Power gebruik meten

Tinufiel

Well-known member
Hey allen, ik heb een 500W pdu in mijn PC maar ik weet niet of dat genoeg is met mijn huidige hardware. Ik krijg soms random crashes en Dr. Google zegt mij dat het aan mijn gebrek aan power kan liggen. Hoe kan ik zien hoeveel ik verbruik? Taakbeheer toont mij de 200+ stuff die op zeer laag staan (is dat normaal? bij Win11.) maar ik zou willen zien moment to meoment wat het verbruik is.
 
En die kan je dan hier eens ingeven:

Meer vermogen hebben dan je componenten op full tilt nodig hebben is al een begin.

Wat ook meespeelt is de kwaliteit van een voeding, uitgedrukt in "80 PLUS" en dan een metaalsoort. Bronze < silver < gold < platinum < titanium

Hoe lager, hoe meer van de stroom die uit je muur komt, in de PSU warmte wordt in plaats van in je componenten te gaan. Dus als je kantje-boordjes zit met je vermogen, dan is de kwaliteit van de PSU nog belangrijker.

Lagere kwaliteit voedingen kunnen ook minder goed om met power spikes. Sommige componenten (fans, GPU's) hebben soms piekbelastingenen die een stuk hoger zijn dan hun "TDP" waarde. Een flut powersupply heeft wanneer dat gebeurt sneller dipjes op de rails die dan op hun beurt onstabiliteit kunnen veroorzaken.
 
Terug
Bovenaan