Bij een 1RM toch ook wel hoor, maar nog meer begin je je rug te buigen (hyperextensie).Nice. Bij een 1RM is het misschien minder, maar als je sets doet van ergens 6 tot 12 reps is op 't laatste de "wil" groot om toch wat mee te geven met die benen he.
Btw, fun fact of the day: in het gewichtheffen was vroeger de clean&press een 3de beweging, dat was dan een clean gevolgd door een soort strict shoulder press...maar daar werd dan zo naar achter gehangen op de rug dat het bijna een bench press werd, wat ook de reden is dat het werd afgevoerd. Hier onze eigen Serge Reding (die enkele minuten het wereldrecord had met fucking 228 kg, niet deze afbeelding):
Voor de laatste % zal het wel een verschil geven, maar anderzijds heb je gewoon spiermassa nodig om kracht te ontwikkelen hé (zie ook: sprinters). Ik denk dat als je een (natuurlijke) bodybuilder met dezelfde randcondities (belichting, vet%, ...) naast een powerlifter/gewichtheffer zet van gelijk niveau dat het verschil eerder beperkt gaat zijn.Nu, ik ken mensen die veel squatten maar niet echt heel grote benen hebben.
Denk ook wel dat ze meer bedoelen dat 5x5 niet optimaal is voor spiermassa op te bouwen, wat trouwens wel een feit is.
Sowieso zou ik voor de hobby-atleet er al helemaal niet bij stilstaan.