Review: Marvel's Guardians of the Galaxy

De laatste jaren wint Marvel steeds meer aan populariteit. Onder andere het aantal films is nog amper te volgen. Het Marvel-universum heeft dan ook ontzettend veel helden die elk hun eigen verhaal willen vertellen. Ook bij de Guardians of the Galaxy is dat het geval. Ondertussen hebben ze twee eigen films en maakten ze hun entree in enkele andere films. Vanaf morgen mogen ze daar ook een nieuwe eigen game aan toevoegen. Ik neem je graag mee naar Marvel's Guardians of the Galaxy.

Marvel is de laatste jaren alomtegenwoordig in het gaminglandschap. Het aantal Spider-Man games zijn niet meer op één hand te tellen, al waren de eerste zelden om over naar huis te schrijven. De laatste twee iteraties brachten daar gelukkig wel verandering in. Ook de Avengers kregen vorig jaar hun eigen game, met dezelfde uitgever als deze Marvel's Guardians of the Galaxy. Marvel's Avengers werd bij de release niet bijzonder goed ontvangen. Het kan eigenlijk zelfs een debacle worden genoemd. Een andere ontwikkelaar (Eidos-Montréal in plaats van Crystal Dynamics) en een compleet nieuwe aanpak moeten ons Marvel's Avengers doen vergeten. Het is te zeggen, de pijn verzachten. Crystal Dynamics is nog altijd bezig met gratis content naar het spelende publiek te brengen. Dat zit er bij Marvel's Guardians niet aan te komen, maar ik kan nu reeds verklappen dat dit niet nodig is.

Guardians 2.jpg


Welkom in de ruimte

In tegenstelling tot Marvel's Avengers, waarbij je kon kiezen met welke superheld je aan de slag ging, krijg je in Marvel's Guardians of the Galaxy geen keuze. Hoewel de groep bestaat uit Groot, Rocket, Drax, Gamora en Star-Lord, moet je het doen met laatstgenoemde. Hij is namelijk de leider van de bende ruimtebeschermers. Peter Quill wordt hierbij in een third-person perspectief bestuurd. Hoewel je niet met de anderen zelf aan de slag kunt, kan je wel conversaties voeren met hen. Je krijgt dan de keuze uit een tweetal mogelijkheden om te antwoorden. Erg diepzinnige gesprekken moet je dus niet verwachten, maar het werd al snel duidelijk dat het vijftal een niet zo sterke band heeft en voor het minste met elkaar in de clinch ligt. Dat je als leider dan regelmatig partij voor de ene kiest, maakt je dan minder populair bij de ander. Dit zorgt voor erg toffe momenten die de algemene sfeer een handje helpen.

Eidos-Montréal toont hoe een superheldengame moet zijn.


Marvel's Guardians of the Galaxy schotelt je qua verhaal iets voor waarin nooit iets volgens plan gaat. Het team hun idee om snel geld te verdienen mislukt en als ze daarbij Lady Hellbender proberen in de zak te zetten, is het hek helemaal van de dam. Hoewel ze het geld bijeen hebben gesprokkeld, moeten ze daarmee een enorme boete betalen bij het Nova Corps Station. Daar aangekomen blijkt al snel dat er iets niet juist is. De boel is er verlaten en alles is vergrendeld. Toch wens je verder binnen te dringen in het gebouw om te achterhalen wat er nu precies aan de hand is. Aangezien de deuren op slot zijn, moet je je teamgenoten inschakelen. Je kan Rocket de opdracht geven zich door een ventilatieschacht te wringen om aan de andere kant van de kamer te komen. Na wat getokkel op een scherm en een kleine inspanning van jouw kant, opent er een deur.

Guardians 1.jpg


Vaardigheden

Het vermoeden dat er iets niet juist was, blijkt correct te zijn. Ze stuiten dan op de ene vijand na de andere en nu begint het echte werk: de combat. Als Star-Lord heb je je elementpistolen die bij sommige tegenstanders extra schade kunnen aanrichten. Schiet je ijs af, dan bevriezen sommige vijanden en kan je hen te lijf gaan. Een ander belangrijk element tijdens de vele gevechten is het geven van bevelen aan je teamleden. Zo kan je Drax de opdracht geven om zijn brute kracht op een bepaalde vijand los te laten, terwijl Groot een groep vijanden met zijn wortels kan vasthouden. Rocket is dan weer iemand met het groot geschut en laat zich gaan met bommen. Daar blijft het niet bij, want je verdient vaardigheidspunten die je zowel voor jezelf als je teamgenoten kunt gebruiken.

Door het inzetten van die punten kan je alle vijf de superhelden nieuwe vaardigheden aanleren die je moeten helpen bij de vele gevechten die het spel je voorschotelt. Hoe meer punten zo eentje kost, hoe krachtiger het in se is. De vaardigheidspunten verdien je niet aan een snel tempo, dus het is zaak om geen overhaaste beslissingen te nemen. Niet enkel de vaardigheden van de personages zelf kun je upgraden. Door het verzamelen van grondstoffen kan je Rocket aan een van de vele werkbanken aan het werk zetten. Ook op deze manier speel je enkele nieuwe eigenschappen vrij, waardoor je van je superheldenteam een uiterst dodelijke elitegroep kunt maken.

Guardians 3.jpg


Muziek en humor als sterke elementen

Het team van Star-Lord heeft het, ondanks al hun vaardigheden, niet altijd even gemakkelijk tijdens de gevechten. Meer dan eens zullen een of meerdere helden geveld zijn en dan is het belangrijk om hen er terug bovenop te helpen. Zijn zowel jij als je strijdmakkers K.O. dan start je (een deel van) het gevecht opnieuw. Tijdens de vechtsequenties wordt er te allen tijde een meter gevuld. Eens die vol is, kan je de Team Huddle-vaardigheid activeren. Star-Lord roept dan zijn vier makkers samen om een motiverend woordje toe te spreken. Lukt dat, dan ontvangt elke superheld een boost. Lukt het niet en klets je iets demotiverend uit je nek, dan mag enkel Star-Lord zelf de vijanden met een boost te lijf gaan.

Muziek en humor zijn alomtegenwoordig.


Nog enkele belangrijke elementen uit de franchise zijn zowel humor en muziek. Het is dan ook fijn om te kunnen zeggen dat beide zaken in overvloed aanwezig zijn in Marvel's Guardians of the Galaxy. Terwijl de superhelden continu op elkaars kap zitten en zeiken over de kleinste dingen, zit er altijd wel een humoristisch element in verwerkt. Oké, soms wat flauwe zever, maar het is op een manier gebracht die elke keer opnieuw erg aanstekelijk is. Nog beter is de muziek. Die rockt. Letterlijk en figuurlijk. Terwijl je bekende nummers zal horen, waaronder I Love it Loud van Kiss en Take on me van a-ha, mag je ook een pak zelfgeproduceerde muziek verwachten. De componist van dienst, Richard Jacques, heeft bijzonder goed werk geleverd. Als ik dan toch een tweetal puntjes van kritiek mag geven, en dat wordt bijzonder kort, dan zijn het de sporadische bugs en de erg chaotische vliegsequenties die een kleine doorn in het oog zijn. Voor de rest werd hier uitstekend werd afgeleverd.

Conclusie

Ontwikkelaar Eidos-Montréal toont hoe een superheldengame moet zijn. De gevechten zijn goed uitgewerkt, de helden hebben toffe vaardigheden, het verhaal is tof gebracht en humor en muziek maken het geheel compleet. Extraatjes zoals online multiplayer of repetitieve zijmissies zijn dus niet nodig. Verwacht je met Marvel's Guardians of the Galaxy aan een onvergetelijke ruimtereis.

Pro

  • Erg toffe actie
  • Boordevol humor
  • Coole vaardigheden
  • De soundtrack rockt

Con

  • Vliegsequenties één en al chaos
  • Sporadische bug
9

Over

Beschikbaar vanaf

26 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Eidos

Uitgever

  1. Square Enix
 
Redactie
Verdomd fijne review. Hopen dat dit weer een hit in de verkoopcijfers is zodat uitgevers het signaal krijgen dat er echt wel een groot publiek voor dit soort ouderwetse singleplayers is.
 
Terug
Bovenaan