Preview: Babylon's Fall

Voor mij staat PlatinumGames synoniem voor geweldige actiespellen zoals NieR: Automata, Vanquish, Astral Chain, Metal Gear Rising: Revengeance en uiteraard de Bayonetta-reeks. Hoewel we nog steeds ongeduldig wachten op de release van de Switch-exclusive Bayonetta 3, mochten we drie jaar geleden ontdekken dat de makers nog een nieuw spel in de pijplijn hebben. Babylon's Fall werd tijdens de E3 van 2018 aangekondigd en zou in 2019 moeten verschijnen, maar het spel lijkt onderweg heel wat hordes te zijn tegengekomen. Maar kijk, 2022 lijkt het jaar van PlatinumGames te worden, want zowel Bayonetta 3, Babylon's Fall als de meer kleinschalige shmup Sol Cresta staan op de planning voor volgend jaar.

Om meteen met de deur in huis te vallen: je vraagt je waarschijnlijk af wat precies Babylon's Fall is? Om eerlijk te zijn, wist ik het ook niet zo goed voordat ik aan deze preview begon. De eerste trailer van het spel liet ons nog in het duister tasten, maar dankzij de Square Enix-presentatie op E3 dit jaar, werden we toch al wat wijzer. Babylon's Fall werd uit de doeken gedaan als een online coöperatief actiespel voor vier spelers waarbij ze dungeons doorlopen om een reusachtige toren te beklimmen in de fictieve stad Neo Babylon, een setting die fantasie mengt met Bijbelse elementen. Ook het woord live-service viel al snel, waardoor de richting die de makers willen opgaan snel duidelijk werd.

BABYLON'S FALL Beta Version_20211115211650.jpg


Samen hacken en slashen

De closed beta waarmee ik aan de slag kon voor deze preview, maakte me helaas niet veel wijzer wat het verhaal betreft. Meer info dan het feit dat jij en je medespelers deel uitmaken van een groepering genaamd de Sentinels en dat je als een krijger speelt die werd uitgerust met een speciale uitrusting die de naam Gideon Coffin kreeg en op missie is om Neo Babylon te redden door de gigantische toren te beklimmen, moet ik je helaas schuldig blijven. In de bèta hadden spelers toegang tot één gebied uit het spel, het Civic Cloister, dat bestond uit zes dungeons die je kon doorlopen. Daarnaast had je toegang tot de centrale hub van het spel, een klein havenstadje aan de voet van de gigantische toren van Neo Babylon. In deze hub vind je de gebruikelijke diensten zoals de blacksmith, een quest board en een winkel, maar ook een taverne en uiteraard je medespelers die in dezelfde sessie zitten.

Als live service-spel legt Babylon's Fall zoals verwacht heel wat nadruk op het samenspelen met andere mensen. Hiervoor biedt het spel je een matchmaking-functie aan en is er ook een party-systeem aanwezig. Alleen was het in de bèta totaal niet duidelijk hoe je iemand kon uitnodigen voor je party. Zo hebben StanTem en ik even samen de bèta gespeeld en hoewel hij erin geslaagd was om mij in de centrale hub te vervoegen, vonden we geen manier om een party te starten. We waren dus afhankelijk van de RNG-goden om ons te paren via matchmaking na het kiezen van dezelfde missie, wat gelukkig vrij vlot ging omdat er niet teveel spelers in de sessie waren. Maar dit is duidelijk nog een werkpuntje voor de ontwikkelaars, zodat samen met je vrienden spelen veel vlotter kan verlopen.

BABYLON'S FALL Beta Version_20211115211537.jpg


Uniek gevechtssysteem

Naast het testen van de multiplayerfunctionaliteiten, gaf de bèta ook een eerste indruk van de gameplay die we mogen verwachten van Babylon's Fall. Het spel speelt in grote mate leentjebuur bij titels zoals Destiny, Godfall of Warframe. Verwacht je dus maar aan heel veel loot, regelmatige content updates, seizoensgebonden events en dungeons om samen met je medespelers te doorploeteren. De bèta gaf natuurlijk geen zicht op het volledige spel, maar de paar levels die beschikbaar waren, gaven een idee waar spelers zich aan kunnen verwachten. Deze levels waren zeer lineair, met hier en daar een doodlopende aftakking waar je een schatkist ofzo kon vinden. De levels zijn opgedeeld in zogenaamde hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk een gevecht was tegen een groepje vijanden of op het einde van het level een eindbaas of enkele elite vijanden. Tussendoor zal je ook nog hindernissen moeten overwinnen of schakelaars activeren, maar het blijft een rechtlijnige bedoeling. Mijn grootste punt van kritiek hier, is dat de levelstructuur vrij teleurstellend was. Niet alleen zijn de levels te lineair, maar het hele idee van te lopen naar een groepje vijanden, je even in een arena met deze vijanden bevinden en vervolgens verdergaan om dit te herhalen is vrij ongeïnspireerd en zal snel repetitief aanvoelen als het hele spel hierrond is opgebouwd. De vijanden voelen bovendien zeer "sponzig" aan, wat op zich geen probleem is voor eindbazen maar voor gewone vijanden kan dit al snel vervelend worden. Geef mij dan liever meer vijanden die sneller doodgaan en meer gevechten.

Gelukkig zijn de gevechten nog enigszins interessant. PlatinumGames heeft dan ook de expertise in huis om een goed hack & slash-systeem in elkaar te steken. Zoals we gewend zijn, heb je een normale en een zware aanval, kan je ontwijken, waarbij je ook een perfect dodge kan uitvoeren, en heb je speciale aanvallen. Wat het gevechtssysteem van Babylon's Fall echter uniek maakt, is dat je vier wapens tegelijkertijd kan dragen en elk van deze wapens krijgt een eigen functie. Zo zal je er eentje gebruiken voor je normale aanvallen en één voor de zware aanvallen, terwijl de je andere twee gebruikt als Gideon Arms voor speciale magische aanvallen, waarvoor je een soort van energie consumeert. Deze gewone en magische aanvallen kan je vervolgens zelfs tegelijkertijd gebruiken, waarbij gewone aanvallen je energieniveau terug opbouwen. Doordat je vervolgens verschillende soorten wapens ter beschikking hebt, krijg je al snel de mogelijkheid om een eigen speelstijl te ontwikkelen. Zo had ik na enkele levels te doorlopen een favoriete combinatie gevonden waarbij ik een zwaard gebruikte voor normale aanvallen en een boog voor de zware aanvallen, terwijl de staaf als magisch wapen mij toeliet om krachtige langeafstandsmagie te gebruiken die je kon opladen door de toegewezen knop langer ingedrukt te houden, en een tweede zwaard als Gideon Arm voor een close range AoE-aanval. Maar ook het shield, dat een soort magische barrière oproept die zelfs je teamleden beschermt, was een interessante optie. Op dit vlak ben ik dus zeker benieuwd naar wat het spel allemaal nog in petto heeft.

BABYLON'S FALL Beta Version_20211116221549.jpg


Painting Pictures

Een ander element waar heel wat rond te doen is, zijn de graphics van Babylon's Fall. PlantinumGames heeft er immers voor gekozen om af te wijken van meer traditionele look and feel, waarbij ze zijn gegaan voor een viuele stijl waardoor het lijkt alsof de omgevingen werden geschilderd met olieverf. Hoewel dit zorgt voor vrij sfeervolle en opvallende decors, vind ik de keuze voor deze graphics toch wat raar voor het genre van het spel en lijken ze mij eerder passend voor een single player game. De stijl staat ook in schril contract met de personages, waarbij de character creator zo lijkt weggelopen te zijn uit het PlayStation 3-tijdperk. Op de PlayStation 5 gaf Babylon's Fall dan ook niet echt een next-gen indruk. Hoewel de graphics al heel wat verbeterd zijn, staat er de makers toch nog wat oppoetswerk te wachten.

Wat mij betreft is er duidelijk nog wat werk aan de winkel.


Verder spreekt de setting van Babylon's Fall, met een mix tussen fantasie en Bijbelse elementen en de hack & slash-gameplay mij persoonlijk wel meer aan dan een zoveelste scifi looter-shooterspel en dankzij de bijzondere graphics zal het spel zich zeker in de kijker weten te zetten. Of Babylon's Fall zal slagen als live service-game is een andere vraag, want dit begint stilaan een overgesatureerde markt te worden, zeker als je rekening houdt met het feit dat deze spellen bedoeld zijn om lange tijd te spelen en spelers zich meestal focussen op een paar titels. De vraag is dus of er nog ruimte is voor een titel als Babylon's Fall. Wat mij betreft is er duidelijk nog wat werk aan de winkel, wil PlatinumGames zijn mannetje kunnen staan in het genre en niet op zijn bek wilt gaan bij de release zoals het geval was bij Anthem, Godfall of Marvel's Avengers.

Conclusie

De eerste kennismaking met Babylon's Fall verliep helaas niet vlekkeloos en toont aan dat PlatinumGames nog heel wat werk voor de boeg heeft om haar spel te polijsten. Toch spreekt deze multiplayer hack & slah-game tot de verbeelding dankzij haar setting, bijhorende speciale schilderachtige visuele stijl en het fascinerende gevechtssysteem. Als Babylon's Fall haar publiek weet te bereiken en de makers geïnvesteerd blijven in de titel, schuilt er enig potentieel in Babylon's Fall.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Hack and slash

Ontwikkelaar

  1. PlatinumGames Inc

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan