Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

@Silence Het voordeel zit em in zijn laag verbruik. Zoals hij ook aangeeft denkt hij dit er niet direct uit te halen, en dat is ook zo. Als ik snel kijk, uitgaande van de verbruikcijfers op spritmonitor, dan ist na zo'n 123k km's dat je aan de huidige brandstofprijzen het verschil in aankoopprijs gecompenseerd hebt door een lager verbruik.

Als je dan echter de mogelijkheid tot verandering in verkeersbelasting en mede de impact hiervan op de restwaarde bekijkt, dan is het zeker een gok die gunstig zou kunnen uitdraaien. Al zijn hier inderdaad geen garanties toe. Deze autootjes staan ook bekend als enorm betrouwbaar, wat zich ook vertaald naar (heel) hoge 2de hands prijzen, dat zie je nu ook al als je een (oudere) yaris zou gaan zoeken op de 2de hands markt.

Het enige, als ik je verhaal zo lees, dat me in het nadeel lijkt te spelen van de Yaris Hybrid is dat deze "te goed" uitgerust is. Als je daar geen belang aan hecht, betaal je eigenlijk meer voor de wagen, voor dingen die je niet nodig acht. Dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Ook is dit sowieso met automaat, dus heb ik op die manier ook bovenstaande vergelijking gemaakt. Als een automaat niet noodzakelijk is voor je, is dit ook wel een relatief grote kost die er extra mee in zit.
 
Kleine situatieschets: paar weken geleden wordt mijn (bedrijfs)wagen in de flank aangereden door camionette. Resultaat: voordeur deuk, achterdeur helemaal krom. Papieren ingevuld en wagen gaat binnen in carrosserie gekozen door leasingmaatschappij.

Auto een week binnen; afgelopen vrijdag ga ik hem halen. Werk helemaal perfect gedaan, niets op aan te merken. Alleen 1 groot punt: die nieuwe achterdeur is duidelijk van andere kwaliteit. Je hoort het al je ze dicht slaat en voelt het ook al je met vinger op plaatstaal duwt. Lijkt wel lichter of weet ik veel; maar duidelijk mindere kwaliteit.

Nu vraag ik mij: kan je zoiets aanvechten? Want de auto is voor mij niet hersteld in zijn originele staat; of toch zeker niet met originele kwaliteit. Goed dat het een bedrijfswagen is, maar moest deze privé zijn; zou ik toch verhaal gaat halen. Denk eraan om de leasing hierover ook in te lichten.
 
Wat voel je dan precies als je op de plaat duwt? En is het een soort van hol geluid dat je hoort bij het dichtslaan?
Ik zou ook verhaal gaan halen als het een bedrijfswagen is indien het terecht is.
 
Wat voel je dan precies als je op de plaat duwt? En is het een soort van hol geluid dat je hoort bij het dichtslaan?
Ik zou ook verhaal gaan halen als het een bedrijfswagen is indien het terecht is.

Als je deur dichtslaat heb je idd een heel ander geluid, en als je op de deur met de vingers tikt heb je een hol geluid. Je voelt ook dat die deur veel lichter is; plaatstaal beweegt ook makkelijker.
 
Best vreemd, zelf nog niet tegengekomen :) Het geluid bij het dichtslagen is soms dat ze een dreunplaat zijn vergeten te kleven aan de binnenzijde van de deur. Als ze de deur zouden hebben uitgedeukt ipv vervangen dan kan het zijn dat daardoor de plaat veel makkelijker kan bewegen, maar dat ze effectief lichter aanvoelt kan dat niet verklaren en heb het ook nog niet meegemaakt dat dit het geval is bij bvb een niet-origineel onderdeel. Eerst mee terug gaan, als ze u afwimpelen en jij bent zeker dat er iets niet pluis is de leasing verwittigen.
 
Mini Cooper F56, onderhoud van vorig jaar + vervanging gasdrukveren motorkap.

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Service standaard omvang€ 6,552€ 13,10
Service motorolie€ 6,553€ 19,65
Service microfilter€ 6,552€ 13,10
Voertuigcontrole€ 6,552€ 13,10
Voertuigtest uitvoeren€ 8,152€ 16,30
Petronas II04 syntium 5000 xs€ 21,664,25€ 92,06
Set oliefilterelement€ 21,231€ 21,23
Set microfilter/actieve-koolstoffilter€ 52,551€ 52,55
Interieurfilter huisreiniger€ 8,411€ 8,41
Koelvloeistof 1l€ 5,040,3€ 1,51
Ruitenreiniger 1l€ 3,321,5€ 4,98
Milieubijdrage afvaloliën€ 5,001€ 5,00
Beide motorkaptelescopen verwijderen/vervangen€ 8,151€ 8,15
Gasveer motorkap€ 43,132€ 86,26
Batterij afstandsbediening€ 2,891€ 2,89

Totaal excl. BTW: € 358,29
Totaal incl. BTW: € 433,53

Onderhoud zonder de gasdrukveren was dus 260,99 euro excl. BTW (315,80 incl. BTW).

Geen idee of dat duur is, ik was sowieso aan 't denken of ik niet evengoed naar een onafhankelijke garage kan gaan.
 
Peugeot Partner (2017) 1.2 PureTech, groot onderhoud bij officiële Peugeot garage

OmschrijvingEenheidsprijsAantalPrijs
Basisbeurt standaard werkzaamheden (oliefilter, motorolie, ruitensproeiervloeistof, vloeistoffen)135,13€1135,13€
Verversen remvloeistof50,94€150,94€
Vervangen luchtfilter44,18€144,18€
Vervangen Interieurfilter37,60€137,60€
Controleren ph-waarde koelvloeistof3,25€13,25€


Totaal ex BTW = 271,10€
Totaal incl BTW = 328,03€


Ze hadden ook gebeld dat remblokjes bijna versleten waren (nog ong 5000 km), dat zou 190€ (incl uren en btw) gekost hebben.
Maar ik heb gezegd dat ze dat niet hoefden te doen. We doen minder dan 5000km op een jaar met die auto nu, en 99% zeker is hij verkocht tegen dat het zover is.
 
Laten jullie ieder jaar de olie vervangen of kijken jullie enkel naar de kms?

De mijne moet normaal maar om de 20000 maar ik rij wel geen 20000 kms in een jaar.
 
Om het jaar dan laten doen. Ook gewoon ter controle, bv ophangingsrubbers, en remvloeistof wordt best ook preventief vervangen om de 2 jaar.
 
Laten jullie ieder jaar de olie vervangen of kijken jullie enkel naar de kms?

De mijne moet normaal maar om de 20000 maar ik rij wel geen 20000 kms in een jaar.
Hangt van de auto af he.
Bij mij moet de olie maar om de 30.000 km of 2 jaar. (bij een groot onderhoud)
Klein onderhoud is op de 15.000 km of jaarlijks.
 
Hangt van de auto af he.
Bij mij moet de olie maar om de 30.000 km of 2 jaar. (bij een groot onderhoud)
Klein onderhoud is op de 15.000 km of jaarlijks.
Wat doen ze eigenlijk op een klein onderhoud als ze geen olie vervangen? Olie vervangen hoort volgens mij bij een klein onderhoud.
 
Wat doen ze eigenlijk op een klein onderhoud als ze geen olie vervangen? Olie vervangen hoort volgens mij bij een klein onderhoud.
Tja, dat is het onderhoud bij Renault
Onderhoud A (klein onderhoud)
* Vervangen interieurfilter
* Controle op diverse punten
* Controle en indien nodig bijvullen van vloeistoffen

Onderhoud B (groot onderhoud)
* Zaken van onderhoud A
* Vervangen oliefilter
* Verversen olie
 
Ook een beetje onzinnig dat onderhoud A. Precies of je kan ook niet verder met die interieurfilter tot 30k km.
 
Ook een beetje onzinnig dat onderhoud A. Precies of je kan ook niet verder met die interieurfilter tot 30k km.
Interieurfilter is vooral op leetfijdsbasis tegenwoordig, net zoals remvloeistof.
Ik heb voertuigen die 30k km op 3mnd rijden en andere extremen die bij wijze van spreken nog geen tank leegrijden op een jaar. (800km/j)
Dat onderhoud A en B lijkt me ook wel wat onzinnig voor de rest.
 
Tsja, zo is het bij Renault.
Al zijn ze ook niet over heel de lijn eenduidig wat die onderhoudsstrategie betreft.
 
heb het nog al gehoord dat er niet echt meer word gewerkt met klein en groot onderhoud, maar dat een merk een onderhoudsplan opstelt op basis van kilometers of leeftijd en dat dan bepaalde dingen moeten ververst of vervangen worden.
 
Opel Astra GTC (2010) 1.6 Benzine - Onderhoud uitgevoerd bij officiële garage

Omschrijving​
Eenheidsprijs​
Aantal​
Prijs​
Demontage + oplossing (nazicht keuring)€ 60,001,4€ 84,00
Klaarmaken voor keuring€ 60,000,6667€ 40,00
Vervangen ruitenwissers voor€ 60,000,1€ 6,00
Ruitenwisserblad€ 39,951€ 39,95
Inspectie (11 j.) Jaarlijks onderhoud€ 60,001,2€ 72,00
Sproeiervloeistof€ 6,481€ 6,48
Ring€ 0,961€ 0,96
Olie€ 15,524,5€ 69,84
Filter€ 15,561€ 15,56

Totaal excl. : € 334,49
Totaal incl. : € 404,73

Ik heb ook nog een pro-forma factuur gekregen om het koelvloeistofexpansievat, niveausensor en de silent blocs achteraan te vervangen, maar de wagen is door de keuring geraakt, dus dat is voor later.
 
Ik had gevraagd om men luchtfilter te vervangen , pas op 60000km zegt die van de garage bij de grote beurt das toch heel lang man lol

Die gaan percies langer mee dan vroeger hehe
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan