Trage wifi laptop

Gurkentopf

New member
Ik heb hulp nodig om de oorzaak van dit probleem te vinden. Ik ben geen idioot, maar netwerken en wifi is buiten de basisbegrippen niet mijn ding.
Situatie: Ik woon in een duplex. Modem van Telenet staat beneden, mijn laptop staat letterlijk op dezelfde plaats een verdieping hoger. Ik had WIGO en nu One, dus ik zou vroeger 300 Mbps moeten halen en nu 150 met One. Ik haalde boven op de laptop altijd net genoeg om te streamen en af en toe wat grotere files redelijk snel te downloaden (30-40 Mbps). Ik haalde nooit mijn theoretische snelheid, maar da's WIFI zeker...

Sinds een maand of 2 werd het me echt te traag. Tijdens de piekuren haalde ik amper 5 Mbps, overdag haal ik ongeveer 15 Mbps. Net naast de modem haal ik 20 Mbps.
Ik heb de snelheid getest op een iPhone en iPad (geen andere laptops in huis) en daar is de snelheid razendsnel. Bedraad kan ik niet testen, mijn laptop (Asus Vivobook) heeft geen ethernetaansluiting).

Volgens Telenet is er aan hun kant geen probleem (en aangezien andere toestellen wel goed werken geloof ik ze). Ik heb een set powerlines, maar zoals verwacht helpen deze niet.
Het probleem moet dus bij mijn laptop liggen. Hij is 3 jaar oud, drivers zijn bijgewerkt, ik heb al verschillende WIFI-kanalen geprobeerd en qua settings heb ik volgens mij nooit iets aangepast wat dit allemaal kan verklaren.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
 
Je kan een RJ45 => USB adapter gebruiken, dat kost bijna niets en dan kan je je laptop bedraad gebruiken.
Je kan ook een USB => WiFi dongle gebruiken als alternatief voor je ingebouwde draadloze setup.

Beide bovenstaande kan je ook lenen van iemand of van Amazon, om te troubleshooten.

Je laptop heeft mogelijk een M.2 WiFi + Bluetooth kaartje ingebouwd. Dat is verbonden met een antennesysteem, dat meestal in het scherm verwerkt is.

Je zou ook je laptop eens open kunnen halen en kijken of dat kaartje nog goed verbonden is met de connectors van de antenne, want zonder die connectie doet zelfs het beste kaartje geen fluit. Zo'n kaartjes kan je op ebay voor een appel en een ei kopen (WiFi 5 versies toch), moest het probleem daar in zitten, kan je dat aanpassen.

WiFi werkt op 3 verschillende banden, jouw modem gebruikt er normaal maar 2 van de 3, en per band heb je een aantal kanalen. Het kan ook zijn dat je laptop om een of andere reden een sub-optimale band of kanaal gebruikt, omwille van een defect of zo. Te weinig signaal (gemeten in dBm), of te veel latency of throughput kan meerdere reden hebben, maar daarvoor moet je wat intelligente software / hardware hebben om dat te kunnen troubleshooten. Niet super evident in jouw geval.

Ik gebruik de ingebouwde WiFi van Telenet zelf niet omdat ik daar te weinig controle over heb.
 
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Heb je al een netwerk reset geprobeerd?

Windows 11: Settings > Network & Internet > Advanced network settings > Network reset

Op Windows 10 heb je iets gelijkaardigs, maar weet niet precies meer waar dat exact staat, maar wsl ook onder netwerk instellingen
 
mss heb je malware of een virus.
eventueel nieuwe devices gekocht de laatste 2 maand, die in de buurt liggen en het signaal storen.
ik heb zelfs geweten dat een bluetooth dongle de wifi op een laptop verstoorde
 
Netwerk reset heeft niets opgelost. Met verschillende programma's gescand en geen virus of malware gevonden. Ik heb onlangs een Mi band gekocht, heb deze eens uitgezet maar dat lijkt ook het probleem niet te zijn.
Ik heb een USB adapter besteld bij Amazon en dan kan ik toch al eens de bedrade snelheid testen. Daarna eens een WIFI dongle proberen en misschien de laptop eens open vijzen en alles checken (en daar ligt inderdaad ook de grens van mijn kennis en kunde).

Merci, nu kan ik toch al even verder met troubleshooten.
 
Met open vijzen kan je niet zo heel veel mis doen, als je je tijd neemt en zorgt dat je de vijsjes allemaal goed op dezelfde plek terugschroeft.

Op de foto bij deze advertentie kan je rechts bovenaan 2 connectoren zien. Daarin "klikken" de antenne-geleiders. Als de pc eens een schok heeft gehad of zo kan dat losgekomen zijn. Die module kan ook defect geraken, maar zoals je ziet is voor een intel WiFi6 module gaan niet iets waar je lang voor moet sparen...
 
Laptop opengevezen. Stof uitgeblazen en wat nieuwe koelpasta erop (was beide ook dringend nodig). Aan het netwerkkaartje leek niks mis te zijn, toch maar eens losgekoppeld en terug gestoken, wat aan de draadjes foefelen en voila, het is magisch opgelost!

Merci voor de info iedereen, ik had er zelf nooit aan gedacht om het kaartje zelf te checken.
Nu hopen dat het geen toeval is en dat ik het straks terug met een paar honderd kilobyte moet doen.
 
Te vroeg victorie gekraaid, het heeft even gewerkt en tegen 's avonds was het terug koekenbak.
Ik merkte wel dat als ik op de laptop de wifi uit en aan zette, dat de snelheid terug even normaal werd.

Ik heb dan het WIFI-kaartje besteld van in Zephir zijn/haar post en nu is het toch in orde denk ik. (Het oude kaartje was ook maar half zo groot, geen idee of dat iets zegt...).
 
Staat je Telenet bak toevallig ingesteld op 1 enkele ssid voor beide de 5GHz en 2.4GHz?

In mijn geval had ik supercrappy (wel wegvallende, niet gewoon trage) verbinding op zowat alle toestellen, behalve een telefoon of twee.
Gewoon de twee opsplitsen en voila, alles terug normaal zoals het hoort.

Maar jouw probleem lijkt op een slechte wifi kaart of iets van driver instellingen die de performance om zeep helpen.
Zoals bvba blijkbaar de "bandwidth prioritisation" van Killer kaartjes: https://community.acer.com/en/discu...ration-what-settings-do-you-use-ph317-53-7777

Je bedenkt zelf niet hoe brak sommige instellingen kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan