Ik ben van zuiver trainen voor powerlifting (low bar squat/bench/deadlift) na wat zoeken terecht gekomen op high bar/OHP/bent over row, met 1x per week deadlift.Benieuwd of er nog zijn die bepaalde goals gehaald hebben dit jaar?
Op squat doe ik minder dan vroeger, maar heb ik nog de "high bar troostfactor" en vind wel dat dit lekker gaat. De row en zeker de OHP kan ik nu eens naar believen trainen zonder vergelijkingspunt met het verleden, wat wel enige motivatie geeft. Deadlift is een beetje onderhoud.
Op OHP doe ik nu zonder helemaal dood te gaan 3x3 met 95 kg dus wel tevreden aangezien dat denk ik mijn all time best overtreft (en toen deed ik 3x per week bench en 2x OHP en woog ik meer). Op die manier hou ik mezelf wat gemotiveerd. Misschien dat ik volgend jaar terug de squat of deadlift wat meer probeer op te krikken, of misschien ga ik wel terug benchen. Het is allemaal meer spelen, soms denk ik bijvoorbeeld dat ik graag toch deftig zou kunnen power cleanen, dan bedenk ik me weer dat ik oud ben, achja.
Branden heeft weinig tot niets te maken met progressie hé. Volgens mij reageert je lichaam zelfs beter als je niet altijd op het randje traint.Is eigenlijk wel zot hé. Ik heb het tegenovergestelde, squat is voor mij precies eerder een makkelijke beweging. Ben nog maar "net" bezig en squat momenteel 70kg 3x10 zonder veel problemen (172cm 71kg). Wel niet helemaal ass-to-grass, dat kan ik eigenlijk zonder gewicht zelfs niet comfortabel, maar zeker wel onder parallel. Maar als ik dan uw bench van boven de 100kg zie dan word ik echt moedeloos. Krijg daar precies echt geen vooruitgang in geboekt. Heb voor de bench nu ook het gewicht fel naar beneden gedaan en probeer zoveel mogelijk reps te doen. Dan voel ik dat op't einde echt branden in mijn borst, dus hopelijk binnenkort toch wat progressie.
Bij mij was bench ook altijd de beweging die het minste lukte, terwijl deadlift en zeker squat gewoon vrij goed lukken met mijn lichaamsbouw. Ik merk dat nu ook met de hierboven beschreven training, ik heb altijd low bar gesquat tot ik een soort rugpijn ontwikkelde die daardoor erger leek te worden. Nu doe ik high bar en dat voelt gewoon natuurlijk.
Bench aan de andere kant, dat was altijd knokken voor elke kg. Hoewel ik daar nu wel redelijke cijfers in heb neergezet bleef dat toch het gehandicapte broertje van de drie bewegingen.