Eigenlijk moet je progressive overload gebruiken. Dat wil zeggen dat je stilletjesaan gewicht (of reps) verhoogd. Met 1 gewicht/dumbell ben je dus nooit veel

Gisteren dan een workout van een kwartier gevolgd en dat voelde ik wel, maar niet tot op ‘t punt dat ik het gevoel had dat ik hard gewerkt had ofzo. Morgen eens een 2e kwartier aan toevoegen en zien hoe gemakkelijk dat gaat.

Hoe bepaal ik welk gewicht ik dan wel nodig heb?
Moeilijk te zeggen hé, vermits dat afhangt van de oefening en welke/hoeveel spieren die aanspreekt. Ik zou voor een beginner groter compounds aanraden, maar dan zit je meteen met heel wat gewicht en ga je ook sneller stijgen in absolute kg's.

Zoals @Likes zegt is trainen een kwestie van na een inloopfase stelselmatig de belasting te verhogen. Je kan dat deels doen door herhalingen toe te voegen, maar dat is ook een kwestie van diminishing returns. Als je in je werksets opbouwt tot 6 herhalingen, nice, maar dan tot 12 gaan is al meer op spieruithouding, en 18 is eigenlijk helemaal gek/onnuttig als het over kracht gaat. Je hebt dus eigenlijk verschillende gewichten nodig.

Ik denk dus dat je eens moet opzoeken wat je net van oefeningen wil doen ook. Je spreekt over bovenlichaam, ik zou al beginnen met pull-ups en pompen, dat lukt (zeker pompen) zonder bijkomend materiaal en zijn beiden goede algemene oefeningen.

Btw: ik vind 15 minuten redelijk kort, maar je bent natuurlijk gelimiteerd door je gewicht. Ter referentie, ik train voor powerlifting, wat de drie compounds squat, bench press, deadlift zijn. Een doordeweekse training is dus die drie oefeningen, wat met opwarming bij toch vaak op 1.5 à 2 uur uitkomt. Ik zeg niet dat jij dat moet doen hé, zware compounds vergen meer recuperatietijd tussen sets.

Laatst bewerkt:
eerder eruit zien. 😅

Ben je eerder mager of dik? Ik als mager persoon ben een jaar geleden begonnen. Ik merkte na een maand wel serieuze verandering op aan de breedte van mijn lichaam. De 'tieten' zelf zie je ook wel wat, maar het is vooral de breedte van je boventorso die je rap zal zien veranderen.

Doe ook schouder oefeningen en triceps. Geen idee wat het beste is hoe of wat, zal wel persoon tot persoon zijn, maar ik doe alles 3 keer voor 10 reps. Elke week als ik merkte dat ik aan 10 geraakte ging ik hoger. Da's niet plezant omdat je je ene pr al net gehaald hebt en opnieuw naar boven aan het gaan bent, alsook voor eventuele blessures, maar dat zal je wel sneller resultaat geven als dat is wat je wil. Je gaat dan natuurlijk wel je genetisch plafond rap bereiken en dan is het kwestie van juiste oefening, dieet, training, slaap, blabla. En dat kan idd wat jaren duren.

Deze morgen foutje gemaakt bij het laden van de bar. Bedoeling was om een single te doen met 107.5kg @RPE8.

Dat ging een stuk moeilijker dan eigenlijk mocht. Toen ik de bar wilde laden voor mijn werksets bleek dat er 115kg opzat. Casual pr van 5kg. I'll take it

Deze morgen foutje gemaakt bij het laden van de bar. Bedoeling was om een single te doen met 107.5kg @RPE8.

Dat ging een stuk moeilijker dan eigenlijk mocht. Toen ik de bar wilde laden voor mijn werksets bleek dat er 115kg opzat. Casual pr van 5kg. I'll take it
Trainen aan "RPE8" lijkt wel de nieuwe mode moet ik zeggen, valt me echt op hoe het laatste jaar ofzo iedereen daar de mond van vol heeft. Positieve ervaringen?

Ik train zelf niet met RPE.

Momenteel volg ik de Stronger by Science Hypertrophy routine. Daarbij kan je / word aangeraden om voor je werksets een heavy single te doen aan RPE8 of 90% van je training max om toch 'feeling' te behouden met zwaardere gewichten. Door het grote volume is mijn trainingmax echter wat gezakt en dus probeer ik RPE8 te gebruiken.

Ik zou het echter nooit als basis gebruiken voor mij training. Niet voor kracht, maar ook niet voor hypertrophy. Ook al teveel meegemaakt dat alles zwaar/slecht voelt om dat toch een PR te hebben of te matchen

Eerst die elleboogblessure (waar ik nog mee sukkel) en vlak daarna coronabesmetting, lang verhaal kort, zeker 4 weken niet getraind (eens 20 pushups gedaan en ik was stikkapot).

Ik ga straks voor de eerste keer terug naar de gym, wish me luck guys :unsure:.

Goh, het ging eigenlijk nog redelijk goed, spieren alleen wat sneller vermoeid en m'n Leg Press was wel een pak minder (max 140kg gegaan en kan normaal op een goeie dag toch tot 160kg), sommige andere sets ook net 1 of 2 reps minder of 5kg minder, maar dat zal wel snel terug op niveau zijn. Voor de rest vandaag al wel wat last en dat zal morgen enkel erger worden, maar dan ga ik al terug, fight fire with fire!

Bench Press was wel, euh, uitdagend :unsure:.

Ik ben terug begonnen na een dik halfjaar niets doen. Eenvoudig basis programmaatje met veel squats (B en Fr) en Sn en Cj + varianten. Nu komt daar door nieuw werk dagelijks 1 u fietsen en 6u rechtstaan/wandelen per dag bij. Tof dat daarmee de cardio is ingevuld maar de beentjes voelen het, amai. Ik had het wel serieus gemist, blij dat ik weer een deftige planning en motivatie heb ( en de heavy singles op zondagen helpen ook 🤩)

Zoals verwacht op dag 2 erger hoe verder de dag vorderde, dus daarnet maar gaan trainen, vooral armen en benen waren zwaar. Deadlift toch tot men 5x100kg geraakt.
Je hebt je training eigenlijk verkeerd aangepakt. Ineens al 140 kg legpressen na 20 dagen niet te trainen hehe. De eerste week zou ik niet in de buurt van 4-5 rir komen. Dus eigenlijk gewoon heel licht trainen. Vooral bij benen want dat is bij mij de enigste spiergroep waar ik echt een week last van heb.

Je hebt je training eigenlijk verkeerd aangepakt. Ineens al 140 kg legpressen na 20 dagen niet te trainen hehe. De eerste week zou ik niet in de buurt van 4-5 rir komen. Dus eigenlijk gewoon heel licht trainen. Vooral bij benen want dat is bij mij de enigste spiergroep waar ik echt een week last van heb.
Ik weet dat het niet rustig opbouwen was en misschien niet de beste aanpak maar het ging effectief wel. Vandaag toch terug redelijk heavy kunnen gaan dus precies niet al te veel “verlies” gemaakt.

Ik weet dat het niet rustig opbouwen was en misschien niet de beste aanpak maar het ging effectief wel. Vandaag toch terug redelijk heavy kunnen gaan dus precies niet al te veel “verlies” gemaakt.
Vandaag DOMS x 5, zoals verwacht. Morgen maar terug trainen :unsure:.

Het is nu al enkele jaren geleden dat ik nog redelijk intensief trainde. Ik ging toen ongeveer 3x week trainen voor telkens een uurtje. Telkens focus op compound oefeningen. Het is gewoon veel efficiënter om meerdere spieren te trainen in 1 oefening. Ook veel sneller resultaat merkbaar.
Wel letten op je vorm!

Squat, deadlift, bench, lunge, push ups, pull ups, dips, lat pull downs. Dat in combinatie met goede voeding. Heeft me wel wat resultaat opgebracht, maar ben toen gestopt en terug overgeschakeld op team sport. Toen ik vorig jaar nog eens in de fitness was, merkte ik wel dat ik wat kracht was verloren, maar ik had nog wel een soort van "basiskracht".

Ik moest vroeger altijd glimlachen wanneer ik die beginners continu met dumbbells hun biceps voor de spiegel zag trainen. Je kan dat eventueel doen op het einde van je training na je compound oefeningen. Maar toch niet continu dat soort oefeningen als je er als een bonenstaak uitziet.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan