Preview: Riders Republic

Vliegen, fietsen, snowboarden, skiën, op een sneeuwscooter naar boven of beneden sjezen... Geen of weinig spellen die het bevatten. Binnenkort komt daar verandering in, want Ubisoft werkt momenteel aan Riders Republic. De gesloten bèta liep van maandag tot eerder vandaag en wij kregen de kans om samen met een Ubisoft-medewerker de uitgebreide Riders Republic-wereld te verkennen.

Riders Republic is kort gezegd een sportgame waarin je samen met duizenden anderen events kunt voltooien. Of dat nu per fiets, jetpack, snowboard of sneeuwscooter is, of in modder, zand of sneeuw is, doet er niet toe. Je krijg een enorm speelveld voorgeschoteld waar je je ding kunt doen. Ik kon afgelopen maandag vier uur lang onder begeleiding aan de slag met de game. Eerst stond een presentatie op het programma, waarna we alle vijf (de persoon die de boel begeleidde, drie andere redacteurs en ik) aan de slag gingen. Het relaas van de namiddag vullende speelsessie lees je hier. Nog even voor de duidelijkheid: gezien dit een bèta is, ga ik geen negatieve aandacht besteden aan bugs en zaken die typisch zijn voor een vroege bèta.

RR_Screens_BearPark_20210825_5pm_CEST-251022612615efe1e128.19252685.jpg


Uitgebreide tutorial

Als je de game opstart, kun je je avatar maken. Uiteraard kies je eerst of je voor een mannelijk of vrouwelijk exemplaar gaat. Daarna kan je het gezicht verbouwen zoals een volleerd plastisch chirurg, kies je de haarkleur en eventuele lichaamsbeharing en kies je nog een gepaste titel voor je personage. Eens dat achter de rug is, gaat de wijde wereld voor je open. Althans, figuurlijk in dit geval, want je moet eerst een aantal stappen doorlopen die eigenlijk dienst doen als uitgebreide tutorial. Zo staan fietsen (zowel BMX als koersfiets), vliegen, skiën en racen met een sneeuwscooter op de planning. Bij die inleidende evenementen draait het vooral om zo snel mogelijk over de finishlijn aan te komen en wordt er geen rekening gehouden met de talloze trucjes. Die komen later nog aan bod.

Als eerste arriveren aan de finishlijn dus. Bijzonder moeilijk is dat niet in die startevenementen, al moet ik wel bekennen dat ik de moeilijkheidsgraad, die je bij elk event naar wens kunt aanpassen, op de makkelijkste optie heb gezet. Je komt in de race dan tegenover andere spelers die in het verleden diezelfde race al hebben afgelegd. Je rijdt hierin tegen ghosts dus. De bedoeling van de tutorial is om elf sterren te verzamelen, waarna de wereld van Riders Republic zich ontplooit en je een pak vrijheid krijgt in de bijzonder grote wereld die uit diverse gebieden bestaat. Zo zijn er uiteraard een pak bergen aanwezig waarop je kunt skiën of snowboarden, maar je kunt ook je ding kunnen doen op zanderige of modderige wegen met je BMX of koersfiets. Deze gebieden zijn mooi verweven in elkaar, waardoor je nooit lang moet reizen van het ene gebied naar het andere.

RR_Screens_Social_Gathering_20210825_5pm_CEST-251022612615efe67d19.22847714.jpg


Carrière maken of multiplayer?

Bij de lancering van de game zal je vijf carrières kunnen voltooien. Ideaal als je gesteld bent op het alleen spelen van een game. Tijdens de presentatie werd echter wel vermeld dat het hart van Riders Republic in de uitgebreide PVP-modi zit en de ontwikkelaars ongelijk geven kan ik niet doen. De diverse multiplayermodi die we probeerden, waren keer op keer erg plezant om te doen. Je kan namelijk groepjes maken met maximaal zes leden om zo diverse events te voltooien. Je strijdt als het ware tegen elkaar, zonder rekening te moeten houden met andere, onbekende spelers of ghosts. Bij races was ik regelmatig als eerste aan de finishlijn. Helaas moet ik wel bekennen dat het uitvoeren van trucjes voor punten minder op mijn lijf geschreven is en ik bij die events bijgevolg onderaan bengelde. Riders Republic draait niet alleen om racen, maar dus ook om plezier en de zotste stunts uit je hoed te toveren, of je nu op je fiets te vinden bent of een snowboard aan je voeten gebonden hebt. Voorwaartse of achterwaartse salto's leveren een pak punten op, maar je kunt ook veel uitgebreidere trucs uit je virtuele mouw schudden. De namen hiervan zijn mij al ontgaan. Ik was er echt niet goed in en heb het al uit mijn gedachten verbannen.

Naast de diverse events die je met je medespelers kunt voltooien, zijn er ook veel grotere evenementen te voltooien. Dat je aan races kunt deelnemen met zestig spelers, is tof maar vooral chaotisch. Iedereen beukt op iedereen en van zodra je aan de leiding staat, is het eenvoudiger om die leiderspositie te behouden dan van de tiende plek door te stoten naar de eerste. Een realistische ervaring moet je hierbij niet verwachten, maar dat geldt voor de game op zich. Alles is zo arcade als een arcadetoestel in een lunapark, maar dat mag zeker de pret niet drukken. Dat je in bepaalde events het ene moment op een fiets zit en een minuut later even door de lucht vliegt met rocketwings, om daarna al snowboardend af te dalen in spierwitte sneeuw, is gewoon ontzettend amusant.

RR_Hoodoos_Contemplative_20210825_5pm_CEST-251022612615efd0d166.25245087-min.jpg


Sterren verdienen

Een groot deel van Riders Republic draait om het verdienen van sterren. Per nieuw evenement dat je voltooit verdien je sowieso al een ster, maar alle events geven je de kans om extra sterren te verdienen. Je dient bijvoorbeeld een aantal punten te halen met trucjes, moet een bepaalde truc een aantal keer uitvoeren of moet binnen een bepaalde tijd over de finishlijn arriveren. Naast die standaard events waarbij je het al racend tegen elkaar opneemt, zijn er ook nog enkele competitievere modi waarin je je los kunt laten gaan. Zo speelden we een modus waarbij spelers in twee teams verdeeld worden. De map is een soort skatepark met ramps, rails en meer. Het doel is om door het uitvoeren van diverse trucs meer punten te scoren dan het andere team. Weet je een volledig segment in het skatepark in te palmen, dan verdient jouw team daar bonuspunten. Mijn team ging helaas twee keer af. Of het aan mij lag laat ik in het midden.

De wereld van Riders Republic is ontzettend populair, al heb je ook een soort van hub waar je alle belangrijke zaken terugvindt. Zo heb je een stand waar je diverse stunts kunt oefenen en een stand waar je cosmetische items kunt aanschaffen. Er is nog een pak meer te ontdekken, maar teveel prijs geven wil ik nu ook niet doen. Nog een extra tip om af te sluiten: zet menu narration af. Het is namelijk ongelofelijk irritant dat alles wat je selecteert in de menu's verteld wordt. Ik hoor het irritante stemmetje nog.

Conclusie

De Riders Republic-bèta zat al goed in elkaar en gaf een bijzonder goed beeld over wat we kunnen verwachten van de game die op 28 oktober in de winkelrekken zal liggen. Je kunt skiën, snowboarden, fietsen, vliegen en meer combineren in een ontzettend uitgebreide wereld waarin vele tientallen evenementen te voltooien zijn. De multiplayer werkte nu al bijzonder goed en hopelijk kan Ubisoft die lijn doortrekken op de uiteindelijke release. Ik ben er alvast klaar voor.

Over

Beschikbaar vanaf

28 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan