Queen Elizabeth II overleden

oh please, speak for yourself.

als ik naar verre landen ga, ga ik ook niet naar begrafenissen, of museums gaan kijken :)
dan ga ik voor te relaxen, sightseeing , mij te amuseren en weet ik veel wat nog allemaal ;)

En historische gebeurtenis? er is gewoon iemand dood, en die wordt begraven. the circle of life.
iemand die dan nog haar hele leven op de kap van de gewone werkmens heeft geleefd, en nooit een poot heeft moeten uitsteken.

Dat jij , en nog een hele hoop anderen hier, haar nu plots verafgoden, das goed voor jullie, maar ik vind dat eigenlijk ongelofelijk belachelijk.
:D

Ik verafgood haar helemaal niet hoor?

Ja goed, ik ben ook geen fan van koningshuizen. Een bende niet-verkozen elitaire miljardairs die het volk vertegenwoordigen is voor mij een achterhaald concept.

Maar ik kan zeker verstaan dat zulke figuren aanzien hebben bij een deel mensen die ernaar opkijken.
Ook al omdat ze in zekere mate toch een rol spelen in het functioneren van hun land. Zelfs als die rol soms kunstmatig is door het opleggen van een louter ceremoniële functie.
En zeker voor zulk land blijft naast the Big Ben toch wel the Queen als één van de eerste zaken waar je aan denkt als je het over dat land hebt.

Maar ik zie geen graten in geen fan zijn van de monarchie en toch de historische en hedendaagse invloed op de samenleving daarvan in te zien. Zeker in dit geval waar het koningshuis toch een enorme rol speelt.
 
In de komende pakweg 100 jaar zullen deze beelden nog regelmatig worden opgerakeld, dus het is wel uniek om deze nu live te kunnen zien / beleven.
Laat het uit, tis nu al een hele week (en langer zelfs) op het nieuws niet anders of die Queen .... Het mag wel es terug over de rest van de wereld ook gaan. Over de "mogelijks beslissende" wapens die Biden niet wil leveren aan Oekraïene, die nogtans de oorlog in een beslissende plooi zouden kunnen leggen.
Daar is dus nog met geen woord over gerept deze week.
Iets die de russen op de knieën kan brengen, en de oorlog een beslissende wending kan geven, is blijkbaar minder belangrijk , dan een 96 jarige bomma die aan het eind van haar levens cyclus is gekomen.



Trouwens, rond welk uur is de uitzending gedaan... Deze avond een gewone programmatie op tv of blijft deze avond ook nog duren om hun rijkelijke banket/eten te zien.. Hopelijk eet iedereen graag haggis...
 
Ik ben het niet zo hard aan het volgen allemaal, maar uiteraard is het heel fascinerend.

De Britten zijn ook gewoon een raar volkje dat ongelofelijk veel tradities in ere houdt.
En sommigen zijn ook wel een beetje gek, bv. deze vrouw die niet 1, maar 2 keer de kist ging begroeten (en de 2e keer toevallig de allerlaatste was die nog binnen mocht).
Allez, dat ge 1 keer gaat als ge tijd hebt (bv. gepensioneerd) begrijp ik. Maar daarna opnieuw in die lange rij gaan staan? :crazy:

Enfin ja, ik observeer wel vaker menselijke gedragingen met het gedacht: waarom doet iedereen zo raar. En bij deze gebeurtenis, met al die gekke pakjes en hoedjes enz., vind ik het cru gezegd zelfs amusant bij momenten.
Allez, kijk die hier bv. eens staan:
b189c985-3108-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

En dan 'hip hip hoorah' roepen (was de aankondiging van de nieuwe koning een paar dagen geleden).
Daarna potske opnieuw opzetten en hun geweer oprapen (zonder dat het potske van hun hoofd viel).
Ben ik de enige die daar enige humor in ziet? :unsure:
 
Ondanks het feit dat ik niks heb met royals (en al helemaal niet me die in Engeland) vind ik het ook wel enorm boeiend om te volgen, zo op de achtergrond tijdens het werk. Die eeuwenoude tradities die je nu live kan zien en de ongelofelijke organisatie die hier achter moet zitten op het vlak van veiligheid, coördinatie en planning maakt het gewoon al heel boeiend om te zien, zelfs al geef je geen stekker om de royals.

Dat je daar dan niet naar kijkt is natuurlijk ook in orde, maar ik vind die typische (en geheel te verwachten) edgelord commentaren genre 'ik ben te cool om te kijken en kijk eens how little fucks I give om deze gebeurtenis (ook al zit ik wel in een thread die specifiek over deze gebeurtenis gaat)' eigenlijk gênanter dan het feit dat er niet-gepensioneerden naar deze toch wel historische gebeurtenis kijken.
 
Ondanks het feit dat ik niks heb met royals (en al helemaal niet me die in Engeland) vind ik het ook wel enorm boeiend om te volgen, zo op de achtergrond tijdens het werk. Die eeuwenoude tradities die je nu live kan zien en de ongelofelijke organisatie die hier achter moet zitten op het vlak van veiligheid, coördinatie en planning maakt het gewoon al heel boeiend om te zien, zelfs al geef je geen stekker om de royals.

Dat je daar dan niet naar kijkt is natuurlijk ook in orde, maar ik vind die typische (en geheel te verwachten) edgelord commentaren genre 'ik ben te cool om te kijken en kijk eens how little fucks I give om deze gebeurtenis (ook al zit ik wel in een thread die specifiek over deze gebeurtenis gaat)' eigenlijk gênanter dan het feit dat er niet-gepensioneerden naar deze toch wel historische gebeurtenis kijken.
Bij mijn Britse vrienden heerst eerder een gevoel van frustratie dat deze begrafenis honderd keer meer aandacht krijgt in de media dan de bv. de financiële crisis. Voeg daar nog eens aan toe dat dit met belastingsgeld wordt betaald terwijl de koninklijke familie zwemt in het geld en dat je dagelijks overspoeld wordt met hyperbolische berichtgeving en ik kan best begrijpen dat de eerder linkse en republikeinse delen van de bevolking zot worden.


Het traditionele en esthetische aspect van deze ceremonie is best indrukwekkend maar laat ons niet vergeten dat er eveneens een duidelijke politieke en symbolische boodschap wordt uitgedragen.
 
Het Brits koningshuis is levend erfgoed, en een van de redenen waarom Elizabeth II zo populair was en zo'n symbool geworden is, is omdat zij zich daar heel erg goed bewust van was. Traditie is sowieso heel belangrijk in Engeland, zie ook alle rituelen en symboliek in het Britse parlement bijvoorbeeld, maar niets draagt die Britse tradities meer uit dan het koningshuis. Zeker onder Elizabeth II. Dat gaat de grote uitdaging worden voor Charles, het volk wil enerzijds verandering (in de eerste plaats vooral minder dotaties), maar het zijn de tradities die het koningshuis in leven houden. De monarchie, of in elk geval Elizabeth II, was een houvast in steeds veranderende tijden. Een zekerheid in het leven. En ook een soort houvast aan het roemruchte verleden van Engeland, iets wat bij veel Engelsen toch echt ingebakken zit.

Van mij mogen de koningshuizen in Europa blijven bestaan, als levend erfgoed, levende geschiedenis. Onze tradities in ere houden. Maar uiteraard in een zuiver symbolische functie. En met de verwachting dat ze het zéér plichtsbewust invullen zoals Elizabeth (of dichter bij huis als een Boudewijn), en niet zoals Vajiralongkorn of Juan Carlos. En niet zoals een Laurent of Andrew, als we naar de prinsen kijken.
 
Goh, moet ik het goed vinden of niet dat er zo'n staatsbegrafenis is?

In tijden waar veel gezinnen problemen hebben om de maand rond te komen. Waar de inflatie nog nooit zo hoog geweest is en de energieprijzen ongeziene hoogtes bereiken..om dan met publiekelijk geld 9-10miljoen Euro (of meer) uit te geven aan een begrafenis...kweet het niet..beetje degoutant, niet?
Waar wereldleiders ons pushen om "groen" te zijn en ons pushen dure investeringen te maken (of we anders plat belast worden), dat is dan ook het moment waar dezelfde wereldleiders allemaal met vliegtuigen incl veiligheidspersoneel immens veel onnodige co2 de lucht in jagen. Maar hey, het mag hé..tis de queen. Morgen, 20/09 zal zullen we de onderdanen vertellen hoe zij zich moeten gedragen.

Dus ik vind heel het gebeuren eigenlijk redelijk degoutant ja. Dat is geld smijten voor de schone schijn. Het is niet dat de eigen bevolking er beter van wordt.
Om het effe grof uit te drukken. Het is niet dat de koningin gouden drolletjes kon leggen. Ze kakte gelijk gij en ik, ze liet boertjes gelijk gij en ik. Alleen was er een protocolair sausje rond dat het allemaal wat "specialer" maakte.
Uiteraard heeft ze als persoon goede dingen gedaan voor haar land, daar niet van. Anderzijds, met een jaarlijks inkomen van 87 miljoen Euro is het haar geraden dat ze iets goed doet voor het land.
 
Laatst bewerkt:
Goh, moet ik het goed vinden of niet dat er zo'n staatsbegrafenis is?

In tijden waar veel gezinnen problemen hebben om de maand rond te komen. Waar de inflatie nog nooit zo hoog geweest is en de energieprijzen ongeziene hoogtes bereiken..om dan met publiekelijk geld 9-10miljoen Euro (of meer) uit te geven aan een begrafenis...kweet het niet..beetje degoutant, niet?
Waar wereldleiders ons pushen om "groen" te zijn en ons pushen dure investeringen te maken (of we anders plat belast worden), dat is dan ook het moment waar dezelfde wereldleiders allemaal met vliegtuigen incl veiligheidspersoneel) immens veel onnodige co2 de lucht in jagen. Maar hey, het mag hé..tis de queen. Morgen, 20/09 zal zullen we de onderdanen vertellen hoe zij zich moeten gedragen.

Dus ik vind heel het gebeuren eigenlijk redelijk degoutant ja. Dat is geld smijten voor de schone schijn. Het is niet dat de eigen bevolking er beter van wordt.
Om het effe grof uit te drukken. Het is niet dat de koningin gouden drolletjes kon leggen. Ze kakte gelijk gij en ik, ze liet boertjes gelijk gij en ik. Alleen wat er een protocolair sausje rond dat het allemaal wat "specialer" maakte.
Uiteraard heeft ze als persoon goede dingen gedaan voor haar land, daar niet van. Anderzijds, met een jaarlijks inkomen van 87 miljoen Euro is het haar geraden dat ze iets goed doet voor het land.
Mag ik dit zagen om te zagen vinden? Het is nooit goed om geld uit te geven, want het is altijd wel economisch zwaar voor iemand. Ik begrijp dat buikgevoel en dat van @TRUMP ook maar die staatsbegrafenis is echt niet de bron van de sociaal-economische malaise en zou het downsizen ervan ook niet de oplossing zijn van de problemen waar de UK mee te kampen heeft.

Er bestaan zeker vormen van misplaatst machtsvertoon zoals de Perzische Sjah die een absurd decadente viering van 2500 jaar koningschap vierde in Persepolis. Deze staatsbegrafenis valt daar niet onder.
 
Mag ik dit zagen om te zagen vinden? Het is nooit goed om geld uit te geven, want het is altijd wel economisch zwaar voor iemand. Ik begrijp dat buikgevoel en dat van @TRUMP ook maar die staatsbegrafenis is echt niet de bron van de sociaal-economische malaise en zou het downsizen ervan ook niet de oplossing zijn van de problemen waar de UK mee te kampen heeft.

Er bestaan zeker vormen van misplaatst machtsvertoon zoals de Perzische Sjah die een absurd decadente viering van 2500 jaar koningschap vierde in Persepolis. Deze staatsbegrafenis valt daar niet onder.
Een iets meer ingetogen begrafenis zou toch meer blijk geven van respect naar de bevolking toe in deze moeilijkere tijden vind ik persoonlijk.
En tuurlijk moet het geen begrafenis in intieme kring zijn. Maar haar lijk alle uithoeken van het land laten doorkruisen..moet dat echt?

Maar het gaat mij trouwens niet specifiek om dit event. Het gaat mij bijvoorbeeld ook om een EU-top..of de G7 of elke andere grote meeting.
Komaan, kunnen zo'n meetings nu niet online plaatsvinden? We zijn in 2022 hé. Alles kan online gebeuren en dan toont ge als wereldleider ook aan dat ge zelf uitvoert wat ge aan uw eigen bevolking vraagt (vb. de reductie van CO² uitstoot).

Doet me een beetje denken aan de quote "some are more equal than others", maar dan op kapitalistisch niveau. Iedereen moet zijn steentje bijdragen op ecologisch vlak, maar de wereldleiders leveren zelf niets in.
En dit geldt ook voor bekende koppen die heel het ecologische verhaal overal uitschreeuwen, maar met een privé-jet op verlof gaan ed.
En dat maakt heel het verhaal rond ecologie voor mij heel ongeloofwaardig. Net omdat de rijken der aarde er zelf geen bal aan veranderen.

En nochtans ben ik totaaaal niet de persoon die op Groen zou stemmen.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik dit zagen om te zagen vinden? Het is nooit goed om geld uit te geven, want het is altijd wel economisch zwaar voor iemand. Ik begrijp dat buikgevoel en dat van @TRUMP ook maar die staatsbegrafenis is echt niet de bron van de sociaal-economische malaise en zou het downsizen ervan ook niet de oplossing zijn van de problemen waar de UK mee te kampen heeft.

Er bestaan zeker vormen van misplaatst machtsvertoon zoals de Perzische Sjah die een absurd decadente viering van 2500 jaar koningschap vierde in Persepolis. Deze staatsbegrafenis valt daar niet onder.
Sommige mensen vinden de monarchie ok indien ze een louter symbolische rol spelen. Ok, daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar een extravagante begrafenis met belastingsgeld organiseren terwijl je net een gigantische erfenis hebt gekregen zonder daarop belastingen te betalen, hoort dan ook bij die symboliek. Dat is qua kostprijs inderdaad een druppel in een emmer water voor de Britse begroting maar het zou wel een mooie symbolische geste zijn, wat volgens velen toch de rol van de monarchie is. Zeker in deze financieel donkere tijden.


Het enige gevoel dat deze begrafenis bij mij versterkt, is dat de Britse monarchie wereldvreemd is. Misschien is dat net hetgene wat zoveel mensen aantrekt hiertoe, een soort van geromatizeerde inkijk in de hofhouding van mensen die hun verre voorouders imiteren. Bij mij werkt het toch vnl. afstotend.
 
Laatst bewerkt:
Ja goed, ik ben ook geen fan van koningshuizen. Een bende niet-verkozen elitaire miljardairs die het volk vertegenwoordigen is voor mij een achterhaald concept.
Volksvertegenwoordiging is democratie.
Een koningshuis vertegenwoordigt niet het volk. Het vertegenwoordigt hooguit 'the best of' een volk.
Daarom dat mijn fandom zich beperkt tot die personen die die titel met enige geloofwaardigheid weten te dragen.

En als we kijken wat democratisch verkozen leiders er vanaf brengen is er niet bijster veel verschil in kwaliteit met wat we tegenwoordig achterhaald noemen.
 
4,1 miljard live-kijkers, een half miljoen Britten die uren in de rij hebben gestaan voor een laatste groet. Waanzinnig, maar toont toch aan wat voor een symbool ze was.

@StevenFM ik kan je wel volgen hoor. Ik ben het niet eens dat de begrafenis meer ingetogen had gemoeten, maar ze hadden inderdaad een financiële bijdrage kunnen doen. Charles is wel van plan om het koningshuis serieus af te slanken, toch ook al een begin.
 
Van mij mogen de koningshuizen in Europa blijven bestaan, als levend erfgoed, levende geschiedenis. Onze tradities in ere houden. Maar uiteraard in een zuiver symbolische functie. En met de verwachting dat ze het zéér plichtsbewust invullen zoals Elizabeth (of dichter bij huis als een Boudewijn), en niet zoals Vajiralongkorn of Juan Carlos. En niet zoals een Laurent of Andrew, als we naar de prinsen kijken.
Welke tradities worden er in leven gehouden, waar de rest van het land zich iets van aantrekt of mee bezig is? Zo het jaarlijks défilé van het leger dan of wat?

(nu niet persé enkel de Britse monarchie hé)

Zo wat de gezichten zijn voor een aantal vzw's... dat is zowat het enige positieve waar ik aan kan denken...
 
Ik heb het niet helemaal live gevolgd, maar ben nu enkele delen aan het bekijken. Ik vind het toch allemaal erg bijzonder om te zien en ik begrijp sowieso de helft niet van alle symboliek en details.
De koningshuizen zijn een deel van onze geschiedenis en voor mij eindigt hun grote "waarde" wel met het overlijden van Elizabeth. Ik denk dat de huidige vorsten nooit de emotie en respect zullen oproepen die we vandaag hebben mogen zien.

Het lijkt me als familielid wel erg overweldigend om zo afscheid te moeten nemen van je naaste. Enerzijds erg mooi dat je naaste zo veel respect krijgt van de hele wereld, maar anderzijds word je rouwproces wel in HD uitgezonden voor miljarden mensen.

Ik vond het ook best wel grappig dat Biden, die in zijn eigen wagen komt want 10.000 Britse veiligheidsmensen zijn uiteraard niet voldoende, netjes moest wachten op de stoet van veteranen en mensen met véél eretekens die voor hem liepen. Daarna mocht hij ook mooi ergens achteraan gaan zitten.

Weet iemand trouwens waarom er zand op het parcours lag? Heeft dat iets te maken met de wielen van die kanonwagen ofzo?
 
Ik heb het niet helemaal live gevolgd, maar ben nu enkele delen aan het bekijken. Ik vind het toch allemaal erg bijzonder om te zien en ik begrijp sowieso de helft niet van alle symboliek en details.
De koningshuizen zijn een deel van onze geschiedenis en voor mij eindigt hun grote "waarde" wel met het overlijden van Elizabeth. Ik denk dat de huidige vorsten nooit de emotie en respect zullen oproepen die we vandaag hebben mogen zien.

Het lijkt me als familielid wel erg overweldigend om zo afscheid te moeten nemen van je naaste. Enerzijds erg mooi dat je naaste zo veel respect krijgt van de hele wereld, maar anderzijds word je rouwproces wel in HD uitgezonden voor miljarden mensen.

Ik vond het ook best wel grappig dat Biden, die in zijn eigen wagen komt want 10.000 Britse veiligheidsmensen zijn uiteraard niet voldoende, netjes moest wachten op de stoet van veteranen en mensen met véél eretekens die voor hem liepen. Daarna mocht hij ook mooi ergens achteraan gaan zitten.

Weet iemand trouwens waarom er zand op het parcours lag? Heeft dat iets te maken met de wielen van die kanonwagen ofzo?
Dat zand is vermoedelijk zodat de paarden met hun hoeven niet zouden wegglijden op het eventuele natte wegdek.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Welke tradities worden er in leven gehouden, waar de rest van het land zich iets van aantrekt of mee bezig is? Zo het jaarlijks défilé van het leger dan of wat?

(nu niet persé enkel de Britse monarchie hé)

Zo wat de gezichten zijn voor een aantal vzw's... dat is zowat het enige positieve waar ik aan kan denken...
Ik bedoel daarmee eigenlijk vooral het concept van een koning(in) als staatshoofd. Da's deel van onze geschiedenis.
 
Dubbel verhaal eigenlijk of dat het gepast was zoveel geld er tegen aan te smijten. Aan haar dood is jaren voorbereiding en plannen aan te pas gekomen ook. Zo'n script smijt ge niet op 1-2-3 weg. En ergens, het is niet zo dat ze het niet verdiend heeft. Ze heeft haar volk heel lang gediend en door hele moeilijke tijden gebracht.

Waar ik me harder aan stoorde was het hele gebakkelei over het al dan niet dragen van leger kostuum van Harry, dan mocht het ineens wel ne keer maar dan zonder "ER" op de schouders. Alsof dat dat je grootste bekommernis is wanneer je land zijn energie facturen niet meer kan betalen. Tijd om die vreemde vogels eens een belastingsfactuurtje te sturen. Kwestie effe voetjes op de grond.
 
Dat je daar dan niet naar kijkt is natuurlijk ook in orde, maar ik vind die typische (en geheel te verwachten) edgelord commentaren genre 'ik ben te cool om te kijken en kijk eens how little fucks I give om deze gebeurtenis (ook al zit ik wel in een thread die specifiek over deze gebeurtenis gaat)' eigenlijk gênanter dan het feit dat er niet-gepensioneerden naar deze toch wel historische gebeurtenis kijken.
Ik vind dat niet.

Op het internet zie je inderdaad veel mensen zeggen "I don't give a fuck en al die mensen die 20 uur aanschuiven om naar een kist te kijken zijn dikke malloten". Waarop dan wordt gerepliceerd dat die wachtenden toch niets verkeerd doen. Uiteraard niet, maar dat betekent niet dat je ze geen weirdo's mag vinden.

Mij boeit het ook geen zak, maar vind het wel fascinerend en vooral bijzonder vreemd dat zo veel (ook jonge) mensen er wel mee bezig zijn. En dan kom je eens piepen in een thread als deze...

4,1 miljard live-kijkers, een half miljoen Britten die uren in de rij hebben gestaan voor een laatste groet. Waanzinnig, maar toont toch aan wat voor een symbool ze was.
Hier geloof ik geen fluit van.
Dat lijkt mij bijna letterlijk iedereen met toegang tot een tv
 
Op het internet zie je inderdaad veel mensen zeggen "I don't give a fuck en al die mensen die 20 uur aanschuiven om naar een kist te kijken zijn dikke malloten". Waarop dan wordt gerepliceerd dat die wachtenden toch niets verkeerd doen. Uiteraard niet, maar dat betekent niet dat je ze geen weirdo's mag vinden.

Mij boeit het ook geen zak, maar vind het wel fascinerend en vooral bijzonder vreemd dat zo veel (ook jonge) mensen er wel mee bezig zijn. En dan kom je eens piepen in een thread als deze...
Toch wel een hoog 'mij boeit het niet, dus iedereen die het wel boeit zijn losers' gehalte hier. Is dat nu zo moeilijk om je voor te stellen dat mensen dit interessant zouden kunnen vinden?

De enige weirdo's zijn mensen die niet kunnen vatten dat sommige mensen interesse hebben in een historische gebeurtenis waarbij voor de eerste keer in het leven van veel mensen een Britse King/Queen wordt begraven, en dat dat dan niet eens zo maar een Queen is, maar een die 70 jaar heeft geregeerd. Hoe je het ook draait of keert, Queen Elizabeth is een icoon, en met haar dood komt er toch wel een einde aan een bepaald tijdperk.

En opnieuw: ook al geef je geen moer om die royals (zoals ik) is het gewoon enorm interessant om die tradities die al eeuwen meegaan eens live te zien gebeuren. Het had soms iets onwerkelijks, bijna filmisch. En ik denk ook dat je nog wel een stevig zou kunnen verschieten van die kijkcijfers. DIt kon je overal volgen op smartphones, nieuwssites, ... Daar moet je geen TV voor hebben, al zeg ik uiteraard niet dat ik zeker ben dat ze aan 4.1 miljard gaan komen.
 
Terug
Bovenaan