Deadlifts zijn geweldig, maar als je een medische reden hebt om er van weg te blijven is dat ook gewoon zo.Als ik veel pech heb of mijn rug totaal niet meer zou ontzien zou dat na verloop van tijd kunnen resulteren in een hernia. Net zoals een hernia is zoiets vrijwel enkel operatief volledig op te lossen maar ik zie het op mijn 32ste nog niet meteen zitten een rugoperatie laten uitvoeren.
Zoals veel rugproblemen helpt het trainen en sterker maken van de rug ook wel. Maar zoals ik zei, daar is het voorzichtig kiezen tussen de oefeningen die wel mijn rug sterker maken maar niet voor té veel directe belasting zorgen. Bijvoorbeeld cable rows, of bench rows zijn goede keuzes omdat er niet té veel directe belasting op mijn rug komt. Maar bijvoorbeeld bent over rows of deadlifts zijn daar minder geschikt voor.
En ik wil uiteraard liever gewoon kunnen blijven trainen dan alles naar de knoppen te helpen. Al is het dan welke elke keer die uitleg doen als ze vragen hoeveel mijn deadlift is en ik dan zeg dat ik niet kan/wil deadliften vanwege mijn rug om dan de commentaar te krijgen van "Herp Derp, deadlifts zijn goed voor de rug, ge doet ze gewoon verkeerd."
Hopelijk blijft het in orde, lijkt me inderdaad toch wel het beste om actief te blijven. Een rug is altijd iets speciaal, en je hebt er maar een.