De eerste jaren toen ik wedstrijden deed was er geen onderscheid tussen "equipped" en "raw" in de IPF, dus deed iedereen dat eerste. Als je met 50+ kg boven je unequipped 1RM klaar staat op te squatten wil je wel wat ondersteuning, dus heb wel wat liggen
Een belt vind ik eigenlijk de basis. Dat is ook iets dat je hele leven meegaat als je een beetje kwaliteit koopt. Ik heb zelf een 13 mm dikke Titan Brahma (10 en 13 mm zijn de toegestane diktes). Squat met werkgewichten doe ik altijd met een belt, ik vind dat die ondersteuning en stabiliteit gewoon enkel maar voordelen heeft. Het werkt omdat je buikspieren iets hebben om tegen te duwen, en zover ik weet is het idee dat je daardoor iets "minder" zou trainen een mythe. Je hebt mensen die het voor bench ook gebruiken, al vind ik dat zonder een bench shirt (waarbij de functie vooral is dat shirt niet naar boven te laten kruipen) niet echt noodzakelijk. Voor een zware, staande OHP heeft het mogelijk nog wel nut. Deadlift is de andere oefening waar iedereen het je zal aanraden, maar mij hinderde die belt altijd dus ik doe dat zonder.
(btw, dit alles gaat over een powerlifting belt, dus constante breedte, niet die veel minder ondersteunende dingen die je soms ziet met een kussen achteraan).
Knee sleeves. Het is zuiver anekdotisch maar ik had vroeger wel eens last van ontstekingen/irritaties aan die gewrichten. Ik ben dan sleeves van Rehband beginnen dragen, wat toch wel hielp. Dan kwam de opmars van de "raw" competities, waar vooral onder impuls van SBD er knee sleeves aan de lopende band werden verkocht. Ik vind het een meerwaarde hebben: het houdt je warm en uiteindelijk zien je knieën gewoon af dus persoonlijk doe ik het altijd aan voor squats (en enkel daarvoor). Lijkt me op lange termijn gewoon beter.
Natuurlijk is dit dan een maat die je zelf nog relatief eenvoudig aankrijgt (een beetje compressie is wel ok), niet twee maten te klein zodat ze als halve knee wraps dienen.
(fun fact: voor die reden is de regel in de IPF dat je die zelfstandig moet aantrekken, omdat daarvoor mensen dan met plastieken zakken op hun knieën tegen de wrijving hun sleeves lieten aantrekken door twee man, om dan "raw" te squatten).
Straps. Ik ben fan, omdat altijd mixed grip deadliften volgens mij niet echt ideaal is naar je houding toe. Hook grip is infeite het beste maar dat op alle werksets doen is zelfs als je het gewoon bent (ik niet) een merde. Ik gebruik altijd straps bij zware deadlifts, en uiteraard zeker als ik snatch grip doe. Ik gebruik wel geen chalk (magnesium carbonaat). Op wedstrijden deed ik dan mixed grip mét chalk en nooit gripproblemen gehad.
Dit is al wat ik nu gebruik. Ik heb ook wrist wraps (om de polsen te ondersteunen/warm houden), maar sinds ik enkel raw lift gebruik ik die niet.