Wat ik doe in het begin na een langere tijd niet trainen is gewoon de dingen doen die ik het leukste vind. Ik volg gewoon de eerste week van mijn programma maar pik er enkel de leukste dingen uit en doe die dan iets meer. Gisteren bv enkel maar snatches en jerks gedaan want die doe ik graag, maar toch een uur goed bewogen, er weer wat ingekomen en gewichten vastgehad, posities geoefend, etc. Volgende week volg ik dan de eerste week opnieuw maar volgens schema.
 
Vandaag eindelijk terug wat begonnen met trainen. Niets speciaals, gewoon wat basis zoals squat, bench, rows en ohp. Vrij hoog aantal sets en reps en vrij laag gewicht om de bewegingen terug wat gewoon te worden en terug los te raken.
 
Morgen laatste dag van deload, maandag eindelijk terug deftig trainen woep woep :love:
 
Morgen laatste dag van deload, maandag eindelijk terug deftig trainen woep woep :love:
Ik heb het nu een week wat kalmer aan gedaan, beetje rond de 75% van 1RPM easy sets van 2 enzo. Eens wat frontsquats gedaan in plaats van back squats, gisteren nog een relatief easy 170 kg zo gedaan (ik test dat nooit en de powerliftbar thuis is niet super voor frontsquats). Ik ben aan het twijfelen of ik volgende week er terug invlieg of nog een weekje rustig aan doe.
 
Eerste dag terug, voelde goed, veel goesting. 5x6 DL aan 65% gedaan, 5x5 BOR aan 70%, en dan nog wat upper back en bicep accessory (circuit van barbell bicep curls, body rows, hammer curls, barbell shrugs, banded face pulls en scapular pull ups).

Hungry for more!
 
Ben de kettlebell hier echt meer en meer aan 't ontdekken.
Bij thai boks gebruikten we dat al es om conditie mee op te bouwen maar nooit echt bij stilgestaan wat dat ding deed.
Dan begin lockdown gekocht om spiergroepen mee te trainen als dumbbell en ook wat conditie.

Maar dat ding doet toch echt veel. Explosiviteit, core, kracht, conditie.

Tijdje geleden begonnen met deze dan es te bekijken

En mij daar verder wat in verdiept. Podcast met hem en Joe Rogan is ook een aanrader!
 
Ben de kettlebell hier echt meer en meer aan 't ontdekken.
Bij thai boks gebruikten we dat al es om conditie mee op te bouwen maar nooit echt bij stilgestaan wat dat ding deed.
Dan begin lockdown gekocht om spiergroepen mee te trainen als dumbbell en ook wat conditie.

Maar dat ding doet toch echt veel. Explosiviteit, core, kracht, conditie.

Tijdje geleden begonnen met deze dan es te bekijken

En mij daar verder wat in verdiept. Podcast met hem en Joe Rogan is ook een aanrader!
Ik ben fan van de kettlebell voor een hoop oefeningen (een simpele 2-handed swing is een geweldige oefening), maar er komt natuurlijk geweldig wat marketing bij kijken. Dat Pavel-karakter heeft dat ook gewoon goed gezien met die cringe-worthy video (comrade!) die duidelijk gericht is op het Amerikaanse publiek :) Uiteindelijk is dat een Russische sport die al een tijdje meegaat, maar dan wat werd verpakt in een hip jasje:


Als je dan naar de websites surft van de echte kettlebellfans komt dat soms wat sectarisch over, met mensen die denken dat een kettlebell squat magisch beter is voor kracht in de benen dan een barbell, en omdat ze 64 kg kunnen kettlebell squatten ze zeker het dubbele kunnen met zo'n inferieure barbell 🤡
 
Ik ben fan van de kettlebell voor een hoop oefeningen (een simpele 2-handed swing is een geweldige oefening), maar er komt natuurlijk geweldig wat marketing bij kijken. Dat Pavel-karakter heeft dat ook gewoon goed gezien met die cringe-worthy video (comrade!) die duidelijk gericht is op het Amerikaanse publiek :) Uiteindelijk is dat een Russische sport die al een tijdje meegaat, maar dan wat werd verpakt in een hip jasje:


Als je dan naar de websites surft van de echte kettlebellfans komt dat soms wat sectarisch over, met mensen die denken dat een kettlebell squat magisch beter is voor kracht in de benen dan een barbell, en omdat ze 64 kg kunnen kettlebell squatten ze zeker het dubbele kunnen met zo'n inferieure barbell 🤡

Ja ik deed die swing eigenlijk al vaak op training maar nooit echt over nagedacht I guess over wat doet. Ik had zoiets van: ah 2 minuten interval met dat ding gewoon :p

Maar ik ben wel benieuwd of ik er nu ook inderdaad krachtwinst/behoud ga uithalen. Volgens die Pavel is er redelijk wat cross-over naar powerlifting, gevechtsport,...
En gezien ik al maanden niet meer deftig kan squaten, benchen,... is het wel eens een goeie test om te zien of daar inderdaad een positief effect van te merken is later.

Voor gevechtsport ben ik er sowieso wel al best van overtuigd op dit moment.
 
Ja ik deed die swing eigenlijk al vaak op training maar nooit echt over nagedacht I guess over wat doet. Ik had zoiets van: ah 2 minuten interval met dat ding gewoon :p

Maar ik ben wel benieuwd of ik er nu ook inderdaad krachtwinst/behoud ga uithalen. Volgens die Pavel is er redelijk wat cross-over naar powerlifting, gevechtsport,...
En gezien ik al maanden niet meer deftig kan squaten, benchen,... is het wel eens een goeie test om te zien of daar inderdaad een positief effect van te merken is later.

Voor gevechtsport ben ik er sowieso wel al best van overtuigd op dit moment.
Tijdens de eerste lockdown heb ik met twee kettlebells zo wat deadlifts gedaan en die swings. Was allemaal met een pak minder gewicht dan met een barbell ervoor. Ik ben dat jaar dan wel serieus vooruit gegaan in deadlift.

Maar komt dat dan door die swings, door die deadliftvariaties (eerste keer meer sumo-achtig), door de hogere reps, door de deload, ... wie zal het zeggen. Als ik nu voel dat ik nog niet hersteld ben van een zware deadlifttraining doe ik al eens swings tijdens de volgende training, minder impact.

Voor squat is dat denk ik toch minder het geval, je moet al serieuze kettlebells kunnen op je schouders krijgen voor je daar wat gewicht kan squatten.
 
Laatst bewerkt:
Kettlebells zijn voor deadlifts wel een handige tool qua accessory training, ja. Russian swings zijn ook gewoon uitstekend om u te leren hingen en duwen uit uw glutes. Buiten de usual suspects (rack, bar, bench, plates) is een set daarvan het eerste dat bij mij in huis komt als ik aan mijn home gym begin. :)
 
AMAI, 't zal nog even werken zijn om op niveau te geraken.. Zelf 70% (van een oude 1RM) frontsquats waren al lastig. Maar terug bewegen doet wel deugd!
 
Hier toch wat teleurstelling, weekje deload en gisteren 280 kg laten liggen in de deadlift. Ik deed dat twee keer enkele weken terug. Maar goed, hoort er ook bij natuurlijk.

Anderzijds begon ik mij de laatste dagen wat zorgen te maken, vreemd gevoel in mijn heup. Dan denk je toch al snel aan het ergste. Gisteren na die deadlift voel ik zo iets verschuiven/ontspannen (moeilijk te beschrijven) achteraan mijn heup en het lijkt in orde te zijn. 😶
 
Hier toch wat teleurstelling, weekje deload en gisteren 280 kg laten liggen in de deadlift. Ik deed dat twee keer enkele weken terug. Maar goed, hoort er ook bij natuurlijk.

Anderzijds begon ik mij de laatste dagen wat zorgen te maken, vreemd gevoel in mijn heup. Dan denk je toch al snel aan het ergste. Gisteren na die deadlift voel ik zo iets verschuiven/ontspannen (moeilijk te beschrijven) achteraan mijn heup en het lijkt in orde te zijn. 😶
Kleine blokkage misschien gewoon? En zo dicht bij uw maximum liften is natuurlijk regelmatig hit & miss, nee? Als ge iets minder geslapen of gegeten hebt, niet perfect gerecupereerd, beetje stress,... Kan u direct 20kg schelen.
 
Kleine blokkage misschien gewoon? En zo dicht bij uw maximum liften is natuurlijk regelmatig hit & miss, nee? Als ge iets minder geslapen of gegeten hebt, niet perfect gerecupereerd, beetje stress,... Kan u direct 20kg schelen.
Ja, het hoort erbij inderdaad. Kom gewoon van een periode dat het allemaal voor de wind ging. De schwung zal er nu wat uit zijn misschien, kan niet blijven pieken uiteindelijk.
 
Vandaag opeens last van mijn elleboog, totaal geen idee vanwaar dat ineens komt. Gisteren bench en OHP gehad maar totaal geen problemen, en nu bij extensie naar beneden duwen wel. Serieuze schrik voor tendonitis, morgen gelukkig leg day dus dan heb ik er geen last van.
 
Vandaag opeens last van mijn elleboog, totaal geen idee vanwaar dat ineens komt. Gisteren bench en OHP gehad maar totaal geen problemen, en nu bij extensie naar beneden duwen wel. Serieuze schrik voor tendonitis, morgen gelukkig leg day dus dan heb ik er geen last van.
Wat is extensie naar beneden duwen? Zo een tricep pushdown? Want daar heb ik ook altijd snel last aan mijn ellebogen, misschien omdat het enkel in één vlak bewegen is.
 
Vandaag opeens last van mijn elleboog, totaal geen idee vanwaar dat ineens komt. Gisteren bench en OHP gehad maar totaal geen problemen, en nu bij extensie naar beneden duwen wel. Serieuze schrik voor tendonitis, morgen gelukkig leg day dus dan heb ik er geen last van.
Ik zou niet meteen van het ergste uit gaan. Het is niet omdat je tijdens een trainer geen hinder gehad hebt dat het de dag erna eventjes wat stroever kan zijn. Of het kan zijn dat je gewoon slecht gelegen hebt vanacht.
 
Wat is extensie naar beneden duwen? Zo een tricep pushdown? Want daar heb ik ook altijd snel last aan mijn ellebogen, misschien omdat het enkel in één vlak bewegen is.
Gisteren lichte bench en OHP gedaan op aanraden van mijn kine, zonder problemen. Hij dacht aan golfelleboog, lijkt mij wel accuraat te zijn. 9/10 omdat ik regelmatig vanuit mijn polsen plooi bij bicep curls. Achteraf alleszins geen gevolgen. Dus tis ok, gewoon nog wat stijf soms. :)

Maar zoiets, ja. Wat het altijd triggerde was als ik een jogging aanhad mijn broek naar beneden duwen met mijn duim om staand te pissen. 😅
 
Ja, na jaren van krachttraining ook al elk mogelijk pijntje gehad, maar het is nog maar één keer relatief ernstig geweest, dus op den duur kweek je zo een "walk it off" mentaliteit. Wat ook in het merendeel van de gevallen de oplossing is, beginnende onsteking hier, spierkrampje daar, enz.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan