Zijn er mensen die een goede app kunnen aanbeleven voor calisthenics training? (of body weight oefeningen in het algemeen)
Mag gerust betalend zijn, als het niet te gortig wordt

Zijn er mensen die een goede app kunnen aanbeleven voor calisthenics training? (of body weight oefeningen in het algemeen)
Mag gerust betalend zijn, als het niet te gortig wordt
Wat moet zo'n app doen? Ik zou gewoon mijn info halen van websites en youtube. Als je met gewichten traint heb je daar een periodisatie in, maar hier is het allemaal bodyweight, dus zeker in het begin is dat de herhalingen opbouwen, en daarna moeilijkere varianten inoefenen. Allez, lijkt me hé.

Is er hier iemand die toevallig ervaring heeft met een tenniselleboog blessure door gewichtheffen? (dus de spier bovenkant van je voorarm)
Nergens anders klachten, geen pols of pijn in vingers, maar iets heffen van beneden naar boven (hammer curls met gewichten is het ergste) is bijna onmogelijk door pijn aan die spier aan de rechterarm (ben rechtshandig). Is al twee maanden en gaat niet weg. Ben nu bezig bij kiné met dry-needling maar haalt voorlopig niets uit. Bij stretching en oefeningen met 2kg heb ik ook geen last. Misschien iemand met ervaring hieromtrent. tx

Is er hier iemand die toevallig ervaring heeft met een tenniselleboog blessure door gewichtheffen? (dus de spier bovenkant van je voorarm)
Nergens anders klachten, geen pols of pijn in vingers, maar iets heffen van beneden naar boven (hammer curls met gewichten is het ergste) is bijna onmogelijk door pijn aan die spier aan de rechterarm (ben rechtshandig). Is al twee maanden en gaat niet weg. Ben nu bezig bij kiné met dry-needling maar haalt voorlopig niets uit. Bij stretching en oefeningen met 2kg heb ik ook geen last. Misschien iemand met ervaring hieromtrent. tx
Ik heb dat ook maar aan de binnenkant en ook rechts. Dit ontstaat omdat je je polsen overbelast denk ik. Ik let er nu op als ik bicep curls doe dat mijn polsen recht blijven en niet mijn hand curl zeg maar.

Noot: dit is geen medisch advies.

Is dat dan niet het resultaat van overbelasting? In dat geval zou ik tijdelijk stoppen met oefeningen zoals hammer curls die het erger maken.

Huis-tuin-keukenremedie: zorgen voor voldoende doorbloeding op die plek door de beweging te doen die voor belasting zorgt met weinig gewicht (dus normaal pijnloos) en dan ibuprofen innemen (ontstekingsremmer). Als dat na 2x niets uithaalt wel stoppen uiteraard, geen ontstekingsremmers blijven nemen.

Merci voor de reacties. Is inderdaad door overbelasting en als je je polsen niet neutraal houdt is er inderdaad veel spanning op die spier.
Ik ben al twee maanden de oefeningen niet aan het doen die het erger maken en heb ook de ibuprofen geprobeerd voor een week. Niets uitgehaald jammer genoeg. Dinsdag terug kiné *to be continued*

Door ander werk kan ik nu minder gaan naar de fitness :cry:
Heb gevoel dat ik alles ga kwijtspelen na al die maanden trainen

Nu is het ook al sinds dinsdag ik upperbody heb kunnen doen, hopelijk zondag…
Kan maar 3 keer per week gaan tegenwoordig, is dit erg met gevolgen?

3 keer per week is ideaal voor grote compounds. Full body of alterneren tussen upper/lower of push/pull, zoiets?

Merci voor de reacties. Is inderdaad door overbelasting en als je je polsen niet neutraal houdt is er inderdaad veel spanning op die spier.
Ik ben al twee maanden de oefeningen niet aan het doen die het erger maken en heb ook de ibuprofen geprobeerd voor een week. Niets uitgehaald jammer genoeg. Dinsdag terug kiné *to be continued*
Binnenkant of buitenkant van de onderarm?

Heb je op de dagen dat je wel gaat genoeg tijd? Of maar een uurtje? Als je op de dagen dat je kan full body doet dan ga je niet verliezen denk ik, maar je workout gaat wel langer duren.

Buitenkant.
Ik had eens iets aan de onderkant van mijn andere arm, maar dat is genezen na enkele weken door gewoon meer te rusten/zwemmen.
Ik heb last gehad aan de binnenkant. Kon ook amper rug/biceps trainen. Kine hielp niet echt. Uiteindelijk zelf begonnen met (reverse) wrist curls, wrist roller en pols draaien terwijl je een hamer vast houdt. Dit deed ik 3 keer per week en rug/biceps ben ik blijven trainen met laag gewicht waarbij ik geen last kreeg. Nu is het eigenlijk zo goed als weg en kan ik terug op volle kracht trainen.

Ik heb last gehad aan de binnenkant. Kon ook amper rug/biceps trainen. Kine hielp niet echt. Uiteindelijk zelf begonnen met (reverse) wrist curls, wrist roller en pols draaien terwijl je een hamer vast houdt. Dit deed ik 3 keer per week en rug/biceps ben ik blijven trainen met laag gewicht waarbij ik geen last kreeg. Nu is het eigenlijk zo goed als weg en kan ik terug op volle kracht trainen.

Top! Ik doe de oefeningen ook met laag gewicht, maar het is frustrerend omdat je andere spieren zelf gezond zijn en je die maximaal wil trainen, maar direct pijn hebt daar bij het uitoefenen.

Na een home gym opkuiske heb ik een Rogue Oly Ohio riem en vers nieuwe Adidas Leistung II's (maat 42) te koop, mocht er hier iemand interesse hebben of iemand weten :) ('t Staat ook in de Buy & Sell)

Na een home gym opkuiske heb ik een Rogue Oly Ohio riem en vers nieuwe Adidas Leistung II's (maat 42) te koop, mocht er hier iemand interesse hebben of iemand weten :) ('t Staat ook in de Buy & Sell)
Toch niet gestopt met liften?

Top! Ik doe de oefeningen ook met laag gewicht, maar het is frustrerend omdat je andere spieren zelf gezond zijn en je die maximaal wil trainen, maar direct pijn hebt daar bij het uitoefenen.
Hier ook last van de elleboog (rechts). Tijdje terug eens naar een osteopaat geweest en die zei me dat er problemen waren met heel die keten (hand, onderarm, elleboog, bovenarm, schouder, nek). Na enkele sessies (dry needling) is nu de rest van de keten in orde en wordt er enkel nog in de diepte aan de elleboog zelf gewerkt, ik merk effectief al serieuze verbetering in ieder geval.

Na jaren twijfelen en de angst om naar de gym te gaan overwonnen en vorige week eindelijk begonnen op mijn 34ste. Vriend van mij heeft me de week ervoor eens meegenomen om zowat de basics uit te leggen en heb nu mijn eerste 3 solo full body trainingen achter de rug (nog beetje experimenteren met oefeningen etc.)

Ben heel tevreden maar zit mezelf nu te overspoelen met informatie en oefeningen en soms maak ik mezelf al gek of ik wel het meeste potentieel haal uit mijn trainingen. Ik veronderstel dat dit het beste is om te wennen aan liften en zo oefeningen step by step aanleer in plaats van te rushen naar zo split spiergroep stuff?

Na jaren twijfelen en de angst om naar de gym te gaan overwonnen en vorige week eindelijk begonnen op mijn 34ste. Vriend van mij heeft me de week ervoor eens meegenomen om zowat de basics uit te leggen en heb nu mijn eerste 3 solo full body trainingen achter de rug (nog beetje experimenteren met oefeningen etc.)

Ben heel tevreden maar zit mezelf nu te overspoelen met informatie en oefeningen en soms maak ik mezelf al gek of ik wel het meeste potentieel haal uit mijn trainingen. Ik veronderstel dat dit het beste is om te wennen aan liften en zo oefeningen step by step aanleer in plaats van te rushen naar zo split spiergroep stuff?
Zeker, en voor 3x per week zou ik full body blijven doen (grote compound oefeningen doen), omdat je anders hoogstwaarschijnlijk net minder gaat trainen. Zeker in deze beginfase is een goed full body schema ideaal. Anderzijds, ik doe al jaren niets anders.

Laat je niet overweldigen, het internet staat vol met overdreven stellingen omdat elke week een nieuw en beter schema of oefening moet uitgevonden worden, terwijl wat werkt al jaar en dag geweten is. Als beginner zou ik me concentreren op Starting Strength en wegblijven van alle hypes.

Zeker, en voor 3x per week zou ik full body blijven doen (grote compound oefeningen doen), omdat je anders hoogstwaarschijnlijk net minder gaat trainen. Zeker in deze beginfase is een goed full body schema ideaal. Anderzijds, ik doe al jaren niets anders.

Welja van de compounds doe ik sowieso squat en bench (wel nog op de smith machine omdat ik bang ben om mijn rug kapot te maken)
Deadlift probeer ik helaas wel te vermijden omdat ik echt schrik heb voor mijn rug weeral. Doe wel rows en pulldowns.

Ben ook wel eens benieuwd naar wie hier pas op latere leeftijd (30+) is begonnen met powertraining. En ook: waarom?

Ben deze week gestart met Stronglifts en ik schaam mij kapot om met die lage gewichten te starten, maar begrijp waarom het zo moet.
gestart op 34jarige leeftijd, eerst een jaar hardlopen gedaan ... komende van niets en overgewicht.
Moet je nergens voor schamen, we zijn allemaal ergens begonnen (ik ben begonnen met 5x5 programma). Paar keer te snel willen gaan waardoor ik onderbrekingen heb gehad ... maar al veel bijgeleerd.
En let maar eens op, hoeveel doen er effectief compounds in de fitness? Niet veel hoor, toch zeker als het om squats of deadlifts gaat. De meerderheid weet niet wat ze juist bezig zijn en doen maar wat. Stronglifts is een goeie start, zeker mooi volgen en je zult merken dat je snel vooruitgang zult boeken in het eerste jaar ;D

Welja van de compounds doe ik sowieso squat en bench (wel nog op de smith machine omdat ik bang ben om mijn rug kapot te maken)
Deadlift probeer ik helaas wel te vermijden omdat ik echt schrik heb voor mijn rug weeral. Doe wel rows en pulldowns.
Als ik jou was zou ik mijn squattechniek met een losse bar inoefenen met een spotter (die er wat van kent) in combinatie met filmpjes (van bv. Starting Strength). Bankdrukken moet niet in een smith machine uiteindelijk. Begrijp me niet verkeerd, het blijft een goede oefening in de smith, maar je hebt gewoon veel meer van je training als je het ook moet stabiliseren + zo'n rechte op/neer beweging in een smith voelt voor mij vooral bij een squat geforceerd aan (en kan zo ook je techniek net compromitteren).

Deadlift, ik vind het een geweldige oefening, en de inspanning die je moet leveren krijg je met weinig andere oefeningen (rows en pulldown doen weinig voor de onderrug). Maar je moet, net zoals ik hierboven zei voor squat, je techniek verzorgen. Je zou na een beginfase voor power cleans kunnen gaan, daar hef je niet op de limiet (zie ook starting strength). Je zou ook iets van kettlebell swings kunnen doen in de plaats, dat heeft een zekere complementariteit.

Algemeen is de gouden raad om je techniek eerst in orde te krijgen, en je ego vooral onder controle te houden. Velen vinden dat ze snel omhoog moeten in gewicht, en dan staan ze daar te deadliften met gebogen rug.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan