Racisme in het voetbal

Daarom dat er gerust strenger opgetreden mag worden, zowel vanuit het scheidsrechterkorps naar de spelers toe als vanuit de clubs en de politiek naar de fans toe. Alleen liefst consequent, en niet dat middenvinger opsteken in Antwerpen met een SV bestraft wordt terwijl je in Luik lustig velden kan betreden om de spelers te intimideren zonder gevolg. Alles gewoon met SV bestraffen, en ja daaronder hoort ook de middenvinger opsteken. Hoe zielig en marginaal is dat niet.
 
Omdat voetbal, cru gezegd, best een marginale sport is. Marginale supporters, spelers die veel te veel simuleren, weinig respect naar scheidsrechters toe, geld primeert, ... Ik hou van het spelletje voetbal, maar je ziet dat het er bij andere sporten veel rustiger en respectvoller aan toe gaat (in alle lagen).
Bullshit. Voetbal is de grootste en populairste sport. Logisch dat er dan ook meer vuiligheid tussen zit. Pak voetbal weg en dat verplaatst zich naar andere sporten en evenementen.
 
Het probleem is dat velen zullen zeggen dat het "eigen is aan het voetbal". Dat is inderdaad zo, dat werd vroeger getolereerd, vroeger zong iedereen: "liever dood dan sporting jood" enzovoort. Maar daar zit het probleem. Dat is het punt meteen ook. Het is eigen aan het voetbal. Je hoort het niet in een volleybal of een hockeymatch, maar die marginale zangen worden gezien als normaal in een voetbalstadion. Hooliganisme komt quasi enkel voor ook bij het voetbal. En het is dat dat moet stoppen. Die voetbalcultuur die erin zit. Maar hoe krijg je dat weg? Tegenwoordig is er elke week een incident, al denk ik niet dat 10 jaar geleden van elk incident akte of een controverse werd gemaakt.

Racisme getuigt verder van lage intelligentie voor tal van redenen. Maar als je al iemand wilt beledigen, doe het dan aub op iets dat ook beledigend is, want op het einde van de dag is een zwarte exact hetzelfde als een blanke. Ik snap niet waarom dat het er is, omdat het inhoudelijk nergens op slaat, en al eerder een teken van zwakte is van de persoon die de "belediging" gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Waar zat HLN toen duizenden supporters mij een hard onder de riem staken( nadat mijn wagen uitbrande ? ) heb met een nieuwe volvo een maand mogen rijden, een pakket van Club mogen ontvangen twv 400€ voor mijn zoon.
Juist ja het zijn allemaal marginalen en racisten .
In sport late night gebruiken ze de term the hate game maar al te graag alst liverpool - man utd is, en Club supporter zet dat hoho

Club heeft vorig jaar een prijs gewonnen met een boek anti racisme, club doet sociaal heel veel storten elke maand ook een mooi bedrag aan een andere kleine club in de regio
 
Vandeweghe bij de NOS. Kwestie van meteen van alle West-Vlamingen racisten te maken.
Wat een idioot ,ja tis juist ,ik heb hier in West-Vlaanderen nog nooit nen vreemden gezien 🤥 daarom dat ik iedere dag met mensen van vreemde roots samenwerk . Die zeggen ook "In Marokko gebeurt dat ook" . Leeft precies onder een steen nog .

No offence , maar Kompany had tijdens de match zijn beklag moeten doen als het zo erg was . Nuja , ze zullen de beelden wel analyseren . Het hoort niet , dat wel .
 
Daarom dat er gerust strenger opgetreden mag worden, zowel vanuit het scheidsrechterkorps naar de spelers toe als vanuit de clubs en de politiek naar de fans toe. Alleen liefst consequent, en niet dat middenvinger opsteken in Antwerpen met een SV bestraft wordt terwijl je in Luik lustig velden kan betreden om de spelers te intimideren zonder gevolg. Alles gewoon met SV bestraffen, en ja daaronder hoort ook de middenvinger opsteken. Hoe zielig en marginaal is dat niet.
Mijn buurman die spotter is bevestigd dat. Hij wist mij te vertellen dat er bij Charleroi maar 1 SV is.
 
Vrij logisch dat supporters meer in het nieuws komen door middel van slechts nieuws hè. Als de supporters zich voorbeeldig gedragen en braaf zijn is dat namelijk totaal niet boeiend voor de pers om daar artikels over te schrijven. :unsure:

Ik ben die fixatie hier tegen onze supporters kotsbeu. Alsof het ganse Brugge publiek marginaal en racistisch is. Houd toch op met die flauwe kul. Zulke figuren zitten OVERAL en zeker gij en uw mede Anderecht-fans moeten zich niet heiliger voordoen dan de Paus want in jullie publiek zitten even goed zulke malloten.

Club Brugge is momenteel de grootste club van België en trekt volgens mij (correct me if I'm wrong) ook de meeste aantallen per thuismatch. Meer toeschouwers = meer marginalen = meer voorvallen. Compris? Ik denk dat hier geen enkele supporter van ons, mezelf incluis, dit soort gedrag toejuicht en ik ben er zeker van dat er genoeg fans van de aartsrivaal beseffen dat het hier om een paar enkelingen gaan, maar bij sommige figuren heb ik daar toch m'n twijfels over.

Stop met veralgemeen.

Amen.
Ik veralgemeen juist niks , de gemiddelde RSCA supporter zal zowizo ook wel slechte manieren hebben , maar ik blijf het straf vinden dat er 5 incidenten zijn ( racistisch/geweld) in 6 maanden tijd gelinked worden aan een club .
Maar als ik zie hoe je al reageert , dan versta ik dat jullie een vrij schuimbekkend publiek hebben :)

In de naam van Jezus Christus mogen gij de enkelingen vinden
 
Bullshit. Voetbal is de grootste en populairste sport. Logisch dat er dan ook meer vuiligheid tussen zit. Pak voetbal weg en dat verplaatst zich naar andere sporten en evenementen.

Niet mee eens. Bij de tweede populairste sport, wielrennen, zie je zulk supportersgedrag nauwelijks. In landen waar andere sporten populairder zijn dan voetbal zie je dat bij die sporten ook niet. Het is echt eigen aan het (Europese?) voetbal. En het zit in heel de sport doordrongen, vaak - gelukkig niet altijd - al van bij de onderste en jongste regionen.
 
Niet mee eens. Bij de tweede populairste sport, wielrennen, zie je zulk supportersgedrag nauwelijks. In landen waar andere sporten populairder zijn dan voetbal zie je dat bij die sporten ook niet. Het is echt eigen aan het (Europese?) voetbal. En het zit in heel de sport doordrongen, vaak - gelukkig niet altijd - al van bij de onderste en jongste regionen.
Bij wielrennen zijn er natuurlijk direct weer weg. Maar ook daar gooien er soms met bier, fluiten ze mensen uit (zeker bij veldrijden)
 
Niet mee eens. Bij de tweede populairste sport, wielrennen, zie je zulk supportersgedrag nauwelijks. In landen waar andere sporten populairder zijn dan voetbal zie je dat bij die sporten ook niet. Het is echt eigen aan het (Europese?) voetbal. En het zit in heel de sport doordrongen, vaak - gelukkig niet altijd - al van bij de onderste en jongste regionen.
Ooit al eens basketbalwedstrijden gezien in Griekenland, de Balkan en Oost-Europa? Daar zijn ook rellen.
 
Laatst bewerkt:
Niet mee eens. Bij de tweede populairste sport, wielrennen, zie je zulk supportersgedrag nauwelijks. In landen waar andere sporten populairder zijn dan voetbal zie je dat bij die sporten ook niet. Het is echt eigen aan het (Europese?) voetbal. En het zit in heel de sport doordrongen, vaak - gelukkig niet altijd - al van bij de onderste en jongste regionen.
Het zit gewoon doordrongen in sporten waar de supporters uit alle regionen van de bevolking komen en waar er genoeg volk naar komt zien. En ik denk eerlijk gezegd dat alcohol er ook wel het een en ander mee te maken heeft. Ik heb een jaar in Ierland gewoond en ben daar naar ongeveer alles eens gaan zien (voetbal, rugby, gaa en hurling) en je hebt idd enkel de marginaliteit in het voetbal, toevallig ook de enige sport waar er bier op de tribune mag en waar er een pak minder kordaat wordt opgetreden.

Veldrijden is de afgelopen jaren ook een Vlaamse kermis geworden met jeneverkramen en dus de nodige opstootjes, biergooierij en andere marginaliteiten. De enige reden dat er daar geen racisme is lijkt me dat er gewoon geen veldrijders zijn met een andere huidskleur.
In de VS steken ze ook quasi elk jaar de stad in brand waar de ploeg de NBA play-offs wint en zoals hier al gezegd is basket in de Balkan ook een belevenis.

Het ligt echt niet aan voetbal an sich imo, maar aan de mens zelf. Het enige punt waar ik je wel gelijk in moet geven is dat er veel minder hard wordt opgetreden in voetbal dan in andere sporten. En dat ligt dan, imo, weer gewoon aan het feit dat er veel meer geld in circuleert en er dus iets makkelijker de ogen/oren worden gesloten voor een klein incident.
 
Vandeweghe bij de NOS. Kwestie van meteen van alle West-Vlamingen racisten te maken.

Fuck Vandeweghe, echt. Als er één vooringenomen gefrustreerde idioot onder het Belgische journaille loopt, is hij het wel.

1) Hij zegt nergens dat het "racisten" zijn.
2) Wat hij zegt is allemaal correct.

-Hoe vaak is dat Brugs publiek wel al niet gelinkt aan deze problematiek?
-Stad vs platteland is een gekende breuklijn in houding tav niet-Vlamingen
-In West-Vlaanderen zijn het minst aantal migranten van alle Vlaamse provincies.

Maar nee... Laat ons Hans Vandeweghe gerust een vooringenomen gefrustreerde idioot noemen. Waarom sommigen in het wild om hun heen beginnen te slaan wanneer anderen het probleem proberen te kaderen is toch maar een bizar fenomeen.

(en ja Hans moet van zijn krant veel te veel schrijven waardoor hij soms al eens een kemel slaat, maar door de mangel genomen toch echt wel één van de beter sportjournalisten van de afgelopen decennia. Hij is namelijk één van de weinigen die effectief aan journalistiek heeft gedaan. Maar dat ter zijde.)
 
Alsof de mensen in het stadion allemaal uit West-Vlaanderen komen :sarcastic:.
Brugge is bij mijn weten nog altijd een stad
Minst aantal migranten kan goed zijn, maar dan komen we terug bij het feit dat veel supporters die bij Club in de tribune zitten niet eens uit West-Vlaanderen komen.


En Vandeweghe is nu eenmaal een vooringenomen gefrustreerde idioot. Dat is toch algemeen geweten?
 
En Vandeweghe is nu eenmaal een vooringenomen gefrustreerde idioot. Dat is toch algemeen geweten?

Ze zijn het allemaal. Ex-chef voetbal Keygnaert, oppernerd-kop Lagae, Vandeweghe, ... Neutrale journalistiek bestaat niet meer. De één heeft zijn kop quasi in de darmen van bepaalde personen steken en de ander hetzelfde bij andere personen. Waar een Lagae zijn foto bij zijn columns gewoon een Brugge sjaal zou moeten bij-photoshoppen, zou Vandeweghe een T-shirt met "anti brugge" moeten aandoen.

Ik mis de journalistiek van een jaar of 20 geleden.
 
Ik heb het wel voor Frank van Laeken. Is beerschot supporter, maar zijn analyses zijn altijd neutraal imo

Ge hebt er regelmatig die heel leuk beginnen, maar vanaf het moment dat ze op een hoger niveau in de mallemolen eindigen, wordt het hetzelfde pot nat. Idem voor TV. Ooit was Joos voor iedereen de Golden Boy, daarna rond 2010 was dat Vandenbempt en nu zijn er velen (waaronder ik) die een Aster wel kunnen smaken. En na een tijd beginnen die allemaal tegen te steken.
Een beetje zoals politiek: Ge kunt niet mee in dat wereldje op hoog niveau als ge niet gaat meehuilen met de wolven. Doodjammer.
 
Denk dat er maar één manier is om te straffen : paar dagen achter gesloten deuren spelen , NUL publiek.
De mensen die het dan toch goed voorhebben zullen dan misschien sneller zone knitwit aanspreken omdat ze weer een paar matchen thuis mogen zitten .
 
Terug
Bovenaan