezus Christus te zijn die alle zonden van de wereld aanpakt voor je je voor iets mag inzetten, toch?