Benieuwd of er nog zijn die bepaalde goals gehaald hebben dit jaar?
Ik ben van zuiver trainen voor powerlifting (low bar squat/bench/deadlift) na wat zoeken terecht gekomen op high bar/OHP/bent over row, met 1x per week deadlift.

Op squat doe ik minder dan vroeger, maar heb ik nog de "high bar troostfactor" en vind wel dat dit lekker gaat. De row en zeker de OHP kan ik nu eens naar believen trainen zonder vergelijkingspunt met het verleden, wat wel enige motivatie geeft. Deadlift is een beetje onderhoud.

Op OHP doe ik nu zonder helemaal dood te gaan 3x3 met 95 kg dus wel tevreden aangezien dat denk ik mijn all time best overtreft (en toen deed ik 3x per week bench en 2x OHP en woog ik meer). Op die manier hou ik mezelf wat gemotiveerd. Misschien dat ik volgend jaar terug de squat of deadlift wat meer probeer op te krikken, of misschien ga ik wel terug benchen. Het is allemaal meer spelen, soms denk ik bijvoorbeeld dat ik graag toch deftig zou kunnen power cleanen, dan bedenk ik me weer dat ik oud ben, achja.
Is eigenlijk wel zot hé. Ik heb het tegenovergestelde, squat is voor mij precies eerder een makkelijke beweging. Ben nog maar "net" bezig en squat momenteel 70kg 3x10 zonder veel problemen (172cm 71kg). Wel niet helemaal ass-to-grass, dat kan ik eigenlijk zonder gewicht zelfs niet comfortabel, maar zeker wel onder parallel. Maar als ik dan uw bench van boven de 100kg zie dan word ik echt moedeloos. Krijg daar precies echt geen vooruitgang in geboekt. Heb voor de bench nu ook het gewicht fel naar beneden gedaan en probeer zoveel mogelijk reps te doen. Dan voel ik dat op't einde echt branden in mijn borst, dus hopelijk binnenkort toch wat progressie.
Branden heeft weinig tot niets te maken met progressie hé. Volgens mij reageert je lichaam zelfs beter als je niet altijd op het randje traint.

Bij mij was bench ook altijd de beweging die het minste lukte, terwijl deadlift en zeker squat gewoon vrij goed lukken met mijn lichaamsbouw. Ik merk dat nu ook met de hierboven beschreven training, ik heb altijd low bar gesquat tot ik een soort rugpijn ontwikkelde die daardoor erger leek te worden. Nu doe ik high bar en dat voelt gewoon natuurlijk.

Bench aan de andere kant, dat was altijd knokken voor elke kg. Hoewel ik daar nu wel redelijke cijfers in heb neergezet bleef dat toch het gehandicapte broertje van de drie bewegingen.

Is eigenlijk wel zot hé. Ik heb het tegenovergestelde, squat is voor mij precies eerder een makkelijke beweging. Ben nog maar "net" bezig en squat momenteel 70kg 3x10 zonder veel problemen (172cm 71kg). Wel niet helemaal ass-to-grass, dat kan ik eigenlijk zonder gewicht zelfs niet comfortabel, maar zeker wel onder parallel. Maar als ik dan uw bench van boven de 100kg zie dan word ik echt moedeloos. Krijg daar precies echt geen vooruitgang in geboekt. Heb voor de bench nu ook het gewicht fel naar beneden gedaan en probeer zoveel mogelijk reps te doen. Dan voel ik dat op't einde echt branden in mijn borst, dus hopelijk binnenkort toch wat progressie.
Ja niet iedereen heeft dezelfde lichaamsbouw, mobiliteit en zeker niet onbelangrijk voorkeur van oefening en beweging.

Ik heb bovenlichaamsoefeningen altijd veel leuker gevonden en iets dat je leuk vind kan je ook veel meer op focussen en in pushen.
Zelf weeg ik 82kg ongeveer ( net 4kg bijgekomen de laatste 2/3 maand want ik kom van 78kg, en dat was komende van 87kg een jaar terug ).

Dus voor mijn gewicht nu na 2 jaar trainen is 110kg bench zeker niet slecht, maar de verhouding van bovenlichaam en onderlichaam is er ook wel. Ik heb nu ook niet echt zotte skinny legs, maar ik heb zeker en vast ook geen dikke benen. Maar wel heb ik ( relatief ) wel een veel breder torso, en dat had ik voor dat ik trainde ook al, het is gewoon mijn lichaamsbouw die zich daar dus ook meer toe bijdraagt.

Je moet ook echt geen schrik hebben hoor, toen ik startte 2 jaar terug duwde ik ook amper een paar keer 60kg op die bench en dat heeft toch ook een paar maand geduurd eer ik die 80kg aantikte voor de eerste keer met 1 rep. Maar eens dat punt bereikt heb ik wel echt een boost gehad waarbij ik echt wel begon te gaan tot 90kg waar ik lang heb vast gezeten. Ook eens langdurig ziek geweest ( 6 weken niet trainen ) en moest practisch herbeginnen van 70kg. Maar na die periode ben ik er los door gevlogen naar 97.5kg, de 100 heeft even geduurd, was echt een mentale struggle. De dag dat ik hem dan duwde, duwde ik hem ook in eens 3 keer xD

Wat ik maar wil zeggen is, geef jezelf tijd en niet verschieten dat je gaat vast zitten of eens gaat moeten deloaden en resetten. Soms is een break nemen, focussen op techniek of eens een off periode nemen om enkel wat te werken aan spiermassa en volume van groter belang in uw progressie dan effectief altijd die randjes gaan op te zoeken.

Ik ga dit nu ook doen, ik heb men goal bereikt, ben momenteel echt compleet kapot (CNS fatigue) en ik ga nu even uitrusten en dan wat deloaden voor eventjes en werken aan mijn goal om 10 keer 95 te duwen ( wat meer uithouding is dan kracht ) en dat mij dan ook wel weer wat basis geeft of nadien terug zwaarder te gaan.

Wat @Sylverscythe net ook heeft gezegd is zeker waar, telkens die burn voelen hoeft niet perse, dat is goed voor spiermassa en om te beseffen en voelen dat je de juiste pieren traint, maar eigenlijk laat je best altijd wat over in de tank en bouw je geleidelijk wat op week tot week telkens wat zwaarder en dan resetten. Nu ik volg zelf de regeltjes ook niet altijd even goed, en in het begin stage maakt het ook iets minder uit, maar later gaat het wel belangrijker zijn je daar aan te houden.

Nuja lang verhaal kort, we zijn allemaal anders, en ik ben benieuwd of ik me in 2025 eens kan storten op mijn andere compounds. DL was ik op goeie weg begin dit jaar op paar maanden tijd naar 150kg, maar sinds dan altijd wat gesukkeld met dingen.

Ik ben van zuiver trainen voor powerlifting (low bar squat/bench/deadlift) na wat zoeken terecht gekomen op high bar/OHP/bent over row, met 1x per week deadlift.

Op squat doe ik minder dan vroeger, maar heb ik nog de "high bar troostfactor" en vind wel dat dit lekker gaat. De row en zeker de OHP kan ik nu eens naar believen trainen zonder vergelijkingspunt met het verleden, wat wel enige motivatie geeft. Deadlift is een beetje onderhoud.

Op OHP doe ik nu zonder helemaal dood te gaan 3x3 met 95 kg dus wel tevreden aangezien dat denk ik mijn all time best overtreft (en toen deed ik 3x per week bench en 2x OHP en woog ik meer). Op die manier hou ik mezelf wat gemotiveerd. Misschien dat ik volgend jaar terug de squat of deadlift wat meer probeer op te krikken, of misschien ga ik wel terug benchen. Het is allemaal meer spelen, soms denk ik bijvoorbeeld dat ik graag toch deftig zou kunnen power cleanen, dan bedenk ik me weer dat ik oud ben, achja.
Mooie lift op die OHP!! Ik snap je wel in het opzicht van eens nieuwe oefeningen doen en de motivatie er rond. Denk zeker als je ouder en ouder wordt en voelt dat je meer aan het onderhouden bent dan verbeteren. Dat oude PR's soms demotiverend kunnen zijn als deze niet meer lukken.

Enige tips voor OHP trouwens? Zelf ben ik er nog niet al te sterk in en ik weet niet zo goed of ik hier wat hetzelfde idee als een bench schema voor kan gebruiken of dat dit toch anders is qua sets en reps en aantal keer per week.

In elk geval verandering van spijs doet eten, daarom dat ik bench ook wat ga laten rusten/onderhouden en kijken of ik andere lifts kan verbeteren.
Voordeel van OHP wat meer te doen is dat dit wel wat kan overlopen naar de bench die ik gewoon wat onderhoud. Squat is wel de main goal.

Ah woeps ik dacht dat die burn voelen net wel goed was voor extra spiergroei. Maar wat je zegt klopt wel, dan weet ik tenminste dat ik mijn borst gebruik. Heb het gevoel dat als ik zwaarder ga op de bench, ik mijn schouders veel meer gebruik omdat die wat sterker zijn in verhouding, en dat mijn borst dan volledig naar beneden gaat. Dus voorlopig blijf ik wel bij wat lager gewicht en meer herhalingen. Zo heb ik ook meer tijd om de techniek bij te schaven.

Ja dat is een heel belangrijke, schouders correct zetten en borst gebruiken. Zelf destijds gewoon ondervonden door me effectief zeer te doen.
Toen ik zwaarder ging ter voorbereiding van een amateur wedstrijdje kreeg ik vaker last in mijn schouder en minder en minder in men borst.

Belangrijk is echt om je schouders naar beneden in binnen te trekken en "onder je borst te steken" als het ware en met je benen je in de bank te duwen, als je dit goed doet ga je je borst vanzelf naar boven duwen en veel meer kracht uitvoeren vanuit je borst en je schouders beschermen van lelijke blessures. Je gaat de burn nog meer voelen ook normaal als je veel reps doet, mogelijks in het begin ook in je triceps omdat je echt de focus van kracht verlegt naar borst en armen en weg van je schouders, die mogen eigenlijk maar 20% mee duwen en niet 50%.

Mooie lift op die OHP!! Ik snap je wel in het opzicht van eens nieuwe oefeningen doen en de motivatie er rond. Denk zeker als je ouder en ouder wordt en voelt dat je meer aan het onderhouden bent dan verbeteren. Dat oude PR's soms demotiverend kunnen zijn als deze niet meer lukken.

Enige tips voor OHP trouwens? Zelf ben ik er nog niet al te sterk in en ik weet niet zo goed of ik hier wat hetzelfde idee als een bench schema voor kan gebruiken of dat dit toch anders is qua sets en reps en aantal keer per week.
Ik pak al mijn oefeningen hetzelfde aan eigenlijk. Sowieso denk ik dat OHP wel gelijkaardig kan getraind worden als bench, het is waarschijnlijk zelf makkelijker om van te herstellen want minder spiermassa die rechtstreekt wordt aangesproken. Verder ja, de klassiekers: grip net buiten schouderbreedte, kont opspannen om achteruit leunen tegen te gaan, en proberen recht omhoog te duwen (dus eerst hoofd naar achter, dan als bar gepasseerd is hoofd "door" je armen steken). Soms doe ik als assistentie eens een upward row, zodat de zijdelingse schouderspieren (spierkoppen?) wat meer getraind worden, aangezien door jaren benchen de voorste volgens mij overontwikkeld zijn in verhouding.
Ah woeps ik dacht dat die burn voelen net wel goed was voor extra spiergroei. Maar wat je zegt klopt wel, dan weet ik tenminste dat ik mijn borst gebruik. Heb het gevoel dat als ik zwaarder ga op de bench, ik mijn schouders veel meer gebruik omdat die wat sterker zijn in verhouding, en dat mijn borst dan volledig naar beneden gaat. Dus voorlopig blijf ik wel bij wat lager gewicht en meer herhalingen. Zo heb ik ook meer tijd om de techniek bij te schaven.
Zoals al gezegd, je moet je eigenlijk opspannen, dus een beetje archen, zodat je meer je borstspieren aanspreekt. Schouders op de bank en "borst hoog" zoals ze soms zeggen.

Iemand al last gehad van een beklemde ulnaire zenuw? Heb het in de linker arm, 1 week geleden lang druk gezet op mijn linker arm waardoor slapelig gevoel had. En was vrij lang precies want daarna verzwakte spieren links. 2 dagen later gaan gymmen, bench press en overhead press ging niet naar normale doen omdat ik weinig kracht had links. Gister weer geweest en ging weer niet goed en daardoor weer verergerd precies. Ik slaap ook vaak op mijn linkerarm als buikslaper, dus dat helpt ook niet. Best eerst nog week rusten zonder fitness pogingen of best al langs een expert? Kom eigenlijk eerder horen hier of iemand hetzelfde heeft ervaren ooit

Iemand al last gehad van een beklemde ulnaire zenuw? Heb het in de linker arm, 1 week geleden lang druk gezet op mijn linker arm waardoor slapelig gevoel had. En was vrij lang precies want daarna verzwakte spieren links. 2 dagen later gaan gymmen, bench press en overhead press ging niet naar normale doen omdat ik weinig kracht had links. Gister weer geweest en ging weer niet goed en daardoor weer verergerd precies. Ik slaap ook vaak op mijn linkerarm als buikslaper, dus dat helpt ook niet. Best eerst nog week rusten zonder fitness pogingen of best al langs een expert? Kom eigenlijk eerder horen hier of iemand hetzelfde heeft ervaren ooit
Ik zou gewoon naar de huisdokter gaan en deze zal wel doorverwijzen. Na een week veel pijn in mijn onderrug en bilspier, ook naar de dokter gegaan. Doorverwezen naar de kiné. Beide gaven aan gewoon door te trainen, pijn proberen te verbijten. Maar geen idee of dit voor u hetzelfde is, vandaar best naar de huisdokter om zekerheid te hebben.
Benieuwd of er nog zijn die bepaalde goals gehaald hebben dit jaar?
Goal voor mij is op dit moment volhouden en het schema volgen. Resultaten zullen daarna wel komen.

Allé weekje rust voor den deze, last van wat pezen over heel men rechter arm bweik... hopelijk valt het goed mee en is het rap beter, al dat dezelfde duur aan houd als mijn elleboog sta ik er goed voor. Soms moet ne mens meer rekening houden met zijn leeftijd en toch eens kijken om minder te trainen met failure etc.

Na in de lente en zomer geen gewone squats gedaan te hebben maar eens een tijdje front squats gedaan te hebben ben ik de laatste maanden weer bezig om mijn squat op een hoger niveau te brengen. Begin dit jaar 125kg gehaald en vandaag voor de eerste keer een rep met 130kg. Niet picture perfect maar goed genoeg. Over het algemeen wel tevreden met de strength gains dit jaar, nog een paar maanden bulken nu en dan in de lente terug eens beginnen aan een cut. Volgend jaar toch ook eens een betere poging doen om cardio weer op niveau te krijgen, van pakweg 3x8 squat met rond de 90kg ben ik de laatste tijd kapot terwijl enkele jaren geleden 3x12 70kg geen probleem was.

Voor zij die 5 minuten tijd hebben vandaag of morgen, ik heb een heel korte vragenlijst gemaakt via Typeform om wat extra informatie te verzamelen in mijn 'huiswerk' voor het opstarte van een eigen gym/fitness. Zijn redelijk algemene vragen, maar die geven mij een beter beeld om bepaalde ideeën die ik heb al dan niet te bevestigen:

Alvast bedankt!

Na in de lente en zomer geen gewone squats gedaan te hebben maar eens een tijdje front squats gedaan te hebben ben ik de laatste maanden weer bezig om mijn squat op een hoger niveau te brengen. Begin dit jaar 125kg gehaald en vandaag voor de eerste keer een rep met 130kg. Niet picture perfect maar goed genoeg. Over het algemeen wel tevreden met de strength gains dit jaar, nog een paar maanden bulken nu en dan in de lente terug eens beginnen aan een cut. Volgend jaar toch ook eens een betere poging doen om cardio weer op niveau te krijgen, van pakweg 3x8 squat met rond de 90kg ben ik de laatste tijd kapot terwijl enkele jaren geleden 3x12 70kg geen probleem was.
Een goed uitgevoerde front squat is een extreem goede oefening met nadruk op de quadriceps en ook buik- en bovenrugspieren. De hoge gewichten van tijdens een back squat haal je misschien niet maar als training is dat IMO niet te onderschatten. Als je topgewichtheffers dat ziet doen, soms met gewichten die naar de 300 kg kan je dat enkel bovenmenselijk noemen.

Ter algemeen WTF-ing:

Is wel al zijn medailles kwijt wegens doping :unsure:

Laatst bewerkt:
Voor zij die 5 minuten tijd hebben vandaag of morgen, ik heb een heel korte vragenlijst gemaakt via Typeform om wat extra informatie te verzamelen in mijn 'huiswerk' voor het opstarte van een eigen gym/fitness. Zijn redelijk algemene vragen, maar die geven mij een beter beeld om bepaalde ideeën die ik heb al dan niet te bevestigen:

Alvast bedankt!
Bedankt allemaal voor de feedback! Ten zeerste geapprecieerd.
Het bevestigt veel van wat ik al dacht, maar geeft toch ook wat extra inzichten.

Ondertussen weer wat stappen verder in mijn onderzoek/huiswerk.
In mijn hoofd heb ik al beslist dat ik het wil doen, ik heb nog 1 grote twijfel en dat is of het pand (waar ik nu naar kijk) voldoende groot is. De locatie is top, voldoende gratis parking en bereikbaarheid is ideaal. Maar ik weet niet of ik met 350m² voldoende ga kunnen doen om het 'commerciële' gedeelte van de gym te vullen met leden die €45/maand gaan betalen. Ik wacht op de 3D tekeningen van potentiële leveranciers (Stride, Fitnessking, ..) om daar een beter beeld van te hebben.

Bij mij minder nieuws, al 2 weken geen training meer gedaan omdat ik terug last heb van mijn rug.
Net toen ik terug in een goede flow gekomen was en progressie zat te boeken. Is ook niet tijdens training gebeurd, maar bij het in de auto instappen. Deze week MRI scan opstaan om een inschatting te krijgen van hoe zwaar de hernia juist is en welke behandeling/rusttijd er nodig gaat zijn.

De consolidatie in fitness land gaat verder.
Na dat de eerste zaak waar ik ging trainen er met stopte (onder andere door corona) ben ik bij Oxygen begonnen. Een goed jaar later is die overgenomen door NRG en nu is die laatste opgeslokt door Jims (Colruyt groep).

Oxygen had vlak voor de overname nog alle cardio toestellen vervangen plus geïnvesteerd in wat nieuwe machines en een deadlift platform. NRG heeft heel het interieur plus alle toestellen vervangen en nu gaat Colruyt nog eens hetzelfde doen binnen de 15 maanden :rofl:

Onderrug zit vast met uitstraling naar linker bovenbeen, rechter schouder zit ook vast.

Squats doen pijn, dumbell press doet pijn, military press doet pijn, deadlift doet pijn.

Daar gaat mijn schema. Ik ga naar de kiné en die gaf ook aan deze oefeningen niet meer te doen. Maar ik heb alleen maar losse gewichten. Ik ga nu tot einde van het jaar niet meer met gewichten trainen. In de plaats stretch/mobility oefenen om alles terug los te krijgen.

Eerste keer dat ik de leeftijd begin te voelen

Onderrug zit vast met uitstraling naar linker bovenbeen, rechter schouder zit ook vast.

Squats doen pijn, dumbell press doet pijn, military press doet pijn, deadlift doet pijn.

Daar gaat mijn schema. Ik ga naar de kiné en die gaf ook aan deze oefeningen niet meer te doen. Maar ik heb alleen maar losse gewichten. Ik ga nu tot einde van het jaar niet meer met gewichten trainen. In de plaats stretch/mobility oefenen om alles terug los te krijgen.

Eerste keer dat ik de leeftijd begin te voelen
Heb je enige indicatie of het een verkrampte spier is die een zenuw knelt (vermits je naar de kine bent gegaan), of kan het serieuzer zijn (genre hernia)?

Het eerste heb ik ook al eens meegemaakt en toen was de oplossing initeel vooral rust denk ik, gevolgd door veel wandelen. Toen die spier "los schoot" was ook al mijn pijn weg.

Heb je enige indicatie of het een verkrampte spier is die een zenuw knelt (vermits je naar de kine bent gegaan), of kan het serieuzer zijn (genre hernia)?

Het eerste heb ik ook al eens meegemaakt en toen was de oplossing initeel vooral rust denk ik, gevolgd door veel wandelen. Toen die spier "los schoot" was ook al mijn pijn weg.
Het is een verkrampte spier, overbelasting.

Kiné zei nu oefeningen te doen die mijn rug en spier niet belasten, maar aangezien ik enkel bovenvermelde oefeningen doe ga ik nu een tijdje rusten in de hoop zoals u de spier los te krijgen.

Lopen kan ik wel nog doen gelukkig

Het is een verkrampte spier, overbelasting.

Kiné zei nu oefeningen te doen die mijn rug en spier niet belasten, maar aangezien ik enkel bovenvermelde oefeningen doe ga ik nu een tijdje rusten in de hoop zoals u de spier los te krijgen.

Lopen kan ik wel nog doen gelukkig
Ik kon verder trainen destijds, enkel bij een diepe squat of deadlift had ik dan last omdat mijn been verkrampte. Had toen beter ook even niets gedaan. Dan maanden later een vakantie van 3 weken gehad waarin ik elke dag wandelde, en de eerste training daarna klikte die spier dus los toen ik wat aan een pull up bar hing.

Er eindelijk nog is geraakt. Toch tijdje stil gezeten maar content van de lifts.

Was wat meer om te kijken waar ik zit kwa kracht.
180kg deadlift, was slordig maar goed, up is up.
Clean n press 60kg 5x5, ging wel lekker.
Front squat 100kg 5x5, mijn buikspieren mopperde meer dan mijn benen.
Wat GVT gedaan voor triceps

De volgende dagen is het toch meer BJJ en kan ik wat herstellen. Geen idee welk schema ik ga doen, had vroeger een westside variant (dynamic & strength days).

BJJ comp in paar maanden dus wel nog ff wat sterker worden. Zeker gezien de gewichtscategorie (-77kg of -82kg) ben ik sowieso al bij de sterkere deelnemers, vermoed ik. Op mijn niveau is kracht nog een grotere factor.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan