Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Destel

Well-known member
Crowdfunder FE
De discussie rond het prijsverschil tussen een onafhankelijke en een merkgarage (en daarbinnen nog eens het verschil tussen merken) is al een paar keer gepasseerd, dus bij deze een topic om prijzen te delen en te vergelijken.

Voor het laatste onderhoud van mijn Nissan Note (E11, benzine 1.4) heb ik bij een Bosch garage het volgende betaald (exc. BTW):

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Olie (5W30)€143,4€47,6
Oliefilter€11,21€11,2
Carterring€2,51€2,50
Glascleaner€21€2
Antigel€5,50,25€1,38
Kleine benodigdheden€2,31€2,3
Werk mechaniek€481,34€64,32
Milieubijdrage€4,51€4,5
Service-interval€8,51€8,5
 
Laatst bewerkt:
Toevallig net terug van onderhoud na 2 jaar... (Hyundai i30 Fastback N)
Dit betaalde ik bij de dealer:

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Olie 0W-30 C2/C3
€ 14,55​
4,8
€ 69,84​
Ring
€ 2,43​
1
€ 2,43​
Oliefilter
€ 9,03​
1
€ 9,03​
Interieurfilter
€ 29,82​
1
€ 29,82​
Bougie
€ 41,18​
4
€ 164,72​
Batterij afstandsbediening CR2032
€ 5,20​
1
€ 5,20​
Reinigingsmiddelen
€ 2,60​
1
€ 2,60​
Klein materiaal
€ 2,00​
1
€ 2,00​
Milieubijdrage
€ 2,00​
1
€ 2,00​
Diagnosetoestel
€ 8,70​
1
€ 8,70​
Verversen remolie
€ 10,55​
1
€ 10,55​
Werkuren
€ 79,20​

Totaal incl. BTW: € 467,17
 
Laatst bewerkt:
Zeer schappelijk voor een groot onderhoud.
En al zeker voor een hothatch.
Geen interieurfilter vervangen?
 
...
Geen interieurfilter vervangen?
Op de factuur staat er letterlijk "FILTER ASSY-AIR". En er werd mij verteld dat dat de luchtfilter was.
Maar als ik de onderdeelreferentie opzoek, komt ik ook uit op nen interieurfilter. (97133-F2000)
They lied to me... :eek:

Ik pas het aan in mijnen tabel.
 
Groot onderhoud bij een dealer.

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
service standaard omvang
€ 5,5​
2
€ 11,0​
Service luchtfilterelement
€ 5,5​
1
€ 5,5​
service motorolie
€ 5,5​
3
€ 16,5​
service microfilter
€ 5,5​
2
€ 11,0​
Service bougies
€ 5,5​
10
€€55,0​
Luchtfilterelement
€ 29,49​
1
€ 29,49​
Olie 0w30
€ 17,5​
5,25
€ 91,87​
Oliefilterelement
€ 21,23​
1
€ 21,23​
Actiefkoolelement
€ 58.03​
1
€ 58,03​
Bougie high power
€ 23,93​
4
€ 95,72​
Interieurfilter huisreiniger
€ 8,41​
1
€ 8,41​
voertuig-check€ 5,56
€ 33,0​
ruitenvloeistof€ 3,21
€ 3,20​
service remvloeistof€ 5,55
€27,5​
remvloeistof€ 10,171
€ 10,17​

Totaal: 487,31 ex btw
Ofwel 589,65€ incl. Btw.

Werkuren zijn duur, maar schappelijk in mijn ogen. Onderdelen zijn ook niet heel goedkoop. Maar bon.
 
MrKend: welk merk en model? kan misschien interessant zijn om altijd merk, model, motorisatie en bouwjaar te vermelden?
 
MrKend: welk merk en model? kan misschien interessant zijn om altijd merk, model, motorisatie en bouwjaar te vermelden?
BMW 120i bj. 2016.
Die mannen rekenen alles per 5 minuten, dat is 1 prestatie-eenheid.
Motorolie verversen duurt dus een kwartier en bougies 50min. Dat lijkt mij gewoon correct te zijn. Natuurlijk 6,65€ per 5min of net geen 80€ per uur is goed aan de prijs :p Maar zoals altijd gezegd, heel die tent moet daar betaald worden eh. Ook nog nooit voor een vervangwagen moeten betalen.
 
Ford Focus 2005 1.8 tdci: nazicht keuring + groot onderhoud + remblokjes vooraan + dichting thermostaat bij officiële Ford garage

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Nazicht keuring39.90€139.90€
Kent fuel guard 210€110€
Uitstootrooktest, remtest, lichten afstellen21.69€121.69€
Groot onderhoud (brandstoffilter, oliefilter, ruitenreiniger met antivries, olieaftapplug, geur en motorfilter, filterelement luch, fuel eco.m.olie 5W30, ford assistance, milieubijdrage, klein materiaal369.42€1369.42€
Remblokken vooraan46.55E146.55€
Set remblokken75.95€175.95€
Dichting thermostaat vervangen + ontluchten39.90€139.90€
Speciale ring6.04€16.04€
Antivries /lit8.46€1.512.69€


Totaal ex BTW = 622.14€
Totaal incl BTW = 752.79€
 
50 minuten om 4 bougies te vervangen? Steken die dan belachelijk moeilijk qua toegankelijkheid bij een 120i? Ik heb ze afgelopen zomer op mijn auto zelf vervangen voor de eerste keer ooit en was nog geen half uurtje kwijt, als amateur.

Die bougies van de i30 N zijn ook al zo extreem duur voor wat het is. :confused: Zit daar effectief een verschil in levensduur of prestaties ten opzichte van standaard NGK iridium bougies?

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Castrol magnatec DX (5w30 dexos1gen2) 5liter€6,75€33,5
Bosch oliefilter€101€10
Bosch luchtfilter€17,601€17,60
Bougies NGK 91970€11,504€46

Komt neer op €130 wanneer de BTW erbij wordt geteld. Interieurfilter ook vervangen maar die was al eerder aangekocht en vind ik prijs niet direct van terug. Doe er dus nog pakweg €20 bij.
 
50 minuten om 4 bougies te vervangen? Steken die dan belachelijk moeilijk qua toegankelijkheid bij een 120i? Ik heb ze afgelopen zomer op mijn auto zelf vervangen voor de eerste keer ooit en was nog geen half uurtje kwijt, als amateur.

Die bougies van de i30 N zijn ook al zo extreem duur voor wat het is. :confused: Zit daar effectief een verschil in levensduur of prestaties ten opzichte van standaard NGK iridium bougies?

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Castrol magnatec DX (5w30 dexos1gen2) 5liter€6,75€33,5
Bosch oliefilter€101€10
Bosch luchtfilter€17,601€17,60
Bougies NGK 91970€11,504€46

Komt neer op €130 wanneer de BTW erbij wordt geteld. Interieurfilter ook vervangen maar die was al eerder aangekocht en vind ik prijs niet direct van terug. Doe er dus nog pakweg €20 bij.
Vermoed dat ze ook wel de pc er eens aanhangen en alle drukken en temperaturen eens nemen. Dus niet zuiver vervangen, maar ook eens kijken of alles wel oké is. Duurt dit effectief 50min? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar het zullen er ook geen 20 zijn natuurlijk.
 
Hier vandaag de gloeibougies van mijn 116D (bj.2016, 225.000km) laten vervangen:

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Voertuiganalyse uitvoeren€8,554€34,20
Bosch olieStoringsdiagnose€8,559€76,95
Alle boegies vervangen€7,4011€81,40
Gloeibougie€38,562€77,12
Gloeibougie met druksensor verbr.kamer€115,711€115,71
Preventiemaatregelen Covid€6,8016,80
Milieubijdrage€7,7117,71

Totaal excl. = 399,89€.. 483,87€ inclusief


Klein onderhoud, nazicht keuring en remblokken op 207.000km


OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Nazicht keuring€6,699,88€66,12
Service remblokken voor€7,156€42,90
Rep. set remblokken zonder asbest€151,221€151,22
Sensor v versleten remblokken voor links€23,971€23,97
Service remblokken achter€7,157€50,05
Rep. set remblokken zonder asbest€121,141€121,14
Remblokslijtagesensor achter
Remblokpasta
€27,95
€0,74
1
4
€27,95
€2,96
Service standaard omvang (motorolie)
Service motorolie
€6,69
€6,69
2
3
€13,38
€20,07
Set oliefilterelementen€20,811€20,81
BMW engine oil II04 0w30€21,54,4€94,60
Service microfilter€6,692€13,38
Microfilter/actiekoolfilter€58,031€58,03
Interieurfilter/huisreiniger€8,411€8,41

Totale prijs 728,99€ excl, 882€ incl
 
Laatst bewerkt:
Laatste keer dat ik 500 euro betaalde voor de V70 5 cilinder (bij onafhankelijke), hadden ze de automaat gespoeld bovenop het onderhoud. Wel zotte prijzen die je soms ziet.
Voor de Fiat 500 1.2 betaalden we 95 euro incl btw bij de dealer, maar voor dezelfde prijs ga ik nu bij dezelfde onafhankelijke. Het is gewoon aangenaam als iemand al je auto's kent. Mijn oldtimer gaat ook naar daar om de 2 jaar, kost ook bijna niets in vergelijking met de dealer. Tegenwoordig doet die eigenlijk vooral exclusieve wagens, maar aangezien ik daar al ga toen hij nog met gewone wagens bezig was, kan ik daar blijven gaan voor een kleine prijs.
Klein onderhoud voor de Volvo is daar altijd rond de 180incl btw, filters en dergelijke inbegrepen (doet ook altijd dieselfilter wat toch een relatief groot werk is). Voor de Fiat dus een 90-95 incl btw. Volgend jaar moet de distributieriem wel vervangen worden op de Volvo, dat gaat een pijnlijke zijn.
 
Laatste keer dat ik 500 euro betaalde voor de V70 5 cilinder (bij onafhankelijke), hadden ze de automaat gespoeld bovenop het onderhoud. Wel zotte prijzen die je soms ziet.
Voor de Fiat 500 1.2 betaalden we 95 euro incl btw bij de dealer, maar voor dezelfde prijs ga ik nu bij dezelfde onafhankelijke. Het is gewoon aangenaam als iemand al je auto's kent. Mijn oldtimer gaat ook naar daar om de 2 jaar, kost ook bijna niets in vergelijking met de dealer. Tegenwoordig doet die eigenlijk vooral exclusieve wagens, maar aangezien ik daar al ga toen hij nog met gewone wagens bezig was, kan ik daar blijven gaan voor een kleine prijs.
Klein onderhoud voor de Volvo is daar altijd rond de 180incl btw, filters en dergelijke inbegrepen (doet ook altijd dieselfilter wat toch een relatief groot werk is). Voor de Fiat dus een 90-95 incl btw. Volgend jaar moet de distributieriem wel vervangen worden op de Volvo, dat gaat een pijnlijke zijn.
Heb mij al verschillende keren afgevraagd of merkgarages soms wat bijkletsen voor bedrijfswagens versus wagens van particulieren.
Gelukkig is het nu een bedrijfswagen..maar even serieus..welke particulier wil 500-600-700€ aan een regulier onderhoud betalen? Dat is voor sommige mensen een half maandloon..

Nu zoals die bougies.. dat is feitelijk maar motorkap openen, motor afdekplaatje weg, ontsteking van de gloeipluggen verwijderen en pluggen uitdraaien + vervangen.
 
Heb mij al verschillende keren afgevraagd of merkgarages soms wat bijkletsen voor bedrijfswagens versus wagens van particulieren.
Gelukkig is het nu een bedrijfswagen..maar even serieus..welke particulier wil 500-600-700€ aan een regulier onderhoud betalen?

Nu zoals die bougies.. dat is feitelijk maar motorkap openen, motor afdekplaatje weg, ontsteking van de gloeipluggen verwijderen en pluggen uitdraaien + vervangen.
Toen ik mijn auto pas had ging ik ook naar de Volvo dealer voor onderhoud. Ik had toen het foute idee dat de fabrieksgarantie enkel geldig was als je bij een dealer op onderhoud ging. Kostte mij toen een 475 euro ongeveer, voor enkel en alleen olie en oliefilter. Toen te weten gekomen dat de fabrieksgarantie niets te maken heeft met onderhoud bij een dealer, maar gewoon met onderhoud. Daarna 100'en euro's per onderhoud bespaard.
Van bedrijfswagens heb ik idd ook soms het idee dat ze meer rekenen. Vorig jaar een vd AMG's gaan afhalen en de prijs gezien. Akkoord, 't is een AMG een geen doordeweekse Volvo, maar het verschil was niet te verantwoorden voor het geleverde werk. Het jaar ervoor dezelfde auto binnen gedaan bij Mercedes op een prive-naam (stond toen nog niet op firma) en dat kostte effectief minder. Denk dat de dealers gewoon sowieso het maximum aanrekenen als er een lease binnen komt.
 
Heb mij al verschillende keren afgevraagd of merkgarages soms wat bijkletsen voor bedrijfswagens versus wagens van particulieren.
Gelukkig is het nu een bedrijfswagen..maar even serieus..welke particulier wil 500-600-700€ aan een regulier onderhoud betalen? Dat is voor sommige mensen een half maandloon..

Nu zoals die bougies.. dat is feitelijk maar motorkap openen, motor afdekplaatje weg, ontsteking van de gloeipluggen verwijderen en pluggen uitdraaien + vervangen.
Geen standaard onderhoud maar eentje met remblokken bij.
Dat is al 420 ex btw :p uw onderhoud kost dus 307€. Waarbij 66€ nazicht keuring, geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen :p
 
Gisteren toch ook even mijn wengbrauwen gefronst bij het aamzien vd factuur bij Vereenooghe. Nieuwe batterij + voltage convertor unit (module die online 50€ kost) = 685€ btw incl.
 
Geen idee hoeveel de mijne kosten want ik had na de garantie nog een extra 3 jaar "garantie" genomen dat was maandelijks 90 euro betalen en de onderhouden waren daarbij inbegrepen.
Wat wel goed uitkwam want vorig jaar was mijn Nox sensor kapot en moest vervangen worden + groot onderhoud gehad ik denk dat dat samen meer dan 1000 euro zou geweest zijn.
 
Ik doe mijn onderhoud e.d. zelf. Veel te duur naar mijn goesting bij Audi garage of kleine zelfstandige (heb enkel dan geen stempel in men boekje, maar dat boeit me niet. Ga die wagen toch op rijden).

Vorig klein onderhoud incl. 3x 5L Castrol Edge Titanium LL 5W30 olie, oliefilter, Brembo remblokken en Zimmermann remschijven voor voor- en achterkant was rond de €400 voor alles.

Auto heeft maar 6L olie nodig, de rest is extra om af en toe eens bij te vullen.

Luchtfilter is een herbruikbare, dus gewoon uitblazen en terug plaatsen.

Overlaatst gaf de Lambdasensor een melding, gewoon een product in de naftbak gekapt voor te reinigen en de melding is weggegaan, kostprijs was €11 voor dat product.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee hoeveel de mijne kosten want ik had na de garantie nog een extra 3 jaar "garantie" genomen dat was maandelijks 90 euro betalen en de onderhouden waren daarbij inbegrepen.
Wat wel goed uitkwam want vorig jaar was mijn Nox sensor kapot en moest vervangen worden + groot onderhoud gehad ik denk dat dat samen meer dan 1000 euro zou geweest zijn.
En hoeveel kilometer rij je op jaarbasis? Want voor 1080€ per maand kan je al eens wat onderhoud doen.
Ik doe mijn onderhoud e.d. zelf. Veel te duur naar mijn goesting bij Audi garage of kleine zelfstandige (heb enkel dan geen stempel in men boekje, maar dat boeit me niet. Ga die wagen toch op rijden).

Vorig klein onderhoud incl. 3x 5L Castrol Edge Titanium LL 5W30 olie, oliefilter, Brembo remblokken en Zimmermann remschijven voor voor- en achterkant was rond de €400 voor alles.

Auto heeft maar 6L olie nodig, de rest is extra om af en toe eens bij te vullen.

Luchtfilter is een herbruikbare, dus gewoon uitblazen en terug plaatsen.

Overlaatst gaf de Lambdasensor een melding, gewoon een product in de naftbak gekapt voor te reinigen en de melding is weggegaan, kostprijs was €11 voor dat product.
Je weet toch dat je enkel maar moet bijvullen als hij dit aangeeft of als je effectief onder op bijna onder de minimum zit. Steeds elke maand een beetje bijtoppen is niet zo goed omdat je nieuwe olie steeds gaat mengen met oude olie. Het heeft een reden dat er minimum en maximum peil is. Het is beter om als hij minimum aangeeft een klein beetje bij te vullen, en pas bij een onderhoud de olie te wisselen en tot maximum te vullen.

Ik hoor het trouwens vaker hoor dat mensen zelf een onderhoudje doen. Een oliewissel is niet zo moeilijk (je moet enkel nog afmeten hoeveel je bijvult) en het handschoenkastje eruit halen voor de microfilter is ook doenbaar. Maar dan komt het, vaak zie je zelf niet de bijkomende gebreken, en merk je deze pas op als ze effectief een probleem vormen. Zo kan een pietluttig onderdeeltje preventief vervangen ervoor zorgen dat je een duurder onderdeel niet kapot maakt en dient te vervangen.
 
Ik doe mijn onderhoud e.d. zelf. Veel te duur naar mijn goesting bij Audi garage of kleine zelfstandige (heb enkel dan geen stempel in men boekje, maar dat boeit me niet. Ga die wagen toch op rijden).

Vorig klein onderhoud incl. 3x 5L Castrol Edge Titanium LL 5W30 olie, oliefilter, Brembo remblokken en Zimmermann remschijven voor voor- en achterkant was rond de €400 voor alles.

Auto heeft maar 6L olie nodig, de rest is extra om af en toe eens bij te vullen.

Luchtfilter is een herbruikbare, dus gewoon uitblazen en terug plaatsen.

Overlaatst gaf de Lambdasensor een melding, gewoon een product in de naftbak gekapt voor te reinigen en de melding is weggegaan, kostprijs was €11 voor dat product.
Luchtfilter best nooit uitblazen, beter uitkloppen.
Anders kan je de filter beschadigen waardoor er zandkorreltjes en andere verontreiniging kan in uw motor komen.
 
Terug
Bovenaan