Racisme

Beetje een vreemde zin in dat artikel

"Dat zes op de tien makelaars niet discrimineren, is mooi", zegt Kastit. "Dat vier op de tien makelaars dat wél doen, is erg problematisch in een stad als Antwerpen, waar de meerderheid van de inwoners bestaat uit minderheden."

Dus eigenlijk is de autochtoon gewoon in de minderheid.
 
Beetje een vreemde zin in dat artikel



Dus eigenlijk is de autochtoon gewoon in de minderheid.
De mensen van Poolse afkomst zijn niet in de meerderheid. De mensen van Marokkaanse afkomst niet. De mensen van Engelse afkomst niet. Maar samen vormen die aparte groepen wel de meerderheid in Antwerpen. Daarom zijn het niet plots geen minderheidsgroepen meer, hè. Trouwens, "met migratieachtergrond" is niet gelijk aan allochtoon vs autochtoon.
 
De mensen van Poolse afkomst zijn niet in de meerderheid. De mensen van Marokkaanse afkomst niet. De mensen van Engelse afkomst niet. Maar samen vormen die aparte groepen wel de meerderheid in Antwerpen. Daarom zijn het niet plots geen minderheidsgroepen meer, hè. Trouwens, "met migratieachtergrond" is niet gelijk aan allochtoon vs autochtoon.
Ik weet het wel dat ze dat bedoelen.

Maar het is gewoon een vreemde zin, die ze beter anders hadden kunnen neerzetten. Net omdat het altijd over minderheden gaat, want de Vlaming zonder migratie achtergrond is daar nu gewoon in de minderheid. zoals ze zelf aangeven.
 

De Europese voetbalbond UEFA onderzoekt wat er dinsdagavond precies is gebeurd in Parijs bij het duel in de Champions League tussen Paris Saint-Germain en Basaksehir. De Roemeense vierde official langs de lijn zou een racistische opmerking hebben gemaakt richting assistent-trainer Pierre Webo van de Turkse club.
In het lege stadion was goed te horen dat Coltescu het woord 'negru' gebruikte om de Kameroense assistent Webo aan te duiden. Daarop kreeg hij meteen verwijten van de Turkse coach Okan Buruk om de oren en ook PSG-sterren Neymar en Kylian Mbappe haastten zich naar de kant om uitleg te vragen.


De Roemeense spelleiding argumenteerde dat negru gewoon Roemeens is voor zwart en niet racistisch bedoeld is. Pierre Webo en Demba Ba namen geen genoegen met die uitleg. Volgens hen zou het bij de officials nooit zijn opgekomen om een gelijkaardige term te gebruiken om een blanke speler te identificeren.
Hier heb ik toch een dubbel gevoel bij eerlijk gezegd. Hoe specifieer je een persoon uit een groep, als de rest blank is en hij zwart? In Romaanse talen is het woord voor zwart nu eenmaal iets dat op neger of negro lijkt. Dus het kan best dat die official racistisch wou zijn, maar het lijkt mij eerder dat in het heetst van de strijd een bv. Nederlandstalige had gezegd "de zwarte daar" en er dan geen ophef was ontstaan.

Mijn vrouw is Spaanstalig, en in haar land, waar je elke gradatie van huidskleur ziet, spreekt men elkaar gewoon zo aan als koosnaampje. Ze heeft een vriendin die wat donkerder is dan gemiddeld en die spreekt ze gewoon aan als "hé negra" of ze verwijst ernaar als "la negra". Ze mengt ook al eens talen, waardoor ze tegen mijn collega's al eens iets zei in de trant van "oh yes I met him, the negro". Op dat moment kon er ook iemand op zijn paard springen, maar dat werd dan "ontmijnd" met een grapje.
 
Vond deze wel best spot on:

31kw3cm63m7.jpg
 

Dit is dé reden ook waarom ik uit Molenbeek ben moeten verhuizen. Mijn zus of ex die op bezoek kwamen werden van de metro-halte tot thuis minstens een paar keer uitgescholden voor (blanke) hoer.
En zelf ben ik ook door een groep van een 5-tal aangevallen en geschopt omdat ik durfde iets terug te zeggen. Nope, spullen gepakt en op en af Brussel beginnen rijden.

Dit is het soort dagdagelijks, geweldadig racisme dat je in die buurten als blanke meemaakt waar geen grootste media-campagnes voor opgezet worden of de voetballers voor op hun knieën gaan zitten.
 
Dit is het soort dagdagelijks, geweldadig racisme dat je in die buurten als blanke meemaakt waar geen grootste media-campagnes voor opgezet worden of de voetballers voor op hun knieën gaan zitten.

Iedereen weet toch dat je nooit racistisch kunt zijn naar blanken?

/S voor alle duidelijkheid.
 
Iedereen weet toch dat je nooit racistisch kunt zijn naar blanken?

/S voor alle duidelijkheid.

Jij en ik hebben dat sarcasme door, maar jammer genoeg zijn er mensen die dat echt geloven dankzij een zoveelste "creatieve" definitie van racisme en mag je tegenwoordig dergelijke onzin zelfs zonder weerwoord gaan spuien in De Zevende Dag op de VRT. Ook geen opmerking van Tim Pauwels (de ombudsman) achteraf.
 

Wat is nu de nieuwswaarde hiervan? Een of andere loser plakt een sticker op een kleurling en het staat in de krant? Man man man.
 

Wat is nu de nieuwswaarde hiervan? Een of andere loser plakt een sticker op een kleurling en het staat in de krant? Man man man.

Grappige is dat daar een groter artikel aan wordt toegeweidt dan iets belangrijk
 
Echt? Zo'n sticker op een zwart kindje plakken? Wat is dat voor gorigheid?
En wie zegt dat dat uit racisme is en geen streek van een puber om zich interessant te voelen. Dat het niet oke is kan ik enkel mee akkoord gaan maar doe dan zoals vroeger, trek die sticker er af, kuis uw ruit en ga verder met de dag ipv de gazet te bellen, het land in rep en roer te zetten en de daders de aandacht te geven die ze wilden.
Jezus man, al schijt er morgen een op mijn oprit, met op te kuisen ben je er van af hoor ipv er een hoop tamtam rond te maken.
 
Jezus man, al schijt er morgen een op mijn oprit, met op te kuisen ben je er van af hoor ipv er een hoop tamtam rond te maken.
Als uw buurman op uw oprit komt schijten omdat ge zwart zijt is het probleem niet opgelost met zijn stront op te kuisen.
 
Terug
Bovenaan