Racisme in het voetbal

Daarnet op de Facebook pagina Club Brugge Fans gebotst. Wel redelijk wansmakelijk hoe men daar afgeeft op het hele voorval en op Kompany en Lukaku.

Ja, ik weet dat zo pagina’s niet representatief zijn voor de fans van een club, en Anderlecht heeft ook zo een paar Facebook pagina’s vol complete retards. Maar dat men op zo een pagina geen enkel weerwoord krijgt van mede supporters, daar schrok ik toch even van.
 
Misschien omdat de echte fans zich al na een halve minuut weer uitschrijven van die pagina?

Neem nu dat een kennis van u je uitnodigt voor de fb pagina "mauve fans", bijna automatisch klikt 90% hier ok. En dan pas zie je welke bagger daar wordt gepost. Ik denk dat je jezelf ook zo rap mogelijk uitschrijft ipv een tegenwoord te bieden.

That said, de manier waarop de "prins" zelf al aanhaalde hoeveel hij (en zijn staf) al zoveel hadden betekend voor het belgisch voetbal en hoe Romelu zegt dat we meer respect voor een "icoon" moeten hebben, zegt meer over hen dan iets anders.
Beetje hypocriet om te stellen dat ze niet mogen beoordeeld worden omwille van hun ras/afkomst maar dan wel insinueren dat ze beter zijn dan een ander omdat ze toevallig ooit eens hun voet of hoofd goed tegen een bal hebben gezet.
 
For real?

Alsof Kompany daarmee wil zeggen dat hij beter is dan een ander. Wil met dat deel van het interview toch vooral duidelijk maken hoe hypocriet veel van die malloten zijn?
 
Racisme beperkt zich niet alleen tot uiterlijke kenmerken ;)

En nee daar klinkt het niet naar. Maar als je voor die paar man al de rest moet straffen dan moet je consequent zijn en dat ook voor dergelijke groepsgezangen zeker doen
Racisme is letterlijk beoordeling op basis van huidskleur.

Soit, het is misschien wel jammer dat een hele groep supporters moet gestraft worden omwille van een paar individuen. Maar het verleden heeft denk ik toch al aangetoond dat enkel de individuen straffen het breder probleem niet oplost.

Ik denk wel dat als je een grotere groep straft dat er daardoor meer sociale controle gaat ontstaan. Of tenminste, dat hoop ik toch.
Want de groep gaat geen 2de of 3de of xde keer willen gestraft worden door het gedrag van enkele individuen.

En dat er consequent moet gestraft worden daar ben ik het mee eens, gelijk voor welke kwetsende/beledigende gezangen dan ook.
 

Nieuwe speeldag, nieuw geval van racistisch gedrag!
Dan denkt ge: hou u een paar weken gedeisd. Maar voetbalfans en intelligentie gaan niet altijd samen. Niet dat ik het anders wel goedkeur.
 

Nieuwe speeldag, nieuw geval van racistisch gedrag!
Die liedjes gaan toch al 30 jaar mee en hebben niets te zien met de joodse gemeenschap? :unsure:
 
Het Gestapolied had ik tot voor 2018 (PO2 Beerschot - Antwerp) nog nooit gehoord. In deze versie met die 'Sieg Heil's tussen vind ik het redelijk walgelijk zelfs.
Dus nee, ik ga niet mee in je normaliseren van deze gezangen.
Welja, die sieg heils zijn wel iets nieuw. Joden aan het gas hoorde je eind de jaren 90 wel al. Ik normaliseer trouwens niets hoor, ik vind het gewoon frappant dat dit na al die jaren plots bovenkomt als zijnde "nieuw en schokkerend".
 
Het is toch vooral een lied van de laatste jaren. "Al wie niet springt is een Jood" ken ik wel al langer en daar heb ik geen problemen mee. Maar zingen over mensen die vergast worden is er toch wel wat over.
 
Het is toch vooral een lied van de laatste jaren. "Al wie niet springt is een Jood" ken ik wel al langer en daar heb ik geen problemen mee. Maar zingen over mensen die vergast worden is er toch wel wat over.
Hmm. Ik heb het toch al erg lang niet meer gehoord, terwijl ik dat vroeger wel eens hoorde passeren. Dat ze er bij Beerschot nu plots terug mee afkomen verwondert me zelfs.
 
Die Hamas, Hamas en het Gestapo-lied komen overwaaien uit Nederland, daar hoorde je dat 5-10 jaar geleden ook.

De combinatie met Sieg Heil doet me echt walgen. Sowieso nooit gesnapt waarom anti-Joden liedjes zo populair waren en zo frequent gezongen werden. Hoewel ik de geuzennaam-link snap, vind ik het gewoon dom en wansmakelijk om daar over te blijven zingen.
Wat mij betreft allemaal een permanent stadionverbod en een zware straf en niet enkel een verplicht bezoek aan Breendonk.

Ik hoop dat de club ook iets actiever is dan enkel "wij keuren dit af". Misschien een intern verbodje op abo's of losse tickets aan eenieder wie geidentificeerd wordt.

Edit: sommigen klinken vrij Hollands, zou me niet verbazen als daar een aantal Nederlanders tussen zitten. Maar wat die op een Maandagavond van Groningen naar Antwerpen zouden komen doen, terwijl het stadion gesloten is, snap ik niet. Dus misschien vergis ik me.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat de club ook iets actiever is dan enkel "wij keuren dit af". Misschien een intern verbodje op abo's of losse tickets aan eenieder wie geidentificeerd wordt.
Ik vrees er wat voor. Vond de reacties na het vuurpijl incident tegen Antwerp ook meer heel lauw. Veel verder dan 'Ja maar, de rest van het publiek keurde het af hoor' kwamen ze precies ook niet (tenzij ik het gemist heb) en werd er zelfs nog meer gefocust over het optreden van de politie in burger (of dat nu terecht was, laat ik in het midden).

Niet dat het bij andere clubs zoveel beter is... vreemd eigenlijk, snap niet waarom het bestuur niet harder durft zijn tegen bepaalde groepjes of individuen. Het is niet alsof al die die-hards plots geen abonnement meer gaan kopen. Integendeel, je trekt misschien nog wat nieuw volk aan dat zich dan veiliger voelt in en rond het stadion.
 
Edit: sommigen klinken vrij Hollands, zou me niet verbazen als daar een aantal Nederlanders tussen zitten. Maar wat die op een Maandagavond van Groningen naar Antwerpen zouden komen doen, terwijl het stadion gesloten is, snap ik niet. Dus misschien vergis ik me.
Dat is echt een pest die Hollanders. Die verkloten bij ons ook veel. Ik snap ook niet wat zo cool is om vrienden te zijn met een paar Hollanders uit één of andere boerendorp (Tilburg).
 
Welja, die sieg heils zijn wel iets nieuw. Joden aan het gas hoorde je eind de jaren 90 wel al. Ik normaliseer trouwens niets hoor, ik vind het gewoon frappant dat dit na al die jaren plots bovenkomt als zijnde "nieuw en schokkerend".
Anno 2021 mag er jammer genoeg quasi niets meer. Er zal altijd wel iets of iemand zich tegenwoordig beledigd voelen.
 
Terug
Bovenaan