Proximus Fiber

David79

Active member
Wie komt met zijn gemeente/straat NIET in aanmerking voorlopig om een Fiber aansluiting maar heeft die toch laten leggen?

- Gaat dat, is dat plausibel?
- Wat kost dit extra?

Bij Orange heeft ooit op hun website gestaan dat deze mogelijkheid zou bestaan als je 450 euro aan installatiekosten betaald. Geen idee of dit nu nog geldig is. Zelf over geïnformeerd maar bij Orange konden ze mij niet meer uitleggen geven dan dat dit een reclame stunt was (???)

Wie oh wie ... ?

Als je niet in aanmerking komt, wat kan je dan laten leggen? Hier ligt nog geen fiber maar we hebben een nieuwe aansluiting gevraagd, en men heeft wel de 'leiding' klaargelegd. Da's een dubbele met aan 1 kant de koper voor klassieke telefoon en internet, en aan de andere kant een lege buis. Daar blazen ze de fiber door als je een aansluiting vraagt.

Als je niet in aanmerking komt, wat kan je dan laten leggen?
Het gaat erom dat het er dubieus wordt weergeven. Nee je komt niet in aanmerking. Ja mits extra kosten kom je wel in aanmerking. Dit is voor Orange, dus wou ik weten hoe dat bij Proximus was.

Het ging mij om de mensen die er ervaring mee hebben. Wie heeft het er voor over om vroeger dan de installatie datum extra euro's neer wil leggen en hoeveel en wat er dan allemaal bij komt kijken.

Althans, bedankt voor uw antwoord.

Het gaat erom dat het er dubieus wordt weergeven. Nee je komt niet in aanmerking. Ja mits extra kosten kom je wel in aanmerking. Dit is voor Orange, dus wou ik weten hoe dat bij Proximus was.

Het ging mij om de mensen die er ervaring mee hebben. Wie heeft het er voor over om vroeger dan de installatie datum extra euro's neer wil leggen en hoeveel en wat er dan allemaal bij komt kijken.

Althans, bedankt voor uw antwoord.
Toen ik bij Proximus werkte lieten ze mij weten dat dit gemakkelijk €10k kan kosten om speciaal voor jou Fiber te laten leggen.

€10k kan kosten

Nu staat er het volgende:

En dan moet je blijkbaar naar Fluvius gaan: (om het aan te vragen)

Dan de kosten:

https://www.orange.be/nl/hulp/techn...-fiber/hoe-gebeurt-de-installatie-mijn-straat (dus die 450 euro)

Tijdens die werken biedt Fluvius je de mogelijkheid om je woning gratis te verbinden met het fibervezelnetwerk in Antwerpen. Dat gebeurt door een fiberkabel in je woning te installeren. Grijp op dat moment zeker je kans: eens de werken in je straat klaar zijn, kost een aansluiting je € 456*.Voor de stad Genk, Gent, Diksmuide en Poperinge is de verbinding niet meer gratis, maar je krijgt wel een mooie korting van 155 euro.Deze kosten kunnen oplopen tot € 465.

Dan pas kan je een piloot project aanvragen bij Orange om op fiber te surfen ... downloaden aan 1GB/s de Ferrari onder de internetsnelheden :evil:

Zo is het dus bij Orange, maar hoe zit dat bij Proximus?

Wss dus eerst naar Fluvius bellen om een fiber kabeltje aan te leggen.

Straks eens bellen puur informatief, ik wil het weten! Ik wil het hebben!

Toen ik bij Proximus werkte lieten ze mij weten dat dit gemakkelijk €10k kan kosten om speciaal voor jou Fiber te laten leggen.
Dat zijn prijzen die courant zijn voor dedicatded fiber lijnen tot aan de dichtsbijzijnde node van PXM als er geen fiber ligt en er dus speciaal voor jou aarde moet gebroken worden.

De meeste courante huisaansluitingen die ze vandaag "fiber" noemen zijn een andere (minderwaardige) technologie: GPON. Dat is 1 fiber die verdeeld wordt tot aan een huis of 5. Je deelt dus het laatste stuk van de ISP infrastructuur met je buren en daar kan je (in theorie) dus nadelen van ondervinden. Ik dacht dat die standaard maximaal 2.4Gbit down en 1.2upstream onderteunt dus je kan niet met alle 5 tegelijk tegen gigabit snelheden liggen downloaden want daar heb je de (gedeelde) bandbreedte niet voor...

Op dat vlak lijkt het dus wat op Coax waar je ook een lijn deelt met je buren...

Inderdaad de volledige GBit snelheden heb je sowieso niet. Dacht toen dat het max 300-400MBit was dat je kreeg.

Dat zijn prijzen die courant zijn voor dedicatded fiber lijnen tot aan de dichtsbijzijnde node van PXM als er geen fiber ligt en er dus speciaal voor jou aarde moet gebroken worden.

De meeste courante huisaansluitingen die ze vandaag "fiber" noemen zijn een andere (minderwaardige) technologie: GPON. Dat is 1 fiber die verdeeld wordt tot aan een huis of 5. Je deelt dus het laatste stuk van de ISP infrastructuur met je buren en daar kan je (in theorie) dus nadelen van ondervinden. Ik dacht dat die standaard maximaal 2.4Gbit down en 1.2upstream onderteunt dus je kan niet met alle 5 tegelijk tegen gigabit snelheden liggen downloaden want daar heb je de (gedeelde) bandbreedte niet voor...

Op dat vlak lijkt het dus wat op Coax waar je ook een lijn deelt met je buren...
Hier ligt er Fiber ( nieuwe straat) voor een 25 tal woningen. Van de promotor/proximus kreeg iedereen 1 jaar gratis fiber (tv/internet), maar ik heb gemerkt dat er veel zijn afgehaakt en toch voor Telenet hebben gekozen ( die trieste decoder zal er wel iets mee te maken hebben). Dus in ons geval komt het wel goed uit indien de fiber per 5 huizen zou worden verdeeld, ik vermoed dat meer dan de helft naar telenet is :unsure:
Inderdaad de volledige GBit snelheden heb je sowieso niet. Dacht toen dat het max 300-400MBit was dat je kreeg.
Hier haal ik toch een 920 mbit down hoor.

Wanneer de gas prijzen weer normaal zijn denk ik weer naar Teleslet over te gaan.

Normaal betaal ik 65 euro de maand en nu 90 euro de maand voor energie.
Voordeel is mijn 60 euro de maand voor Orange (tv/gsm/internet) maar de laatste tijd valt dit meer uit dan wat anders.

Wanneer de energie prijzen dalen en weer een normaal voorschot is, verhoog ik mijn multimedia pakket, kwestie om niet te veel uit te geven op een maand.

Op sommige plekken is Telenet's 300/30 ook een stuk minder tijdens de piekuren hé. Ik haal courant 280/40 op mijn lijn, geen idee waar dat aan ligt.

Terug
Bovenaan