Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Gisteren toch ook even mijn wengbrauwen gefronst bij het aamzien vd factuur bij Vereenooghe. Nieuwe batterij + voltage convertor unit (module die online 50€ kost) = 685€ btw incl.
Mercedes is dan ook duur in stukken en onderdelen.
 
Luchtfilter best nooit uitblazen, beter uitkloppen.
Anders kan je de filter beschadigen waardoor er zandkorreltjes en andere verontreiniging kan in uw motor komen.
Steek gewoon een nieuwe voor de prijs dat dit kost. Als ge de schade ooit gezien hebt aan een blok dat zand gegeten heeft snap ik niet waarom mensen dat risico willen lopen.
 
Steek gewoon een nieuwe voor de prijs dat dit kost. Als ge de schade ooit gezien hebt aan een blok dat zand gegeten heeft snap ik niet waarom mensen dat risico willen lopen.
Elke keer een nieuwe K&N sportfilter kopen is wat te duur, hé. Die kosten bijna €80 en zijn herbruikbaar. Waarom zou ik die dan vervangen?
Je weet toch dat je enkel maar moet bijvullen als hij dit aangeeft of als je effectief onder op bijna onder de minimum zit. Steeds elke maand een beetje bijtoppen is niet zo goed omdat je nieuwe olie steeds gaat mengen met oude olie. Het heeft een reden dat er minimum en maximum peil is. Het is beter om als hij minimum aangeeft een klein beetje bij te vullen, en pas bij een onderhoud de olie te wisselen en tot maximum te vullen.

Ik hoor het trouwens vaker hoor dat mensen zelf een onderhoudje doen. Een oliewissel is niet zo moeilijk (je moet enkel nog afmeten hoeveel je bijvult) en het handschoenkastje eruit halen voor de microfilter is ook doenbaar. Maar dan komt het, vaak zie je zelf niet de bijkomende gebreken, en merk je deze pas op als ze effectief een probleem vormen. Zo kan een pietluttig onderdeeltje preventief vervangen ervoor zorgen dat je een duurder onderdeel niet kapot maakt en dient te vervangen.

Waar haal je dat ik elke maand mijn olie bijkap? Heb dat nergens gezegd.

Uiteraard, zo snugger ben ik wel 😊. Bij de 'oudere' VAG moet je bijna elke 10k km 1L olie bijvullen. Dat was dus daarop dat ik zei, om telkens bij te vullen.

Heb een bus van 1L ook en die vul ik telkens ik elke 10k km olie heb moeten bijvullen. Zo heb ik altijd olie bij, als het nodig is.

Je moet toch niet meten hoeveel je aflaat als je weet hoeveel liter er in een motorblok past? Plus olie filter ook niet vergeten te vervangen nadat je de olie hebt afgelaten. Voor de rest is het kinderspel.

Luchtfilter best nooit uitblazen, beter uitkloppen.
Anders kan je de filter beschadigen waardoor er zandkorreltjes en andere verontreiniging kan in uw motor komen.
Een gewone luchtfilter zou ik inderdaad niet uitblazen maar een sportfilter uitblazen kan perfect, hoor.
 
Elke keer een nieuwe K&N sportfilter kopen is wat te duur, hé. Die kosten bijna €80 en zijn herbruikbaar. Waarom zou ik die dan vervangen?


Waar haal je dat ik elke maand mijn olie bijkap? Heb dat nergens gezegd.

Uiteraard, zo snugger ben ik wel 😊. Bij de 'oudere' VAG moet je bijna elke 10k km 1L olie bijvullen. Dat was dus daarop dat ik zei, om telkens bij te vullen.

Heb een bus van 1L ook en die vul ik telkens ik elke 10k km olie heb moeten bijvullen. Zo heb ik altijd olie bij, als het nodig is.

Je moet toch niet meten hoeveel je aflaat als je weet hoeveel liter er in een motorblok past? Plus olie filter ook niet vergeten te vervangen nadat je de olie hebt afgelaten. Voor de rest is het kinderspel.


Een gewone luchtfilter zou ik inderdaad niet uitblazen maar een sportfilter uitblazen kan perfect, hoor.
Ik zou toch op safe spelen en deze op tijd en stond vervangen. Het is maar 80€ eh. Voor dat geld neem je toch geen risico?

Je vult niet elke maand bij maar vult wel elke 10k km bij en rijdt altijd met 1l olie rond :p Klinkt mij toch niet echt normaal maar bon.
Tuurlijk moet je dat niet meten, je moet het weten en er ook naar handelen.
 
Ik zou toch op safe spelen en deze op tijd en stond vervangen. Het is maar 80€ eh. Voor dat geld neem je toch geen risico?

Je vult niet elke maand bij maar vult wel elke 10k km bij en rijdt altijd met 1l olie rond :p Klinkt mij toch niet echt normaal maar bon.
Tuurlijk moet je dat niet meten, je moet het weten en er ook naar handelen.
Der staat op de site en doos van K&N dat deze herbruikbaar en zelfs wasbaar zijn, waarom moet ik deze dan elke keer vervangen? Omdat gij dat zegt ofwa? Dan weet ge i.i.g. er niet genoeg van.

Edit: hier is bewijs:

sJGnQlT.jpg


Is maar €80? Lol voor €80 kunde wel iet anders kopen dan elke keer een nieuwe filter, dat ge kunt herbruiken.

Een BMW fan weet dat waarschijnlijk niet. Maar de 'oudere' TFSI motoren van VAG verbruiken wel eens 1L olie per 10k km. Is normaal, hoor.

Omdat gij dat niet weet, wilt dat niet zeggen dat dat niet normaal is, hé.
 
Laatst bewerkt:
Ik ging uit van een orgineel filter. Sowieso ben ik niet zo aan die "sport" zaken.
Orginele filter zou ik ook vervangen. Heb er op zich geen problemen mee, heb die er al een paar jaar inzitten. Snowguard is er ook uit. Motor klinkt wel wat beter dan met den orginele filter (kan ook placebo effect zijn, maar ben er content van).
 
Orginele filter zou ik ook vervangen. Heb er op zich geen problemen mee, heb die er al een paar jaar inzitten. Snowguard is er ook uit. Motor klinkt wel wat beter dan met den orginele filter (kan ook placebo effect zijn, maar ben er content van).
Het is uw wagen he. Daar doe je nog altijd mee wat je wil maar als garagehouder kijk ik wel wat anders naar zo'n zaken. Op zich niks mis mee met een sportluchtfilter maar veel mensen vergeten wel eens dat je die wel juist geolied moet houden en je daar wel wat anders mee moet omgaan dan een gewone luchtfilter.
 
Der staat op de site en doos van K&N dat deze herbruikbaar en zelfs wasbaar zijn, waarom moet ik deze dan elke keer vervangen? Omdat gij dat zegt ofwa? Dan weet ge i.i.g. er niet genoeg van.

Edit: hier is bewijs:

Is maar €80? Lol voor €80 kunde wel iet anders kopen dan elke keer een nieuwe filter, dat ge kunt herbruiken.

Een BMW fan weet dat waarschijnlijk niet. Maar de 'oudere' TFSI motoren van VAG verbruiken wel eens 1L olie per 10k km. Is normaal, hoor.

Omdat gij dat niet weet, wilt dat niet zeggen dat dat niet normaal is, hé.
Op tijd en stond moet je niet interpreteren als elke 15k km natuurlijk. Maar zoals nestorius zegt zou ik die wel verhoogd opvolgen en bij elke grote beurt of 60k km een nieuwe steken. Washable en reuseable wilt niet zeggen dat hij levenslang meegaat. Ookal adverteren ze een lifetime product.

Ik weet dat sommige VAG motoren wel een druppel olie lusten. En dat is niet normaal ookal hebben ze dat allemaal. Maar het ging mij erom dat je rondrijdt met een liter olie om altijd bij te toppen. Als ik zo een performante VAG motor had dan verdunde ik eenmaal eens met een litertje en 5k km later ververste ik alle olie. Of anders gezegd elke 15k km nieuwe olie erop.
 
Op tijd en stond moet je niet interpreteren als elke 15k km natuurlijk. Maar zoals nestorius zegt zou ik die wel verhoogd opvolgen en bij elke grote beurt of 60k km een nieuwe steken. Washable en reuseable wilt niet zeggen dat hij levenslang meegaat. Ookal adverteren ze een lifetime product.

Ik weet dat sommige VAG motoren wel een druppel olie lusten. En dat is niet normaal ookal hebben ze dat allemaal. Maar het ging mij erom dat je rondrijdt met een liter olie om altijd bij te toppen. Als ik zo een performante VAG motor had dan verdunde ik eenmaal eens met een litertje en 5k km later ververste ik alle olie. Of anders gezegd elke 15k km nieuwe olie erop.

Als het nodig is om die te vervangen, zal ik die ook wel vervangen. Ken wel wat van mijn eigen wagen, omdat ik vooral veel zelf er aan bezig ben. Ben niet zo iemand die geen zorg voor z'n wagen draagt. Moest het weer beter zijn en de carwash hier in de buurt was open, had ik 'em nog gaan kuisen.

Mijn vorige VAG had net hetzelfde 'probleem' en dat was een 1.9 TDI. De nieuwere TSI's hebben dat niet of toch veel minder. Maar mijn huidige wagen heeft nog een TFSI en die verbruiken tot een liter olie per 10k km, wat echt wel normaal is.

Die liter olie is voor als ik een melding krijg dat het oliepeil laag staat en dus moet bijvullen, want als ik de melding krijg staat dat niveau echt wel ineens laag. Dat is al, ik zit niet continu bij te vullen.

Zo performant is die 2L TFSI niet echt. Zit in elke 'recentere' A3, A4, Golf 7 en al de rest met een 2L blok. Turbo (IS38) is gewoon een pak zwaarder t.o.v. een K03, K04 zoals bij GTI's o.i.d.

Ik rij er tegenwoordig veel te weinig mee. Heb vorig jaar nog geen 2000 km gereden ofzo, door technische werkloosheid, dus onderhoud is nog niet voor direct. Maar vervang wel de olie elke 15k km wat ik begin 2020 wel heb gedaan.
 
Groot onderhoud voor de Megane vorige maand was 456,99 euro

Interne werken (Interventie ten laste van Renault)1 0,00
Technische voor-controle1 24,79
Nazicht B1 133,06
Bougies4 181,00
Filters - Luchtfilter1 38,84
BTW 21%1 79,30
 
Normaal moet mijn wagen (Opel Corsa, 11 jaar oud) dit jaar nog een klein onderhoud hebben, op 165000 km... alleen met corona rijd ik een pakje minder, dus ik zal waarschijnlijk pas aan 165000 km komen rond mei/juni. Daarbovenop ben ik aan het uitkijken om volgend jaar in januari een nieuwe wagen aan te kopen rond het autosalon of een interessante jonge tweedehands als ik die vind... Ik ben ervoor aan het sparen en ben mijn huidige wagen ook "beu", hij is 12 jaar oud dit jaar, kan Antwerpen/Brussel/Gent niet meer binnen met hun tolzones, binnenkort komt er misschien ook zo'n zone in Hasselt, dus ja...

Hoe gevaarlijk is het om dat kleine onderhoud niet meer te laten doen voor dat laatste half jaar/jaar? Enerzijds denk ik €250 in de pocket, anderzijds tja, als ik daardoor zonder wagen val is het het ook niet waard...
 
Normaal moet mijn wagen (Opel Corsa, 11 jaar oud) dit jaar nog een klein onderhoud hebben, op 165000 km... alleen met corona rijd ik een pakje minder, dus ik zal waarschijnlijk pas aan 165000 km komen rond mei/juni. Daarbovenop ben ik aan het uitkijken om volgend jaar in januari een nieuwe wagen aan te kopen rond het autosalon of een interessante jonge tweedehands als ik die vind... Ik ben ervoor aan het sparen en ben mijn huidige wagen ook "beu", hij is 12 jaar oud dit jaar, kan Antwerpen/Brussel/Gent niet meer binnen met hun tolzones, binnenkort komt er misschien ook zo'n zone in Hasselt, dus ja...

Hoe gevaarlijk is het om dat kleine onderhoud niet meer te laten doen voor dat laatste half jaar/jaar? Enerzijds denk ik €250 in de pocket, anderzijds tja, als ik daardoor zonder wagen val is het het ook niet waard...

Echt kwaad kan dat niet, toch zeker niet op korte termijn. Op langere termijn kunnen er wel dingen aan komen hierdoor, maar dat zal voor u dan niet meer echt een probleem zijn.

Belangrijkste vraag lijkt me : Waar/hoe denk je de wagen te verkopen. Als je deze denkt aan een garage achter te laten, dan zal het niet veel uitmaken. Denk je de wagen particulier te willen gaan verkopen, dan is dat toch iets waar wel naar gekeken wordt. Als ik een auto ga kopen en zie dat het laatste onderhoud, dat een half jaar geleden had moeten gebeuren, overgeslagen is, dan begin ik me ook vragen te stellen bij hoe deze auto verder onderhouden is.
 
Echt kwaad kan dat niet, toch zeker niet op korte termijn. Op langere termijn kunnen er wel dingen aan komen hierdoor, maar dat zal voor u dan niet meer echt een probleem zijn.

Belangrijkste vraag lijkt me : Waar/hoe denk je de wagen te verkopen. Als je deze denkt aan een garage achter te laten, dan zal het niet veel uitmaken. Denk je de wagen particulier te willen gaan verkopen, dan is dat toch iets waar wel naar gekeken wordt. Als ik een auto ga kopen en zie dat het laatste onderhoud, dat een half jaar geleden had moeten gebeuren, overgeslagen is, dan begin ik me ook vragen te stellen bij hoe deze auto verder onderhouden is.
Goh, met de huidige ouderdom, kilometerstand, het feit dat het een euro4 diesel is en twee 'leergeld' deukjes in de carrosserie van toen ik nog fatsoenlijk moest leren rijden (gelukkig van tegen een paaltje en een hoge stoeprand)... Zou ik al blij zijn met €1000 overnamepremie.

Een particulier die mijn wagen nog wilt overnemen lijkt mij een dwaas.
 
Gaat niets veranderen aan de betrouwbaarheid voor jou, mogelijks wel invloed voor de herverkoopwaarde. Indien inruil, geen probleem , indien particuliere verkoop verlies je de mogelijkheid te kunnen schrijven : altijd op tijd op onderhoud, ingevuld oh boekje aanwezig. En dat laat je gewoonlijk wel toe net iets meer voor je auto te krijgen.

Ik ben zeker zo'n dwaas die je auto zou overnemen voor 1000 euro trouwens, een groot zwak voor goedkope krellen!
 
Als je voor overnamepremie gaat, zou ik niet twijfelen en geen enkele euro meer uitgeven aan die auto. Op moment van onderhoud zou ik olie (en als de motorkap toch open is, koelvloeistof ook) eens checken / bijvullen, maar voor de rest komt het voor zo’n oud ding niet op een onderhoud meer of minder.
 
Goh, met de huidige ouderdom, kilometerstand, het feit dat het een euro4 diesel is en twee 'leergeld' deukjes in de carrosserie van toen ik nog fatsoenlijk moest leren rijden (gelukkig van tegen een paaltje en een hoge stoeprand)... Zou ik al blij zijn met €1000 overnamepremie.

Een particulier die mijn wagen nog wilt overnemen lijkt mij een dwaas.
Hoeveel km doe je normaal/met corona? (Hoeveel km denk je er over te zitten?) Bij aankoop van een volledig nieuwe wagen, moet je er ook wel rekening mee houden dat dit in sommige gevallen nog (heel) wat maanden kan duren voordat deze geleverd wordt. En dan zit je al bijna een jaar verder na het onderhoud natuurlijk.

Daarnaast zou ik me ook niet teveel blindstaren op het autosalon. Het autosalon is handig omdat dan alle kortingen gemakkelijk geadverteerd worden en er een breder scala aan kortingen. Maar an sich zijn de kortingen niet persé veel hoger. Door het jaar zijn er ook permanent acties, aanbiedingen, ...

Als je al weet wat je wilt, dan lijkt het me dat je er beter aan doet om al stilaan te beginnen rondkijken, wat offertes op te vragen,... En als je iets goeds tegenkomt, gewoon toehappen. Zeker met corona kan het zijn dat je nu zelfs makkelijker koopjes kunt doen, aangezien de verkoopcijfers vermoedelijk (niet opgezocht) wat lager liggen, en de fabrieken wel doordraaien.
 
Als je voor overnamepremie gaat, zou ik niet twijfelen en geen enkele euro meer uitgeven aan die auto. Op moment van onderhoud zou ik olie (en als de motorkap toch open is, koelvloeistof ook) eens checken / bijvullen, maar voor de rest komt het voor zo’n oud ding niet op een onderhoud meer of minder.

Die heb ik al gecontroleerd voor ik naar de keuring ging, die zijn nog in orde.

Hoeveel km doe je normaal/met corona? (Hoeveel km denk je er over te zitten?) Bij aankoop van een volledig nieuwe wagen, moet je er ook wel rekening mee houden dat dit in sommige gevallen nog (heel) wat maanden kan duren voordat deze geleverd wordt. En dan zit je al bijna een jaar verder na het onderhoud natuurlijk.

Normaal, afhankelijk van mijn job vroeger en nu van mijn sociaal leven (of gebrek daaraan), rijd ik een 10 000 à 12500 km per jaar. Ik denk dat ik met corona er slechts een goede 7000 gedaan heb ofzo. Ik schat dat als corona morgen miraculeus eindigt (quod non) dat ik over één jaar op ongeveer 172 000 km zou zitten, en over twee jaar dan aan 184 000 km. Slechts tweemaal "grote" stukken gehad aan m'n auto, één keer een klep (EGR) vervangen voor 500 euro (oorzaak: ik reed blijkbaar niet sportief genoeg). Afgelopen zomer (extra bitter omdat hij wegens corona zoveel stilstond) een stukje van de ophanging laten vervangen voor 600 euro. Dat valt dus nog mee eigenlijk.

Daarnaast zou ik me ook niet teveel blindstaren op het autosalon. Het autosalon is handig omdat dan alle kortingen gemakkelijk geadverteerd worden en er een breder scala aan kortingen. Maar an sich zijn de kortingen niet per sé veel hoger. Door het jaar zijn er ook permanent acties, aanbiedingen, ...

Als je al weet wat je wilt, dan lijkt het me dat je er beter aan doet om al stilaan te beginnen rondkijken, wat offertes op te vragen,... En als je iets goeds tegenkomt, gewoon toehappen. Zeker met corona kan het zijn dat je nu zelfs makkelijker koopjes kunt doen, aangezien de verkoopcijfers vermoedelijk (niet opgezocht) wat lager liggen, en de fabrieken wel doordraaien.

Goh, ik heb geen hoge verwachtingen, ik ken niet zoveel van auto's. Als ik m'n hart zou volgen, dan vind ik de mooiste auto's nog oldtimers uit de jaren '60, '70, die hebben tenminste een "ziel" in mijn ogen. Mijn verstand weet dat ik dat niet zou kunnen betalen, alleen al qua brandstofverbruik.

ik zou graag een nieuwe Toyota Yaris Hybride kopen, vind dat nieuwe model wel geslaagd. Ik zie momenteel (misschien omwille van corona) zelfs een aantal stockwagens van dat nieuwe model staan, zelfs in de kleur die ik graag zou willen. Ik verwacht minstens 8 à 11% korting op de catalogusprijs, enige "optie" die me interesseert is ingebouwde GPS én minstens € 1000 overnamepremie voor m'n oude wagen. Maar als ik een goede jonge tweedehands van een ander merk/model kan vinden sta ik daar ook voor open. Zo gehecht aan dat specifieke model ben ik uiteindelijk ook niet en bovendien doe je met een nieuwe wagen altijd wel wat verlies.

Ik vrees zelfs dat ik de meerprijs van de hybride op korte termijn er nooit niet uithaal, maar fiscaal is het wel interessanter en je weet nooit of je in de toekomst (misschien ooit terug een vriendin die verder weg woont) wat meer kilometers gaat doen.
 
Toyota Yaris Hybride is toch geen plug in ? Weet niet of je daar fiscaal veel voordeel uit gaat halen, bekijk het nog maar eens
 
Terug
Bovenaan