Raamsverduistering in slaapkamer

Mat23

Member
Welke opties zijn er om het slaapkamerraam te verduisteren? Een gewoon rolgordijn laat nog veel licht duur langs de randen. Zijn er betere manieren?

Bv iets dat ook aan de zijkanten bevestigd is zoals het gordijn in een velux?

Welke opties zijn er om het slaapkamerraam te verduisteren? Een gewoon rolgordijn laat nog veel licht duur langs de randen. Zijn er betere manieren?

Een rolgordijn op de dagkant dat langs de achterkant van de rol afrolt is toch quasi vollledig verduisterend? Zo is dat hier toch.

Er bestaan rolgordijnen met geleiders. Je kan die online op maat bestellen. Deftige gordijnen met rails die ver genoeg voorbij het raam komen gaan ook, maar niets sluit zo goed als rolluiken imho.

Laatst bewerkt:

Hier hebben we opbouwrolluiken laten plaatsen. Mooie kleur die bij de gevel paste, met zonne-energie dus geen breekwerk binnen. En qua prijs was dat waanzinnig schappelijk imo. (Raam van 90 x 120 ofzo aan 700 euro incl btw geplaatst)

Een rolgordijn op de dagkant dat langs de achterkant van de rol afrolt is toch quasi vollledig verduisterend? Zo is dat hier toch.
Die van ons komen voor mij persoonlijk ook niet dicht genoeg tegen de muur, dus ook lichtspleten.
Door het doek zelf komt zo goed als geen licht.

Zou hier een manier voor bestaan om dit op te lossen? Ik ben wel geen eigenaar en de gordijnen hingen er al, dus boren is niet echt mogelijk.

Als je nu al een rolgordijn in de dag hebt gemonteerd, kan je nog een extra verduisterend overgordijn nemen.

Of een folie op het raam zou ook werken, spiegelfolie of donkere folie. Dat gaat de felheid van het licht wegnemen, maar niet volledig verduisteren.

De kinderen klagen hier nu met het laat licht blijven dat hun kamer te licht is.
Er hangen dure verduisterende rolgordijnen, maar inderdaad spleten langs de zijkant.

iemand hier ervaring met het zelf naplaatsing van geleiders?

Nog een idee van de kostprijs?
300-ish euro voor de raam van 1 kamer (2mx1m ofzo)

Wat doet dit met de hitte? Ze hebben mij altijd gezegd geen folie te plaatsen aan de binnenkant van de ramen ivm thermische breuken. Houdt dit de warmte ook niet teveel tegen?
Hier staat het op de noordkant, dus dat valt nogal mee.
Een folie op de binnenkant lijkt me niet direct een issue eigenlijk? Een folie op een deel van het raam lijkt me dan een veel groter probleem. Thermische breuk wil volgens mij vooral zeggen dat niet het hele glas dezelfde temperatuur heeft?

Weet dat niet, mijn slaapkamer is vol op het zuiden. Ik overweeg screens aan de buitenkant, maar dat verduistert niet.
De gordijnen die er nu hangen (verduisterend maar spleten) zijn niet echt een oplossing.

Wat doet dit met de hitte? Ze hebben mij altijd gezegd geen folie te plaatsen aan de binnenkant van de ramen ivm thermische breuken. Houdt dit de warmte ook niet teveel tegen?
Folie langs de binnenkant zou ik ook niet doen. Spreken dan wel over folies die terug kaatsen.

Bij de oude woning van mijn vriendin deed ik bij hitte golven ook een folie voor de ramen. Bij 1 raam boven kon ik er niet aan langs buiten en daar plakte ik die langs de binnenkant.
Dat was een wereld van verschil qua temperatuur van het glas. Langs buiten bleven ze redelijk fris, die langs binnen werd enorm warm. Heb die folie er dan ook maar afgehaald, want had schrik dat het glas zou breken.

Zo'n gordijn gaat daar niet veel aan doen. Wij hebben ook zo'n soort in de badkamer. Houdt geen warmte tegen.
Voor onze slaapkamer hebben wij gekozen voor een volledig verduisterde screen. Die ruimte wordt ook enkel benut om te slapen, maakt dus niet uit of het daar volledig donker is overdag. Dressing is een aparte ruimte.

Weet dat niet, mijn slaapkamer is vol op het zuiden. Ik overweeg screens aan de buitenkant, maar dat verduistert niet.
De gordijnen die er nu hangen (verduisterend maar spleten) zijn niet echt een oplossing.
In mijn vorig huis had ik screens. In de slaapkamer had ik verduisterende screens. Werkt even goed als rolluiken.

Maar screens mag je niet gebruiken bij vorst voor risico op breuk, en ook bij regenweer of felle wind is het af te raden. Is dus geen oplossing het hele jaar door.

Maar screens mag je niet gebruiken bij vorst voor risico op breuk, en ook bij regenweer of felle wind is het af te raden. Is dus geen oplossing het hele jaar door.
Het zal wel uiteraard van de fabrikant afhangen, maar bij ons is dit de info van de fabrikant:

Bij regenweer en wind is het geen probleem. Je mag enkel niet de doek nat opgerold laten. Als de doek nat is best laten drogen voordat je het oprolt. Je mag deze nat oprollen, maar dan best nadien bij droog weer terug afrollen om het deftig te laten drogen. Anders stikt de doek. Als het stopt met regenen en er staat een klein windje zijn die direct droog.
Qua wind moet je al zotte toestanden tegenkomen. Onze screens zijn getest op windsnelheden van >140km/h. Ze geven dan ook de garantie tot 140km/h (dan zitten we in een orkaan). Wind vind ik dus geen probleem.

Vorst: voor de doek zelf is het geen probleem. Maar als het overdag geregend heeft en s'nachts vriest het flink, kan het vastvriezen (doek met de geleider). Als je dan de doek naar boven doet, dan kan de motor/geleider beschadigen. Maar de motor is er ook wel op beveiligd (deze stopt, na een bepaalde tijd met te hoge vermogen) Zelfde geld voor een rolluik.
Ze raden dan aan om de screen/rolluik naar beneden te laten en pas terug naar boven als er geen ijs meer aanhangt. Zoals gezegd voor de doek zelf maakt het niet uit.

In de praktijk gebruiken wij het vooral in de lente en zomer. Omdat het in de winter snel donker is en pas laat licht. In de winter is dus ons gordijn voldoende. Enkel als ik met de nacht sta doe ik in de winter de screen ook wel naar beneden. Nog nooit last gehad.

Sommige die ik ken hebben zo'n rolgordijn met geleiders, dan zit het binnen. Werkt goed, maar is uiteraard niet mooi.

Laatst bewerkt:
Wij hebben rolgordijnen met geleiders aan de binnenkant. Dat is volledig verduisterend. Destijds via heytens gordijnen gekocht.

Rolluiken met nieuwbouw is a no-go. Die opbouw rolluiken zijn niet echt mijn ding.

Wij hebben het opgelost met grote stukken karton. Lijkt nergens op maar laat 0 zonlicht door en met de gordijnen die ervoor hangen ziet niemand dat :D

Terug
Bovenaan