Preview: Marvel's Guardians of the Galaxy

"Avengers, assemble!" Dju nee, verkeerde helden! "I Am Groot", dan maar. Zo kan ik toch beginnen met een catchphrase. Guardians of the Galaxy is ontzettend populair, al is dat pas sinds de laatste jaren. Hoewel het superheldenteam al sinds de jaren zestig bestaat, steeg hun populariteit vooral de laatste jaren door de komst van twee films. De derde film is reeds in de maak en verschijnt over twee jaar. Omdat Marvel vindt dat dat nog niet genoeg is, krijgt het team volgende maand ook een spel. Maak plaats voor Marvel's Guardians of the Galaxy.

Marvel is gigantisch populair en dat vertaalt zich ook naar onze gaming gewoontes. Marvel's Avengers, Marvel's Spider-Man en diens opvolger... Het is amper bij te houden. Op 26 oktober is het dan tijd voor Marvel's Guardians of the Galaxy. In tegenstelling tot Marvel's Avengers is het deze keer niet Crystal Dynamics, maar ontwikkelaar Eidos-Montréal die de hand legt aan de game. Square Enix fungeert nog steeds als uitgever en geldschieter en leidde tijdens de demo alles in goede banen.

Guardians of the Galaxy 2.jpg


Voorbereiding is veel waard

Vooraleer ik met de hands-on demo aan de slag kon, moesten er eerst wat voorbereidingen getroffen worden. Zo maakte de ontwikkelaar duidelijk dat er niet aan het begin van het spel gestart zou worden, maar in hoofdstuk vijf: Due of Die. Om die reden bokste de ontwikkelaar enkele video's in elkaar waarin de besturing uitvoerig aan bod kwam, waarin wat gameplaygerelateerde zaken aan bod kwamen en waarin het verhaal deels verduidelijkt werd. Zo werd er verteld dat de Guardians net Lady Hellbender hebben ontmoet en uit haar fort zijn ontsnapt. Raker of de Universal Church of Truth hebben ze nog niet gezien. De reden waarom voor hoofdstuk vijf werd gekozen, is omdat in dat level een mooie mix van verhaal, gameplay en gevechten aan bod komt. En dat kan ik beamen!

Marvel's Guardians of the Galaxy zal rocken!


In Marvel's Guardians of the Galaxy kruip je in de huid van Peter Quill ofte Star-Lord die in een third-person perspectief bestuurd wordt. Starten werd er in de demo gedaan in het ruimteschip van de groep. Hierbij kon dat schip op het gemak verkend worden, terwijl je enkele conversaties aangaat met de andere leden uit je team. Zowel Gamora, Drax, Rocket als Groot zijn aanwezig. Bij Groot moet je niet zijn voor de diepgaande gesprekken, maar het blijft een schattig personage. Rocket is dan weer snel op zijn tenen getrapt, al kan je zijn hulp al snel inschakelen. Op het schip is er namelijk een werkbank aanwezig waarmee je zowel jezelf als je teamgenoten kunt upgraden. Jij kiest waaraan Rocket moet werken en de eigenzinnige wasbeer zorgt voor de magie.


Unieke vaardigheden

Die magie heb je al snel nodig, want nadat je met je ruimteschip richting het Nova Corps Station bent vertrokken om een boete te betalen, lijkt er het een en ander niet pluis te zijn. De boel is er verlaten en deuren zijn vergrendeld. Gelukkig vind je al vrij snel een luchtschacht waarin je, via een commando, Rocket naar de andere kant van de kamer kunt sturen om een paneel te bedienen en bijgevolg een deur te openen. Rocket is de enige die door die schachten kan lopen en ook de enige die wat hackerswerk verricht, terwijl de overige leden over andere unieke vaardigheden beschikken. Star-Lord maakt dan weer gebruik van zijn elementpistolen om enkele kleine omgevingspuzzels op te lossen. Een paneel kapot schieten en de rotor bevriezen met je elementpistolen is er een voorbeeld van. Je beslist zelf wie je voor een taak wil inzetten. Beslis je verkeerd, sta je even voor schut. Gelukkig kan je enkele ogenblikken later dan wel de juiste keuze maken.

De unieke vaardigheden komen ook aan bod tijdens de gevechten. Star-Lord gaat iedereen te lijf met zijn pistolen, kan vijanden daarmee bevriezen en kan zijn jet boots gebruiken om even door de lucht te zweven. Drax moet het hebben van zijn brute kracht en hem kan je inzetten om bijvoorbeeld explosieve vaten naar vijanden hun kop te slingeren. Ook Groot doet wat hij moet doen en kan enkele wortels uit de grond laten komen om de vijanden dwars te zitten. Daar blijft het niet bij, want net zoals in Marvel's Avengers kan je ook enkele combo's uitvoeren. Door op het juiste moment op de aangegeven knop te drukken, kan je samenwerken met een van je teamleden om enkele genadeklappen uit te delen. Terwijl je dit allemaal uitvoert, wordt er een meter gevuld. Eens die vol is, kan je de Team Huddle-vaardigheid activeren. Alle leden komen dan samen, kletsen wat uit hun nek en jij moet dan een motiverende speech uitvoeren. Lukt je dat, dan krijgt iedereen een boost. Is je speech eerder demotiverend, dan heeft enkel Star-Lord die boost.

Een van de belangrijkste elementen van Guardians of the Galaxy is uiteraard de muziek. Bij deze game is dat niet anders en de ontwikkelaars wijdden zelfs al enkele video's aan dat aspect. Verwacht voornamelijk opzwepende rockmuziek tijdens de gevechten en bij de Team Huddle-vaardigheid wordt er nog een schepje bovenop gedaan. Voor de muziek werd er gekozen voor een combinatie van zelfgeproduceerde muziek als voor gelicentieerd materiaal. Zo mag je onder andere I Love it Loud van Kiss verwachten, maar ook Hot Chocolate komt aan bod met Every 1's a Winner. Je mag alvast zeker zijn dat de game zal rocken!

Conclusie

Marvel's Guardians of the Galaxy moet het debacle van Marvel's Avengers vergeten. Hoewel laatstgenoemde ondertussen tot in de puntjes is afgewerkt, moeten de Guardians of the Galaxy het onmiddellijk goed doen. Verwacht je aan toffe gameplay, unieke vaardigheden, een goed gebracht verhaal en uiteraard heel wat rockmuziek. O ja, laten we het streepje humor niet vergeten.

Over

Beschikbaar vanaf

26 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Eidos

Uitgever

  1. Square Enix
 
Redactie
@StanTem Hoe zit het met de snelheid? In de preview van Tweakers werd er aangehaald dat het momenteel allemaal vrij traag aanvoelt. Had jij ook dat gevoel?
Nee ik had dat gevoel niet. De gevechten worden afgewisseld met wat omgevingspuzzels waarbij je de omgeving dus wat verkent. Dat kan misschien traag overkomen, maar ik vind dat wel nodig. Heb geen zin om urenlang in gevechten vast te zitten. Ben dus tevreden met hoe het is.
 
Nee ik had dat gevoel niet. De gevechten worden afgewisseld met wat omgevingspuzzels waarbij je de omgeving dus wat verkent. Dat kan misschien traag overkomen, maar ik vind dat wel nodig. Heb geen zin om urenlang in gevechten vast te zitten. Ben dus tevreden met hoe het is.
Nee, ik bedoelde letterlijk de snelheid waarmee personages bewegen :tongue:
Volgens Tweakers bewogen de personages vrij traag waardoor alles aanvoelde alsof het in slowmotion gebeurde. Maar dat gevoel had gij dan niet?
 
Redactie
Nee, ik bedoelde letterlijk de snelheid waarmee personages bewegen :tongue:
Volgens Tweakers bewogen de personages vrij traag waardoor alles aanvoelde alsof het in slowmotion gebeurde. Maar dat gevoel had gij dan niet?
Nee. Kon natuurlijk ook aan Parsec liggen. We speelden dus via streaming en niet op een eigen console of pc.
 
Terug
Bovenaan