Preview: Tales of Arise

Op 10 september verschijnt Tales of Arise, de nieuwste telg in de Tales-reeks uit de stal van Bandai Namco. Als we de mobiele game Tales of Crestoria en de geremasterde versie van Tales of Vesperia niet meetellen, is het alweer vijf jaar geleden dat het vorige deel Tales of Berseria is verschenen. Hoog tijd dus voor de fans om een nieuwe wereld te kunnen verkennen.

Tales of Arise neemt ons mee naar een verdeelde wereld waar het technologisch en magisch geavanceerde Rena al driehonderd jaar regeert over het meer middeleeuws Dahna, waarbij haar inwoners als slaven worden behandeld en hun natuurlijke grondstoffen worden ontnomen. Het verhaal volgt twee protagonisten: Alphen, een inwoner van Dahna die zijn herinneringen heeft verloren en geen pijn meer kan voelen, en Shionne, een mysterieuze dame uit Rena die lijkt te rebelleren tegen haar thuiswereld. Wanneer hun wegen kruisen, komt er heel wat op het spel te staan voor beide volkeren.

vlcsnap-2021-06-17-13h15m46s247.png


Op avontuur

Tijdens een preview event mocht ik alvast even aan de slag gaan met de game. De hands-on speelde zich af in Elde Menancia, de derde regio die je zal bezoeken en waar je toegang probeert te krijgen tot de stad Viscint. De stad is echter in lockdown wegens de dreiging van een reusachtig monster. Uiteraard dienen onze twee protagonisten zich aan om dit probleem uit de weg te ruimen. Intussen is je team ook al volledig, want zoals verwacht gaan er enkele kompanen mee op avontuur. In totaal vervoegen zes andere figuren je reis, drie van Dahna en drie van Rena. Elk personage heeft zijn eigen motieven en doelen, en belangrijker, zijn eigen speelstijl. Alphen maakt bijvoorbeeld gebruik van zijn indrukwekkende zwaardskills, terwijl Shionne het gevecht met haar geweer en astral artes tegemoet gaat. Astral artes zijn magische aanvallen die enkel gebruikt kunnen worden door de bewoners van Rena. Zelf heb ik ook even met Kisara gespeeld, een soldate uit Dahna die een meer defensieve rol vervult met haar enorme schild.

Elk personage heeft zijn eigen motieven en doelen, en belangrijker, zijn eigen speelstijl.


Wisselen van personage gaat trouwens vrij vlot en tijdens de gevechten heb je steeds vier actieve personages. Wat wel vreemd was, is dat zelfs als je bijvoorbeeld rondloopt als Kisara, je tijdens de cutscenes in de demo enkel Alphen en Shionne te zien kreeg. Verhaalsgewijs zal hier wel een logica inzitten, maar het voelde toch wat bizar aan. De omgeving zelf was zo’n typische idyllische vallei die je wel meer ziet in dit soort games. Hoewel prachtig vormgegeven, kwam het levendige karakter van de regio echter vooral door de vele monsters op de map. Al viel er hier en daar natuurlijk wel wat te beleven. Zo kan je je kamp opzetten, waar je kan rusten en koken, kom je een handelaar tegen en vallen er meer dan genoeg items te verzamelen. Ik ben alvast benieuwd naar de hopelijk vele dorpjes, dungeons en andere regio’s die het spel in petto heeft.

vlcsnap-2021-06-17-13h19m37s166.png


Indrukwekkende gevechten

De demo die ik speelde, diende vooral om het gevechtsysteem te belichten en ik was aangenaam verrast door de flitsende gevechten die Tales of Arise je voorschotelt. Elk personage heeft zijn eigen basis- en speciale aanvallen. Drie van deze speciale aanvallen kan je toewijzen aan je actieknoppen om te gebruiken tijdens een gevecht. Verder heb je ook nog de mogelijkheid om te verdedigen of te dodgen. Met de D-pad kan je een Boost Attack, een soort van support aanval, activeren, inclusief van personages die niet in je actieve groep zitten. Maar de kers op de taart zijn de Boost Strikes. Dit zijn sterke aanvallen van twee personages samen, die geactiveerd kunnen worden wanneer het woord Strike op het scherm verschijnt en bombastisch in beeld worden gebracht.

Is vechten minder je ding en leg je de focus liever op het verhaal, dan heb je geluk. Naast de drie traditionele moeilijkheidsgraden, zijnde Easy, Medium en Hard, heeft de game ook een Story-modus die je toelaat om minder aandacht te besteden aan het vechten tegen monsters en bazen. Voor mij waren de gevechten alvast veel te amusant om deze te negeren, maar het is uiteraard een welkome toevoeging.

vlcsnap-2021-06-17-13h20m59s999.png


Visueel van de bovenste plank

Dat het er tijdens de gevechten heftig aan toe gaat, zorgt er soms ook voor dat je gebombardeerd wordt door flashy effecten. Doordat de game nu niet langer draait op een eigen engine maar de Unreal Engine 4, ziet dit alles er bovendien behoorlijk indrukwekkend uit. De spelwereld ademt ook ontzettend veel sfeer uit en zowel de omgevingen als de personages zien er knap ontworpen uit. De Unreal Engine 4 wordt nog vaak geassocieerd met realistische graphics, maar Tales of Arise toont opnieuw aan dat de engine ook uitermate geschikt is voor games die een meer animegevoel willen oproepen. De meerwaarde van de engine voor de belichting en andere speciale effecten was alleszins duidelijk.

De draw distance was bij momenten ook fenomenaal, wat in het begin van de demo voor enkele indrukwekkende taferelen zorgde. Langs de andere kant, viel er hier en daar toch wat pop-in te bespeuren. Maar dit was een van de weinige minpuntjes die ik tijdens mijn speelsessie tegenkwam. Mijn grootste spijt was dat mijn tijd met Tales of Arise veel te snel tot zijn einde kwam. De release kan alvast niet snel genoeg komen!

Conclusie

Tales of Arise belooft de langlopende JRPG-serie nieuw leven in te blazen door een intrigerend verhaal te combineren met snelle en verfrissende gevechten en verbluffende graphics. Stond de game nog niet op je kalender, dan mag je als fan van het genre onderstaande datum alvast in het groot omcirkelen!

Over

Beschikbaar vanaf

10 september 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Bandai Namco Studios

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan