Ik vind het er echt wel over, pure diefstal eigenlijk... Dit houdt mij dan ook tegen om toch naar Jims eens te gaan. Hoeveel klanten moeten ze zo wel niet mislopen?
Misschien mikken ze op mensen die dat wel willen betalen? Basic Fit zit uiteindelijk overal vol en dat leidt tot ergernissen bij mensen die "serieus" willen trainen.

Ik betaalde destijds 100 EUR...per jaar. Dan kreeg je natuurlijk ook wel een deel volk dat je liever kwijt dan rijk was.

Ik vind het er echt wel over, pure diefstal eigenlijk... Dit houdt mij dan ook tegen om toch naar Jims eens te gaan. Hoeveel klanten moeten ze zo wel niet mislopen?
Genoeg zodat het voor de mensen die wel betalen altijd betrekkelijk aangenaam sporten is. Ik wissel 2 filialen af en toch maar sporadisch dat het echt te druk is. Squatracks worden zelfs amper gebruikt.

Shit man ik begin wat 't schijt te krijgen van de overdreven drukte in Basic Fit, laatste maand is het erover aant gaan, zelfs op een zaterdagochtend zat het praktisch stampvol....

Ik heb ook een Jims in de buurt en had eventueel daar eens willen gaan trainen om eens te proberen. Een maand abo (maandelijks opzegbaar) kost daar 50 euro / maand, en ook nog eens een eenmalige 50 euro inschrijvingskost.... 100 EURO voor 1 maand dus, zijn die op hun kop gevallen ofzo.

Nu is't wel duidelijk waarom Basic Fit zo druk bezet is .... Ik betaal 35 euro en da's zelfs dan nog maandelijks opzegbaar, als ik een jaar pak is't maar 25 / maand dacht ik.

Pffffffff 100 euro voor gewoon eens een maandje te proberen vind ik er nu ook echt wel over...
Er is een probeerpas waarmee je 1 dag gratis kan trainen.

Is zowat eigen aan grote ketens helaas. Bij Basic Fit betaal je ook inschrijfkosten. En ook die zever van bedragen afficheren per 4 weken zodat je in een jaar 13 periodes ipv 12 gaat betalen.

Ik hoop dat ik na nieuwjaar een probeerpas heb, ik dacht dat ze zeiden 1 per "jaar", hoop alleen dat ze niet bedoelen "na 365 dagen" maar effectief na de jaarovergang :D

Ik ben eens bij Jims geweest, toen ik net begon met trainen in augustus gingen ze plots de vloer vernieuwen in mijn lokale Basic Fit (geluidsdempend) en kon je dus letterlijk niks doen... Redelijk frustrerend was dat, zeker omdat ge net de motivatie weer zoekt om het te blijven volhouden.

In ieder geval, toen eenmaal naar Jims geweest (gratis) en tja als (her)beginner heb ik gewoon mijn oefeningen gedaan van die dag en niet echt gedetailleerd rondgekeken om een eventuele overstap te overwegen..... Volgende keer zou ik dus alles eens goed bekijken in detail :p

Een bench press, smith rack en squat rack is eigenlijk het voornaamste, maar dat zal er zeker zijn, wat ik ook belangrijk vind is een goede shoulder press machine. Doe hem niet super graag met dumbells.

Ik hoop dat ik na nieuwjaar een probeerpas heb, ik dacht dat ze zeiden 1 per "jaar", hoop alleen dat ze niet bedoelen "na 365 dagen" maar effectief na de jaarovergang :D

Ik ben eens bij Jims geweest, toen ik net begon met trainen in augustus gingen ze plots de vloer vernieuwen in mijn lokale Basic Fit (geluidsdempend) en kon je dus letterlijk niks doen... Redelijk frustrerend was dat, zeker omdat ge net de motivatie weer zoekt om het te blijven volhouden.

In ieder geval, toen eenmaal naar Jims geweest (gratis) en tja als (her)beginner heb ik gewoon mijn oefeningen gedaan van die dag en niet echt gedetailleerd rondgekeken om een eventuele overstap te overwegen..... Volgende keer zou ik dus alles eens goed bekijken in detail :p

Een bench press, smith rack en squat rack is eigenlijk het voornaamste, maar dat zal er zeker zijn, wat ik ook belangrijk vind is een goede shoulder press machine. Doe hem niet super graag met dumbells.
In Leuven waar ik ga heb je 2 bench press, en nog eens vele squatracks waardoor je makkelijk 5 bench presses kan maken. Wel maar één smith machine. Shoulder press is er ook, eentje met gewichten die je er zelf aanhangt en eentje met een weight stack. Ik ben nog niet in veel andere Jims geweest maar nog geen "kleine" tegengekomen, zijn zover ik al gezien heb overal vrij groot met veel materiaal.

Awel in Zelzate waar ik geweest ben leek hij wel wat kleiner dan Basic Fit, maar kzou echt eens in detail de toestellen moeten bekijken...

De Basic Fit in Zelzate is gewoon een heel grote ruimte en er zit wel redelijk wat afstand tussen de toestellen, dus kan beetje illusie zijn dat er meer staat dan in Jims :)

Ik ga eens bellen en horen of ik in januari een pas krijg, ga dan met mijn maat waar ik soms mee samentrain eens gaan zien (hij is de drukte bij BF ook beu....).

Vandaag rug getraind, gelukkig elke oefening kunnen doen zonder wachttijd, nochtans zéér druk rond 16u.

Ben nu net iets langer als 4 maand bezig en op zich wel goede progressie gemaakt al.
10x80 benchen lukt al, ben nu gewoon volop aant doorpushe om asap terug die 10x90 te kunnen, heb 6x90 gekunne deze week, dus ik ben er bijna denk (hoop) ik. Binnen een maandje moet het lukken.

Deadlift 6x120kg.

Squatten doe ik niet, ik heb een zeer slechte techniek ervoor + zelfs bij Deadlift krijg ik al pijn in mijn rechterknie, als ik iets te diep doorzak en dan rechtkom duw je eigenlijk klein beetje op uw quads en mijn knie kan het precies gewoon niet aan..... Echt klote wel.

Awel in Zelzate waar ik geweest ben leek hij wel wat kleiner dan Basic Fit, maar kzou echt eens in detail de toestellen moeten bekijken...

De Basic Fit in Zelzate is gewoon een heel grote ruimte en er zit wel redelijk wat afstand tussen de toestellen, dus kan beetje illusie zijn dat er meer staat dan in Jims :)

Ik ga eens bellen en horen of ik in januari een pas krijg, ga dan met mijn maat waar ik soms mee samentrain eens gaan zien (hij is de drukte bij BF ook beu....).

Vandaag rug getraind, gelukkig elke oefening kunnen doen zonder wachttijd, nochtans zéér druk rond 16u.

Ben nu net iets langer als 4 maand bezig en op zich wel goede progressie gemaakt al.
10x80 benchen lukt al, ben nu gewoon volop aant doorpushe om asap terug die 10x90 te kunnen, heb 6x90 gekunne deze week, dus ik ben er bijna denk (hoop) ik. Binnen een maandje moet het lukken.

Deadlift 6x120kg.

Squatten doe ik niet, ik heb een zeer slechte techniek ervoor + zelfs bij Deadlift krijg ik al pijn in mijn rechterknie, als ik iets te diep doorzak en dan rechtkom duw je eigenlijk klein beetje op uw quads en mijn knie kan het precies gewoon niet aan..... Echt klote wel.
Leg extensions helpen knie versterken en mss bulgarian split squats. En anders heel traag opbouwen met heel laag gewicht en focus op reps en techniek?

Ik ben nog nooit in Basic Fit geweest maar ik vermoed dat het daar homogener is op het vlak van materiaal. Jims is de laatste jaren sterk gegroeid door overnames te doen, ze zijn wat investeringen aan het doen om elke vestiging een gelijkaardige look & feel te geven maar de aanwezige toestellen en gewichten zijn vaak langlopende contracten en dat kan van vestiging tot vestiging hard verschillen. Een groot deel van de Jims vestigingen is voormalige NRG, daar zijn het op de meeste plaatsen waarschijnlijk nog quasi dezelfde Matrix toestellen zoals in een Basic Fit.

Ah ok, ik dacht mij wel te herinneren dat deze al geuniformiseerd was in Zelzate.

Hiervoor was het een Oxygen.

Die Matrix toestellen weet ik niet goed wat ik van moet denken, veel toestellen die vreemd aanvoelen kwa beweging vind ik. Beetje onnatuurlijke houding soms, tenzij het in mijn hoofd zit (wss wel).

Zou ik toch eens onderzoeken of dat met oefeningen en techniekverbetering over gaat. IMO is de squat gewoon de beste oefening die er is om kracht op te bouwen. Kan gewoon al verbeterd worden door je voeten meer naar buiten te draaien.

Tenzij je die deadlifts "stiff-legged" gebruik je altijd je quads hoor.

Update van mijn gevorderde leeftijd :unsure:

Front squat leidde tot een polsblessure, niets serieus maar heb dan maar enkele weken trap bar deadlift gedaan van 5 cm deficit als compromis. Nu terug aan het squatten, high bar back squat. Gisteren sets van 5 reps met 160 kg dus dat gaat toch nog een beetje.

Maar, op een dag hoestte ik wat hard en kreeg ik een scherpe pijn tussen schouder en nek, en overhead press lijkt dat te irriteren dus ik heb gisteren dan ook maar voor de eerste keer sinds eind augustus bench press gedaan. Sets van 5 reps met 110 kg zonder veel moeite, maar ik verwacht wel dat ik vanavond serieus wat DOMS ga voelen. Ik hoop binnenkort toch terug gewoon OHP te doen.
And guess what, als logische progressie voor die squat moest ik vorige week 180 kg doen in sets van 3. Set 1 ging beter dan gedacht maar dat gewicht irriteert die blessure ergens tegen mijn sleutelbeen, voelt alsof ik het erger maak. Dusja, geen back squat, geen front squat.

Er bestaat ook een Zercher squat natuurlijk, tegenwoordig populair bij allerhande "fitfluencers" als ik het zo zie. Een ware kutoefening infeite maar goed, nood breekt wet. Gisteren mijn 3de sessie Zercher squats afgesloten van 3x5 met 110 kg. Mijn benen voelen weinig daarvan, mijn bovenrug wel, niet zo nuttig voor een squat, maar we blijven in beweging.

Ook 3x5 met 120 kg op bench, hoera voor spiergeheugen. Zo heb ik de trieste mijlpaal bereikt van meer gewicht te bankdrukken dan te squatten :unsure:

And guess what, als logische progressie voor die squat moest ik vorige week 180 kg doen in sets van 3. Set 1 ging beter dan gedacht maar dat gewicht irriteert die blessure ergens tegen mijn sleutelbeen, voelt alsof ik het erger maak. Dusja, geen back squat, geen front squat.

Er bestaat ook een Zercher squat natuurlijk, tegenwoordig populair bij allerhande "fitfluencers" als ik het zo zie. Een ware kutoefening infeite maar goed, nood breekt wet. Gisteren mijn 3de sessie Zercher squats afgesloten van 3x5 met 110 kg. Mijn benen voelen weinig daarvan, mijn bovenrug wel, niet zo nuttig voor een squat, maar we blijven in beweging.

Ook 3x5 met 120 kg op bench, hoera voor spiergeheugen. Zo heb ik de trieste mijlpaal bereikt van meer gewicht te bankdrukken dan te squatten :unsure:
Leuk om de aftakeling hier in real time te volgen 🥲. De kracht is er nog!

Leuk om de aftakeling hier in real time te volgen 🥲. De kracht is er nog!
Het doel is toch om terug te keren naar mijn drie kernoefeningen: back squat, overhead press, bent over rows. Momenteel zal dat dus even Zercher squat, bench press, bent over rows zijn. Met een deadliftvariant daar ergens tussen zoals het uitkomt.

Die drie (originele) oefeningen 3x/week kan ik iedereen aanraden die sterk wil worden/blijven met een minimum aan oefeningen. Enkel moet alles meewillen.

Ik zit beetje tussenin het dilemma van massa en kracht.

Ik leun voornamelijk naar massa, maar zwaar benchen is toch echt een droom, heb mijn schema klein tikkeltje omgevormd naar krachttraining op de bench press, en nadien doe ik m'n andere oefeningen terug opbouwend tot falen voor spiermassa.

Enkel de bench press doe ik nu een paar weken iets anders om een kracht boost te hebben.

5x120 is wel stevig, mijn "beste ooit" was 4x100. Ik woog wel maar 78 kg en ben ook een klein manneke, dus dat was op zich wel zot (stonden er veel te kijken naar: "wat gaat die uitsteken" :D ).

In tegenstelling tot de broccolitjes doe ik mijn oefening wel goed.
Laatste tijd is het wel wreed in de basic fit met broccolitjes die 80kg op de bench steken en dan 2 assisted reps eruit halen om dan te wisselen. Zo heb je toch letterlijk niks getraind?

Ik leun voornamelijk naar massa, maar zwaar benchen is toch echt een droom, heb mijn schema klein tikkeltje omgevormd naar krachttraining op de bench press, en nadien doe ik m'n andere oefeningen terug opbouwend tot falen voor spiermassa.

Enkel de bench press doe ik nu een paar weken iets anders om een kracht boost te hebben.

5x120 is wel stevig, mijn "beste ooit" was 4x100. Ik woog wel maar 78 kg en ben ook een klein manneke, dus dat was op zich wel zot (stonden er veel te kijken naar: "wat gaat die uitsteken" :D ).
Ge kunt toch perfect allebei tegelijk doen? Sterker nog, ge hebt eigenlijk geen keuze. "Massa" (spiermassa bijkomen) staat gelijk aan kracht bijkomen. Het is zelfs onmogelijk om massa bij te komen zonder tegelijk sterker te worden.

Er zijn wel specifieke powerlifting-methodes die heel sterk op technieken focussen om op specifieke lifts sterker te worden met daarbij zo weinig mogelijk massatoename, maar dat is eerder wedstrijdgericht.

In uw geval zou ik gewoon normale progressive overload toepassen, idealiter met de double progression method, ergens tussen de 4 à 12 directe werksets per spiergroep per week. Dat is zowat de meest efficiënte manier om kracht en spiermassa bij te komen.

Daar kan ik enkel van dromen.

Ik ga de middenweg zoeken. Drie keer per week SS en drie keer per week lopen/fietsen.

Tijdje terug enkel SS gedaan maar me op vlak van voeding ook compleet laten gaan en dus 8 kg aangekomen.

Nu terug begonnen na last van tussen schouder en ruggenwervel die niet compleet weg is maar wel doenbaar.

Het gewicht is er terug af enwil ik niet meer bijkomen, En uiteindelijk loop ik liever als ik de moed vind er terug aan te beginnen.

Ge kunt toch perfect allebei tegelijk doen? Sterker nog, ge hebt eigenlijk geen keuze. "Massa" (spiermassa bijkomen) staat gelijk aan kracht bijkomen. Het is zelfs onmogelijk om massa bij te komen zonder tegelijk sterker te worden.

Er zijn wel specifieke powerlifting-methodes die heel sterk op technieken focussen om op specifieke lifts sterker te worden met daarbij zo weinig mogelijk massatoename, maar dat is eerder wedstrijdgericht.

In uw geval zou ik gewoon normale progressive overload toepassen, idealiter met de double progression method, ergens tussen de 4 à 12 directe werksets per spiergroep per week. Dat is zowat de meest efficiënte manier om kracht en spiermassa bij te komen.

Ik ga sowieso sterker worden da wel, maar puur trainen op kracht is een andere methode dan puur trainen op massa.
Mijn opbouwende sets pakken eigenlijk al heel veel van mijn energie af, wat voor massa minder uitmaakt, maar voor kracht is het belangrijk uw energie te houden voor uw zware sets. Ik weet niet of het in praktijk allemaal ZO veel scheelt, maar ik weet wel dat ik vroeger ook mijn bench schema enkele weken heb moeten aanpassen om progressie te maken.

Dus ik doe nu minder reps bij het benchen maar wel meer sets en meer met zwaarder gewicht.

Voor de rest doe ik idd gewoon de progressive overload op eigenlijk elke oefening.

Ik denk nog een dikke maand en ik zit op het niveau waar ik vroeger als 23-jarige zat na 2 jaar (5d / week).
Dat niveau heb ik dan terug gehaald na 5 maanden. Voeding is sowieso véél beter dan vroeger, nu haal ik elke dag wel mijn 2gram eiwitten per kilogram gewicht. Ik had echt nooit durven dromen dat dit realistisch was.
Ik had zoveel zelfvertrouwen vroeger, voelde mij zo goed in mijn lijf, en tja eens je op een negatieve spiraal zit geraak je daar moeilijk af, ik had ook altijd gedacht dat ik weer 2 jaar ging moeten trainen alvorens mijn oude resultaten terug te behalen.

In tegenstelling tot de broccolitjes doe ik mijn oefening wel goed.
Laatste tijd is het wel wreed in de basic fit met broccolitjes die 80kg op de bench steken en dan 2 assisted reps eruit halen om dan te wisselen. Zo heb je toch letterlijk niks getraind?
Als je zo zwaar mogelijk wil bankdrukken moet je ook trainingen doen aan hoog %1RM en dus laag aantal herhalingen. Maar je hebt natuurlijk ook in de eerste plaats spiermassa nodig zoals hierboven al gezegd. Dus ofwel moet je aparte fases inlassen voor kracht en massa, ofwel beiden wat in parallel doen. Persoonlijk deed ik voor "musculatie" vroeger 6 reps en kracht meer 1-2. Meestal was dat dan drie keer per week, een zware training, een lichte, een zware.

Vroeger was mijn max 165 op wedstrijd, was ook wel bijna aan 120 kg lichaamsgewicht.

Op zich wel mooie actie van Jims...
En vooral slim natuurlijk.

4 weken gratis en de inschrijvingskost van 50 euro weg laten vallen, bij jaarbonnementen.

Ik ga eens een dagje gaan proberen en de boel daar eens goed bekijken en dan eens goed nadenken :)

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan