Preview: Sky: Children of the Light

Op gamescom ging ik niet enkel het nieuwste van het nieuwste testen. Nee, ook oudere spellen waren aanwezig op een van de grootste gamebeurzen ter wereld. Een van die spellen was Sky: Children of the Light. Ik sprak met bedenker Jenova Chen en vertel je graag meer over wat je van Sky: Children of the Light kunt verwachten.

Jenova Chen is geen nobele onbekende. Hoewel de naam in eerste instantie geen belletje deed rinkelen, is hij wel de bedenker van het schitterende Journey. Ook flOw, Flower en nu ook Sky: Children of the Light staan op zijn naam. Hij is daarnaast ook een van de medeoprichters van thatgamecompany, de ontwikkelstudio die werkte aan de vier vermelde spellen. Het verhaal van laatstgenoemde game begon reeds in 2019, toen het voor mobiele toestellen draaiend op iOS verscheen. Een jaar later volgde Android, in 2021 was de Nintendo Switch aan de beurt en vorig jaar volgde uiteindelijk de PlayStation 4. De reden van de aanwezigheid op gamescom? De nakende release voor pc in het laatste kwartaal van dit jaar!


Vertrouwensband​

In Sky: Children of the Light, dat ondertussen maar liefst elf jaar in ontwikkeling is, vertoef je als speler in een open wereld in een koninkrijk dat ooit welvarend was. Dat koninkrijk bestaat uit zeven verschillende rijken, waarbij elk gebied unieke locaties heeft om te ontdekken. Niet onbelangrijk is ook de hub, in Sky vertegenwoordigd door een klein eiland met de weinig originele naam Home. Jenova Chen beschrijft Sky: Children of the Light als de meest sociale game die er bestaat, waarbij van negativiteit geen sprake is. Je kunt namelijk vriendschappen aangaan met andere spelers, waarbij je nieuwe mogelijkheden vrijspeelt naarmate je vertrouwensband met die speler groeit. Zo kun je in het begin niet chatten met elkaar en ook cadeautjes geven behoort niet tot de mogelijkheden, tot je die vaardigheden hebt vrijgespeeld.

Sky: Children of the Light is betoverend.


In Sky: Children of the Light zijn er ook een pak cosmetische items te ontgrendelen. Zo kun je onder andere broeken, kapsels, capes en maskers vrijspelen, waardoor je je personage een unieke look kunt geven. Ook bespeelbare muziekinstrumenten en gezichtsuitdrukkingen behoren tot de mogelijkheden. Deze kunnen ontgrendeld worden met in-game valuta, maar je kunt er ook echt geld voor neertellen. De diverse in-game valuta zorgen er wel voor dat niet alles altijd even duidelijk is. Zo heb je Candles, Hearts, Sky en Event Currency, allen met een verschillend doel. Die laatste is wel een mooie geste van de ontwikkelaars, want dit werd pas in een latere update aan de game toegevoegd. Deze valuta wordt enkel gebruikt voor specifieke events en stelt nieuwe spelers in staat om sneller bepaalde eventgerelateerde voorwerpen aan te schaffen.

11_Sky_Screenshot-1920x1080.png

Wereldrecords​

Qua grafische stijl, en daar heb ik altijd al een zwak voor gehad, doet Sky: Children of the Light denken aan Journey. Alles is minimalistisch opgebouwd, maar bevat genoeg details om er schitterend uit te zien. De ontzettend uitgebreide wereld ziet er op z'n minst fantastisch uit en elke plek heeft z'n eigen kenmerken. Uiteraard kreeg ik tijdens de dertig minuten durende afspraak maar een fractie van het spel te zien, dus Sky: Children of the Light heeft sowieso nog heel wat geheimen voor mij. De game is trouwens gratis beschikbaar, dus er is eigenlijk geen reden om het niet eens te proberen. Ondertussen werd de PlayStation 4-versie hier gedownload en ik geef het alvast een kans!

Met meer dan 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers is het spel ontzettend populair en in totaal zou Sky: Children of the Light zelfs al meer dan 260 miljoen keer gedownload zijn. Hiervan is volgens Jenova Chen zo'n 66% vrouwelijk. Met zo'n aantallen is het dan ook niet verwonderlijk dat de game een aantal wereldrecords op z'n naam heeft staan. Zo trad de Noorse zangeres Aurora in-game op in een virtueel concert, waarbij meer dan 10.000 spelers in één scherm uit één server zichtbaar waren. In totaal logden meer dan 1,25 miljoen gebruikers in op het evenement. Er is blijkbaar ook een wereldrecord voor “The Most Players Emoting Together at the Same Time in a Video Game”, wat dus nu ook op naam van Sky: Children of the Light staat.

Conclusie

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog niet aan de slag ging met Sky: Children of the Light. Daar zal binnenkort verandering in komen, want de gratis te spelen game heeft heel wat in huis. Met meer dan 260 miljoen downloads en 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers is het spel ontzettend populair. De MMO focust op sociale interactie en de onlangs verbroken wereldrecords bevestigen de ambitie van ontwikkelstudio thatgamecompany enkel maar.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. thatgamecompany

Uitgever

  1. thatgamecompany
 
Terug
Bovenaan