En met definitie bedoel je dan de vorm van de spieren vooral (mooie afgetrainde vorm)? En met groei bedoel je dan meer het groter/breder worden van de spieren?
Zoals anderen al hebben beaamd:
Definitie is voor mij dat je wat afgetrainder eruitziet, omdat lagere gewichten/hogere repetities bij mij samen gaat met een calorie deficit (minder calorieen eten dan je verbrand). Gevolg dat je misschien wat meer aders ziet, je spieren wat opgepompter eruitzien, je wat slanker wordt, ...

Groei is bij krachtraining omdat ik dan meestal in een calorie surplus zit (meer calorieen eten dan je verbrand) gecombineerd met hogere gewichten en lagere repetities zorgt ervoor dat je spieren letterlijk meer groeien -> grotere spieren dus.

Je kan technisch gezien breed en sterk worden met lagere gewichten, hogere repetities + calorie surplus en "afgetrainder" worden met hogere gewichten, lagere repetities + calorie deficit maar ik vind die manier persoonlijk een stuk moeilijker.

Lagere gewichten zijn voor mij gewoon een stuk minder uitputtend, ook al doe ik er bij wijze van spreken 30 repetities mee, waardoor ik minder honger heb / minder "bouwstoffen" nodig heb en een calorie deficit dus gemakkelijker is.
Hogere gewichten het omgekeerde.

Inderdaad enkel dumbbels thuis maar ben ondertussen ook begonnen met naar de fitness te gaan. Daar zag ik al snel veel mensen die compound oefeningen doen inderdaad maar besefte niet dat zulke oefeningen echt nodig zijn als je wat breder wilt worden. Dacht dat mensen dat gewoon doen puur om meer kracht op te bouwen.

Bedankt allemaal om te reageren! Ik heb dus nog wat research te doen naar zulke compound oefeningen en hoe je ze het beste uitvoert :)
Het kan interessant zijn om voor een sessie of 2 een PT in te schakelen die je de compounds deftig aanleert.

Ik ben zelf ook nog maar enkele maanden bezig maar ik moet toch regelmatig de andere kant op kijken als ik mede-beginners zie deadliften of squatten. Als je de oefeningen niet correct uitvoert kan je ze beter niet doen, want dan heb je er toch niets aan. Maar dit is natuurlijk ook voor isolatie oefeningen.

Deze week nog hoorde ik iemand zeggen dat zijn rug om zeep was van de 100kg DL. Ja ok, dan doe je duidelijk iets verkeerd.

Leuk moment net in de fitness. Ik was weighted pull ups aan het doen, 5x5 met +20kg. Opeens komt er iemand naar me toe die wat onder de indruk is en me vraagt hoe hij ook aan die gewichten kan geraken. Dat streelde wel mijn ego, het is sinds voor mijn lange pauze, jaren geleden, dat er nog eens een onbekende naar me toe kwam voor tips.

Leuk moment net in de fitness. Ik was weighted pull ups aan het doen, 5x5 met +20kg. Opeens komt er iemand naar me toe die wat onder de indruk is en me vraagt hoe hij ook aan die gewichten kan geraken. Dat streelde wel mijn ego, het is sinds voor mijn lange pauze, jaren geleden, dat er nog eens een onbekende naar me toe kwam voor tips.
En hebt ge hem / haar dan ook getoond waar het rek met gewichten was?

Grapje hé, goed bezig 💪.

Vrijdag 4-5 uur rechtgestaan voor een receptie, dan zaterdag een zak of 14 van schors/potgrond door het rijhuis naar de tuin gedragen. Later die dag een pieksessie deadlift die super ging. Bij de laatste lift voel ik iets "bewegen" in mijn rug, spier die samentrekt ofzo. Dan evengoed pieksessie bench, geen probleem. Rug voelde op dat moment al wat stijf aan, maar dacht toch nog te squatten, na één set toch maar beslist om het zo te laten omdat het pijn deed. Nog OHP gedaan.

En dan zaterdagavond en gisteren kreupel gelopen. Rug vast. Vandaag begint het wat te beteren maar de dochter deze morgen klaarmaken voor de crèche en daar afzetten was euhm een uitdaging.

Oud worden suckt jongens.

Ik heb dat regelmatig, al is de vraag altijd dezelfde: "Hoe train jij uw kuiten?"
Genetics, my friend. Alle powerlifters hier zijn jaloers op mijn kuiten terwijl ik half zo breed ben als hen. :unsure:

Voor de powerlifters hier, of diegene die toch volop kracht trainen en hun 1RM willen verhogen:
Wat eten jullie voor de training en hoe lang er voor?

Ik merk het verschil enorm bij het lopen wanneer ik bvb. 2,5u op voorhand een koolhydraatrijke maatijd eet vs. lopen op een lege maag of te kort voor het lopen gegeten hebben. Stel me de vraag wat er best is bij krachttraining (uitgezonderd de pre-workout :unsure: )

Voor de powerlifters hier, of diegene die toch volop kracht trainen en hun 1RM willen verhogen:

Ik merk het verschil enorm bij het lopen wanneer ik bvb. 2,5u op voorhand een koolhydraatrijke maatijd eet vs. lopen op een lege maag of te kort voor het lopen gegeten hebben. Stel me de vraag wat er best is bij krachttraining (uitgezonderd de pre-workout :unsure: )
Nooit hard op gelet, buiten dat het voldoende moet zijn met koolhydraten. Het is een anaerobe inspanning dus ik denk dat zo lang je suikerspiegel ok is, dat niet zo'n groot effect kan hebben? En idealiter wel een uur of meer ervoor, deadliften met een volle maag is niet zo leuk.

Zal altijd wat persoonlijk zijn. Ik heb jarenlang op een lege maag getrained en ben nu sinds een half jaar begonnen met anderhalf uur na mijn maaltijd te gaan trainen. Veel hangt af van wat ik eet, maar ik voel me over het algemeen sterker en energieker als ik eet voordat ik train ivm omgekeerd.

Ik dacht dat ik sterke benen had mee het vele fietsen. Zittende leg press met 72kg. 3x8 op het nippertje. Mijn neefjes van 16jaar duwen naart schijnt 100kg. No way dat ik dat kan!

I.v.m. dat eten voor een training. Ik heb daar ook wat moeten in zoeken. Een uur vooraf eten (suikers, licht) werkt perfect. Eet ik teveel is 't niet goed. Eet ik te weinig ook niet.

Edit: en dan ga ik vorige maandag lopen met veel te weinig slaap, spieren die loom zijn van teveel alcohol in 't weekend en een brubbelende buik van mijn frietavontuur de zondagavond en loop ik de beste tijd in maanden. :unsure:

Ik dacht dat ik sterke benen had mee het vele fietsen. Zittende leg press met 72kg. 3x8 op het nippertje. Mijn neefjes van 16jaar duwen naart schijnt 100kg. No way dat ik dat kan!
Fietsen is voornamelijk uithouding, dat is een heel andere inspanning.

Ik zal het omdraaien, vorige week nog makkelijk 215 kg gesquat en de week daarvoor zwaar afgezien op de hometrainer bij de cardioloog...voor 10-15 minuten fietsen bij toenemende weerstand.

Zoals bij vele oefeningen is de manier van uitvoeren natuurlijk ook belangrijk. Ik zie soms dames op de legpress en die laten dat gewicht ook amper zakken. Natuurlijk dat je dan veel kg kan "duwen".

Vandaag iemand leg extensions zien doen terwijl ze op haar gsm bezig was. :unsure:

72kg leg press, dat lijkt mij dan zo'n cable leg press machine te zijn ipv een plate-loaded leg press? Die cable versie heb ik nooit graag gedaan, bij lage gewichten voel ik niets en bij hogere gewichten geeft die zo'n vieze spanning op mijn knieën. Plate-loaded leg press is zo'n oefening waarbij je relatief snel redelijk wat gewicht kan verzetten. Als beginner makkelijk elke week 5 à 10kg meer dan de week ervoor, als je daar wat maanden op traint ga je los boven de 100kg. Gouden regel is wel om nooit je knieën volledig te strekken, bij zware gewichten kan dat voor lelijke ongelukken zorgen (zie leg press fails op YouTube als je er tegen kan).

Vrijdag 4-5 uur rechtgestaan voor een receptie, dan zaterdag een zak of 14 van schors/potgrond door het rijhuis naar de tuin gedragen. Later die dag een pieksessie deadlift die super ging. Bij de laatste lift voel ik iets "bewegen" in mijn rug, spier die samentrekt ofzo. Dan evengoed pieksessie bench, geen probleem. Rug voelde op dat moment al wat stijf aan, maar dacht toch nog te squatten, na één set toch maar beslist om het zo te laten omdat het pijn deed. Nog OHP gedaan.

En dan zaterdagavond en gisteren kreupel gelopen. Rug vast. Vandaag begint het wat te beteren maar de dochter deze morgen klaarmaken voor de crèche en daar afzetten was euhm een uitdaging.

Oud worden suckt jongens.
Ik heb het toch redelijk stevig zitten lijkt het. Enkele dagen amper een deftige slaaphouding kunnen vinden. Sinds vrijdag "klikt" er af en toe eens iets los in mijn rug, en elke keer voel ik me weer wat beter. Gisteren het maar bij bench en pull ups gehouden, in de hoop dat het voor wat doorbloeding zorgt. Hiernet wat kettlebell swings, met hetzelfde doel. Het is natuurlijk nog maar een week, maar heb het gevoel dat het anders toch wat sneller opgelost is. Ik zal maar niet meteen terug in de deadlifts vliegen als ik me ok voel.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan