Nice. Bij een 1RM is het misschien minder, maar als je sets doet van ergens 6 tot 12 reps is op 't laatste de "wil" groot om toch wat mee te geven met die benen he.
Bij een 1RM toch ook wel hoor, maar nog meer begin je je rug te buigen (hyperextensie).

Btw, fun fact of the day: in het gewichtheffen was vroeger de clean&press een 3de beweging, dat was dan een clean gevolgd door een soort strict shoulder press...maar daar werd dan zo naar achter gehangen op de rug dat het bijna een bench press werd, wat ook de reden is dat het werd afgevoerd. Hier onze eigen Serge Reding (die enkele minuten het wereldrecord had met fucking 228 kg, niet deze afbeelding):
serge.jpg

Nu, ik ken mensen die veel squatten maar niet echt heel grote benen hebben.
Denk ook wel dat ze meer bedoelen dat 5x5 niet optimaal is voor spiermassa op te bouwen, wat trouwens wel een feit is.
Voor de laatste % zal het wel een verschil geven, maar anderzijds heb je gewoon spiermassa nodig om kracht te ontwikkelen hé (zie ook: sprinters). Ik denk dat als je een (natuurlijke) bodybuilder met dezelfde randcondities (belichting, vet%, ...) naast een powerlifter/gewichtheffer zet van gelijk niveau dat het verschil eerder beperkt gaat zijn.

Sowieso zou ik voor de hobby-atleet er al helemaal niet bij stilstaan.

Nice. Bij een 1RM is het misschien minder, maar als je sets doet van ergens 6 tot 12 reps is op 't laatste de "wil" groot om toch wat mee te geven met die benen he.
Het is altijd de "sticking point" waar de moeilijkheid zit bij de 1RM voor mij. Dat verschilt een beetje van oefening tot oefening waar die zich bevind. Bij de 1RM strict press is zoals @Sylverscythe het zegt eerder de rug die hyperextend omdat je meer kracht probeert te zetten.

Voor de rest, hebben powerlifters niet standaard wat meer vetpercentage omdat dat daar "niet uitmaakt"? Mijn doel is alleszins spiergroei (en natuurlijk wel kracht) en lager vetpercentage.
Eerder dat dat hoger vetpercentage helpt bij het kracht zetten, zie ook strongmen. Maar ik denk dat dat ook eerder afhangt van de gewichtsklasse.

Die Serge Reding was toch een speciale figuur, en een vrij legendarische Belgische atleet die nu zowat vergeten is.
Ik ga nog eens mijn favoriete grap over Serge Reding herhalen, die ik ooit in een artikel over hem had gelezen:

"Serge stond bekend voor zijn grote sprongkracht, de legende gaat dat hij vanuit stilstand zo hoog kon springen dat hij zijn nek door de basketbalring kon steken.
Dit is natuurlijk onzin, Serge had helemaal geen nek."

Ik ga deze avond gaan trainen +- 50min voor te beginnen ga het opdelen in 25min cardio en 25 min toestellen. Wat doe ik bast eerst kracht of cardio.
Wel aan een lage hartslag denk max 65% van uw gewone ik zit aan +-80

Ik ga deze avond gaan trainen +- 50min voor te beginnen ga het opdelen in 25min cardio en 25 min toestellen. Wat doe ik bast eerst kracht of cardio.
Wel aan een lage hartslag denk max 65% van uw gewone ik zit aan +-80
Om je techniek optimaal te houden wordt kracht vaak eerst gedaan, maar eerlijk, dat maakt op dit moment niet zoveel uit hoor. Je wil gewoon actiever zijn, en je gaat toestellen gebruiken.

Probeer je gewoon niet in allerhande details te verliezen, als je leest over trainen staat het vol met allerhande zaken die zogezegd je hele training gaan maken of breken, maar in de realiteit eerder een verschil van enkele % gaan maken, of zelfs dat niet.

Om je techniek optimaal te houden wordt kracht vaak eerst gedaan, maar eerlijk, dat maakt op dit moment niet zoveel uit hoor. Je wil gewoon actiever zijn, en je gaat toestellen gebruiken.

Probeer je gewoon niet in allerhande details te verliezen, als je leest over trainen staat het vol met allerhande zaken die zogezegd je hele training gaan maken of breken, maar in de realiteit eerder een verschil van enkele % gaan maken, of zelfs dat niet.
Tis dat mijn prioriteit is gezond afvallen en spieren niet te veel verliezen tijdens een kcal te kort

Belangrijker dan tijd in de gym is wel tijd dat je effectief iets doet. Ik zie ze zo dikwijls staan die dan 1 oefening op 15 minuten doen en voor de rest wat staan lullen.

Vandaag ging ik trouwens rustiger trainen, mislukt. Kheb nog 10kg bij de leg press gedaan en nu voelen mijn benen aan als elastieken.

Vandaag 25 minuten lopen/ wandelen
15 min fietsen
Biceps oefening schouders , boven rug , en 1 borst oefening . Allemaal op vrij lage gewichten maar probeer de techniek goed te doen.

Vandaag 25 minuten lopen/ wandelen
15 min fietsen
Biceps oefening schouders , boven rug , en 1 borst oefening . Allemaal op vrij lage gewichten maar probeer de techniek goed te doen.
Techniek > gewicht. Zo zal je blessures voorkomen.
En zeker in het begin rustig je spieren, pezen en gewrichten laten wennen aan hun nieuwe hobby.

Gisteren Squat 1 RM, beltless, sleeveless, high bar : 150 kg!
Zeer content.
Kan niet wachten om maandag aan mijn nieuw schema te beginnen, als een kind wachtend op sinterklaas.

Hier door omstandigheden waarschijnlijk een week niet trainen. Dinsdag geweest, donderdag stond mijn booster ingepland op mijn trainingsmoment, vrijdag daarvan nogal grieperig, dan gisteren toch nog niet 100%. Misschien dat ik vandaag nog iets doe, maar anders zal het wachten tot dinsdag worden.

Op zich is dat niks natuurlijk, een weekje recupereren, maar mentaal is dat toch altijd iets FOMO-achtig.

Ik ben vorige week 2 keer gaan trainen, maar heb m'n weekendtraining niet kunnen doen (combo kinderen/gezin en een blessure).
Straks naar de dokter voor die blessure, voor de kerstvakantie eens last van, door minder te trainen precies beter maar nu steekt het de kop op, ik vrees voor een tenniselleboog, geen idee wat de behandeling daarvoor zou zijn, het is in ieder geval vooral na biceps te trainen dat ik er echt nog dagen last van heb.

Ik ben vorige week 2 keer gaan trainen, maar heb m'n weekendtraining niet kunnen doen (combo kinderen/gezin en een blessure).
Straks naar de dokter voor die blessure, voor de kerstvakantie eens last van, door minder te trainen precies beter maar nu steekt het de kop op, ik vrees voor een tenniselleboog, geen idee wat de behandeling daarvoor zou zijn, het is in ieder geval vooral na biceps te trainen dat ik er echt nog dagen last van heb.
Wat heb je dan net voor, soort zeurende pijn in de ellboog? Altijd of enkel bij beweging?

Wat heb je dan net voor, soort zeurende pijn in de ellboog? Altijd of enkel bij beweging?
Bij het strekken (niet als hij volledig is uitgestrekt, maar tijdens de beweging eerder, zo rond de 135 graden strekking van de arm) van m'n arm en dingen vastpakken en opheffen (kracht zetten dus) voel ik langs de buitenkant van m'n elleboog pijn.

Iemand tips om bij bench press de borst spieren meer te gebruiken? Ik heb het gevoel dat ik teveel met mijn armen lift, aangezien ik daar het snelste de spieren voel activeren bij mijn bench. Heb al veel met mijn grip gespeeld, weider, korter, ... Doe ik mooi mijn schouders naar achter op de bench... Weet niet goed wat ik nog meer / anders kan doen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan