PROB: Wifi-verbinding laptop

NemesisBE

Well-known member
Probleem sinds kort: de wifi op m'n laptop beneden in de living is belachelijk traag (max 6 mbps, maar meestal nog geen 2 mbps en veel drops).
Boven echter, een verdiep hoger, is het signaal 50-60 mbps, naast de wifi-booster (van Telenet).
De snelheid op m'n smartphone is overal hetzelfde (80-90 mbps).

Vorige maand had ik dit probleem ook al. Heb toen de de modem eens uitgeschakeld, de booster beneden en boven uitgetrokken, de modem terug ingeschakeld tot ik verbinding had en dan de boosters weer ingestoken.
Toen leek het probleem van de baan. Maar nu, dik een maand later, weer hetzelfde probleem. Plots vanmiddag super traag internet op m'n laptop, m'n game met onaanvaardbare lag.

Setup: Telenet-modem, basic internet. 1 wifi-booster die een verdiep hoger in het stopcontact steekt. De booster beneden steekt op ongeveer 4m van de modem in.
Laptop is een (al oude, maar nog steeds goede) ASUS R552J.
 
Moeilijk om te troubleshooten.

Als de specs die ik online kan vinden kloppen, zit er een "Wifi 4" kaartje in jouw laptop. WiFi 4 gebruikt de tragere, maar verder reikende 2.4gHz frequentieband (in theorie tot 100Mbps maximale doorvoer). De maximale snelheid is dan niet super hoog, doorgaans werken die wel goed ver van het access point dus dat is al vreemd. Die kaartjes verslijten wel, een paar weken geleden was er hier nog iemand die zo'n kaartje heeft vervangen (door een WiFi 5 of 6 kaartje dan) en die een stuk sneller kon werken terug... De antenne van die kaartjes zit meestal in je behuizing, vaak in het scherm verwerkt. Kan ook zijn dat gewoon de antenne los gekomen is en dat je daarom goede ervaring hebt vlak bij de booster, en veel minder verderweg. Dat is een mechanische connectie die je kan controleren door hem eens open te halen.

Ik gebruik meestal een smartphone en/of tablet met een Wifi Analuyser app om de kwaliteit van het Wifi signaal uit te meten (gebruik van kanalen, hoeveel congestie per kanaal, latency, throughput en signaalsterkte. Als ik eenmaal weet dat dat signaal goed is, begin ik naar de devices te kijken... Is het signaal niet goed, dan begin ik bij de AP's...

De snelste manier is uitsluiten of het enkel die ene ASUS laptop is, of dat er nog toestellen zijn die die problemen hebben. Je kan die laptop ook eens naar een andere plek brengen en kijken of die dat daar ook heeft...
 
Terug
Bovenaan