Preview: Outriders

Gamereleases die op 1 april plaatsvinden, het valt niet bijzonder veel voor. Enkel Outriders staat dit jaar op die datum gepland en dat is dus geen aprilgrap. Of uitgever Square Enix echter wél zal kunnen lachen op de dag van de lancering van het spel, is maar de vraag. Want eerlijk is eerlijk: ik vond de demo wat tegenvallen.

Outriders is een lineaire third-person looter shooter met RPG-elementen die zich afspeelt in een andere tijd en in een vreemd universum. Het plot van de game luidt als volgt: Je kruipt in de huid van een zogenaamde Outrider die samen met zijn kompanen beland is op de planeet Enoch na het volgen van een mysterieus signaal. Deze Outriders zijn kolonisten die, na de catastrofale ramp die het einde betekende van al het overige leven op de aarde, naar het heelal uitweken om er op zoek te gaan naar een planeet waar de mensheid kan overleven. Enoch wordt geregeld geteisterd door een vreemde storm, de “Anomaly” genoemd, welke al snel een enorme impact blijkt te hebben op de rest van het verhaal. Daarbovenop woedt er ook nog eens een oorlog tussen de oorspronkelijke inwoners van Enoch enerzijds en de inwijkende Outriders anderzijds.

Carnage Missie


Vernieuwende noch verrassende gameplay

Het bovenstaande script lijkt geschreven voor een spannend verhaal zou je denken. Maar is dat ook echt zo? Wel, doodeerlijk, na het spelen van de demo blijkt dat helaas niet helemaal de realiteit. Vooraleer je kunt starten met de actie dien je de typische wizard te doorlopen voor de creatie van je personage. De daar aanwezige opties zijn niet zo uitgebreid als in een toptitel, maar laten toch enigszins toe een uniek uiterlijk te kiezen voor je protagonist. Wat meteen opviel is dat er op dat moment nog geen mogelijkheid is om een specifieke klasse te kiezen. Dit wordt pas mogelijk na de proloog te spelen, welke vooral dient als tutorial en een aaneenrijging van cutscenes blijkt te zijn met weinig speeltijd tussendoor. Op het einde van deze introductie kun je kiezen om verder te gaan als een Technomancer, Pyromancer, Trickster of Devastator. Zonder verder over deze uit te weiden heeft elk van deze klassen, zoals gebruikelijk in het RPG-genre, zowel specifieke troeven als beperkingen. Via de zogenaamde Class Points kun je deze troeven nog verder upgraden.

De gunplay in Outriders is oké en vond ik erg lijken op deze uit de Mass Effect-serie. Zoals standaard in shooters zijn er pistolen, shotguns, rifles, SMG’s, LMG’s, ... Dual wielding behoort ook tot de opties. Hoe efficiënt te wisselen tussen cover en aanval is een vaardigheid die je al snel in de proloog leert, want deze is broodnodig om te overleven. De missies zijn doorgaans erg kort en echt puzzelen komt er niet aan te pas. De gemiddelde verhaallijn van een quest gaat als volgt: ga naar de volgende locatie, maak deze volledig vrij van vijanden en voltooi het level door de persoon die zich daar bevindt te bevrijden of door er een vlag neer te planten. Er is naast deze missies maar weinig te beleven, want met andere NPC’s heb je zo goed als geen interactie en de rest van de wereld voelt erg leeg aan. Doodjammer en een gemiste kans.
outriders5.png

Weinig unieke features

Aangezien Outriders naast single-player ook een multiplayer game is, vertoef je op Enoch in een wereld die gedeeld wordt met andere online spelers. Op elk moment kun je matchmaking lanceren via het daarvoor bedoelde station in je basiskamp. Daarnaast kun je daar tevens een coöperatieve sessie starten met anderen. Dit werkt ook cross-platform. Even je spel pauzeren of on-the-fly opslaan is hierdoor niet mogelijk en soms kan dit vervelend zijn.

De moeilijkheidsgraad in Outriders wordt bepaald door zogenaamde World Tiers. Starten doe je in World Tier één, waarbij de A.I. meer vergevend is en de vijanden dus makkelijker te verslaan zijn. Naarmate je meer progressie maakt en zo nieuwe skills verwerft, wordt de moeilijkheidsgraad vanzelf opgeschaald naar een hogere World Tier. Deze levert betere loot op, maar je kunt nog op elk moment terugschakelen.

Handig is dat de game Fast Travel bevat van en naar zogenoemde Return Points als naar vrijgespeelde locaties waar de speler een Explorer Flag geplant heeft. Ook positief is dat het uiterlijk van de protagonist op elk moment kan aangepast worden in het basiskamp. Een wat vreemde feature is dat je via je quest-tijdlijn ook kan reizen doorheen relevante punten in het verhaal zonder het reeds verworven progressieniveau of inventory te moeten afgeven. Mij lijkt dit eerder de gemaskeerde vervanging van een afwezige herlaadfunctie.

Gunplay


Mooi beeld, maar vervelende camera en dito geluid

Grafisch ziet Outriders er op het eerste zicht zeker goed uit, maar soms is het kleurenpalet nogal eentonig en grauw. In HDR-mode zagen de kleuren er zelfs zodanig duf uit dat ik deze grafische optie snel terug uitgeschakelde. Enoch is een nogal saaie planeet en er waren tijdens de demo niet meteen panorama’s in de omgeving die me lang deden stoppen om ze vol bewondering te aanschouwen. Daarnaast is er een probleem met de camera. Wanneer vijanden heel dicht bij de speler geraken, kan de camera te veel gaan inzoomen, waardoor het zicht zodanig bemoeilijkt wordt dat het quasi onmogelijk wordt om jezelf nog goed te kunnen verdedigen.

Een gelijkaardige noot moet ik helaas luiden wat de soundtrack betreft. Deze is niet erbarmelijk, maar wel allesbehalve memorabel. Dat hoeft ook helemaal niet, want de achtergrondmuziek wordt veel te veel herhaald. Zeker tijdens de grondgevechten valt dit op, wat de spanning enigszins wegneemt. Tevens ontbrak er soms wat ondertiteling tijdens de dialogen. Geregeld tijdens het contact met de NPC’s - met name bij deze die wel terugpraten - zijn er enkele meerkeuze-antwoorden beschikbaar. Deze zijn voornamelijk bedoeld om de connectie met de verschillende personages wat psychologisch uit te diepen, maar deze gesprekken komen soms wat geforceerd over, waardoor dit niet echt in zijn opzet slaagt.

Enoch


Nog werk aan de performantie en de controls

Wat betreft de performantie van het spel bemerkte ik ook wat problemen. Vooral dan tijdens de cutscenes was er geregeld stuttering van beeld en geluid. Met de grafische toeters en bellen op 4K ultra gebruikte het virtuele videogeheugen bij momenten reeds 11 gigabyte van de beschikbare 16. Enige optimalisatie lijkt hier dus nog mogelijk en misschien wel noodzakelijk voor spelers met een minder krachtige pc.

Niet alle key mappings werkten overigens op mijn azerty-toetsenbord (onder meer deze voor de speciale vaardigheden). Daarnaast was het verwarrend dat er bepaalde acties pas gaandeweg tijdens de proloog vrijgegeven werden. Hierdoor dacht ik eerst dat er nog meer input niet werkte, tot de game mij duidelijk maakte dat er net weer een nieuwe actieknop beschikbaar geworden was.​

Conclusie

Helaas steekt Outriders nergens bovenuit en dat merk je aan alles in deze game. Er is niets vreselijks aan, maar tegelijk ook niets wonderbaarlijks in te beleven. De wereld, het verhaal en de personages zijn allesbehalve memorabel. Gelukkig is het schieten bij momenten nog vermakelijk. Zoals het er nu voor staat, lijkt Outriders helaas een shooter te gaan worden die voornamelijk te overwegen is wanneer je zin hebt in een hersenloos potje knallen, ofwel later, wanneer deze al in de budgetmand ligt te pronken.​

Over

Beschikbaar vanaf

1 april 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. People Can Fly

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan