Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Je hebt gelijk hoor, je moet een enorme ezel zijn om met versleten banden naar de keuring te gaan.
Het stond zelfs als opmerking erbij vorig jaar, dus zo stom was het. :tongue:


Ik stel mij hier toch serieuze vraagtekens bij. Dus vorig jaar waren ze ook al versleten? En jij rijdt daar nog een jaar mee rond? Of waarschijnlijk is dit de wagen van je vrouw waar ze mee naar de winkel gaat en de kids rondvoert.
Het mag nog zo een aftandse bak zijn als je wilt, goed rubber is super belangrijk voor uw eigen veiligheid. Daarbij is 9 jaar en 160k km allesbehalve oud of heel gek hoor :p
Ik wil ze geen brood geven de mensen die met een 9 jaar of oudere wagen rijden als primaire wagen hoor :p

Allez ik wil hier nu niet giftig zijn, maar het is wel eens het nadenken waard denk ik :p
 
Je hebt gelijk hoor, je moet een enorme ezel zijn om met versleten banden naar de keuring te gaan.
Het stond zelfs als opmerking erbij vorig jaar, dus zo stom was het. :tongue:
Een "enorme ezel" is misschien wel wat overdreven, ik ken genoeg mensen die totaal niet naar hun banden kijken, dus zo raar is het nu ook wel niet.
Maar als het vorig jaar al een opmerking was, dan zal het tien toch al op het randje geweest zijn, want ik heb niet de indruk dat ze die opmerking snel zetten.

Begin dit jaar heb ik van de garage, na het onderhoud, een opmerking gekregen "banden in het oog te houden", van de keuring totaal niks.
Jaren terug liet ik een auto keuren voor verkoop, banden letterlijk tot op het blokje versleten (absolute minimum dus), ik had een overeenkomst let de koper dat die zelf andere banden zou leggen en melde dat bij de keuring (verwachte dus wel een opmerking), auto gekeurd zonder opmerkingen, ook niks voor de banden dus.
 
Ik stel mij hier toch serieuze vraagtekens bij. Dus vorig jaar waren ze ook al versleten? En jij rijdt daar nog een jaar mee rond? Of waarschijnlijk is dit de wagen van je vrouw waar ze mee naar de winkel gaat en de kids rondvoert.
Klopt, auto waar we enkel mee rond de kerktoren rijden en geen hoge snelheden mee doen.
Is toen erna nog op onderhoud geweest en garagist zei dat er idd slijtage was, maar dat ze zeker nog een jaar mee konden gezien het geschatte aantal kilometers.

Hoedat? Enige kritiek die er komt is dat je brolbanden legt ipv deftige. Een kritiek die gerechtvaardigd is omwille van de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers.
Nee, ik ben 'zot' omdat ik banden koop van een onbekend merk aan 75,46€/stuk, want dat is 'net niet gratis'. :laugh:

Dat het iets onveiliger is dan premium banden aan een premium prijs, kan mij eerlijk gezegd gestolen worden...
Als je absolute veiligheid wil, moet je een tank kopen ipv een auto.

(Ik zal het hier ruiterlijk komen toegeven, mocht ik de komende jaren een klapband krijgen of een ongeluk veroorzaken. Als ik het kan navertellen toch... ;))
 
Klopt, auto waar we enkel mee rond de kerktoren rijden en geen hoge snelheden mee doen.
Is toen erna nog op onderhoud geweest en garagist zei dat er idd slijtage was, maar dat ze zeker nog een jaar mee konden gezien het geschatte aantal kilometers.


Nee, ik ben 'zot' omdat ik banden koop van een onbekend merk aan 75,46€/stuk, want dat is 'net niet gratis'. :laugh:

Dat het iets onveiliger is dan premium banden aan een premium prijs, kan mij eerlijk gezegd gestolen worden...
Als je absolute veiligheid wil, moet je een tank kopen ipv een auto.

(Ik zal het hier ruiterlijk komen toegeven, mocht ik de komende jaren een klapband krijgen of een ongeluk veroorzaken. Als ik het kan navertellen toch... ;))
Goedkope banden zijn niet onveiliger doordat ze ontploffen of andere fabricage fouten.

Het grootste gevaar is hun slechte prestatie, veel langere remafstand, grip verliezen bij regen,...
 
Ik stel mij hier toch serieuze vraagtekens bij. Dus vorig jaar waren ze ook al versleten? En jij rijdt daar nog een jaar mee rond? Of waarschijnlijk is dit de wagen van je vrouw waar ze mee naar de winkel gaat en de kids rondvoert.
Het mag nog zo een aftandse bak zijn als je wilt, goed rubber is super belangrijk voor uw eigen veiligheid. Daarbij is 9 jaar en 160k km allesbehalve oud of heel gek hoor :p
Ik wil ze geen brood geven de mensen die met een 9 jaar of oudere wagen rijden als primaire wagen hoor :p

Allez ik wil hier nu niet giftig zijn, maar het is wel eens het nadenken waard denk ik :p
Eigenlijk is het dom om met versleten slijtageonderdelen verder te rijden als je niet van plan bent de wagen direct weg te doen. Over een deukje of krassen kan je nog discussie voeren, maar: remmen, oliewissel, banden, versleten schokdempers, ruitenwissers,speling op de fusee, dat zijn toch zaken die je beter direct aanpakt.

* Band versleten, maar toch uitstellen= heel die periode onveilig rondrijden. Of je moet al zicht hebben op binnen x weken nieuwe wagen.
* 5 jaar vakantie/weekendwerk in garage gedaan: veel Johnny's die boven hun stand rijden. Remblokken versleten tot het lampje brandt, toch uitstellen.
 
Om 1 of andere reden let ik vaak op banden die onder auto's liggen. Je ziet echt enorm veel van die extreme brolmerken hoor. Heel veel mensen willen/kunnen daar geen geld aan uitgeven.

Ikzelf leg er enkel premiummerken onder. Is gewoon zoveel aangenamer rijden.
 
Om 1 of andere reden let ik vaak op banden die onder auto's liggen. Je ziet echt enorm veel van die extreme brolmerken hoor. Heel veel mensen willen/kunnen daar geen geld aan uitgeven.

Ikzelf leg er enkel premiummerken onder. Is gewoon zoveel aangenamer rijden.
We hebben dezelfde afwijking. :unsure:
Ik kijk daar eigenlijk ook naar, begint al bij het profiel. Als ik het niet herken kijk ik naar merk en type. Echt grote bucht is gelukkig in de minderheid, maar toch nog steeds te vaak voorkomend imo. Je kan ook met een keurmerk echte brol hebben, dus daarop afgaan zegt ook niks.

En eigenlijk, wat bespaar je uiteindelijk met die goedkope dingen? Het moment zelf zijn ze wat goedkoper, maar naast de veiligheidsrisico's, ga je ze meestal ook vaker moeten vervangen, want gaan niet lang mee. Buiten als je van die halfversteende chinese brol koopt, die gaan levenslang mee, ge moogt gewoon nooit remmen of een bocht nemen.
 
We hebben dezelfde afwijking. :unsure:
Ik kijk daar eigenlijk ook naar, begint al bij het profiel. Als ik het niet herken kijk ik naar merk en type. Echt grote bucht is gelukkig in de minderheid, maar toch nog steeds te vaak voorkomend imo. Je kan ook met een keurmerk echte brol hebben, dus daarop afgaan zegt ook niks.

En eigenlijk, wat bespaar je uiteindelijk met die goedkope dingen? Het moment zelf zijn ze wat goedkoper, maar naast de veiligheidsrisico's, ga je ze meestal ook vaker moeten vervangen, want gaan niet lang mee. Buiten als je van die halfversteende chinese brol koopt, die gaan levenslang mee, ge moogt gewoon nooit remmen of een bocht nemen.
Probleem is dat je soms in bepaalde maten enkel van die gekke merken hebt op stock bij de bandenboer. Zo heb ik in tijden van corona de gekste merken zien passeren omdat premium merken niet op stock waren (bij een grote bandenhandel dan nog uit zillebeke voor de kenners)
 
Probleem is dat je soms in bepaalde maten enkel van die gekke merken hebt op stock bij de bandenboer. Zo heb ik in tijden van corona de gekste merken zien passeren omdat premium merken niet op stock waren (bij een grote bandenhandel dan nog uit zillebeke voor de kenners)
Da's idd wel iets. Ik heb 235/40/17 liggen op mijn oldtimer. Toen ik die 10jr terug kocht was er maar 1 merk die dat leverde: Falken (ook geen extreme bucht natuurlijk). Tegenwoordig al ruimere keuze.
Maar er zullen tegenwoordig zeker nog bandenmaten zijn die dat probleem hebben.
Mijn broer heeft 245/45/18 en kon in het begin ook geen deftig merk vinden. Sinds vorig jaar heeft continental die maat ook, dus rijdt hij eindelijk eens met iets deftig. :unsure:

En Zillebeke begot, nooit gedacht dat jij van dezelfde streek zou zijn. :p
 
Da's idd wel iets. Ik heb 235/40/17 liggen op mijn oldtimer. Toen ik die 10jr terug kocht was er maar 1 merk die dat leverde: Falken (ook geen extreme bucht natuurlijk). Tegenwoordig al ruimere keuze.
Maar er zullen tegenwoordig zeker nog bandenmaten zijn die dat probleem hebben.
Mijn broer heeft 245/45/18 en kon in het begin ook geen deftig merk vinden. Sinds vorig jaar heeft continental die maat ook, dus rijdt hij eindelijk eens met iets deftig. :unsure:

En Zillebeke begot, nooit gedacht dat jij van dezelfde streek zou zijn. :p
Nja, het is niet echt mijn streek maar ik kom er wel eens regelmatig voor banden voor klanten van mij. Laten we zeggen dat het maar een half uur rijden is. Is ook een van de weinigen die effectief ook speciale banden voor grondverzet en landbouwmachines op stock heeft. Maar ik haal er ook wel eens banden voor bestelwagens en vrachtwagens. Of voor velgen op maat of aanpassingen aan velgen.
 
Om 1 of andere reden let ik vaak op banden die onder auto's liggen. Je ziet echt enorm veel van die extreme brolmerken hoor. Heel veel mensen willen/kunnen daar geen geld aan uitgeven.

Ikzelf leg er enkel premiummerken onder. Is gewoon zoveel aangenamer rijden.
Wat zijn zoal premium merken voor banden? Michellin, Pirelli en Goodyear(?) zijn zo de enige waar ik op kom
 
Wat zijn zoal premium merken voor banden? Michellin, Pirelli en Goodyear(?) zijn zo de enige waar ik op kom
Bridgestone, toyo, Hankook, continental, Dunlop, Yokohama, ...

Hier komen er enkel nog Michelin Pilot sport 4S onder. Beste banden tout court.
 
Laatst bewerkt:
Na de Pzero's dan bedoel je? ;)
Iedereen weet dat dat de enige beste banden zijn, tout court.
Lol, die heb ik op de GTI gehad voor de PS4"s. Met 325pk op de voorwielen geraak je nergens met die Pzero's. Met de Michelins absoluut geen probleem.

Moet er wel bij zeggen dat de Pirelli RFT waren en de Michelins niet. Scheelt sowieso al in comfort. In grip weet ik dat niet.
 
@TNTim vlak aan de Gabriels heb je zo een smoezelige bandenzaak, maar hun service is top! Ik heb nu wel een kleinere bandenmaat maar ik heb ook maar rond de 80 euro betaald voor een merk. Wel enige wachttijd, ik denk dat ik een 10 tal dagen moest wachten en mijn ex die al helemaal geen courante maat heeft moest bijna 3 weken wachten. Maar qua prijs én service zitten die heel goed! 👌
 
Ook steevast Michelin ps4 hier. Imo ook veruit de beste band.

Nu 2 weken geleden toyos gelegd. Puur wegens prijs verschil dankzij het feit dat de wagen binnenkort verkocht zou worden.

Maar best aangenaam verrast moet ik zeggen.
 
Nazicht laten doen van mijn Volvo V50 (1.6D ?) 208'000km, 2011 nadat ik een kloppend geluid begon te horen tijdens het rijden.
+ koplamp defect
+ onderhoud

Offerte van de Volvo dealer:

JobTypeOmschrijvingBedrag (excl)Bedrag job (excl)
1 (onderhoud)operatiesoriginele service42
slijtagecontrole7
luchtfilter passagierscompartiment vervangen14
testrit35
sproeiervloeistof7
onderdelenolie62.40
ring1.53
oliefilter10.42
multifilter35.05€214.40
2 (batterij zou niet ok zijn)operatiesaccu vervangen15.20
onderdelenaccu181.16€196.36
3 (koplamp werkt niet)operatiesstoring zoeken verlichting8.3
operatiessteekas linksvoor demonteren/monteren68.4€76.7
4 (rijden abnormaal geluid)operatiesstoring zoeken33.20
operatiessteekas rechtsvoor demonteren/monteren60.80
onderdelenlagerkap5.54
onderdelenaandrijfas404.52€504.06
5 (gescheurde hoes aandrijfsas)operatiesrubberhoes steekas vervangen30.40
onderdelenAandrijfas, kee19.28
onderdelenuitzetring10.21
onderdelentransmissie olie72.09
onderdelenbalgset50.74182.72
6 (motorrubber vervangen)operatiesmotorrrubber rechts vervangen30.40
onderdelenmotorrubber116.58146.98
7 (vervangen distributieriem)operatiesvervangen distributieriem114.0
onderdelenflensborgmoer2.69
onderdelentandriemset130.93
onderdelenflensborgmoer2.69250.31

+ wat kleine benodigdheden en milieubijdrage komt dit op €1580.51 of €1912.41 incl BTW.. Daar had ik toch wel wat van geschrokken...
Ze raden mij aan om eens goed na te denken of die auto de herstelling nog waard is, lijkt mij toch zot voor een auto van 10j?

Ik ging eigenlijk steeds naar de Volvo dealer omdat er ik vanuit ga dat zij de auto het best kennen, maar met zo'n offerte ga ik toch eens luisteren bij een Bosch Car Service garage.

Wat denken jullie hiervan ?

Op basis van een raming van de Bosch garage beslist hem daar te laten herstellen.
Uiteindelijke factuur was iets van een €1300. Garagist heeft bvb waterpomp mee vervangen met distributieriem, andere zaken die Volvo ging herstellen vond hij niet nodig, ...
€600 bespaard en mijn auto bolt weer goed... Ikke content!
 
Terug
Bovenaan